Hop til indhold

Charlie bider og napper når vi er udenfor?


Gæst MilleOgCharlie
 Share

Recommended Posts

Gæst MilleOgCharlie

Jeg håber I kan hjælpe mig med at afklare noget.

Charlie bider og napper selvfølgelig når vi er indenfor, dog ikke så ofte.

Vi oplever heldigvis ikke at han går efter vores ben eller fødder når vi er inde.

Dog oplever jeg og IKKE min mand, at han ofte vil lege når vi er ude i haven.

Charlie´s leg foregår så ved, at han angriber mine sko, bukseben, knæ, lægge, hænder og ja, jeg kunne blive ved.

Sidder jeg på hug, har han også forsøgt at nappe mig i ansigtet.

Jeg gør mit bedste for at ignorere ham. Det er dog ikke altid det virker (eller det gør det stort set aldrig)

Jeg har også prøvet at sige nej, at sige AV!, at hyle virker oftest.

Men arghh, jeg kan mærke at jeg bliver irriteret og en smule angst når han gør det.

Jo han er bare en lille hvalp og er ved at lære, men jeg vil så nødig, at jeg ikke kan styre ham når han bliver ældre.

Uanset hvilken af metoderne jeg har prøvet er det som om, han kører helt op.

Har I nogle gode råd til hvordan jeg kan mildne de anfald?

Eller er det et spørgsmål om tid?

Og hvorfor er det kun mig og ikke min mand det går ud over?

 

Jeg håber I har nogle guldkorn til mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MilleOgCharlie
følger lige med i denne tråd, da min mand har samme problem med at Eddie der bliver ved med at ville nappe i hans bukser/sko når de er ude i haven.

Ignorering virker heller ikke her.

Ingen problemer med at han napser bukseben på mig.

Så "lytter" lige med, hvis nogen har nogle gode råd..;-)

Hvor er det spøjst :hmm:

Måske du og min mand gør noget stik modsat, af hvad din mand og jeg gør eller omvendt?

Bortset fra at min mand og jeg begge gør det samme, men et eller andet må der vel være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Charlie?

 

Som jeg læser dit indlæg så er den gal med samarbejdet. Charlie stresser op fordi han ikke ved hvad du forventer af ham. Uden at vide det vil jeg tro du ikke er konsekvent nok og det kan han mærke - derfor "angriber" han dig og ikke din mand.

 

Vi har haft det samme med vores yngste beagle - her var det min ældste søn som det gik ud over - da han så tog en anden tone på så holdt Darwin op med at "gå" efter ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MilleOgCharlie
Hvor gammel er Charlie?

 

Som jeg læser dit indlæg så er den gal med samarbejdet. Charlie stresser op fordi han ikke ved hvad du forventer af ham. Uden at vide det vil jeg tro du ikke er konsekvent nok og det kan han mærke - derfor "angriber" han dig og ikke din mand.

 

Vi har haft det samme med vores yngste beagle - her var det min ældste søn som det gik ud over - da han så tog en anden tone på så holdt Darwin op med at "gå" efter ham.

Han er 13 uger.

Vi har enkelte gange trænet sæt dig, læg dig og bliv.

Det er ikke de gange han gør det.

Synes egentlig jeg er konsekvent, men måske ikke nok.

Jeg synes jeg prøver det hele. Starter med at prøve at ignorere, da det ikke virker prøver jeg med nej og av. Virker det ikke prøver jeg at flytte mig fra situationen.

Vi går ind i haven og jeg stiller mig og lader ham snues rundt. Er det fordi han forventer at vi skal i gang med at træne? Det gør min mand nemlig ikke med ham. Eller hvad hulen sker der? Det er den eneste forskel på hvad min jeg gør og min mand ikke gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er 13 uger.

Vi har enkelte gange trænet sæt dig, læg dig og bliv.

Det er ikke de gange han gør det.

Synes egentlig jeg er konsekvent, men måske ikke nok.

Jeg synes jeg prøver det hele. Starter med at prøve at ignorere, da det ikke virker prøver jeg med nej og av. Virker det ikke prøver jeg at flytte mig fra situationen.

Vi går ind i haven og jeg stiller mig og lader ham snues rundt. Er det fordi han forventer at vi skal i gang med at træne? Det gør min mand nemlig ikke med ham. Eller hvad hulen sker der? Det er den eneste forskel på hvad min jeg gør og min mand ikke gør.

 

Jeg tænker lidt at hvis du prøver alle de ting så er du netop ikke konsekvent... Hos os virkede det simpelthen at gå fra situationen med det samme han begyndte at bide så fattede han ret hurtigt at hvis han ville lege så måtte han lade være med at bide.

 

Du kan også prøve at have noget legetøj ved hånden som du stikker ham hver gang han prøver at bide dig.

 

Mht forskellen i hundens opførsel overfor jer, så gør vores hvalp på 6 mdr stor forskel på os. Han er meget beskyttende overfor mig når vi er alene hjemme og gør en del hvis folk går forbi huset, når min kæreste er alene med ham siger han ikke en lyd :stupid: på trods af at jeg på ingen måder synes jeg udviser utryghed eller andet, men skipper må synes der er en forskel... :vedikke:

 

EDIT: hov og 13 uger, det er altså helt normal adfærd du behøver slet slet ikke bekymre dig for at det er noget han vil fortsætte med som voksen, selvfølgelig skal i arbejde på at stoppe det, for det er uønsket adfærd, men det skal nok stilne af når først hans tandskifte er overstået...

Redigeret af skipper-odense
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Måske træner du ham for meget :vedikke: Hvalpe i den alder kan ikke kapere ret meget og 10 min om dagen er nok når han ikke er ældre.

 

For meget fokus/træning mv. kan måske få ham til at for vente en masse fra din side og det stresser ham - gør ham over gearet.

Sæt dig på hug og snak roligt til ham mens du nusser ham på brystet - det har en beroligende virkning på alle hunde.

 

Lad ham være hvalp - hvalpetiden varer kun en kort periode :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MilleOgCharlie
Jeg tænker lidt at hvis du prøver alle de ting så er du netop ikke konsekvent... Hos os virkede det simpelthen at gå fra situationen med det samme han begyndte at bide så fattede han ret hurtigt at hvis han ville lege så måtte han lade være med at bide.

 

Nej, jeg har også tænkt over det. Tror bare jeg panikker lidt og så prøver jeg løs for at undgå det. No wonder at han bliver forvirret...

Det prøver jeg også, men han bliver ved at tage fat og eftersom det gør ondt, reagerer jeg ved at prøve de andre ting af. Jeg skal blive bedre til at bide smerten i mig.

 

Du kan også prøve at have noget legetøj ved hånden som du stikker ham hver gang han prøver at bide dig.

 

Det vil jeg helt sikkert prøve.

Mht forskellen i hundens opførsel overfor jer, så gør vores hvalp på 6 mdr stor forskel på os. Han er meget beskyttende overfor mig når vi er alene hjemme og gør en del hvis folk går forbi huset, når min kæreste er alene med ham siger han ikke en lyd :stupid: på trods af at jeg på ingen måder synes jeg udviser utryghed eller andet, men skipper må synes der er en forskel... :vedikke:

 

EDIT: hov og 13 uger, det er altså helt normal adfærd du behøver slet slet ikke bekymre dig for at det er noget han vil fortsætte med som voksen, selvfølgelig skal i arbejde på at stoppe det, for det er uønsket adfærd, men det skal nok stilne af når først hans tandskifte er overstået...

 

Ja det ved jeg godt, men alligevel blev jeg lidt bekymret. Får en lille form for angst, når jeg ikke kan kontrollere det og vil bare gerne vide, at jeg gør hvad jeg kan for at undgå det :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MilleOgCharlie
Måske træner du ham for meget :vedikke: Hvalpe i den alder kan ikke kapere ret meget og 10 min om dagen er nok når han ikke er ældre.

 

For meget fokus/træning mv. kan måske få ham til at for vente en masse fra din side og det stresser ham - gør ham over gearet.

Sæt dig på hug og snak roligt til ham mens du nusser ham på brystet - det har en beroligende virkning på alle hunde.

 

Lad ham være hvalp - hvalpetiden varer kun en kort periode :-)

Så meget træner vi slet ikke :-)

Tror ikke en gang vi kommer op på 5 min om dagen. Ja ok, måske 5 min.

Hehe, kan lige se for mig, at jeg sidder på hug. Det er der han er værst og jeg har sværest ved at nusse ham, for der er det sååå sjovt at nappe efter mig :-) Men det skal helt sikkert prøves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ved jeg godt, men alligevel blev jeg lidt bekymret. Får en lille form for angst, når jeg ikke kan kontrollere det og vil bare gerne vide, at jeg gør hvad jeg kan for at undgå det :lun:

 

Jeg var også enormt bange for om vi ville kunne opdrage vores hvalp ordentligt, men hvis jeg selv skal sige det så er det gået meget godt :engel:og det skal det også nok gøre for jer! :5up:

 

Jeg kan tydeligt huske de første uger hvor skipper også fik nogle voldsomme hvalpeflip, der var jeg også grædefærdig et par gange fordi jeg bare slet ikke vidste hvad jeg skulle gøre... Prøv at virke rolig selvom du ikke er det. Jeg ville nok også som Ina foreslår prøve bare at sidde og slappe af med ham, alt det der træning det skal i nok nå :-D

 

Et godt råd er at sidde og nusse ham og så længe han er rolig så gentag kommandoen "rolig" når han så har lært hvad det betyder så kan i også bruge den i andre situationer, dog ikke når først han er oppe at køre, men i kan måske tage det i opløbet...

 

Har du læst bogen Hvalpen af Lone Greva? Den var min bibel i starten og kan varmt anbefales :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MilleOgCharlie
Jeg var også enormt bange for om vi ville kunne opdrage vores hvalp ordentligt, men hvis jeg selv skal sige det så er det gået meget godt :engel:og det skal det også nok gøre for jer! :5up:

 

Jeg kan tydeligt huske de første uger hvor skipper også fik nogle voldsomme hvalpeflip, der var jeg også grædefærdig et par gange fordi jeg bare slet ikke vidste hvad jeg skulle gøre... Prøv at virke rolig selvom du ikke er det. Jeg ville nok også som Ina foreslår prøve bare at sidde og slappe af med ham, alt det der træning det skal i nok nå :-D

 

Et godt råd er at sidde og nusse ham og så længe han er rolig så gentag kommandoen "rolig" når han så har lært hvad det betyder så kan i også bruge den i andre situationer, dog ikke når først han er oppe at køre, men i kan måske tage det i opløbet...

 

Har du læst bogen Hvalpen af Lone Greva? Den var min bibel i starten og kan varmt anbefales :-D

Hvor er jeg glad for at jeg ikke er ene om at have/haft det sådan :-)

Skal helt sikkert nusse ham gul og blå, satser på det virker :banan:

Nej, har ikke læst den, men den er reserveret på bib, det samme er familiehunden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ved jeg godt, men alligevel blev jeg lidt bekymret. Får en lille form for angst, når jeg ikke kan kontrollere det og vil bare gerne vide, at jeg gør hvad jeg kan for at undgå det :lun:

 

Jeg forstår godt at du kan blive angst for om det her kommer til at gå - selvfølgelig kommer det til at gå :klap:

 

Jeg er på min 4. hund nu - de 3 har jeg sammen og min yngste hvalp er 5½ måned. Det er let at sige - men det bliver nemmere med årerne efterhånden som man får erfaring - man lærer jo af de hunde man har/har haft. Min den yngste har klart været den nemmeste af mine hunde - Han er ren magi - alt har bare flasket sig uden vi har gjort særlig meget og det tror jeg faktisk er nøglen til det hele - at man lærer at slappe af og tage tingene i den rækkefølge de kommer - følger sine instinkter - så går det allerbedst.

 

Jeg har ikke læst særlig mange hundebøger undtaget Jan Fennells bøger - de har været guld værd for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Godzilla er ½år og han kan engang imellem stadigvæk få et flip når vi er ude at gå, med at nappe efter ankler og lægge... :evil:

Nu går jeg med dressurline konsekvent, og tror aldrig jeg kommer til at gå med andet, så det er i vores tilfælde et hurtigt ryk i snoren sammen med et "NEJ"... han er ofte lallende ligeglad, men vælger så at bide i den nærmeste pind eller blad i stedet for efter anden eller tredje ryk:engel:

Nu vil jeg så lige understrege at det ikke er voldsomme ryk i snoren, bare nok til lige at få hans tænder uden for rækkevidde:vuf:

Da han var 13 uger da gjorde han det konstant, og jeg proppede bare noget tygge legetøj i munden på ham hver gang han prøvede og legede med det.:lol:

Det hjalp til gengæld også, så indendørs kommer han pænt med et stykke legetøj når han har en trang til trækketovleg eller bideleg.

Link til indlæg
Del på andre sites

for at en "metode" skal virke skal i gøre det over en længere periode, du skriver i har prøvet mange ting, men i har hellere ikke haft ham mere end 4-5 uger. Så det kan godt være grunden til i ikke føler det har båret frugt.

I skal holde fast i hvad i vil gøre og være konsekvente om det hvergang og den samme ting/rutine.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har præcis samme "problem" herhjemme, men dog ikke større end til at jeg egentlig synes det er ret sjovt, at have bidemærker overalt på benene (okay hvis vi havde en større hund, ville det nok ikke være sjovt)...og dér er i hvert fald forklaringen på, hvorfor Laki bider mig og aldrig min kæreste. Min kæreste har sagt klart nej til ham fra dag 1 af. Og han stopper øjeblikkeligt al leg og bliver sur på Laki, hvis det sker. Hvorimod jeg råber nej, mens jeg fniser og hyler op om at det gør ondt. Det kræver ikke meget at se hvorfor Laki synes det er skægt at fortsætte med at bide mig og aldrig bider min kæreste.

 

Så prøv at se på hvad din mand gør i modsætning til dig, for han har jo hurtig lært at det ikke kan betale sig med den leg med din mand.

 

Og egentlig synes jeg også godt, at man kan se hvornår hunden kommer i det humør. Pupillerne bliver kæmpestore. Får Laki de øjne og jeg ikke lige er i humør til bideleg, så ved jeg også, at jeg ikke skal begynde at vifte med armene eller på anden måde tænde ham, men i stedet skal aflede ham med en godbid, øvelse eller legetøj og så går det lynhurtigt over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt i tvivl, men har du ikke købt en hyrdehund, med disse gener at hyrde, fastholde med fortænder evt. Når den er så lille, så vil alle hurtige bevægelser nok blive iagttaget og så er den på dupperne.

Jeg fik for 2 år siden en græske hyrdehund,på 5 mdr., der ikke kunne lade folks tøj og andet være i fred ved hvalpeophidselse.Det var så hans genetiske ballast.

Nu som over 2 årig har han stadig lidt svært ved ting, der bevæger sig hurtigt, de skal fanges. Især hurtigløbende flagrende børn.

Jeg tror, du skal have råd fra en med godt kendskab til hyrdehunde, så dette negative ikke opøves, men omdirigeres til noget mere positivt.Uden at hunden trynes.

Det er lykkedes mig at gøre min egen rimelig , men kan ikke forklare hvordan .

Tror du skal lave et indlæg med direkte spørgsmål til hyrdehundeejerer, hvis altså din er en sådan hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...