Hop til indhold

hjerte/lungeorms test. Pris, hvordan, hvor?


tantemaier
 Share

Recommended Posts

Min dyrlæge vil gerne have 3 prøver og de skal være på køl, så jeg har puttet dem i køleskabet (rigtig godt pakket ind).

 

Det lyder ret spændende at man kan lave testen selv, men det virker også ret indviklet at skulle sætte sig ind i.

 

Hvis man laver testen selv og siger til dyrlægen at man gerne vil have medicin mod det, vil de så ikke gerne selv lave testen også, inden de vil udlevere medicin?

 

Jeg tror seriøst at jeg vil overveje at skaffe et mikroskop og så lave testene selv, altså hvis det ikke kræver et vanvittig dyrt mikroskop. Så kunne man måske altid hvis man finder noget, lade dyrlægen lave en test også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge vil gerne have 3 prøver og de skal være på køl, så jeg har puttet dem i køleskabet (rigtig godt pakket ind).

 

Det lyder ret spændende at man kan lave testen selv, men det virker også ret indviklet at skulle sætte sig ind i.

 

Hvis man laver testen selv og siger til dyrlægen at man gerne vil have medicin mod det, vil de så ikke gerne selv lave testen også, inden de vil udlevere medicin?

 

Jeg tror seriøst at jeg vil overveje at skaffe et mikroskop og så lave testene selv, altså hvis det ikke kræver et vanvittig dyrt mikroskop. Så kunne man måske altid hvis man finder noget, lade dyrlægen lave en test også...

 

Det kommer nok an på, hvor godt du kender din dyrlæge. Hvis dyrlægen ved at du kan lave testen forsvarligt, så vil der næppe være problemer i at udlevere medicinen.

 

Jeg har ikke indtryk af, at det er en test dyrlægen er vild med at lave. Enten er det en rutinetest, til en meget lav pris (200kr) eller det er en omstændelig test som dyrlægen enten fraråder eller sender til et laboratorium.

 

--Jeg er da ikke sikker på, at jeg selv gider at have en lort til at stå og stinke i et glas vand i 8 timer, f.eks. på mit badeværelse i tide og i utide.... Ikke for bare 200 kr. Hvis jeg laver testen en dag, så er det mere for nysgerrigheds skyld.. -jeg HAR nemlig tilfældigvis et godt mikroskop, og jeg har osse et godt kamera, så jeg ville forsøge om et nærbillede i høj opløsning kunne blive godt nok til at man kan se larverne.. Måske endda video:banan:.

 

---Selve proceduren er ikke spor indviklet:

Man tager lorten og lægger den på et firkantet stykke tyndt stof (ostelærred eller gaze). Så binder man hjørnerne sammen over lorten. Nu kan stof-bylten med lort i hænges ned i et glas lunkent vand.

 

ca. 8 timer senere suger man en lille smule af det allernederste bundfald i glasset op med en pipette eller en engangssprøjte. Og kommer et par dråber på en glasplade. OG kikker på det med mikroskop eller et kamera, der kan tage nærbilleder og levere en god digital forstørrelse.

 

Hvis "glasset" er et engangsvinglas, så findes de med hul stilk. I bunden af den stilk vil larverne samle sig.

 

Man skal selvfølgelig vide hvordan larverne ser ud, men dem kan man jo google sig til..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder forholdsvist som om det er til at finde ud af, men jeg har læst et sted, at det er svært at skelne de orm fra nogle andre, som ligner dem meget, så jeg ved ikke hvordan det er for et "øje" der ikke er vant til at se ormene.

 

Jeg har været inde og kigge på nogle forskellige mikroskoper, men jeg synes det er svært at finde nogle med 4x eller 10x forstørrelse. De er næsten alle sammen fra 20x og opefter, men er det stadig muligt at se ormene, eller vil de så blive forstørret så meget, at man ikke kan se dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

I morgen sætter jeg en baermann test igang på en af mine hunde. Skal nok tage billeder, men resultatet kan jeg først komme med på tirsdag. Så tager vi lige et kig på hvad der dukker op i mikroskopet til den tid.

 

Spændende :-D Vil gerne se billeder hvis du kan. Og høre resultaterne, selvfølgelig.

 

Det lyder forholdsvist som om det er til at finde ud af, men jeg har læst et sted, at det er svært at skelne de orm fra nogle andre, som ligner dem meget, så jeg ved ikke hvordan det er for et "øje" der ikke er vant til at se ormene.

 

Har kun skimmet det link Birgitta skrev, men der er en del billeder og forklaringer af forskellige parasitter og orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er første del af "Bäermann testen home version"

 

Her ar jeg brugt et metalrør, hvor den ene ende er lukket med et stykke brudeslør som er lagt doppelt og holdt fast til røret med en elastik.

Der er lagt noget bæ i røret. Her har jeg med vilje taget noget væ der har været en tur på jorden, forhåbentlig vil det give mulighed for at se nogle jordnematoder i morgen.

 

0562.jpg

 

 

Derefter bliver prøven sat ned i en tragt som her er afsluttet med et stykke slange og en kleme til at holde det hele lukket.

I tragten fylder jeg lidt vand der gerne må være tilsat lidt salt (ca en teskefuld til en halv liter) Ormene skal jo have det godt.

Bæprøven skal ligge i vandet.

I stedet for tragt osv kan man også bruge de omtalte engangs vinglas.

Man kan lægge et låg på for at tage noget af lugten.

 

0563.jpg

 

Herefter skal det stå i et døgns tid, ved nogenlunde stuetemperatur.

 

I morgen vil det vise sig hvad der gemmer sig i den prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende!! En ganske almindelig gammel køkkentragt må kunne bruges. Den BEHØVER vel ikke at være af glas eller gennemsigtig:klap:.

 

Og ideen med det lille rør er osse god! Jeg ville nok bruge en stump gazebind, hvis jeg skulle lave opstillingen nu og her. Men det er mest efter "de forhåndenværendes søms princip": Hvis man ikke har, hvad man skal bruge, så kan man bruge det man har:5up:. Jeg vil nu nok spekulere en del over, hvordan man kan lave en opstilling med tætsluttende låg..:hmm:..

 

KimC, hvad har du af mikroskop? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, nu skal vi i gang med et nærstudium af en hundelort!

 

Her til morgen havde der samlet sig lidt i bunden af slangen som sidder under tragten. Det er det bundfald vi skal til at se nærmere på.

Det gør jeg ved meget kortvarigt at åbne ventilen, og lade snasket bundfælde lidt igen i et reagensglas.

Derefter tager jeg noget med en pipette og lægger på et objektglas til mikrospopet.

 

0580.jpg

 

Her er bundfaldet indcirklet med rødt.

 

Til almindelig visuel brug andvender jeg et ældre "Toci" mikroskop, som oprindelg thar været brugt til at nærstudere bakterier i akvarier. Det kan forstørre fra 50 til 1200 gange. Ved 1200 gange kan det ikke en skid...

Jeg bruger 50 x forstørrelse og det virker fint.

 

0581.jpg

 

Her er Toci mikrospopet.

 

Skal der tages billeder som her hvor vi skal til at se på hvad der i grunden var i det bævand, bruger jeg et hjemmelavet mikrosop der er lavet af kasseret fotoudstyr.

 

0588.jpg

 

Her er fotomikroskopet hvor lyset kommer nedefra via et lyslederkabel og en halogenlampe.

 

Normalt bruger man et objektglas som præparatet ligger på, og et megatyndt dækglas. Men ved lave forstørrelser som her kan man godt snyde og bruge to objektglas.

 

0585.jpg

 

Her ligger præparatet klar i fotomikrosopet, Våde præparater skal altid ligge helt lige. Der går en vandret linje gennem præparatet, det er grænsen mellem vådt og tørt. En partikel har løftet det øverste glas lidt.

 

Lad os så lige se hvad der var at se i det bævand.

 

bm1.jpg

 

Der ser ud til at være en masse, men dog ikke alligevel. Der er ufordøjede planterester, en af dem er markeret med 1.

2 viser en luftboble i præparatet.

3 viser en lille nematodekoloni.

 

Ang størrelsesforholdet, så er apparatet indstillet sådan at billedets bredde svarer til 1.6 mm

 

Malou som prøven stammer fra er ikke den der spiser jord, ellers havde der været mange flere nematoder. Der var kun denne ene i hele præparatet.

Her var der ikke noget mistænkeligt.

 

bm2.jpg

 

Også selv om det ser skummelt ud, cellestrukturen og farven viser at det er plantemateriale.

 

bm3.jpg

 

Her er der et hår. Malou er ikke god til at holde sig selv ren. Ellers ville der have været mange flere. Der var kun dette ene.

 

Men denne prøve viste ikke noget foruroligende. Dog vil jeg ikke sge at de prøver er grundige nok til at erklære en hund ormefri. De kan bruges som retningsvisende.

 

Her er et par link til hvordan det skulle se ud hvis det var noget skummelt i de prøver.

 

Vetterslev-Høm Dyreklinik - Hjerteorm

 

Lunge-hjerteorm hos hund, Dahlgaard's Dyreklinik, dyrlæge i Birkerød Nordsjælland - Dahlgaard Dyreklinik ApS

 

Fransk hjerteorm

 

Hvis de så oveni er levende, er de ikke til at tage fejl af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv, jeg har lige fået svarene fra dyrlægen. Sille har en del hjertelungeorm.

Vi starter behandlingen i morgen. Jeg laver lige en ny tråd med informationerne i, jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre har oplevet det. Jeg er meget nervøs for hvordan hendes krop reagerer under "oprydningen".

 

Men jeg vil meget gerne se hvis du laver andre prøver og billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv, jeg har lige fået svarene fra dyrlægen. Sille har en del hjertelungeorm.

Vi starter behandlingen i morgen. Jeg laver lige en ny tråd med informationerne i, jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre har oplevet det. Jeg er meget nervøs for hvordan hendes krop reagerer under "oprydningen".

 

Men jeg vil meget gerne se hvis du laver andre prøver og billeder.

 

Sikke en træls besked, men et helt at det blev opdaget. Min ulvehundhar haft de orm for et par år siden, og fik den der ormekur. Der var sådan set ikke det store at observere under selve kuren, men han er nu også galvaniseret indvendigt.

 

Jeg prøver en test med Smukkesen, han har lidt sære vaner, så der skal nok være noget at se på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tantemaier - hvilken dyrlæge brugte du, og hvad skulle du give :genert:

 

Jeg kan se, at vi næsten er "naboer", så er noget nysgerrig.

 

Jeg spurgte nemlig min faste dyrlæge omkring H/L i august, men han mente ikke at det var pengene værd - og det var maaange :shock: - at få foretaget en test, da han aldrig havde fået en prøve tilbage med positivt resultat :vedikke:

 

Vil godt have Jacki testet, sådan for sjælefredens skyld, og hvis din dyrlæge er billigere end mit, såe .............

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Ring rundt og forhør på priser.

 

Hos Faxe Dyrehospital gav jeg 669 kr og skulle selv ringe og få resultatet (tast 1 hvis du vil, tast 2 hvis du vil, tast 3 hvis du vil, tast 4 hvis du vil, tast 5 hvis du vil...)

 

Prøven var negativ og næste prøve ca 10 dage senere kostede 240 kr. gennem en anden dyræge (Jane Otto i Masnedø) som iøvrigt ringede til mig med resultatet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...