Hop til indhold

Lidt spørgsmål om klikkertræning/shaping


Gæst Arkiveringsalf
 Share

Recommended Posts

Gæst Arkiveringsalf

Altså, jeg er lige gået i gang med indtræning af 2x2 weave.. Men nu har jeg jo altså en hund som er meget hjælpeafhængig.. Hvis han ikke finder ud af det meget hurtigt mister han interessen eller begynder at gø. Derfor fik jeg stillet mig lige ud for den første pind (vi er bare i gang med at lære ham at han skal igennem "porten") og så gik det rigtig fint....

Indtil det gik op for mig at det han havde lært var at gå frem og tilbage foran mig og ganske rigtig, hvis jeg flytter mig bliver han helt forvirret og frustreret, men nu ved jeg så ikke hvad der er bedst...

Enten kan jeg flytte mig rundt og få en lavere succesrate, eller også kan jeg indlære ham "det forkerte" og så senere lære ham at det er porten han skal gå igennem - umiddelbart bør jeg vel bare sørge for at bevæge mig rundt, så det bliver nemt for ham at gøre det rigtig, eller hvad?

 

Findes der en måde han kan blive mere selvstændig/selvsikker? Han vil så gerne, men det er kun ting jeg allerede har klikket for - hvilket betyder at jeg bliver nød til at lokke ny adfærd ind og ville jo helst gøre det "rigtig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om din hund er hjælpeafhængig, det vil sige, at du har hjulpet ham alt for mange gange, så nu afventer han altid din hjælp?

 

Hvis jeg stod i situationen, så ville jeg forsøge at fade denne hjælp væk sådan helt generelt. Jeg ville guide de første 2-3 gange, og herefter ville jeg undlade at hjælpe, for nu har jeg vist hvad det gik ud på. Jeg tror, at hvis du fuldstændig fjerne al hjælp på én gang, så vil din hund blive så frustreret, at den vil nægte at deltage, men jeg kan jo ikke vide det.

 

Med hensyn til dit problem med porten, kan du så ikke nøjes med at bevæge dig ét skridt væk fra porten, og når det så er trængt ind, så bevæger du dig ét til skridt væk i en anden retning, så på denne måde lærer han stille og roligt at det er porten og ikke dig det drejer sig om.

Hvis ikke, så er du nok nødt til at starte helt forfra og lade være med at stille dig i nærheden af porten overhovedet, og så starte ud med at belønne ham for at udvise interesse for porten, derefter for at nærme sig porten osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Tak :-D

Det har jeg nemlig, dvs. han var enormt svær at lære noget som helst, fordi han var 8 mnd første gang nogen ville have ham til at gøre noget som helst, så det har været virkelig svært. Han har også problemer med at forstå tale-kommandoer, han reagerer ok på håndtegn, men ord siger ham ikke meget (hans hørelse er fin) :) Til gengæld er han super til at targete :klap:

 

Du har helt ret, han bliver enormt hurtig frustreret, hvis den første eller anden ting han tilbyder ikke er det rigtig mister han generelt interessen, hvilket er grundet til at jeg startede med at guide ifb klikning (skulle have været fy-fy)

 

Det med porten var faktisk præcis det jeg begyndte på, synes bare ikke det virkede så godt, men tror jeg prøver igen i morgen:) - blev også ved lidt for længe tror jeg :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lidt erfaring med 2x2, både fra egne og kursisters hunde. Det er en genial metode - for hunde der i forvejen har kendskab til shaping. For hunde der ikke har det, kan det bli' rigtig frustrerende, og det geniale går helt af metoden (en anden afgørende ting er at hunden virkelig går efter et stykke legetøj, ellers gi'r det også store problemer).

 

At lokke dutter overhoved ikke i 2x2, desværre. Så hvis din hund ikke er helt hjemme i shaping, så vil jeg foreslå at du går igang med at shape tricks før du går igang med 2x2, hovr du så kan lære hunden principperne bag shaping. Eller evt. bruge en anden metode.

 

Ellers skal du jo faktisk stå helt tæt ved pindene i den første del, hvor du bygger værdi i dem, lige som du har gjort. Men du skal også være hurtig til at trække hunden tilbage udenom dem, på vej tilbage igen.

 

Du skriver også at du måske blev ved for længe - et 2x2-pas bør ta' fra 30 sek. til ca. 2 minutter, mener Susan Garrett selv. Jeg går ud fra at hun mener effektiv tid, for skal man ruske-belønne bare én gang, så er den tid jo lissom gået... :hmm:

 

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

Det har jeg nemlig, dvs. han var enormt svær at lære noget som helst, fordi han var 8 mnd første gang nogen ville have ham til at gøre noget som helst, så det har været virkelig svært. Han har også problemer med at forstå tale-kommandoer, han reagerer ok på håndtegn, men ord siger ham ikke meget (hans hørelse er fin) :) Til gengæld er han super til at targete :klap:

 

Du har helt ret, han bliver enormt hurtig frustreret, hvis den første eller anden ting han tilbyder ikke er det rigtig mister han generelt interessen, hvilket er grundet til at jeg startede med at guide ifb klikning (skulle have været fy-fy)

 

Det med porten var faktisk præcis det jeg begyndte på, synes bare ikke det virkede så godt, men tror jeg prøver igen i morgen:) - blev også ved lidt for længe tror jeg :oops:

 

Hvad mener du med at han har svært ved tale-kommandoer, hvor mange har han af dem? Grunden til jeg spørger er, at jeg har haft samme problem med Luna, og jeg kæmper lidt med det endnu. Men det har vist sig, at for det første har jeg sat lydsignalet forsent på, så på dette tidspunkt stoler hun på mit kropsignal, og overhører mit lydsignal. Og efter at jeg er blevet bedre til at sætte signalet på hurtigere, og er begyndet at tilføje flere signaler (så hun har lært at der rent faktisk er forskel på de lyde der komme ud af min mund :blink:), så begynder det stille og roligt at blive bedre :-D

 

Så måske kan du bruge mine erfaringer til noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Jeg havde faktisk også overvejet allé metoden, men jeg har hørt så meget godt om den anden at jeg tænkte at jeg ville prøve den istedet (især fordi vores "bliv" ikke er så stærkt endnu.

 

Jeg ville enormt gerne bruge fri-shaping, havde håbet at fordi han var helt "clean" ville jeg have gode muligheder, men det er jeg så ikke dygtig nok til må jeg jo nok indse :rolleyes: desuden virkede 2x2 som en øvelse som var lettere for ham at gå til :oops:

 

Altså lige nu kan han reelt kun sit, dæk, værsgo og vente - af dem er det kun vente han konsekvent reagerer på og den skulle jo helst holde op med at være særlig nødvendig. Altså, indtræningen har jo været lidt rodet, fordi det tog noget tid før vi regnede ham ud (sit skulle indlæres fra dæk fordi han altid ville hoppe hvis han stod og lignende). Er begyndt at træne det helt fra bunden med klik og så sige kommandoen imens han gør det - umiddelbart hjælper det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde faktisk også overvejet allé metoden, men jeg har hørt så meget godt om den anden at jeg tænkte at jeg ville prøve den istedet (især fordi vores "bliv" ikke er så stærkt endnu.

 

Jamen 2x2 er da også en genial metode! Men den kræver en hel del forkundskaber af både fører og hund. Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med det "bliv" - hvor mener du at det skulle være nødvendigt mht. allémetoden..?

 

Jeg ville enormt gerne bruge fri-shaping, havde håbet at fordi han var helt "clean" ville jeg have gode muligheder, men det er jeg så ikke dygtig nok til må jeg jo nok indse :rolleyes: desuden virkede 2x2 som en øvelse som var lettere for ham at gå til :oops:

 

2x2 er ikke rigtig noget hvor man kan frishape, der følger nærmest en hel bog med, med strikse regler for set-up'et igennem hele processen... ;-)

 

Altså lige nu kan han reelt kun sit, dæk, værsgo og vente - af dem er det kun vente han konsekvent reagerer på og den skulle jo helst holde op med at være særlig nødvendig. Altså, indtræningen har jo været lidt rodet, fordi det tog noget tid før vi regnede ham ud (sit skulle indlæres fra dæk fordi han altid ville hoppe hvis han stod og lignende). Er begyndt at træne det helt fra bunden med klik og så sige kommandoen imens han gør det - umiddelbart hjælper det :)

 

Slalom er måske ikke det aller nemmeste at gå igang med, så. Det er alligevel en rimelig kompleks forhindring, der ta'r et godt stykke tid at indlære. Jeg ville nok lægge ud med noget andet, f.eks. at shape tricks - det gi'r nogle knaldgode bånd fører og hund imellem, og man lærer virkelig sin hund at kende. Især mht. hvordan den lærer og tænker. Og så er det jo så dødsjovt! Jeg ser det som en investering i al fremtidig træning, og har haft meget nytte af det med alle mine vovser. Det smarte ved at begynde med tricks, er at det ikke gør det store hvis det går helt galt i starten - for det er jo "kun" tricks, og ikke noget man "skal bruge til noget" som sådan. Pøj pøj med det! :5up:

 

MVH Korvis

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...