Hop til indhold

En han-hund er en ???

Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Hvad hedder en han-hund ??

Jeg mener en hun-hund er en tæve, en han-gris er en orne, en han-hest er en hingst osv.

Langt de fleste af vore almindeligste dyr har en kønsbetegnelse, men er der nogen der kender betegnelsen for en han-hund ??

Link til indlæg
Del på andre sites

På engelsk hedder det "dog" om hanhunde og "bitch" om tæver.

Så hvis du bor i England og har 3 hunde, hvoraf de to er hanhunde, så har du "2 dogs and 1 bitch"

Hehe.. kom lige til at tænke på, at det ville hedde det samme hvis en mand har 2 hunde og en strid kone, og det så bliver oversat til engelsk:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

På engelsk hedder det "dog" om hanhunde og "bitch" om tæver.

Så hvis du bor i England og har 3 hunde, hvoraf de to er hanhunde, så har du "2 dogs and 1 bitch"

Ok, hvis vi skal gøre som englænderne vil det kun være hanner der kan betegnes som hunde, hunner er tæver.

Så man kan altså f.eks. have "4 logrende haler" = 2 hunde og 2 tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad og spekulerede på om vores tæve-betegnelse mon kommer fra det eng. bitch og at det er derfor vi har et specielt ord for hun-hundene :hmm:

Kan ikke svare dig, men jeg ved at der er mange der ikke bryder sig om, at bruge ordet TÆVE om deres hun-hund. Måske fordi ordet har fået en negativ betydning, når det bliver brugt om en dame/pige.

Jeg bruger nu tæve betegnelse ganske ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites