Hop til indhold

finsk hyrdehund som første gangs hund


Gæst tolsen
 Share

Recommended Posts

Jeg se tit folk der anbefaler finsk hyrdehund til førstegamgs hunde ejer og til folk der bor i lejlighed. Så jeg kom til at tænke på om folk tænker på den finske lapphund og ikke den finske hyrdehund. Jeg har selv en finsk hyrdehund og vil aldrig anbefale den til nolge der ikke er har haft hund. Jeg kender en del som godt vil ha en finsk hyrdehund men efter en snark med dem er de hoppet fra igen. En ting er at se dem på en trænings plads hvor de er i arbejde der er den søde og det virker noget andet er at bo sammen med en.

 

Så hvis i ikke kender alt til den finske hyrdehund så anbefalde den ikke. Finsk hyrdehund og finsk lappphund er ikke den samme race når vi taler mental.

 

Jeg undskylder hvis jeg lyder sur men de vil bare være så kedligt hvis race får en dårligt ry

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en god træningskammereat, der er helt syg med den findke hyrdehund, og efterhånden har smittet mig med sin begejstring.

Hun beskriver den som en arbejdshund, men ikke en arbejdsnarkoman ala border collie. Desuden er den ikke så nem at stresse som andre hyrdehunderacer ofte er. Er de ting korrekte? For det lyder nemlig i mine øjne som en god førstegangshund: Arbejdsglad uden at kamme over, samarbejdsvillig og uden nogen form for aggression.

Har kun talt med en enkelt ejer på en udstilling, så kender ikke så meget til den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Super lækker hund men umiddelbart ville jeg nu altså heller ikke ligefrem anbefale den finske hyrdehund til førstegangsejer / som lejlighedshund!

Medmindre selvfølgelig at hundeejeren ved lige præcist hvad de går efter og den finske passer herpå!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en god træningskammereat, der er helt syg med den findke hyrdehund, og efterhånden har smittet mig med sin begejstring.

Hun beskriver den som en arbejdshund, men ikke en arbejdsnarkoman ala border collie. Desuden er den ikke så nem at stresse som andre hyrdehunderacer ofte er. Er de ting korrekte? For det lyder nemlig i mine øjne som en god førstegangshund: Arbejdsglad uden at kamme over, samarbejdsvillig og uden nogen form for aggression.

Har kun talt med en enkelt ejer på en udstilling, så kender ikke så meget til den.

 

Jo det er rigtig nok at den er sådan, men det er bare ikke på den måde som man kender fra mange hund den er fx ikke den store leger og vil helst ikke ha noget i munden, den er god til lydighen men man skal hvide hvad man gør kommer man til at gå over dens grænse kan man få glæde af det i meget lang tid. Og har den ikke lyst til at lave det du vil ja så gør den det ikke.

 

Der er avlet en del i danmark hvor der er lagt vægt på det skal være en familie hund og de er også gode som udstilings hunde de er langt fra den race der er nord på

 

Det er en af de racer der er en del 'ulv' i. Da den ikke har været avlet efter at den også skulle være en familie hund. Men et 'værktøj' for sammerne og hjælpe dem i ders arbejde med render og det er den race jeg godt vil bevare

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt indlæg. Vi var meget interesserede i den i sin tid og jeg var i kontakt med flere svenske opdrættere, men nåede også frem til, at den krævede en hel del (de svenske opdrættere lægger mere vægt på arbejdsegenskaberne end at det skal være en familiehund, i hvert fald de opdrættere jeg var i kontakt med), som vi ikke kunne tilbyde. Det er rigtigt at jeg også har set den anbefalet til mange, og jeg forstår det ikke. Det er i hvert fald først lige til man har nærstuderet den lidt mere.

 

Men okay, vi er jo alle forskellige og kan tilbyde forskellige ting. Nogle førstegangshundeejere er jo klar på den helt store udfordring og har sans for det fra dag 1, så man kan nok ikke dele det op i førstegangshundeejere og erfarne hundeejere, men nok at man skal være sig bevidst om, at det er en arbejdshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...