Hop til indhold

slalom, 2x2-metoden


korvis
 Share

Recommended Posts

HA! Nu har vi været til træning hos Rikke Wriedt i 2x2 og jeg har gjort en hel del forkert, detaljer, men nok til at forvirre stakkels Petrine, hold op, vi nåede langt på to timer til aften (men borderne nåede naturligvis til 6 pinde på række :roll:) - tror jeg starter forfra og retter op på mine fejl!

 

Feeeeedt! :klap: Hvad havde du gjort galt?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 419
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Feeeeedt! :klap: Hvad havde du gjort galt?

 

Stort set alt - kast, kommando, kropssprog

 

Det giver ret meget, med speciallærer, vi så en border suse gennem slalom og undrede mig over, hvad den var kommet for, Rikke tog noter og ... den havde forkert rytme (kunne jeg ikke se, uanset hvor meget jeg kikkede)

 

Hun stod og kommandere og sagde 'kast, to skridt til højre, frem, kommando' etc, det var bare godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg håber i måske kan hjælpe mig. Jeg har en hvalp på 4 måneder og vi starter til begyndertræning i agility til april(det føles som en evighed *gg*) jeg har besluttet at hun skal indlæres med 2x2-metoden og det vil jeg så bruge min påskeferie på. Men hvor kan man anskaffe sig en slalom i de moduler af to pinde?

 

Jeg har slalompinde, men det er i plastik(ikke de blå og røde man af og til ser i netto, men nogle der er fleksible og kan bøjes) og med spyd. De er praktiske til min gamle hund, da han er indlært med vinklede slalompinde. Det er bare ikke optimalt til denne metode...

 

Så hvis der er nogle der ved hvor man kan skaffe dem ville jeg blive glad. Der er jo god tid til at finde det rette og til den rette pris...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber i måske kan hjælpe mig. Jeg har en hvalp på 4 måneder og vi starter til begyndertræning i agility til april(det føles som en evighed *gg*) jeg har besluttet at hun skal indlæres med 2x2-metoden og det vil jeg så bruge min påskeferie på. Men hvor kan man anskaffe sig en slalom i de moduler af to pinde?

 

Jeg har slalompinde, men det er i plastik(ikke de blå og røde man af og til ser i netto, men nogle der er fleksible og kan bøjes) og med spyd. De er praktiske til min gamle hund, da han er indlært med vinklede slalompinde. Det er bare ikke optimalt til denne metode...

 

Så hvis der er nogle der ved hvor man kan skaffe dem ville jeg blive glad. Der er jo god tid til at finde det rette og til den rette pris...

 

Jeg tror at der kun er én i DK der sælger dem, og det er Hans Peter Dinesen i Ribe. Han har generelt meget rimelige priser, men ved ikke helt præcist hvad han ta'r for 2x2-modulerne.

 

Selv fik jeg en god ven til at lave dem for mig, hvis man kender nogen der kan arbejde i metal så skulle de ikke være så svære at lave.

 

Ellers kan man jo bare bruge "stik-i-jorden-slalom-pinde", det kan sagtens fungere. Men det er godt nok nemmere med "rigtige" 2x2-moduler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet med Hans Peter om de der 2x2 pinde og jeg mener de koster 250-300 kr, hvilket er noget billigere end jeg kunne få en smed til at lave dem.

Jeg har dog ikke købt pinde af Hans Peter, skrev med ham om dem og pludselig holdt hørte jeg ikke mere fra ham. Har skrevet til ham efterfølgende, men uden resultat. Ved ikke om han har fået ny mail eller jeg er blevet til spam :confused:

 

Man kan også købe nogle pinde her: Agility Warehouse - Dog Agility Equipment and Supplies

 

Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er, men jeg gad godt vide det :hmm::-D

 

Alternativt kan du bruge spyd. Jeg har forsøgt mig med at lave et "afstandsbånd" af en nylon bændel og sådan nogle sejl-ringe. Lidt svært at forklare :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet med Hans Peter om de der 2x2 pinde og jeg mener de koster 250-300 kr, hvilket er noget billigere end jeg kunne få en smed til at lave dem.

Jeg har dog ikke købt pinde af Hans Peter, skrev med ham om dem og pludselig holdt hørte jeg ikke mere fra ham. Har skrevet til ham efterfølgende, men uden resultat. Ved ikke om han har fået ny mail eller jeg er blevet til spam :confused:

 

Man kan også købe nogle pinde her: Agility Warehouse - Dog Agility Equipment and Supplies

 

Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er, men jeg gad godt vide det :hmm::-D

 

Alternativt kan du bruge spyd. Jeg har forsøgt mig med at lave et "afstandsbånd" af en nylon bændel og sådan nogle sejl-ringe. Lidt svært at forklare :-)

 

Han har ikke fået ny mailadresse, så vidt jeg ved. Men nogle gange "forsvinder" han sådan lidt ved mailkommunikation, det kender jeg godt! Prøv bare at skrive til ham igen, så vågner han sikkert! ;-)

 

Tror sikkert at de pinde du linker til er ok. Metalpindene kan dog ikke sendes udenfor UK... Men plasticpindene bruger de jo overalt, bare ikke i DK. Det undrer mig f.ø. en del..? Altså ikke bare slalompinde, men hvorfor bruger vi ikke de plastic-øve-spring i DK, som de f.eks. bruger rigtig meget i USA? De må jo være hamrende praktiske, lette og handy, og billige må de jo også være... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke, de ser meget fine ud de der plastikspring, men hvis det er sådan noget der vælter i blæsevejr er det jo ikke så godt.

Jeg har planer om at købe ALT hunde og agilityudstyr når nu jeg skal til USA til foråret, så til den tid kan jeg fortælle dig meget mere :mrgreen:

 

Jamen så kan de måske pløkkes..? :hmm: :vedikke:

 

Kan godt forstå du køber dig fattig i ting når du nu får muligheden!!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nå. Efter at nu ha' prøvet at bruge 2x2 på to "årgange" begynderhold, opgi'r vi på vores træningsplads... :cry: Vi vil selvfølgelig stadig tilbyde metoden, for dem der meget gerne vil, men sådan generelt dropper vi den. Den er åbenbart for kompliceret for de fleste, og de får ikke trænet derhjemme.

 

Så nu går vi over til bue-metode. Vi har plexi-buer i forvejen, men har store problemer med dem, da de knækker for et godt ord... Så nu skal vi til at bruge havehegn i stedet for, idéen tyvstjålet fra bordercollieklubben. Vi fik lavet de første to i går til arbejdsdag, og i dag skal vi lave resten. Jeg er edderspændt på at se hvordan det kommer til at fungere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå. Efter at nu ha' prøvet at bruge 2x2 på to "årgange" begynderhold, opgi'r vi på vores træningsplads... :cry: Vi vil selvfølgelig stadig tilbyde metoden, for dem der meget gerne vil, men sådan generelt dropper vi den. Den er åbenbart for kompliceret for de fleste, og de får ikke trænet derhjemme.

 

Så nu går vi over til bue-metode. Vi har plexi-buer i forvejen, men har store problemer med dem, da de knækker for et godt ord... Så nu skal vi til at bruge havehegn i stedet for, idéen tyvstjålet fra bordercollieklubben. Vi fik lavet de første to i går til arbejdsdag, og i dag skal vi lave resten. Jeg er edderspændt på at se hvordan det kommer til at fungere...

 

Det er nok lige det der er problemet. Jeg tror nemlig at det med den metode er ekstra vigtigt at man træner den jævnligt. Man kan jo netop kun træne i meget små bider, og hvis man kun gør det den ene gang om ugen, ja, så har det svært ved at sætte sig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må også indse at det er noget svært at bruge 2x2 på et hold.

Vi havde her i sommer et hold hvor der KUN blev trænet slalom og det fungerede nogenlunde. Da vi trænede næsten hver dag i en periode, så kursisterne havde svært ved at nå at træne hjemme i mellemtiden.

 

Jeg ved ikke om 2x2 kræver mere hjemmetræning end buer før hundene kan det, men 2x2 kræver en del mere af føreren (og træneren). Med buer kan man bare sætte en slalom op og så kan hundeejerne selv tosse rundt på den. Med 2x2 skal de hele tiden vide hvad næste skridt er, sørge for at flytte sig, kaste med en belønning, hunden skal tænke selv osv.

 

Det ville klart give bedre resultater hvis man gjorde alt det samme med indlæring med buer, men det er bare muligt at trække hunden gennem med en godbid på en anden måde en med 2x2.

 

Desuden tror jeg uerfarne handlere har svært ved at se hvorfor slalom er så vigtig og hvorfor der skal lægges så meget træning og kræfter i netop denne forhindring.

 

Jeg ved at de ihvertfald tidligere i TAK har trænet med noget de kaldte for Basta-metoden. Den lugter lidt af 2x2, men er også lidt anderledes, kan ikke lige huske konceptet i detaljer, men har vist nok noget skrift på det.

 

Synes det er svært at vælge en metode der er god på hold, skulle jeg selv træne en hund er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at de ihvertfald tidligere i TAK har trænet med noget de kaldte for Basta-metoden. Den lugter lidt af 2x2, men er også lidt anderledes, kan ikke lige huske konceptet i detaljer, men har vist nok noget skrift på det.

 

Mon ikke de stadig bruger den metode? Synes den (metode TAK bruger nu) er god, simpel og let-fattelig for mennesker - måske indbildning, men både Bastarden og Zamzam fik noget godt ud af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke de stadig bruger den metode? Synes den (metode TAK bruger nu) er god, simpel og let-fattelig for mennesker - måske indbildning, men både Bastarden og Zamzam fik noget godt ud af den.

 

Muligvis bruger de den stadig, ved det ikke :vedikke:

 

Det var ikke meningen at nedgøre deres indlæringsmetode, har ikke prøvet den, men som jeg husker virker det relativt logisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må også indse at det er noget svært at bruge 2x2 på et hold.

Vi havde her i sommer et hold hvor der KUN blev trænet slalom og det fungerede nogenlunde. Da vi trænede næsten hver dag i en periode, så kursisterne havde svært ved at nå at træne hjemme i mellemtiden.

 

Jeg ved ikke om 2x2 kræver mere hjemmetræning end buer før hundene kan det, men 2x2 kræver en del mere af føreren (og træneren). Med buer kan man bare sætte en slalom op og så kan hundeejerne selv tosse rundt på den. Med 2x2 skal de hele tiden vide hvad næste skridt er, sørge for at flytte sig, kaste med en belønning, hunden skal tænke selv osv.

 

Det ville klart give bedre resultater hvis man gjorde alt det samme med indlæring med buer, men det er bare muligt at trække hunden gennem med en godbid på en anden måde en med 2x2.

 

Desuden tror jeg uerfarne handlere har svært ved at se hvorfor slalom er så vigtig og hvorfor der skal lægges så meget træning og kræfter i netop denne forhindring.

 

Jeg ved at de ihvertfald tidligere i TAK har trænet med noget de kaldte for Basta-metoden. Den lugter lidt af 2x2, men er også lidt anderledes, kan ikke lige huske konceptet i detaljer, men har vist nok noget skrift på det.

 

Synes det er svært at vælge en metode der er god på hold, skulle jeg selv træne en hund er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge.

 

Nej, de bli'r jo stadig nødt til at træne hjemme, og de vil de sådan set også. Problemet med 2x2 har bare været (på vores træningsplads) at det simpelthen er for kompliceret for mange af dem, og af den grund får de ikke trænet hjemme.

 

Tror også du har meget ret i, at de nyere hundeførere ikke kan se hvorfor den slalom er så speciel. Og det samme gælder for felterne, dem har vi også problemer med.

 

Nu har jeg liiige færdiggjort et sæt buer i dag, og er vildt spændt på at se hvordan de kommer at funke. Jeg ved at én af vores kursister allerede har lavet sine egne derhjemme, og det går åbenbart rigtig fint. Det er jo også ret overskueligt for dem at lave buerne selv, og til ikke ret mange penge. For der er nok de færreste der investerer i et sæt plexibuer til mange hundrede kroner, når de i forvejen har købt slalompinde til 300,-!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, de bli'r jo stadig nødt til at træne hjemme, og de vil de sådan set også. Problemet med 2x2 har bare været (på vores træningsplads) at det simpelthen er for kompliceret for mange af dem, og af den grund får de ikke trænet hjemme.

 

Tror også du har meget ret i, at de nyere hundeførere ikke kan se hvorfor den slalom er så speciel. Og det samme gælder for felterne, dem har vi også problemer med.

 

Nu har jeg liiige færdiggjort et sæt buer i dag, og er vildt spændt på at se hvordan de kommer at funke. Jeg ved at én af vores kursister allerede har lavet sine egne derhjemme, og det går åbenbart rigtig fint. Det er jo også ret overskueligt for dem at lave buerne selv, og til ikke ret mange penge. For der er nok de færreste der investerer i et sæt plexibuer til mange hundrede kroner, når de i forvejen har købt slalompinde til 300,-!

 

Nu jeg lidt nysgerrig har du mulighed for at ta et billede og måske forklare hvilket og hvordan i gør med havehegn hihi... :engel: ellers må jeg vente i spænding til på tirsdag :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

I går startede Tempo og jeg til agilitytræning i VAS. Vi har ikke før trænet slalom, så jeg spurgte vores træner hvilken metode hun ville anbefale og hun mente 2x2 ville være bedst.

 

Og så må vi jo igang med træningen :engel:

 

Er der én der har den der trænings DVD som de vil låne ud? :pray:

 

Og har I andre der har trænet efter denne metode nogle erfaringer I vil dele? Er der nogle ting jeg skal være særlig opmærksom på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...