Hop til indhold

Hvalpestress ??


Frandsen
 Share

Recommended Posts

Så har jeg igen et spørgsmål vedr. min dejlige Shih Tzu på 5 md.

 

Når jeg kommer hjem fra arbejde er der først den STORE gensynsglæde,hvor hun straks lægger sig på ryggen for at få nusset maven - og det må gerne vare længe - synes hun. :ae:

Så leger vi lidt, og jeg går i gang med aftensmaden.

Når vi sætter os til bords, bliver der også hældt mad op til hende, så er der ro mens vi spiser.

Efter maden leger eller træner vi lidt igen - går måske en tur.

Men når tiden så kommer, hvor vi gerne vil sidde lidt i stuen, så kan hun ikke slappe af. Ligemeget hvor lidt eller hvor meget, der er sket i løbet af dagen.

Hver gang hun har lagt sig og ser ud som om, hun endelig vil lade hvilen falde over sig, så rejser hun sig op og går hen og lægger sig et andet sted, rejser sig op og lægger sig igen et andet sted. Hopper op i sofaen og ned igen. Dette gentager sig hvert 2-3 min. mens hun hyperventilerer med tungen ude af munden. Det er som om hun er helt stresset op.

 

Jeg prøver at sætte mig hos hende og berolige hende, aer hende og snakker meget stille til hende. Men jeg kan ikke få hende til at "falde ned" og slappe af - og jeg synes det er så synd for når hun lægger sig, lukker hun øjnene og ser ud som om hun faktisk gerne vil sove lidt.

Hvis jeg finder hendes snor - jeg behøver ikke engang give hende den på, jeg kan bare lægge den ved siden af mig - så lægger hun sig fladt ned, lukker øjnene og slapper tilsyneladende af.

 

Har nogen af jer været ude for dette - og har I et godt råd til mig igen. Det er faktisk kun om aftenen, det er galt. Og det sker altså også i weekenden, hvor jeg er hjemme hele dagen, og vi laver mange ting sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på hun ikke har ondt eller har det for varmt?

 

Ellers gjorde jeg det med Dumle da han var hvalp at jeg tog en hel dag hvor vi lavede ingenting. Han fik tre meget korte gåture og sin mad som søg, men udover det kiggede vi bare fjernsyn og slappede af sammen.

 

Vi gør det stadig ofte. En slap af/ stress af dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på hun ikke har ondt eller har det for varmt?

 

Ellers gjorde jeg det med Dumle da han var hvalp at jeg tog en hel dag hvor vi lavede ingenting. Han fik tre meget korte gåture og sin mad som søg, men udover det kiggede vi bare fjernsyn og slappede af sammen.

 

Vi gør det stadig ofte. En slap af/ stress af dag.

 

I går havde det jo godt nok været meget varmt i løbet af dagen - men det her var om aftenen. Nu har jeg jo ingen erfaring med hunde, men jeg tror ikke hun har ondt - for hendes adfærd i øvrigt er glad og positiv. Og det er jo netop, når jeg synes at nu skal vi "lave ingenting" fordi jeg også trænger til at slappe lidt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
I går havde det jo godt nok været meget varmt i løbet af dagen - men det her var om aftenen. Nu har jeg jo ingen erfaring med hunde, men jeg tror ikke hun har ondt - for hendes adfærd i øvrigt er glad og positiv. Og det er jo netop, når jeg synes at nu skal vi "lave ingenting" fordi jeg også trænger til at slappe lidt af.

Smerter kan sagtens vise sig på den måde.

 

Hvordan får hun maden?

 

Vi har tidligere skrevet om søg, det ville være en god aktivitet for hende at få maden på græsplænen :-)

 

Hvad laver du med hende inden du vil slappe af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det lyder som om hun er overstimuleret op til situationen og derfor ikke kan finde ro.

 

Det er fint du hjælper hende til at falde ned, det kan hun ikke selv klare.

 

Når du aktiverer hende, er det vigtigt det sker i korte pas, så hendes formåen ikke overskrides.

Ligeledes er det vigtigt, at aktiveringen gradvis trappes op i tempo (opvarmning), derefter højtempo (hvis der er noget leg indover) og slutter af med rolig aktivitet.

Således at når aktiviteten afsluttes er hendes krop parat til at kunne slappe af.

Den rolige aktivitet skal der være mest af.

 

Det er rigtigt fint at afslutte med lidt godbidsøg og efterfølgende lidt overlfadisk massage.

 

Husk også at give et SLUT signal, som efterhånden bliver indlært og forstås som "nu sker der ikke mere, slap du bare af".

 

Det er helt naturligt, at hvalpe bliver meget aktive op under aften, så det drejer sig om at have lagt sine aktiviteter før, så hvalpen er naturligt træt - hvis man vil have ro omkring sig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Smerter kan sagtens vise sig på den måde.

 

Hvordan får hun maden?

 

Vi har tidligere skrevet om søg, det ville være en god aktivitet for hende at få maden på græsplænen :-)

 

Hvad laver du med hende inden du vil slappe af?

 

Det er lidt forskelligt, hvordan hun får maden. Sommetider i sin skål og sommetider smidt på græsset - så det skal søges.......

 

Jeg leger lidt og træner lidt af de almindelige færdigheder --- sit - dæk - nej m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om hun er overstimuleret op til situationen og derfor ikke kan finde ro.

 

Det er fint du hjælper hende til at falde ned, det kan hun ikke selv klare.

 

Når du aktiverer hende, er det vigtigt det sker i korte pas, så hendes formåen ikke overskrides.

Ligeledes er det vigtigt, at aktiveringen gradvis trappes op i tempo (opvarmning), derefter højtempo (hvis der er noget leg indover) og slutter af med rolig aktivitet.

Således at når aktiviteten afsluttes er hendes krop parat til at kunne slappe af.

Den rolige aktivitet skal der være mest af.

 

Det er rigtigt fint at afslutte med lidt godbidsøg og efterfølgende lidt overlfadisk massage.

 

Husk også at give et SLUT signal, som efterhånden bliver indlært og forstås som "nu sker der ikke mere, slap du bare af".

 

Det er helt naturligt, at hvalpe bliver meget aktive op under aften, så det drejer sig om at have lagt sine aktiviteter før, så hvalpen er naturligt træt - hvis man vil have ro omkring sig :-)

 

Jeg var til sidste træning i mandags og snakkede med Viv (træneren) om det.

Hun har lært Soffi at kende, og siger at hun ser hende som en rolig og velfungerende hund.

Hun siger som du: "et SLUT signal"........... og det har jeg ikke lært hende endnu, så det er på programmet.

Hun siger også: "at en hvalp har nogle hormoner der raser, som gør at den let stresser op - og at den har svært ved selv at finde ud af at falde ned igen"

Hun foreslog også: "lidt hvalpemassage - let og roligt"

 

Men hun ser ingen grund til bekymring, for som sagt ser hun Soffi's anden adfærd som helt naturlig og i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg var til sidste træning i mandags og snakkede med Viv (træneren) om det.

Hun har lært Soffi at kende, og siger at hun ser hende som en rolig og velfungerende hund.

Hun siger som du: "et SLUT signal"........... og det har jeg ikke lært hende endnu, så det er på programmet.

Hun siger også: "at en hvalp har nogle hormoner der raser, som gør at den let stresser op - og at den har svært ved selv at finde ud af at falde ned igen"

Hun foreslog også: "lidt hvalpemassage - let og roligt"

 

Men hun ser ingen grund til bekymring, for som sagt ser hun Soffi's anden adfærd som helt naturlig og i orden.

 

OK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...