Hop til indhold

Kamera indstillinger


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg blev jo lidt trist igår over at det var så svært at tage billeder af de engelske gule mastiffer.

 

Så nu tænker jeg lidt om jeg må hører jeres standard indstillinger ved de forskellige vejr typer.

 

Som udgangspunkt bruger jeg iso 100-200 og 500 når det er solskinsvejr.

Er det slemt overskyet ryger iso'en op på 1600 og så ryger den der anden en nedad.

 

Men hvordan ligger i ejres når det;

 

Sner hund/landskab

regner hund/landskab

overskyet hund/landskab.

 

 

Og ligger i inde med guldklumpen! Så må i også gerne skrive den (eller andre verjtyper)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev jo lidt trist igår over at det var så svært at tage billeder af de engelske gule mastiffer.

 

Var det indendørs - i neonlys? Det kan være for meget for de fleste kameraer.

der findes en funktinon der hedder hvidbalance, på de fleste kameraer omtalt som WB. Normalt står den til Auto (A). Men neonlys i specielt sportshaller kan den ikke altid greje i Auto, der må man nogen gange efter det manuelt.

 

 

Som udgangspunkt bruger jeg iso 100-200 og 500 når det er solskinsvejr.

Er det slemt overskyet ryger iso'en op på 1600 og så ryger den der anden en nedad.

 

De fleste kameraer hænger lidt i neglene på max ISO indstilling. Prøv at klare dig med den næsthøjeste indstilling, den kan f.eks. hedde 800 eller 1000.

 

Men hvordan ligger i ejres når det;

 

Sner hund/landskab Lav ISO

regner hund/landskab Høj ISO

overskyet hund/landskab. Mellem/Høj ISO

 

Det afhænger meget af hvad farve ens hund har, og om billedet er action eller stilstand.

Det er meget svært at tage ordentlige billeder af f.eks en sort labrador i et snelandskab, specielt i solskin. Hunden bliver formentilg bare en sort silhouet uden detaljer.

 

Hvis jeg tager billeder af en hund, som et portræt hvor hunden sidder elle rligger, tager jeg en af de lavere ISO indstillinger, og undgår værdier over 400, gerne mindre hvis lder er meget lys. Der kommer mere "støj" på billederne når ISO værdien skrues op.

Men er man ude efter actionbilleder er det irriterende at de bliver uskarpe fordi kameraet var for langsomt. Der ska man så skrue op for ISO værdierne, og acceptere "støjen" i billederne fremfor at de bliver uskarpe pga bevægelse.

 

Actionbilleder er svære at tage i "mørkt vejr".

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm....der er desværre ingen faste regler, jeg ofte på iso 400, de fleste billeder fra ballerup er 400 udendørs og enkle 640-800, det kommer lidt an på hvordan solen stod, samt hvilken farve hunden havde...

 

som udgangspunkt så synes jeg dem dem i farverne som DBB er de bedste at tage billeder af, dejlige farver og kameraet fanger rimelig nemt fokus (det kan være svært på en helt sort hund)

 

Sort hund i sne kan godt lade sig gøre, men ofte vil det kræve du enten stiller manuelt, eller bruger din over/underbelysning

 

Men hvilken hvilke indstillinger bruger du normalt ?

 

Lukketid eller blænde priotet og hvad er dine indstillinger der ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger næsten kun blændeprioritet A på Nikon (Vist nok AV på Canon). Jeg forsøger at have så lavt blændetal som muligt.

 

Nogle gange skifter jeg over til S (Lukkerprioritet og vist nok TV på Canon), hvis jeg ikke føler at jeg kan gøre det godt nok på A.

 

ISO har jeg altid så lavt som muligt. Piller meget sjældent ved den. I lørdags, hvor det tissede ned hele dagen, måtte jeg skrue op.

 

Ellers er der ikke så mange generelle ting. Jeg prøver mig lidt frem, når jeg er ude i "marken".

 

Men mon ikke René kan komme med nogle gode tips, han tager altid fantatiske billeder.. Selv af en Luna i slowmotion:mrgreen: Og han havde så lige skrevet i mellemtiden hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvilken hvilke indstillinger bruger du normalt ?

 

Lukketid eller blænde priotet og hvad er dine indstillinger der ?

 

 

bruger næsten altid tv, men den står ikke til noget fast ud ove til når solen skinner :mrgreen:

 

 

Ellers prøver jeg mig frem, men problemet er at når jeg prøver..... så sker alt det gode imens jeg finder indstillingen, og så er det overstået når jeg har fundet min indstilling :stupid::stupid:

 

 

Jeg må vel bare igang igen, så det kan blive en "vane" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...