Hop til indhold

Welsh Springer Spaniel


Gæst hendejulie
 Share

Recommended Posts

Gæst hendejulie

Hej

Jeg overvejer at få en Welsh Springer Spaniel. Nogen herinde med sådan en hund? Hvad koster det sådan ca at have sådan en hund? Al info kan bruges :)

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey.

 

Der er et godt link her, hvor du kan få et bud på, hvad det koster at have hund:

 

netdyredoktor - Hvad koster det at have hund

 

Som med alting er det svært at sætte pris på. Bliver hunden tit syg? Kan du lide at købe en masse ekstraudstyr? Har du planer om forskellige typer træning osv? Men det er et meget godt bud, som netdyredoktor kommer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan en hund, og om et par måneder en til :lun:

Du kan kigge på min side, den er godt nok ikke lavet færdig www.purreskoven.weebly.com

Hvor bor du henne, jeg skal på DKK udstilling i Ballerup her imorgen og senere i Herning, så kan du da komme hen, og snakke med en masse søde welsh folk.

Ellers så send mig en mail, så skal jeg nok, svare på dine spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg overvejer at få en Welsh Springer Spaniel. Nogen herinde med sådan en hund? Hvad koster det sådan ca at have sådan en hund? Al info kan bruges :)

På forhånd tak.

 

Har ikke selv welsh springer spaniel, men engelske springere. Og et spørgsmål der altid dukker op hos mig, når folk er faldet for spaniels, er: hvorfor en spaniel? Hvad kan du tilbyde den, hvad skal den bruges til og hvordan skal jeres hverdag sammen se ud?

 

Spaniels lider, i mine øjne, frygteligt af deres nuttethedsfaktor. Hvilket gør at alt, alt for mange glemmer, at det er en fuldblodsjagthund, med stort behov for aktivering.

 

Jagt er ikke den eneste og rigtigste måde at aktivere spaniels på, men det er en hund, hvor der skal være god og rigtig aktivitet i familien. Der skal være tid til træning, aktivering og gode gåture.

 

Den walisiske springer har en lidt anden baggrund end den engelske springer og cockeren. Welsh springer spaniel er lavet til jagt på de walisiske højsletter, og har derfor en tendens til at gå noget større end de andre to racer.

 

Du får den rent ud af posen, og det kan meget vel være jeg rammer forkert. Men nu har jeg noget familie, der stik mod gode får, valgte at få sig en welsh springer spaniel. Som jeg ser det primært på grund af dens farver. De overvejede udelukkende racer, med den farve - og selvom jeg prøvede at overbevise dem om andre racer, der for dem ville være mere passende i forhold til aktivitetsniveau med mere, endte de med en welsh springer.

 

Valget blev muligvis "lettere" fordi de midt i iveren for at få en hund (sandsynligvis fordi han skulle udstationeres og hun skulle være alene hjemme i et år), formåede at fortælle sig selv en masse historier om, alle de ting de ville foretage sig med deres hund.

 

En ting er visioner, noget andet er hverdag. Nu har de haft hunden i 4 år, og der er ikke andet på skemaet end et par daglige lufteture. Ingen træning og ingen indlæring. Den stakkels hund, som tørster efter at have noget at blive brugt til, er derfor begyndt at vise forskellig problemadfærd - baseret på stress.

 

Lang smøre - enkel pointe: welsh springer er en klog hund, der elsker at blive brugt. Hvilken hundesport man kaster sig over, er ligegyldig. Bare man giver den udfordring og følelsen af at "have et arbejde".

 

Så spørgsmålet er ikke hvad det koster i kroner og ører at have hund - men hvad det koster i tid og ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja aktive er de ihvertfald, ham jeg har fået mig er der godt gang i, og han er helt klar over, hvad han er lavet til.

De skal helst have mulighed for, at "strække ud" hver dag.

Den lille ny jeg snart skal have, skal bruges på jagt ( har jeg planer om ;) ).

Men sådan er det jo med alle racer, hvis de bliver aktiveret fornuftigt, eller brugt til det, der ligger indgroet i dem, har de det bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...