Hop til indhold

Orm


Gæst Kippie
 Share

Recommended Posts

Jeg har en kraftig mistanke om, at min dejlige hanhund på 2 år har hjerteorm i en eller anden forstand. Jeg har haft ham i et et halvt år og de sidste måneder er han blevet mere og mere træt og bliver nu meget hurtigt forpustet og gisper meget efter kort tids aktivitet. Han sover meget og og hviler det meste af tiden. Han hoster og pruster en del, mere og mere.

 

I dag talte jeg med dyrlægen og aftalte at jeg tirsdag afleverer afføringsprøver.

 

Men hvor bekymret skal jeg være og hvordan skal jeg forholde mig de næste dage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal samle prøver for et par dage, ikke?

 

Sådan som du beskriver ham, så ville jeg holde ham helt i ro indtil du har svarene. Små tisseture i snor så han ikke spæner rundt, og så mental træning hvis han har for meget krudt bagi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg skal samle afføring for 3 dage og ikke over en weekend, så derfor kan det ikke blive før tirsdag i næste uge.

 

Det er ikke så svært at holde ham i ro, for han sover meget af tiden. Han har en bedste hundeven som plejer at komme næsten hver dag for at lege et par timer, men i dag legede de kun under en time, så lagde Kippie sig i sofaen og ville bare sove, det har han aldrig gjort før. Og han har kun været ude at gå helt små tisseture i dag, så jeg synes det er rigtig slemt i dag :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bor I henne??

H/L problemet er størst i Nordsjælland...

 

Det er rigtig, rigtig godt, at I får testet ham hurtigt.

 

Du skal godtnok helst samle tre lorte, men nogle gange kan man jo være heldig at man kan "høste" flere samme dag. Der skal bare være mindst 6 timer imellem.

 

Og hvis hans problem virkelig er at han har hjerte/lungeorm, og han har det som du beskriver, så har han sikkert så mange, at de vil kunne ses i bare to lorte. Hvis han ikke når at levere flere.

 

Nåh, jeg ser lige, at tråden er fra i går.

Så har du allerede været hos dyrlægen. Hvordan gik det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor bekymret skal jeg være og hvordan skal jeg forholde mig de næste dage?

Du skal være MEGET bekymret og det er meget ærgerligt, at du har ladet ham gå sådan i et par måneder. Hvis jeg var dig, ville jeg IKKE vente til tirsdag med at aflevere afføringsprøver. Disse kan i meget lang tid være falsk negative og imens bliver din hund mere og mere syg. Det KAN ende med varige skader!

 

I stedet ville jeg nu og omgående ringe til dyrlægen og forlange, at hunden allerede i dag bliver sat på en kur mod hjerte-/lungeorm. Det er ikke en kur, der er spor skrappere end de almindelige ormekure, som vi giver engang imellem, men denne gang lyder det for mig, som om det er påkrævet med hurtig handling.

 

Jeg har to hundevenner, hvis hunde nu har varige skader og som må gå på pension i stedet for at træne som de dygtige hunde, de egentlig er. Men deres lunger kan ikke længere tåle løbearbejdet.

 

Jeg siger ikke dette for at hakke på dig, overhovedet ikke, men som en hjælpsom opfordring til at gå i gang straks.

 

Edit: Ups, jeg så sgutte, at tråden var fra i går. Hvordan går det med hunden?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvordan er det gået?

 

Nu jeg har dig, Birgitta, en dyrlæge sagde at man kan høre hjerte eller lungeorm?! Har du hørt om det før?

 

Jamm... jeg er her da hele tiden...:lol:... næsten...:oops:

 

Altså... Ormene sidder i det ene hjertekammer. De er ikke ret store, men hvis der er mange af dem, så kan man sikkert høre uregelmæssigheder på hjertelyden. Hvis hjertet ikke pumper ordentligt, så slår det hurtigere til det ikke kan mere.....:cry: ---Hvis en hund er lidt dårlig og efterfølgende bare ikke vågner en morgen, så er det ikke sikkert, at det bliver undersøgt hvad årsagen var.. For obduktion koster jo ret mange penge... Og jeg tror ikke at sygeforsikringen dækker.

 

Og æggene flyder hen og sætter sig fast "på blodsiden" af lungevæggen. De indkapsler sig der og larverne bryder senere igennem lungevæggen og kommer ud på "luftsiden" af lungevæggen... Det betyder at der både er små "kapsler" med æg i, og der er ar fra de larver, der er blevet klækkede... Hvis der er nok af dem, så vil man jo også kunne høre det på vejrtrækningen..

 

---Men hvis der kun er få orm i hjertet, og de endnu ikke har nået at lave ret mange æg, så kan man ikke høre dem. Og tidligt i forløbet kan man jo heller ikke være sikker på at "fange" dem i en lort.

 

Det er også derfor at mange dyrlæger foretrækker bare at give ormekuren på mistanken alene.

--Og det er faktisk det, man gør når man behandler hunde "forebyggende".. Det er hunde, der har været syge før (måske har de stadig æg i kroppen) og det er hunde, der bor i et højrisiko-område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være MEGET bekymret og det er meget ærgerligt, at du har ladet ham gå sådan i et par måneder. Hvis jeg var dig, ville jeg IKKE vente til tirsdag med at aflevere afføringsprøver. Disse kan i meget lang tid være falsk negative og imens bliver din hund mere og mere syg. Det KAN ende med varige skader!

 

I stedet ville jeg nu og omgående ringe til dyrlægen og forlange, at hunden allerede i dag bliver sat på en kur mod hjerte-/lungeorm. Det er ikke en kur, der er spor skrappere end de almindelige ormekure, som vi giver engang imellem, men denne gang lyder det for mig, som om det er påkrævet med hurtig handling.

 

Jeg har to hundevenner, hvis hunde nu har varige skader og som må gå på pension i stedet for at træne som de dygtige hunde, de egentlig er. Men deres lunger kan ikke længere tåle løbearbejdet.

 

Jeg siger ikke dette for at hakke på dig, overhovedet ikke, men som en hjælpsom opfordring til at gå i gang straks.

 

Edit: Ups, jeg så sgutte, at tråden var fra i går. Hvordan går det med hunden?????

 

Dina, vi der bor i Nordsjælland og har haft omgang med hunde i nogle år, vi kender alle de farer der er ved den modbydelige orm...

 

Men da jeg mødte den for første gang for 7-8 år siden, da vidste jeg heller ikke, hvad det var vi var ramt af.. Silke begyndte at miste appetitten i løbet af efteråret 2002 (nedfaldsfrugt) og først i april2003 fik hun konstateret H/L-orm:cry:..

Da var hun MEGET syg... Silke blev 1 år i april 2003. Hendes unge alder og alverdens omsorg og en dygtig og engageret dyrlæge -uden weekendfri:roll:-- har nok gjort at hun kom helt over det. Dyrlægen havde aflivet min dejlige Ramses bare et år før:megaked:. Hun var bestemt ikke indstillet på at jeg også skulle miste Silke.. :mrgreen:

 

--Trådopretter har overtaget hunden for ½ år siden. Teoretisk kan han have boet i et højrisiko-område før hun fik den.

Eller hvis trådopretter ikke har haft andre hunde for nylig, så har hun endnu ikke lært hvor farlig H/L-ormen er..

 

Nu..... venter vi så bare på at høre nyt.......:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været til dyrlægen med ham i dag og afleveret en afføringsprøve som vi får svar på i morgen. Hun lyttede på ham og der var ikke noget mærkeligt, men det sagde hun også der ikke er selvom de har orm. Han har fået noget antibiotika for infektion og så har han fået noget hostestillende.

I morgen eftermiddag får vi svar på prøven og hvis den er negativ skal jeg aflevere yderligere 3 prøver på mandag.

 

Kippie har det okay, men han sover det meste af tiden og er stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været til dyrlægen med ham i dag og afleveret en afføringsprøve som vi får svar på i morgen. Hun lyttede på ham og der var ikke noget mærkeligt, men det sagde hun også der ikke er selvom de har orm. Han har fået noget antibiotika for infektion og så har han fået noget hostestillende.

I morgen eftermiddag får vi svar på prøven og hvis den er negativ skal jeg aflevere yderligere 3 prøver på mandag.

 

Kippie har det okay, men han sover det meste af tiden og er stille.

Søde Kippie, man kan HØRE, at du elsker din hund, så prøv at forstå, at jeg skriver dette indlæg, fordi jeg er meget bekymret for jer begge. Du skal IKKE lytte til dyrlægen i dette tilfælde! Du skal se på din hund og efter din beskrivelse ville jeg ikke vente en eneste time med at FORLANGE en kur mod hjerte-/lungeorm.

 

De to hundevenner, som jeg omtalte, lyttede til og stolede på dyrlægen. De har nu begge skiftet dyrlæge, for efter nogle prøver, der var falsk negative, forlangte de for en sikkerheds skyld en kur.

 

Hundene startede kuren og i det ene tilfælde blev ejeren ved med at indsende prøver. Den allersidste var...positiv! Men da var skaden allerede sket gr. dyrlægens ønske om prøver, prøver, prøver.....

 

Når du skriver, at din hund "sover det meste af tiden og er stille", så fatter jeg overhovedet ikke (undskyld, hvis jeg er grov), at du kan få dig selv til at undlade at få igangsat den kur. Hvis din hund har hjerte-/lungeorm og hvis du kommer i gang for sent, så kan du få en hund med større eller mindre skader..noget, der kan undgås, hvis man behandler i tide.

 

Og det er jo ikke en hårdhændet kemobehandling, vi snakker om. Bare den rigtige ormekur.

 

Jeg har lige læst dette igennem og det er hårde ord, men enten tier jeg stille eller også siger jeg, hvad jeg virkelig føler skal siges.

 

Det er naturligvis din beslutning, men det er altså også dit ansvar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså prøv nu og hør her, jeg har jo været hos dyrlægen i dag, et stort og anerkendt dyrehospital og der er absolut ingen grund til panik!! Han har fået antibiotika, er blevet lyttet på og hans hjerte er ikke på nogen måde overbelastet, det lyder meget fint sagde de. Jeg får svar på første prøve i morgen og så er det muligt de igangsætter behandling, det snakker jeg med dem om i morgen.

Men Kippie har det okay, han hviler sig når han kan og har ikke den store lyst til ret meget. Men han spiser helt normalt, kommer på tisseture og klarer det uden problemer, så der er altså ikke nogen panik og han er ikke ved at dø eller noget.

Jeg ser mig selv som en meget ansvarlig hundeejer og jeg har gjort alt hvad der skal til i denne sag. Hvis jeg mente min hund var i alvorlig fare eller stadig meget bekymret for ham i dag ville jeg selvfølgelig reagere, men så dårlig er han altså ikke. Og jeg har fuldstændig tiltro til dyrlægen for jeg har ikke grund til andet pt.

 

Det er okay du advarer mig, men man skal også passe på ikke at anklage andre for noget og male fanden på væggen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er okay du advarer mig, men man skal også passe på ikke at anklage andre for noget og male fanden på væggen!

Jeg ønskede bestemt ikke at anklage dig for noget, blot at advare. Men jeg fik måske skrevet det for indtrængende, fordi din beskrivelse lød lidt alarmerende.

 

Men det beklager jeg naturligvis.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså prøv nu og hør her, jeg har jo været hos dyrlægen i dag, et stort og anerkendt dyrehospital og der er absolut ingen grund til panik!!

.....................

Og jeg har fuldstændig tiltro til dyrlægen for jeg har ikke grund til andet pt.

 

Dyrlæger laver også fejl, og de har meget svært ved at indrømme det. Størrelsen på dyrehospitalet skal du ikke tillægge noget, hverken positivt eller negativt når det gælder den enkelte dyrlæges kunnen.

 

Jeg kender nogen der har mistet en hund til hjerte-lungeorm pga at dyrlægerne tøvede for længe.

 

Det er din hund, det er dig der kommer til at betale dyrlægens honorar - såmænd også selv om dennes diagnose er forkert, og hunden dør.

Du har ret til at stille krav til din dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlæger laver også fejl, og de har meget svært ved at indrømme det. Størrelsen på dyrehospitalet skal du ikke tillægge noget, hverken positivt eller negativt når det gælder den enkelte dyrlæges kunnen.

 

Jeg kender nogen der har mistet en hund til hjerte-lungeorm pga at dyrlægerne tøvede for længe.

 

Det er din hund, det er dig der kommer til at betale dyrlægens honorar - såmænd også selv om dennes diagnose er forkert, og hunden dør.

Du har ret til at stille krav til din dyrlæge.

 

Det var dog utroligt som man bliver haglet ned og nu min dyrlæge også. Jeg har INGEN grund til at tro min dyrlæge ikke har handlet korrekt, men tværtimod har de handlet hurtigt, ansvarligt og gjort det der er nødvendigt og bedst for min hund i det her tilfælde.

Prøv lige at give mig som hundeejer og min dyrlæge lidt tiltro og credit i stedet for bare at fare frem og beskylde for alt muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dog utroligt som man bliver haglet ned og nu min dyrlæge også.

Du startede med at skrive:

 

Jeg har en kraftig mistanke om, at min dejlige hanhund på 2 år har hjerteorm i en eller anden forstand. Jeg har haft ham i et et halvt år og de sidste måneder er han blevet mere og mere træt og bliver nu meget hurtigt forpustet og gisper meget efter kort tids aktivitet. Han sover meget og og hviler det meste af tiden. Han hoster og pruster en del, mere og mere.

 

I dag talte jeg med dyrlægen og aftalte at jeg tirsdag afleverer afføringsprøver.

 

Men hvor bekymret skal jeg være og hvordan skal jeg forholde mig de næste dage?

 

Når du så får nogle venlige svar, så tager du det som angreb og bider nærmest hovedet af folk. Men du skrev vel for at få råd? Og man bliver da bekymret som hundeejer over din indledende beskrivelse?! Du skal ikke tage gode råd som angreb på din værdighed som hundeejer, ej heller som et overfald på din dyrlæge.

 

Prøv igen at læse indlæggene med nye øjne, og så tror jeg, at du vil give mig ret i, at bekymring og venlighed gennemstrømmer ordene. Der er ikke tale om hverken beskyldninger eller angreb af nogen slags.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...