Hop til indhold

4 udstillinger på 4 dage - hvad er ideen?


Recommended Posts

Jamen, det skal jeg da heller ikke bestemme, jeg siger bare at det jo så også er klart at dommeren du fravælger, ikke placerer den type hund du har, i top.

 

Personligt har jeg været ude for at en dommer har dømt min hund helt i top den ene dag og givet en flad 1. med en halvdårlig kritik, måneden efter. Så forstår egentlig ikke at man kan vide hvad en pågældende dommer går efter,... men det kommer måske i takt med at dommeren kender een lidt bedre og omvendt. :vedikke:

 

 

Det må stå for din egen regning. Personligt har jeg været med fordi jeg synes det har været sjovt et læse dommerens kritik og for at glæde min opdrætter, og sådan tror jeg da der er mange der har det.

 

 

Ja, jeg synes det er en fis i en hornlygte, når det bliver så showpræget at det ikke længere kun er hunden der kigges på. Synes det ville være ærgerligt hvis det blev som i USA, hvor man hyrer proffessionelle handlere, for så er "hyggeudstillere" jo udelukket fra at deltage.

 

Udstilling kaldes for en eksteriørbedømmelse, men det der sker er jo at dommeren ikke gennemskuer at erfarne udstillere kan skjule halvdårlige sider af deres hunde. Hvis vi så sammenligner med mentalbeskrivelser, og forestiller os at handleren får mulighed for at gøre det samme, så er det jo ikke svært at se at værdien af bedømmelsen forsvinder.

 

 

Synes nu ikke du kan sammenligne helt, for det drejer sig jo ikke om at man fravælger udstillinger der er forbundet med rejseudgifter. Det jeg reagerer på er at udstillinger for os der bare deltager for at hygge og for at få en reel bedømmelse af eksteriøret, på sigt ikke kan være med fordi det bliver alt for showpræget.

 

 

Det er så ikke mit indtryk, men nu er jeg jo heller ikke opdrætter. Men når man taler med dem der gør sig i det, er det jo bare udsillingsresultaterne man hører først, og mest om. :vedikke:

 

 

 

Den opfattelse er jeg så heller ikke enig i, men desværre hører man mange der kommer på udstilling første gang, ytre at det er for proffessionelt og at de slet ikke føler at de kan være med i det.

 

Jeg har 4 kritikker, alle med 2. præmier på Thailo og stoppede først med at melde ham til da jeg hørte to andre udstillere, i en lidt nedladende tone, kommentere at jeg da efterhånden måtte have indset at han ikke var til andet og at det jo var spild af penge. Så går det sjove og hyggelige jo lidt af og han har kun været med som gæstehund siden.

 

Sådan noget fis skal du da overhovedet ikke lade dig tryne af. Der er tåber alle steder. Der er også de søde og hyggelige folk du også har mødt. Hold dig til dem og overvej om du ikke vil udstille igen. Det giver da ingen mening, at sådan et par noksakker skal ødelægge noget du synes er hyggelig, nemlig at udstille din vovse og have en god dag !

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sådan noget fis skal du da overhovedet ikke lade dig tryne af. Der er tåber alle steder. Der er også de søde og hyggelige folk du også har mødt. Hold dig til dem og overvej om du ikke vil udstille igen. Det giver da ingen mening, at sådan et par noksakker skal ødelægge noget du synes er hyggelig, nemlig at udstille din vovse og have en god dag !

 

Helt enig. Jeg udstiller også Nelson, selvom en opdrætter sagde til mig på en sød måde: "Mette, du må ikke blive skuffet, men Nelson bliver jo nok aldrig champion."

Øh, nej det sir' du ikke.. Jeg kan da sagtens se, at min vuffer har mangler, men elsker bare udstillingerne, så jeg tager med alligevel.

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget fis skal du da overhovedet ikke lade dig tryne af. Der er tåber alle steder. Der er også de søde og hyggelige folk du også har mødt. Hold dig til dem og overvej om du ikke vil udstille igen. Det giver da ingen mening, at sådan et par noksakker skal ødelægge noget du synes er hyggelig, nemlig at udstille din vovse og have en god dag !

Det ved jeg godt men alligevel tog det altså glæden lidt fra mig og gav mig pludselig følelsen af at min hund og jeg blev lidt til grin ved at stille op. :vedikke: Måske er jeg bare lidt tyndhydet på det punkt men nu er han ihvertfald kastreret og kan ikke deltage længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget fis skal du da overhovedet ikke lade dig tryne af. Der er tåber alle steder. Der er også de søde og hyggelige folk du også har mødt. Hold dig til dem og overvej om du ikke vil udstille igen. Det giver da ingen mening, at sådan et par noksakker skal ødelægge noget du synes er hyggelig, nemlig at udstille din vovse og have en god dag !

 

Helt enig. Jeg udstiller også Nelson, selvom en opdrætter sagde til mig på en sød måde: "Mette, du må ikke blive skuffet, men Nelson bliver jo nok aldrig champion."

Øh, nej det sir' du ikke.. Jeg kan da sagtens se, at min vuffer har mangler, men elsker bare udstillingerne, så jeg tager med alligevel.

 

/Mette

 

Så enig med jer :5up:

 

Det ved jeg godt men alligevel tog det altså glæden lidt fra mig og gav mig pludselig følelsen af at min hund og jeg blev lidt til grin ved at stille op. :vedikke: Måske er jeg bare lidt tyndhydet på det punkt men nu er han ihvertfald kastreret og kan ikke deltage længere.

 

Du kan sådan set sagtens deltage med ham, selvom han er kastreret, bare du har attest med fra dyrlæge på, at han ikke var kryptorchid - dommerne har det bare med at blive knap så begejstrede :damn: For med hannerne kan det jo ses :roll:

 

Deltager også i udstillingerne for hyggens skyld. Selvfølgelig er det sjovest, når det går godt og man kommer med i placeringerne (:banan:), men derudover, så er det en dag, hvor jeg hygger mig, med andre, der er skudt i hunde :mrgreen: Og kan studere de forskellige liniers reaktioner på diverse ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sådan set sagtens deltage med ham, selvom han er kastreret, bare du har attest med fra dyrlæge på, at han ikke var kryptorchid - dommerne har det bare med at blive knap så begejstrede :damn: For med hannerne kan det jo ses :roll:

Okay, det synes jeg bare at jeg havde læst et eller andet sted, at det var hundenes avlsværdi man skulle afgøre og at det derfor ikke var relevant at bedømme neutraliserede hunde, da de ingen værdi kunne have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det synes jeg bare at jeg havde læst et eller andet sted, at det var hundenes avlsværdi man skulle afgøre og at det derfor ikke var relevant at bedømme neutraliserede hunde, da de ingen værdi kunne have.

 

Ved gud er det relevant, imo :-D

 

Fremvisningen af Thailo bedømmer jo ikke hans avlsværdi (kun et eventuelt potentiale). Hvad man derimod kan finde, er hans mors og fars avlsværdi, ved at studere hendes afkom (Thailo og søskende) - og derigennem også en ekstra gevinst til at vurdere søskendes avlspotentiale. Og så kan andre opdrættere se det og derudfra bedømme, om linierne er noget værd på det punkt. Og opdrætter (som dog nok får andre muligheder i en del tilfælde) kan bedømme, om hanhunden til hendes tæve var et godt match.

 

Håber det giver mening :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad blev der af: det vigtigste er at være med?.

 

Vi gik udelukkende efter at have det sjovt og møde nogle papillon folk (vi kender stort set ingen), netop derfor vi ikke orker at tage til Vejen, det vil slet ikke være sjovt, med overnatning og transportbesvær. Så skuffelsen er stor og følelsen af at være ligegyldig er ret overvældende...især når jeg læser lederen i det sidste blad og tænker, hm hm, er det min klage over fx kvælerhalsbåndet der blev sat forkert på til lydighed hos DKK, er det sådan de tænker når de modtager klager?

 

...men beslutningen er taget, når vi åbenbart SKAL betale en formue, så nøjes ved med at udstille i udlandet, så får vi da også en oplevelse ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg godt men alligevel tog det altså glæden lidt fra mig og gav mig pludselig følelsen af at min hund og jeg blev lidt til grin ved at stille op. :vedikke: Måske er jeg bare lidt tyndhydet på det punkt men nu er han ihvertfald kastreret og kan ikke deltage længere.

 

Selvfølgelig bliver I ikke til grin. Det kan da godt være, at der er nogle giftige bemærkninger, men det er der jo alle steder. Folk, der endelig vil være modbydelige kan altid finde en lejlighed til at være det. Det er de små mennesker. Dem kan man ikke altid undgå....desværre.

 

Nej, det er på med vanten...eller som jeg hørte til ringtræning: Spænd hjælmen og kom ind i kampen og som Berner-Rikke siger, så er det jo bare en tur omkring dyrlægen og så er I fit for fight igen.

 

Med andre ord: Skid på sådan nogle paphoveder og afsted med jer igen :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...