Hop til indhold

Siberian Husky?

Gæst Mimi
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

En Siberian Husky er efter min mening én af de flotteste og mest imponerende hunderacer det findes og jeg overvejer at anskaffe mig én. Men jeg kender ikke nogen, der har Husky´s jeg kan besøge, og jeg har læst mig til, at de skulle være ekstremt krævende, og at man f.eks. aldrig kan lade dem løbe løs. Er der nogen herinde, der har erfaringer med denne race, vil jeg meget gerne høre så meget som muligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kommer an på hunden, jeg har selv en samojed og som det er nu, er han ret glad for at stikke af - mine nerver holder bare knap så meget til det, men han kommer nu altid tilbage igen. Men selvsagt får han ikke muligheden tæt på masser af trafik..

Det er tæver og jagtinstinktet han reagerer på. Så får du en hund med stort jagtinstinkt, så nej, så kan den ikke løbe løs hvor som helst.

Mén, der er jo masser af steder hvor hunde godt kan løbe løs. Stranden om vinteren, hundeskove, marker hvis du bor på landet.

Ellers kan man få fat i en 20-30 meter line, vi har en hel tynd en til Motor som bare hænger løs efter ham, med den har jeg muligheden for at nå ham og stoppe ham.

Ekstremt krævende, altså ja, de kræver vel en del timers aktivering dagligt. Motor er 1 år nu og får 2-3 timers gåtur/legetur dagligt + et par små ture. Man må ikke overmotionere dem mens de vokser, vi går tit et sted hen hvor han kan løbe frit og lege, så har han selv mulighed for at slappe af når han er træt.

Vi har brugt MEGET tid på kontakt øvelser, og det har været lidt op af bakke til tider, men jo ældre Motoren bliver, jo mere synes jeg faktisk at det har virket. Han er endda blevet rigtig glad for klikkertræning :-D

Har du tænkt over, hvad du kunne tænke dig at lave med hunden, især når den bliver voksen?

Der må være nogle kenneler du kan tage ud og besøge (kan bestemt anbefales!), kig her: Dansk PolarHunde Klub - www.polarhund.dk (klik på opdræt og så kennelliste til højre).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har et vennepar som har en husky tæve, og gud ske tak og lov for at jeg ikke ejer sådan en race. Har passet den mange gange og kendt den siden den var 8 uger gammel.

Den er svær at træne, umulig at have løs, men den har så frygtelig meget energi at selvom de løber 5 km med den om morgen, cykler med den, har den med i hundeskoven osv i løbet af den dag, så er den fuld af energi. Det er bestemt ikke en sofa hygge hund. Deres fortrækker at ligge udenfor hele tiden og om sommeren har den det ulideligt. Den ville hellere også på denne her årstid og når der er sne, ligge udenfor om aften, end at være indenfor. Den er som mange andre huskyer langt mere interreset i andre hunde end i menneskelig kontankt.

Huskyer trives bedst i større hundeflokke og med at være udendørs.

Deres trækker også meget, det må komme af at den er avlet til at trække vogn.

I mine øjne er det ikke en hund der egner sig til at være ene hund som familie hund. det er den alt for ulveagtig til.

Den har det i øvrigt ofte svært med små dyr, mine vennepars tæve har bidt mit marsvin ihjel, til trods for den havde kendt dem ( mine marsvin) siden den var hvalp. En dag jeg passede den, hoppede den op og hev kræet og buret ned og bed det ihjel.

Hunden forkommer mig meget uinterreseret i menneskelig kontakt og er svær at få samhørighed med. Den fortrækker ganske enkelt andre hundes selskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar -

Jeg har tænkt mig også at besøge en opdrætter, men det var netop for at høre om nogen havde, eller kendte nogen der havde, en Husky som ene hund og familiehund og så høre om det kan lade sig gøre.

Den fungerer nok ikke godt "bare" som familiehund, den skal have en stor hundeflok og en slæde den kan trække :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender også en husky. hun er en fantastisk skøn og klog hund!

hun er meget, meget social, har et fantastisk hundesprog, og min hund forguder hende. ejeren går fri med hende, men kun med fuld opmærksomhed og kun i sikre omgivelser. hun kan også en del kommandoer og den slags, men jeg ved også, at der er blevet arbejdet rigtig meget med hende, og at hun ikke altid har været nem.

jeg er enig i, at de er vanvittigt smukke og fascinerende, men godt nok også noget af en mundfuld!

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan lade sig gøre at have en husky som enehund- men og der er et stort men

det som de andre har skrevet i tråden- bør du- hvis du mener det helt alvoligt - gennemtænke meget nøje.

huskyen er en af de sværere spidshunde at have- og spidshunde generelt er IKKE til uerfarne hundeejere(det ved jeg jo ikke om du er eller ikke er)

huskyen har det ligesom den grønlandske slædehund og malamute/ polarhundene

- den bliver ikke træt

- den har en meget meget stor styrke

- den kører konstant i højt gear

- den gør meget (de fleste gør)

og den skal arbejde MEGET for at have det godt

og den vil hellere ud end ind

bare du er væk 7-8 timer på job til dagligt og den så skal være alene er grund nok til at vælge huskyen fra.

Du skal også være opmærksom på der er to typer husky- den ene er som regel mere spinkel (der er mixet lidt mynde i) og er gearet til løb for alvor - de løber til de bliver stoppet- eller falder om.

jeg vil anbefale dig at kontakte polarhundegruppen og tale med dem om hundehold og igen har du ikke haft hund før- så er spidshund er svært sted at starte og ikke tilrådeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Mén, der er jo masser af steder hvor hunde godt kan løbe løs. Stranden om vinteren, hundeskove, marker hvis du bor på landet.

Ja, en samojede kan måske godt løbe løs sådanne steder. Men en husky kan IKKE. Der er forskel på samojeder og huskier, Samojeden er noget nemmere og har mindre jagtinstinkt.

En Husky kan absolut ikke gå løs på marker eller i hundeskove hvis de ikke er indhegnet. Det skal man altså regne med, og det kan altså godt være trættende altid at skulle have sin hund i flexline eller snor, specielt en race som er avlet til at trække, og som derfor pr. instinkt trækker. Jeg har haft Huskier i 17 år, og også kørt med dem, og jeg skal aldrig have den race igen. De er simpelthen for besværlige og anstrengende at holde, og jeg synes efter 17 år med hundene i snor, at det er skønt at mine nuværende hunde godt kan gå løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, en samojede kan måske godt løbe løs sådanne steder. Men en husky kan IKKE. Der er forskel på samojeder og huskier, Samojeden er noget nemmere og har mindre jagtinstinkt.

En Husky kan absolut ikke gå løs på marker eller i hundeskove hvis de ikke er indhegnet. Det skal man altså regne med, og det kan altså godt være trættende altid at skulle have sin hund i flexline eller snor, specielt en race som er avlet til at trække, og som derfor pr. instinkt trækker. Jeg har haft Huskier i 17 år, og også kørt med dem, og jeg skal aldrig have den race igen. De er simpelthen for besværlige og anstrengende at holde, og jeg synes efter 17 år med hundene i snor, at det er skønt at mine nuværende hunde godt kan gå løs.

det er kernen med alle spidshunde- indkaldet virker lige til den dag det ikke virker. Der kan gå et år eller 1 dag- men ligepludselig stoppes der ørepropper i ørene og spidsen råber hurra og er ude over sletterne.

man vil aldrig kunne stole 100% på sit indkald på nogen spids- den kommer som regel hjem igen- men som regel først når ens nerver er i laser.

min spids er indtil videre 100% i indkald- men jeg ved der kommer en dag, hvor indkaldet ikke virker- og man risikerer jo bare det er den dag hvor der kører en hurtig bil eller knallert forbi.

iøvrigt var jeg til polarhundekåring i weekenden der var måske 50 huskies- det virkede som 150 hunde. Energiniveauet er ufatteligt- og skulle jeg med slæde over noget sibirisk sneslette ville jeg være lykkelig for en 5-10 trækhunde af den kaliber

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke så meget til siberian husky, men har en grønlandshund/schäfer blanding, som er meget grønlandshund. Måske kan du få noget ud af at høre lidt om ham.

Han er en meget kærlig hund, der gerne vil hilse på fremmede mennesker, men ikke ret længe ad gangen - med mindre de gider at sidde og nusse ham ( enorm kælepotte :mrgreen:)

Han er svær at køre træt og er ekstrem stærk og var en rigtig god løbemakker, dengang jeg løb.....:oops:. Han lagde sig i spidsen og travede i et jævnt tempo :5up:. Han er i dag 8,5 år gammel og var han yngre ville jeg klart bruge ham til træk ( jeg var ikke så klog, som nu :mrgreen:, dengang han var yngre)

Han gør ikke særlig meget, men holder vagt og især postbuddet har meget respekt for ham :-D.

Jeg har, i hans yngre år, aldrig haft ham løs, da hans jagtinstinkt er meget udtalt - får han færden af et andet dyr. så er han væk og kan ikke kaldes tilbage :cry:.

Efter han er blevet gammel er han dog blevet mere lydig og under kontrollerede forhold, får han lov til at rende løs. Det vil sige i indhegnede hundeskove og lange lige strande med godt overblik, hvor der ikke er måger :blink:. Andre hunde er han forholdsvis ligeglade med - han snuser lige til dem og så videre derudaf.

Han vil helst være udendørs og vi har derfor haft hundelem i alle de år vi har haft ham ( det har så også hjulpet gevaldigt på hans seperationsangst).

Jeg vil tro at han er udendørs i knap halvdelen af døgnet.

Han har været svær at holde på matriklen, så høje hegn måtte vi sørge for. Han er nu blevet lidt gammel og tung bagi, så det er ikke længere et problem.

Alt i alt en rigtig god dreng med en stærk vilje og lidt svær at opdrage, i forhold til de andre hunde vi har haft, men det er da gået meget godt :blink:

Her er han:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Vi har en hundeven, der er halvt siberian og alaskan.

Alletiders familiehund, der elsker at nusse, tigge godbidder og løber løs næsten alle vegne ...

og har bestået LP1 med bravour..

:lun:

Lyder MEGET atypisk for begge racer. Er man 100 % sikker på at det er de 2 racer der er i ???

Ofte er det jo lidt usikkert netop med blandinger, og der kan nemt være f.eks. schæfer i uden at man kan se det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder MEGET atypisk for begge racer. Er man 100 % sikker på at det er de 2 racer der er i ???

Ofte er det jo lidt usikkert netop med blandinger, og der kan nemt være f.eks. schæfer i uden at man kan se det.

Han er specielt avlet i den blanding - altså en 'designerhund'.. :slem:

Han jager nu stadig - mest efter mus - ser meget sjovt ud (han ligner tigerdyret - hop hop) :lun:

Edit: men kommer når der bliver kaldt

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo, som altid, forskel på hundene. Jeg kender 4-5 stykker som godt kan gå løse - de rigtige steder. Som jeg skrev tidligere, i hundeskove, på stranden etc. Altså steder hvor det er ok og ufarligt, at hunden spæner i forvejen.

Det er sjovt, for jeg hører tit at samojeden er så nem, så nem. Det synes jeg ikke :vedikke: Men det er måske bare som jeg selv skrev, der er forskel på hundene. Og udover det, hvilken race er egentlig nem?

Jeg er uenig i, at hundene trækker ekstra på en gåtur fordi de er avlet til træk. En gåtur har da intet med en træktur at gøre? Kan ske at man skal øve lineføring ekstra meget, men har det ikke ligeså meget med deres tendens til at gide..... hvis de gider :lol: Og overtalelse sådan rimelig ofte er en dårlig ide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er specielt avlet i den blanding - altså en 'designerhund'.. :slem:

Han jager nu stadig - mest efter mus - ser meget sjovt ud (han ligner tigerdyret - hop hop) :lun:

Edit: men kommer når der bliver kaldt

Der var da også en fyr herinde engang som har 2 tjekkoslovakisk ulvehunde, de bor i mit nabolag, så har set dem et par gange. Han dyrkede (og vandt) helt vildt indenfor.. var det lydighed?

Edit, han løb med dem og udstillede, men dyrkede også lydighed: http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/6967-rent-pral-2.html#post226179

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg vil nøjes med at komme ind på 2 punkter ved huskies, basereret på mine 6½ års erfaring på internat.

For det første, har næsten alle haft tendens til at trække MEGET, altså virkelig fuld power og de er jo ikke helt små. Naturligvis har disse hunde jo været i uvante omgivelser, og naturligvis har træning da også en del at sige, men tendensen er helt klart, at huskies trækker meget i forhold til de fleste andre racer under samme vilkår.

Det andet punkt, er det med deres indstilling til menneskekontakt. Her oplever jeg huskies som meget specielle. Jeg tror aldrig jeg har oplevet dem agressive, de er mere sådan "nå, og hvad så?" når man møder dem. Umiddelbart virker de mildest talt ikke særligt værdsættende over menneskekontakt. "Vil du gerne klø mig under hagen, siger du? Tjah, det er vel ok, det kan da ikke skade. Bare sig til når du er færdig, ikk'?"

Det dejlige ved en husky er så, at man KAN vinde den over, hvis man virkelig ønsker det og er parat til at investere sig selv i det. Resultatet bliver ikke en skødehund, men derimod en hund der ekstremt udtryksfuldt viser sin påskønnelse. Det er ikke rigtigt til at formulere, men der opstår en slags samhørighed, samklang, et fredfyldt fællesskab - og jeg ELSKER den følelse. Det er helt anderledes end ved de fleste andre hunde og skal opleves før man kan forstå (og påskønne) det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nøjes med at komme ind på 2 punkter ved huskies, basereret på mine 6½ års erfaring på internat.

For det første, har næsten alle haft tendens til at trække MEGET, altså virkelig fuld power og de er jo ikke helt små. Naturligvis har disse hunde jo været i uvante omgivelser, og naturligvis har træning da også en del at sige, men tendensen er helt klart, at huskies trækker meget i forhold til de fleste andre racer under samme vilkår.

Det andet punkt, er det med deres indstilling til menneskekontakt. Her oplever jeg huskies som meget specielle. Jeg tror aldrig jeg har oplevet dem agressive, de er mere sådan "nå, og hvad så?" når man møder dem. Umiddelbart virker de mildest talt ikke særligt værdsættende over menneskekontakt. "Vil du gerne klø mig under hagen, siger du? Tjah, det er vel ok, det kan da ikke skade. Bare sig til når du er færdig, ikk'?"

Det dejlige ved en husky er så, at man KAN vinde den over, hvis man virkelig ønsker det og er parat til at investere sig selv i det. Resultatet bliver ikke en skødehund, men derimod en hund der ekstremt udtryksfuldt viser sin påskønnelse. Det er ikke rigtigt til at formulere, men der opstår en slags samhørighed, samklang, et fredfyldt fællesskab - og jeg ELSKER den følelse. Det er helt anderledes end ved de fleste andre hunde og skal opleves før man kan forstå (og påskønne) det.

god beskrivelse til kernepunkter i forståelse af hvad en spidshund er for noget og hvorfor den er forskellig fra andre racer

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak allesammen -

det er svar jeg kan bruge :-D og det vil blive taget til efterretning. Jeg har haft hunde hele mit liv, og har 3 nu, men jeg tror efter jeres svar, at en Husky vil passe dårligt ind her, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan lade sig gøre at have en husky som enehund- men og der er et stort men

det som de andre har skrevet i tråden- bør du- hvis du mener det helt alvoligt - gennemtænke meget nøje.

huskyen er en af de sværere spidshunde at have- og spidshunde generelt er IKKE til uerfarne hundeejere(det ved jeg jo ikke om du er eller ikke er)

huskyen har det ligesom den grønlandske slædehund og malamute/ polarhundene

- den bliver ikke træt

- den har en meget meget stor styrke

- den kører konstant i højt gear

- den gør meget (de fleste gør)

og den skal arbejde MEGET for at have det godt

og den vil hellere ud end ind

bare du er væk 7-8 timer på job til dagligt og den så skal være alene er grund nok til at vælge huskyen fra.

Du skal også være opmærksom på der er to typer husky- den ene er som regel mere spinkel (der er mixet lidt mynde i) og er gearet til løb for alvor - de løber til de bliver stoppet- eller falder om.

jeg vil anbefale dig at kontakte polarhundegruppen og tale med dem om hundehold og igen har du ikke haft hund før- så er spidshund er svært sted at starte og ikke tilrådeligt.

Det med at der er blandet mynde ind, tænker du ikke på en alaskan husky der? har ikke hørt at det er normalt med en siberisk husky.

Der er en arbejds udgave og en udstillings udgave hvor der er en del forskel, arbejds udgaven er mindre med mindre pels.

Link til indlæg
Del på andre sites