Hop til indhold

Stamtavle undersøgelser?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg fundet et par hunde/kenneler jeg er gået i gang med at grov-tjekke stamtavler på. Jeg kigger på afkom, søskende, søskendes afkom, forældre, bedsteforælde og alle deres søskende og afkom og og og..... pyh.

 

Men nu kan jeg jo ligeså godt gøre det ordentligt fra starten! (Kan hilse og sige den danske udgave af hundeweb er væsentligt nemmere end den svenske - den tyske har jeg ikke helt knækket koden på endnu :mrgreen:).

 

Jeg kigger især på hofter og om der står noget om øjne - andet har jeg indtil videre ikke set bemærkninger om.

Så kigger jeg på om de har vundet brugshundecertifikater og om de har været med i nogle spændende løb.

 

Selve kennelen er det vel at læse alt hvad de har skrevet på hjemmesiden, og så ellers google.min.ven.

 

 

Er der andet jeg kan grave frem af relevante ting af stamtavler?!

Er der andet jeg bør kigge på/efter - i så fald, hvad og hvordan?

 

 

På forhånd tak for et guldkorn eller 2 :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det fornuftigt at undersøge diverse databaser, og det er også ganske godt, som et forarbejde til det råd jeg vil give dig, nemlig:

Bevæg dig ud i hundeverdenen.

Mød op til konkurrencer, udstillinger eller andre arangementer der holdes for den race som interesserer dig og tal med så mange som muligt.

Der er så mange oplysninger, som ikke registreres i databaser, men som cirkulerer blandt ejerne, så du må ud og tale med dem.

Vær dog forberedt på, at ondsindet sladder også forekommer, men det er ude i "den virkelige verden" man finder sandheden.

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det fornuftigt at undersøge diverse databaser, og det er også ganske godt, som et forarbejde til det råd jeg vil give dig, nemlig:

Bevæg dig ud i hundeverdenen.

Mød op til konkurrencer, udstillinger eller andre arangementer der holdes for den race som interesserer dig og tal med så mange som muligt.

Der er så mange oplysninger, som ikke registreres i databaser, men som cirkulerer blandt ejerne, så du må ud og tale med dem.

Vær dog forberedt på, at ondsindet sladder også forekommer, men det er ude i "den virkelige verden" man finder sandheden.

Held og lykke med det.

 

Jojo, men ingen grund til at begynde at begynde at spørge om alle kenneler, hvis det viser sig, at det kun er 2 af dem der har rigtig gode sundheds-odds.

Jeg går skam også kun og venter på at træk sæsonen bliver skudt igang, så møder jeg en del flere, men det kan være ligemeget at hunden er sød og flot og kennel-ejeren er en knag - hvis hundens sundhed på papiret ikke er fantastisk :-)

En af de vildeste tæver i DK indenfor træk, hun har c-hofter og bliver (selvfølgelig) ikke avlet på, men hun er rå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bobob.. Jeg prøver lige at slå op på hundeweb...

 

---Du kan chekke indavlskoefficienten for en hund.

Og du kan chekke om matadoravlsgrænsen er overskredet for en af forældrene.

I hvalpestatistik kan du også finde, procentvise tilfælde af HD og AA hos alle en hunds hvalpe. Samme sted er der oplistet racestatistikken for de samme ting, --så man kan se om hundens hvalpe er værre eller bedre end gennemsnittet af racen.

--For en tæve kan du se alle hendes hvalpekuld og dermed hvor tit hun bliver parret.

 

Wow, man får osse besked på om ejeren er ekskluderet, med rødt:shock:..

 

--Og du kan selvfølgelig se udstillingsresultater, vistnok rimeligt hurtigt efter udstillingen... Jeg tror nu ikke at Ballerup-resultaterne er kommet på endnu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja som Sigurd skriver, så kig på udstillingerne, om der er nogle specielle af hunde af racen, som du falder for, så er det jo bare at få navnet på hunden, og så arbejde sig tilbage og se på linierne, på lige præcis den hund du synes var lækker.

Den welsh jeg har nu, kom til mig som voksen, han har et rigtig fint temperament, hans søster har vi været sammen med, og synes at hun er rigtig fin, jeg har nu bestilt en hvalp, hvor de samme linier er i, jeg kan mægtig godt lide deres udseeende og temperament, så ingen tvivl der.

Hov lige et indspark, selvfølgelig skal sundhed være iorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bobob.. Jeg prøver lige at slå op på hundeweb...

 

---Du kan chekke indavlskoefficienten for en hund.

Og du kan chekke om matadoravlsgrænsen er overskredet for en af forældrene.

I hvalpestatistik kan du også finde, procentvise tilfælde af HD og AA hos alle en hunds hvalpe. Samme sted er der oplistet racestatistikken for de samme ting, --så man kan se om hundens hvalpe er værre eller bedre end gennemsnittet af racen.

--For en tæve kan du se alle hendes hvalpekuld og dermed hvor tit hun bliver parret.

 

Wow, man får osse besked på om ejeren er ekskluderet, med rødt:shock:..

 

--Og du kan selvfølgelig se udstillingsresultater, vistnok rimeligt hurtigt efter udstillingen... Jeg tror nu ikke at Ballerup-resultaterne er kommet på endnu...

 

Orv, ekskluderet er jeg heller ikke stødt på endnu!

 

Levealder er et ret godt forslag, men jeg kan ikke komme på flere ting som man sådan kan finde beviser på.

Den svenske hundeweb har jeg faktisk ikke fundet indextal på :hmm: Man skal også trykke på HVER hvalp i et kuld, for at se hofte- og øjenstatus.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv, ekskluderet er jeg heller ikke stødt på endnu!

 

Levealder er et ret godt forslag, men jeg kan ikke komme på flere ting som man sådan kan finde beviser på.

Den svenske hundeweb har jeg faktisk ikke fundet indextal på :hmm: Man skal også trykke på HVER hvalp i et kuld, for at se hofte- og øjenstatus.. :???:

 

Argh, besværligt med den svenske udgave - når man nu er vant til den danske :lol: Som jeg faktisk synes er trælst, fordi de har en bedre en (racespecifik) i USA :lol:

 

Altså, oplysningerne kommer jo stille og roligt, som man får undersøgt... finder hvalpe rundt omkring fra opdrætter og sådan. Dødsdato registreres vist stadig forholdsvist sjældent, omend der er en ok aktivitet inden for det i bernerkredse.

 

Men lyder til, at du er rigtig godt i gang :5up: Kan du ikke lige linke den svenske database til mig? Den er det aldrig lykkedes mig at finde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja som Sigurd skriver, så kig på udstillingerne, om der er nogle specielle af hunde af racen, som du falder for, så er det jo bare at få navnet på hunden, og så arbejde sig tilbage og se på linierne, på lige præcis den hund du synes var lækker.

Den welsh jeg har nu, kom til mig som voksen, han har et rigtig fint temperament, hans søster har vi været sammen med, og synes at hun er rigtig fin, jeg har nu bestilt en hvalp, hvor de samme linier er i, jeg kan mægtig godt lide deres udseeende og temperament, så ingen tvivl der.

 

Vi har fundet 2 kenneler i Danmark, 2 i Sverige og 1 i Tyskland. De er valgt ud fra billeder af deres hunde (altså, dem hvor vi råbte hvor eeeeeer den flot :oops:) og så om de trækker slæde med deres hunde, der er dog 2 der ikke gør. Og så opdrætter de IKKE 2-3 forskellige racer, det er åbenbart ret normalt i Sverige.

Og det er så dem jeg vil prøve at kigge mere ind på, på hundeweb. Så selvom vi ikke skal have hvalp fra et kuld de måske har nu, så får jeg jo en god ide om, hvor sunde deres hunde og hvalpe generelt er.

 

Hvis alt så er godt, så kan jeg jo begynde at spørge rundt og se om jeg bumber ind i dem til et løb. Den ene har jeg skrevet en mail til, hun ville ringe igen - vi skal jo så også lige godtages af dem jo :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Argh, besværligt med den svenske udgave - når man nu er vant til den danske :lol: Som jeg faktisk synes er trælst, fordi de har en bedre en (racespecifik) i USA :lol:

 

Altså, oplysningerne kommer jo stille og roligt, som man får undersøgt... finder hvalpe rundt omkring fra opdrætter og sådan. Dødsdato registreres vist stadig forholdsvist sjældent, omend der er en ok aktivitet inden for det i bernerkredse.

 

Men lyder til, at du er rigtig godt i gang :5up: Kan du ikke lige linke den svenske database til mig? Den er det aldrig lykkedes mig at finde :genert:

 

SKK HUNDDATA

 

Det var A9 der fandt den :kys:

 

Jeg laver bare de indledende øvelser, så får du bunken :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg fundet et par hunde/kenneler jeg er gået i gang med at grov-tjekke stamtavler på. Jeg kigger på afkom, søskende, søskendes afkom, forældre, bedsteforælde og alle deres søskende og afkom og og og..... pyh.

 

Men nu kan jeg jo ligeså godt gøre det ordentligt fra starten! (Kan hilse og sige den danske udgave af hundeweb er væsentligt nemmere end den svenske - den tyske har jeg ikke helt knækket koden på endnu :mrgreen:).

 

Jeg kigger især på hofter og om der står noget om øjne - andet har jeg indtil videre ikke set bemærkninger om.

Så kigger jeg på om de har vundet brugshundecertifikater og om de har været med i nogle spændende løb.

 

Selve kennelen er det vel at læse alt hvad de har skrevet på hjemmesiden, og så ellers google.min.ven.

 

 

Er der andet jeg kan grave frem af relevante ting af stamtavler?!

Er der andet jeg bør kigge på/efter - i så fald, hvad og hvordan?

 

 

På forhånd tak for et guldkorn eller 2 :-D

 

Point for ihærdighed.

 

Men du behøver ikke gå så bredt ud som du gør. Hvis du arbejder med stamtavle i 5 led, som jeg selv ville gøre, har du 16 hunde ude i 5. led - som alle har søskende, der har afkom og så videre. Har de 16 hunde bare to søskende du vil tjekke, er du hurtigt oppe på 256 individer du vil se nærmere på...

 

Sygdomme med dominant arvegang vil du hurtigt finde, og sygdomme med recessiv arvegang er nede på en sandsynlighed på 6,25% for defekt gen (bærer), hvis en hund ude i 5. led var syg. Var hunden i 5. led kun bærer af genet, så er sandsynligheden nede på 3,125% chance for, at hvalpen er bærer af genet.

 

Hvad er dit primære ønske hos kommende hund? Skal de se ud eller skal den kunne? Personligt er jeg af den opfattelse, at vi ikke sådan bare lige avler brugsegenskaber ud af hundene. Spørg bare cavalierejere, om deres hunde er holdt op med at jage småfugle, selvom racen i et par hundrede år har gået som selskabshunde.

 

Personligt ser jeg efter en hund, jeg ved er god i hovedet, er sund men også ser ud. Jeg har et billede af den perfekte repræsentant af racen, og hvordan jeg ønsker en springer skal se ud. Der er flere der lever op til det billede, og så er det jo "bare" at sikre sig, at det andet også ser fint ud.

 

Med den yngste jeg har, gik jeg efter faderen. Han er ikke det mest perfekte eksemplar af racen i mine øjne, men hans mor var ganske fantastisk. På alle måder. Hun træder kraftigt igennem i sit afkom, og gør det også i denne han. Også han selv er at betegne som en "stempelhingst" og især hans hoved slår godt i gennem. Så han har stort set samme hovede som sin mor, hvilket var hvad jeg gik efter.

 

Derefter var jeg forbi brugsfolk for at høre, hvordan tidligere afkom fra min tøs' mor artede sig brugsmæssigt. Samt afkom fra hannen. De der ligger længere tilbage kendte jeg resultaterne for. Så da alt pleasede mig hoppede jeg på.

 

Den næste hund jeg har bestilt, er slet ikke på trapperne. Men jeg har fundet en tæve jeg VIL have noget efter. Hun er heldigvis kun 3 år gammel, så der er god tid. Men har bestilt med det samme, for så står jeg forrest i køen når det er tid. Tæven er lidt tæt linjeavlet på en ganske fantastisk han, som også er far til min ældste hund. Han har givet fantastiske hvalpe, med den fulde pakke.

 

Måske ikke guldkorn som sådan i forhold til hvad du specifikt skal lede efter og se på. Men en tanke om hvad jeg går efter. For jeg vil have fuld pakke (sundhed, mentalitet, brugsegenskaber og udseende), og har fundet det fuldt ud muligt, ved at have et bredt kendskab til gængse tavler i racen, og bruge krudt på at se mere indgående på de 30 hunde der ligger direkte i egen tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygdomme med dominant arvegang vil du hurtigt finde, og sygdomme med recessiv arvegang er nede på en sandsynlighed på 6,25% for defekt gen (bærer), hvis en hund ude i 5. led var syg. Var hunden i 5. led kun bærer af genet, så er sandsynligheden nede på 3,125% chance for, at hvalpen er bærer af genet.

 

Aha, tak for info! Så kan jeg måske pakke lidt af min aspergers væk igen :mrgreen:

 

Hvad er dit primære ønske hos kommende hund? Skal de se ud eller skal den kunne? Personligt er jeg af den opfattelse, at vi ikke sådan bare lige avler brugsegenskaber ud af hundene.

 

1: sundhed (og temperament)

2: brugsegenskaber

3: skønhed/eksteriør

 

Motor er ren og skær sundhed, men også en solid og stærk hund, og jeg tror meget på, at han nok skal blive en god slædehund - hans far har jeg hørt også trækker men han er ikke til konkurrencerne i DK, hans mor har aldrig trukket.

Jeg begyndte med at kigge på kenneler som jeg ved bruger deres hunde til træk, men bl.a. kan jeg se at den ene gerne bruger hanhunde fra andre lande (de avler specifikt efter brugsegenskaber) - og så kan jeg jo ikke se særlig meget på hundeweb. Så derfor endte jeg alligevel på svenske sider, og så kunne jeg jo ligeså godt se hvad der var af spændende kenneler der også..

 

Brugsegenskaberne må ikke overgå sundheden, for mig. Og kan jeg ikke finde begge dele i en hund, så er det så heller ikke det værste, samojeder ér jo slædehunde, så hunden skal nok lære det.

Men egentlig synes jeg det er spændende, vil gerne have en og se hvilke forskelle der er på "en almindelig sammi" og en sammi avlet efter trækegenskaber. Fandt en rigtig fin side som bl.a. skrev om, at en af de egenskaber de gik efter var, at hunden var PÅ når den skulle være det, men at den også havde en ganske fin sluk-og-slap-af knap når de var hjemme.

 

Men sidst, men ikke mindst, så er der store variationer i samojedens udseende, og jeg har da små krav i den retning, men ikke de vilde, pels skal der i hvert fald være godt af, jeg eeeeelsker at frisere Motor (som så tilgengæld hader det :lol:) og så skal moren ikke være for lavbenet (jeg fandt et billede hvor jeg faktisk syntes det så lidt ekstremt ud, og nu kan jeg overhovedet ikke finde det igen :???:).

 

 

Den næste hund jeg har bestilt, er slet ikke på trapperne. Men jeg har fundet en tæve jeg VIL have noget efter.

 

Ih, det er det jeg mener og det er derfor jeg leder nu og ikke lige før jeg faktisk skal have hunden. Vil gerne finde en hvor det både ser og føles rigtigt, og så har jeg intet i mod at vente til der så rent faktisk kommer et kuld.

 

Tusind tak for svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Et andet lille tip er,

hvis du finder "den perfekte hund" så køb en hvalp efter dens forældre.Far - Mor eller helst begge.

De har jo ligesom bevist, at de kan lave gode hvalpe.

 

Jo men det er jo Motors forældre.. De har lige haft nummer 2 kuld, så ikke sikker på at de laver flere. Far har lavet et enkelt før Motor, for 3-4 år siden.

 

Det er måske en anden grund til at vente med nummer 2 indtil første kuld er vokset op - så kunne folk som mig komme igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

kig på statestikkerne

hvor mange hvalpe laver de,

 

-genbruger de hunde med dårlige tal eller afkom fra hunde med dårlige tal

 

-er der huller i statestikkerne ,feks et kuld på 8 hvalpe hvor 3 er gennemundersøgt og så 5 med kun et offentliggjort resultat, (udeblivelsessynden ad de grimme tal)

 

-undersøg om de har de hunde de skriver de har- eller mangler der pludselig en 2års hund.......er den så blevet aflivet og i givet fald hvorfor-----gennemsku hvilke gennemsnits levetid de har.

 

kig på hvilke kenneler du ved er gode- hvorfra de henter nyt material.

 

skal du have en ny samojed?:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

kig på statestikkerne

hvor mange hvalpe laver de,

 

-genbruger de hunde med dårlige tal eller afkom fra hunde med dårlige tal

 

-er der huller i statestikkerne ,feks et kuld på 8 hvalpe hvor 3 er gennemundersøgt og så 5 med kun et offentliggjort resultat, (udeblivelsessynden ad de grimme tal)

 

-undersøg om de har de hunde de skriver de har- eller mangler der pludselig en 2års hund.......er den så blevet aflivet og i givet fald hvorfor-----gennemsku hvilke gennemsnits levetid de har.

 

kig på hvilke kenneler du ved er gode- hvorfra de henter nyt material.

 

skal du have en ny samojed?:banan:

 

Wauv! Har du gjort det før :lol:

Jaah en samojed mere, til vores kommende turbo 2-spand.

 

Gennem undersøgt tror jeg ikke jeg finder, så vidt jeg indtil nu har kunne se, får "man" kun tjekket hofter og øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...