Hop til indhold

Temperament - tæve eller han?


Gæst Minimolly
 Share

Recommended Posts

Gæst Minimolly

Hej

 

Vi overvejer at få en Berner Sennen, og vil i den forbindelse høre, om der er nogen der kan hjælpe os med om der er stor forskel på temperamentet for henholdsvis tæver og hanner? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Minimolly og velkommen til hunde-forum! :vinken:

 

Det er svært at sige noget som sådan generelt omkring forskellen ved tæver og hanner synes jeg.

 

Jeg har aldrig selv prøvet en tæve, men det jeg har fået at vide om dem, er, at de er meget skiftende i deres humør grundet hormonforandringer ifm. løbetid. Altså, ment på den måde, at det ene øjeblik er de nogle pussenusse-hoveder, der ikke kan undvære sine mennesker og det næste øjeblik vil de egentlig helst gerne være fri (sådan, hårdt sat op).

Derudover bliver de knap så store som bernerhannerne.

 

Om hanner kan jeg sige, at der er en tendens til egetkønsaggression. Og så har de et mere stabilt sind (lige bortset fra, når det siger kuk grundet en tæve i løbetid).

 

Men det er sådan set noget, der gælder for alle racer.

 

Hanner ligger generelt på en 50-60kg, hvor tæverne vist mere ligger på en 40-50kg.

 

Jeg vil aldrig anbefalde nogen en bernerhan, medmindre de har en god råstyrke, da der er gemt en kæmpe muskulatur under deres pels - og selvom man træner nok så meget, er det ikke sikkert at det er (godt) nok, når hunden går ind i de fysiske og psykiske kønsmodninger og drifterne og testosteron-niveauet flyver i vejret. Har hørt om flere tilfælde af bernerejere, der simpelthen ikke kunne holde deres hund, hvilket jo kan ende fatalt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Er enig med Rikke;-).

 

Dog vil jeg sige at jeg har en lalleglad bernerhanhund, der elsker alle hunde(han er 1½).

 

Med hensyn til råstyrke ja så er han da stærk, men jeg har ingen problemer med at holde ham(går ind foran ham), men de kræver da "lidt" opdragelse, men det gør alle hunde jo.

 

Skulle jeg gøre det om, ville jeg dog nok starte med en tæve;-).

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Er enig med Rikke;-).

 

Dog vil jeg sige at jeg har en lalleglad bernerhanhund, der elsker alle hunde(han er 1½).

 

Med hensyn til råstyrke ja så er han da stærk, men jeg har ingen problemer med at holde ham(går ind foran ham), men de kræver da "lidt" opdragelse, men det gør alle hunde jo.

 

Skulle jeg gøre det om, ville jeg dog nok starte med en tæve;-).

V.H.

Sille

 

hæhæ, min han er heldigvis også bare ét lalleglad fjaldrehoved :mrgreen:

 

Og jeg kan heldigvis også holde min, omend han er stærkere end forventet (troede jeg kendte en stor og stærk berner inden jeg fik Møffe, men Møffe vejer altså over 10kg mere end han, nu - og Møffe vokser stadig :mrgreen: ). Men kan da se i dag, at jeg skal være hamrende glad for, at jeg har lagt så meget i gå-pænt træningen... Vi prøvede at hyrde i søndags og der glemte han alle manerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Vi overvejer at få en Berner Sennen, og vil i den forbindelse høre, om der er nogen der kan hjælpe os med om der er stor forskel på temperamentet for henholdsvis tæver og hanner? :-D

 

 

Jeg har haft to hanner og to tæver. Jeg synes at tæverne er de nemmeste. Netop på grund af egetkønsaggession. Det har jeg ikke oplevet noget af hos tæverne. Heller ingen humørsvingninger i forbindelse med løbetid.

 

Og jeg HAR prøvet at blive trukket omkuld af min hanhund, der bare VILLE æde en fræk og uforskammet westie, der pissede i vores retning. Heldigvis er jeg en relativt tung dame på over 80 kilo, så han kunne ikke trække af sted med mig liggende i snor efter ham..

 

---Men tæverne er altså osse stærke. Så du skal alvorligt overveje om du er klar til så stor en hund. De SKAL tages meget af, opdrages, trænes med osv.

 

--Var du ikke lun på "Molly-hunden" :lun:? Der er noget af et spring fra en welsh springer spaniel til en berner sennen..

 

Med en bernerhvalp i huset skal du også have bil, -og kvalitetsfoder nok. I voksetiden spiser den altså en del. Og på grund af dens "slutstørrelse", så er kvaliteten af foderet ekstra vigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst Lord Byron

:hmm: Nu kommer jeg nok til at lyde lidt "katte-blond" men kastere man ikke hanhunde hvis man ikke vil avle med dem??

Ville det ikke kunne tage toppen af deres homon-kuller? :vedikke:

Det har stor betydning på hankatte de bliver nærmest lidt "blonde" og meget medgørlige når man fjerner deres kugler :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Nu kommer jeg nok til at lyde lidt "katte-blond" men kastere man ikke hanhunde hvis man ikke vil avle med dem??

Ville det ikke kunne tage toppen af deres homon-kuller? :vedikke:

Det har stor betydning på hankatte de bliver nærmest lidt "blonde" og meget medgørlige når man fjerner deres kugler :lol:

 

Det er desværre ikke helt så enkelt med hanhunde, hvis de har tendens til usikkerhed, vil det formentlig blive værre.

Der har i den senere tid været en del tråde herinde om kastration for og imod, prøv evt. søgefeltet.

 

Jeg synes tæver er nemmere end hanhunde. Jeg synes det er et sigende "ordsprog" at tæver er i løbetid 2 gange om året, hanhunde er det hele tiden (!)

 

Jeg har en hanhund på 2 år, som jeg har måttet lægge mange kræfter i omkring kønsmodningstiden. Det er vi så kommet nogenlunde igennem, men han kan ikke li andre hanhunde, hvilket er et upraktisk problem at have, når man gerne vil kunne færdes overalt med ham.

 

Før ham havde jeg en tæve af samme race, hun var voldsomt plaget af falske drægtigheder, og var i løb knap 3 gange om året. Altså temmelig hormonelt påvirket i mange perioder om året. Og alligevel vil jeg sige at hun var nemmere, fordi jeg vidste på forhånd hvornår hun havde de og de perioder, og kunne tilrettelægge ferier og andet derefter.

Med en hanhund ved du aldrig om der kommer en anden hanhund gående omkring hjørnet. Eller hvornår der er løbetidstæver som går daglige ture omkring din bolig:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...