Hop til indhold

frisk og sød schäfer/lab blanding 8 år


Gæst mosekonen
 Share

Recommended Posts

Gæst mosekonen

Tinka er en frisk og glad hun-hund på 8 år.

 

Udseende:Er halvt schäfer, kvart sort labrador og kvart golden retriver. Den ligner en korthåret, sort schäfer med ører der "knækker".

Sind: Glad og omgængelig som en lab og fræk og som en schäfer. Den er rolig, men kan også lege vildt. Meget lærenem og meget samarbejdsvillig.

Helbred: Frisk og rask. Fik i 2007 fjernet livmoderen, så der er ingen løbetider.

Andre hunde: Bedst med han-hunde. Hvis "kemien" fungerer, kan den både lege med små og store hunde.

Andre dyr: Har fint forhold til sam-boende kat, men er ikk vild med andre katte. Kan ikke fordrage egern og flyvende insekter.

Børn: Eeelsker børn i alle aldre...

Hverdag/gå-ture:Den har altid boet på landet og er vant til lille hus, større indhegnet have og gå-ture, hvor det mere er snuden end motionen der dyrkes.

Transport:Den er helt tryg ved bil kørsel og har det rimeligt ok med offentlige transportmidler og byer.

Færdigheder, udpluk: Bider ikke, hopper ikke op, gir ikke pote uopfordret(kender ikk ordren), plager ikke (på irriterende vis)om kæl eller leg. Den er vant til at gå tur, men ikke med stram disciplin. Dvs den kan sagtens gå på plads, men er mest vant til selv at bestemme med flex-line. Den trækker lidt, men med sele i stedet for halsbånd, fungerer det fint. Med hundekiks undervejs, går den også fint uden snor!

Ny-anbringelses årsag: ubeskriveligt meget desværre pga ændring i bolig- og arbejdstider...

Optimalt for nyt hjem: 1. At der er børn eller hunde, der vil/kan lege 2. At der er voksen/voksne med et meget aktivt udendørsliv.

Link til indlæg
Del på andre sites

En 8-årig uproblematisk hund vil da hellere flytte med sin ejer til et lillebitte sted, selv om ejeren er hjemmefra i rigtig mange timer..... -end hun vil flytte til en helt ny familie...

 

En voksen uproblematisk hund kan sagtens lære at være alene hjemme i f.eks. 10 timer eller mere, med lidt optræning, naturligvis...

 

-Hvis hun kommer fra en familie med børn, så er der en hel masse mennesker, hun kommer til at savne, som hun aldrig ser mere:cry:.. Det er synd, hvis hun skal miste ALLE..

 

Det er en bedre løsning at tage den tid, det tager at lære hende at det nye liv også kan blive godt. Måske med en plejefamilie i starten, eller hjælp fra familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

man omplacerer ikke en 8 år gammel trofast dejlig hund efter lang tro tjeneste.:cry:

Så er det bedre at aflive den - den lider ikke når den er død, så kan i sige ordentligt farvel-

 

det er en gammel hund allerede nu og det er hårde odds med så sen en omplacering - du kan risikerer at den dør af sorg og savn- og hvilken afslutning vi det så ikke være?

 

. Jeg vil mene det er tarveligt over for en dejlig hund man har haft så mange år- med mindre du i samtlige 8 år er kommet et sted,hvor den elsker at være og hvor de vil behandle den som konge på slottet.

Link til indlæg
Del på andre sites

man omplacerer ikke en 8 år gammel trofast dejlig hund efter lang tro tjeneste.:cry:

Så er det bedre at aflive den - den lider ikke når den er død, så kan i sige ordentligt farvel-

 

det er en gammel hund allerede nu og det er hårde odds med så sen en omplacering - du kan risikerer at den dør af sorg og savn- og hvilken afslutning vi det så ikke være?

 

. Jeg vil mene det er tarveligt over for en dejlig hund man har haft så mange år- med mindre du i samtlige 8 år er kommet et sted,hvor den elsker at være og hvor de vil behandle den som konge på slottet.

de skal ikke have den omplaceret alligevel..

 

men ellers er vi uenige, med det rigtige hjem kunne hun sagtens få mange gode år.

dø af sorg og savn? :hmm:ahhh hva?

jeg ser ikke en aflivning som et valg her.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

det er jeg glad for at høre- selvfølgelig kan en hund dø af sorg og savn - det er en af grundene til det kan være noget rigtig skidt at knytte sin hund alt for tæt til sig.

 

en hund lever naturligt med sin flok hele sit liv- jo ældre jo mere alvorligt (8år er pensionsalder for en stor hund -og for hvis skyld er aflivningen synd?) (yngre hunde kan bedre omplceres med lidt omtanke og vid)

Link til indlæg
Del på andre sites

man omplacerer ikke en 8 år gammel trofast dejlig hund efter lang tro tjeneste.:cry:

Så er det bedre at aflive den - den lider ikke når den er død, så kan i sige ordentligt farvel-

.

Sikke noget vås. Selvfølgelig kan en gammel hnd omplaceres og blive glad og leve flere gode år hos en ny familie. Hunde er jo så dejligt indrettet at de tager en dag ad gangen.

Se lige denne organisation som er startet herovre hvor jeg bor (jeg "kender" flere af de involverede gennem flere år via fora herovre) Oldies Club Takket være dem og deres arbejde, har hundrevis af ældre hunde fundet nye hjem, er blevet behandlet for sygdomme og er igen blevet glade hunde der nyder deres alderdom i fulde drag.

Desuden behøver (burde!!) 8 bestemt ikke være "gammelt" for en hund!!

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen jeg kan da skrive dig det samme tilbage- hvis det er det niveau vi skal diskuterer på

 

sikke noget vås du skriver...........og så behøvedes jeg så ikke skrive andet og mere :damn:

 

andet end hvilket behov er det der dækkes når man omplacerer en gammel hund.

menneskets der vil lege at det ikke svigter en trofast følgesvend

eller

hundens som har "behov for et nyt hjem"

 

2 ting

spørg din dyrlæge hvornår en stor hund er senior (og svaret vil være 6-8 år, hvis man er heldig lever en stor hund til 12-13 år men mange dør i 8-10års alderen, så ja 8 er gammel

 

hvad ved du egentlig om adfærd.. har du talt med et udvalg af gamle hunde der er blevet omplaceret. .............eller er det bare din tolkning.

 

elementær viden i adfærdsbiologi ville være klædeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set flere gamle hunde trives i nye hjem. Og ja, en hund er vel senior når den er 7-8 år, men det betyder ikke nødvendigvis at den er gammel i krop og sind.

Der er da ingen der siger at man ikke skal være ansvarlig for sin ældre hund, men er man nød til at finde et nyt hjem, behøver det altså ikke at være synd for hunden! Hvad hvis en hundeejer dør, skal hunden så automatisk aflives? Hvis der stå folk klar til at tage imod den, med et hjem og hjerter fulde af kærlighed og tålmodighed?

Hvad ved jeg om adfærd? rigeligt, min ven :blink:

Det er da fint at du er glad for at læse bøger og dygtiggøre dig i hundeadfærd, men jeg ser ikke rigtig hvad det har med sagen at gøre. Pas på du ikke falder i teorifælden, hvor teorien pludselig erstatter den virkelige verden ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg blev alvorligt syg, så ville Silke blive aflivet! Hun er 8 år.

 

Jeg mener, at når man køber en hund, så har man ansvar for den resten af livet.

Der VIL være situationer, hvor en gammel hund kan leve videre hos familie eller venner, der elsker og kender den, hvis dens ejer dør. Men jeg ville ALDRIG byde min hund at skulle begynde forfra i en helt ny familie.

 

---Hvis man skifter bolig og livsforhold generelt så det er svært at dække hundens behov, så må man finde en løsning eventuelt med hjælp fra en dagplejefamilie eller måske en kort periode med døgnpleje.

 

 

--Den sidste ældre hund, jeg har mødt, var en spaniel. Ejeren -med hus og have- var blevet pludselig indlagt med alvorlig sygdom. Hjemmehjælpen tog hunden med hjem til en lejlighed på 3. sal. Vel og mærke pr. cykel. Den gamle hund må have løbet en tur på 8-10 kilometer. I lejligheden var hjemmehjælperens 3 årige datter og hjemmehjælperens mor. Den lille pige forsøgte at lege med hunden ved at klæde den på:shock:. Hunden snappede hende. Hun blev forskrækket og skreg op, naturligvis. Bedstemoderen tog hunden med til det sted, hvor HUN boede tilleje, --hos min veninde. Og dèr mødte jeg hunden nogle dage senere. Den lå bare. Og stirrede ud i luften. Enten var den døv, eller også var den bare helt apatisk af sorg eller angst eller hvad sådan en gammel hund må føle i den situation:cry:.

--Dagen efter kom den syge ejer hjem til sit hus for en ganske kort bemærkning, sikkert i bekymring over hunden. Hunden kom hjem til hende (pr. cykel??).. --Og blev derefter anbragt hos en nabo, da ejeren igen måtte indlægges..

Derefter ved jeg ikke mere om hunden. Min veninde har ikke hørt mere..

 

Det er så nemt at bilde sig ind, at alle velmenende mennesker instinktivt ved, hvad en hund har brug for, når de tilbyder at overtage den. Men det ved folk altså slet ikke. Det er kun en lillebitte brøkdel af Danmarks befolkning, der er brugere på HF. Der er mange, mange flere hundeejere der slet ikke egner sig til at have hund.

 

Og hvis man ER i en presset situation hvor man ønsker at finde en ny familie til sin hund, så ser man slet ikke forholdene klart. For man ønsker bare SÅ meget det bedste for hunden.

 

Hvis man afliver hunden, så er det altså kun én selv, det gør ondt på.. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Det er jo altså ikke bare sort og hvidt det hele: en hund på 8 år er ikke nødvendigvis (for) gammel (til at blive omplaceret), men det er heller ikke nødvendigvis en god ide - det afhænger jo af en hel række ting, bl.a. hundens størrelse (små hunde bliver ofte meget gamle), generelle helredstilstand, livslyst, aktivitetsniveau, omstændighederne under hvilke hunden i givet fald vil kunne skifte hjem (5 måneder på et internat vil nok ikke være godt, f.eks.), om man kan finde et nyt hjem der ikke afviger alt for meget fra det gamle mht. hverdagen, hundens indstilling overfor nye mennesker og steder.

 

Hver enkelt hund fortjener i mine øjne en individuel vurdering, hvis situationen skulle opstå. Og den vurdering bør være objektiv: nogle hunde bliver aflivet fordi ejeren har en ide om at "jeg er verdens bedste hundeejer og ingen anden vil kunne være god nok for min Fido", andre bliver, stik imod hundens tarv, omplaceret fordi ejer ikke magter/ønsker at stå ved, at hans/hendes fravalg af hunden koster den livet - så er det lidt lettere at leve med at hunden fik et nyt hjem og forhåbentlig fik det godt der.

Link til indlæg
Del på andre sites

TS: Held og lykke med at finde et nyt hjem til hende, hun lyder ikke som om hun er gammel af sind. Overgangen til en ny familie håber jeg bliver glidende, så hendes ny familie gradvist får en plads i hendes liv. :-)

 

Nogle hunde kan omplaceres, andre ikke. Jeg tror det er vigtigt at hunden man vil give et nyt hjem, er en type der let omstiller sig til nye situationer og nye mennesker. Nogle individer går glad og gerne med enhver uden at se sig tilbage - andre er tilbageholdene. Med alderen daler omstillingsparatheden ja, men at skære alle over en kam, synes jeg er lidt unuanceret.

 

Jeg er sådan set enig med dig, Spix, i at viden om adfærdsbiologi er udmærket. Om det også er klædeligt, kommer vel an på hvordan man bærer sin viden. :engel:

Nu er tunnelsyn imo mest klædeligt og velegnet i pressede situationer (a la Titanic og morgentrafikken i Kbh), og strengt taget er al videnskab jo baseret på tolkninger af kvalitativ eller kvantitativ art. Den er hverken de himmelsendte bud eller løsningsmodel for en omplaceringsvurdering af en hund vi strengt taget ikke kender. Videnskab er et udstillingsvindue med en given tids erfaringer, som man dog ikke skal blive stående for længe ved.

 

En hund på 8 er nået pensionsalderen - Pensioneret fra hvad? Konkurrencer? Træning? Livsglæde? Samvær? Ja, et hundeliv kan jo defineres på mange måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft mange hunde, overvejende fordi de fleste har været genbrugshunde. Jeg har elsket hver og en og ser mig lykkelig for, at folk vælger at omplacere i stedet for at aflive. Dermed ikke sagt at alle hunde kan omplaceres.

 

Guanomo: Hvor læser du, at hunden ikke længere skal omplaceres? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft mange hunde, overvejende fordi de fleste har været genbrugshunde. Jeg har elsket hver og en og ser mig lykkelig for, at folk vælger at omplacere i stedet for at aflive. Dermed ikke sagt at alle hunde kan omplaceres.

 

Guanomo: Hvor læser du, at hunden ikke længere skal omplaceres? :)

 

Det læste jeg i en privat besked :blink: og en besked på min "væg" i min profil.

Se profil: guanomo

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...