Hop til indhold

træningsmetoder og adfærd.Er der en sammenhæng?


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg tror bestemt at der er en sammenhæng.

 

Flere undersøgelser har vist, at hunde der bider deres ejer som regel netop gør det i forbindelse med ejerens afstraffelse af hunden (forsvar). Og jeg tror også på omdirigeret vrede, ligesom når børn bliver mobbet i skolen og finder et andet offer (som er svagere end dem selv) at lade det gå ud over på vej hjem, på samme måde tror jeg at en hunds vrede over afstraffelse kan omdirigeres til et mere sikkert mål (en anden hund).

 

Jeg tror at en hund der altid er på vagt (grundet frygten for straf) kan reagerer mere uhensigtsmæssigt overfor fremmede hunde og mennesker, fordi at dens adrealin niveau konstant er forhøjet, og den hele tiden er i alarmberedskab.

 

Jeg kan på ingen måde bevise ovenstående, jeg har kun mine teorier udfra hvordan man har påvist mennesker der bliver straffet opfører sig, men det er min klare overbevisning, at hundens temperament i høj grad afhænger af med hvilke metoder den bliver trænet/opdraget

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150
Jeg leger rent faktisk lidt med en tanke om, at de racer vi normalt siger har problemer med aggressioner, jo egentlig også er de racer vi som regel siger skal opdrages med hård hånd, og om dette måske hænger sammen :hmm:

 

 

Den tanke har jeg også tænkt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bestemt at der er en sammenhæng.

 

Flere undersøgelser har vist, at hunde der bider deres ejer som regel netop gør det i forbindelse med ejerens afstraffelse af hunden (forsvar). Og jeg tror også på omdirigeret vrede, ligesom når børn bliver mobbet i skolen og finder et andet offer (som er svagere end dem selv) at lade det gå ud over på vej hjem, på samme måde tror jeg at en hunds vrede over afstraffelse kan omdirigeres til et mere sikkert mål (en anden hund).

 

Jeg tror at en hund der altid er på vagt (grundet frygten for straf) kan reagerer mere uhensigtsmæssigt overfor fremmede hunde og mennesker, fordi at dens adrealin niveau konstant er forhøjet, og den hele tiden er i alarmberedskab.

 

Jeg kan på ingen måde bevise ovenstående, jeg har kun mine teorier udfra hvordan man har påvist mennesker der bliver straffet opfører sig, men det er min klare overbevisning, at hundens temperament i høj grad afhænger af med hvilke metoder den bliver trænet/opdraget

 

Jeg er meget enig. Menesker og dyr reagere, når de bliver udsat for en ydre påvirkning og er den påvirkning negativ og bliver den gentaget igen og igen, tror jeg, at når vi snakker dyr, så har vi risikoen for angstbider og eller en hund, der krybber langs panelet.

 

Men det betyder også, at dyr kan føle. Videnskab.dk - Har dyr følelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Naturligvis er der en sammenhæng :-D

 

Hunde som opdrages strengt vil enten blive kuede og initiativløse eller blive "hårde" og gøre som det passer dem afhængig af deres biologiske baggrund.

 

For streng opdragelse/træning smitter af på en hunds adfærd, ligesom manglende opdragelse og utydelig grænsesætning gør det.

 

Hvalpe/unghunde som frustreres pga ejers pres viser frustrationen ganske tydeligt i social sammenhæng. Nogle af dem bliver for voldsomme og grænseoverskridende i leg, andre bliver mobbere og andre igen direkte aggressive.

Når frustrationen lettes ændrer hundene adfærd medmindre denne sidder rigtig godt fast gennem vane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde som opdrages strengt vil enten blive kuede og initiativløse eller blive "hårde" og gøre som det passer dem afhængig af deres biologiske baggrund.

Helt enig.

 

Hvis man fx vil være helt, helt sikker på at få en skarp terrier, så skal man da endelig bruge hårde metoder i opdragelsen.

 

Og det er ikke mindre sørgeligt at opleve en blød hund blive fuldstændig apatisk og kuet.

 

Og det tragiske ved det hele er, at ejerne som regel blot ønsker en velopdragen hund, men ikke sanser andet end de dårlige råd, der med mellemrum fyger gennem luften.

 

Meget trist for alle parter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

for et par år siden var der flest bide "ulykker" med golden retriver nok osse een af de mest udbredte. aner ikke om der var "forkerte " trænings metoder der, eller blot folk køber en fuldblods jagthund og bruger den som sofahund,?ligesåvel nogen folk opfatter at man skal træne mere hårdhændet med visse racer.

 

jeg træner udelukket med de positive metoder skal lige siges.

 

jeg går meget på jagt og har set mange hunde arbejde og der er mange af de metoder som jeg har set praktiseret på de hunde som jeg absolut ikke bryder mig om. men hvorfor gør folk så stadig sådan, det er der vel mange grunde til men een af dem er helt sikkert at det virker.

nu har jeg aldrig været til lydeigheds konkurrencer så ved ikke havd der foregår der, men set rigtigt mange dygtige jagthunde på trods af de dårlige træningsmetoder..

så kan man snakke om hvilken glæde hunden skal ha ved det arbejde den udfører. . jeg prøver i det meget små at omvende de gamle jægere til de mere bløde metoder feks ved at sige jeg har hørt eller læst noget specifikt men godt nok svære at forklare en der er på sin hund nr 8 og så let som inegn ting fløjter sin hund tilbage selv om dens drift eller instikt er godt tændt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Helt enig.

Hvis man fx vil være helt, helt sikker på at få en skarp terrier, så skal man da endelig bruge hårde metoder i opdragelsen.

 

En af mine kæpheste!

Jo mere selvstændig og vedholdende en hund er des mere "frit valg" skal der til. Men så sidder den også lige i skabet.

Terriers er herlige!

 

Og det er ikke mindre sørgeligt at opleve en blød hund blive fuldstændig apatisk og kuet.

 

Det er bare så grimt og trist at se

 

Og det tragiske ved det hele er, at ejerne som regel blot ønsker en velopdragen hund, men ikke sanser andet end de dårlige råd, der med mellemrum fyger gennem luften.

 

Ja, som da manden for enden af vejen løftede og bar sin labhvalp hjem i nakkeskindet, da den var gået ud af haven :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk det handler om mange mennesker opfatter begrebet" konsekvens" sådan lidt rigidt,

 

for en del betyder konsekvens noget strengt.

det er jo ikke rigtigt- konsekvens betyder bare at man ikke skifter mening og adfærd efter humør, og hunden derfor kan stole et hundrede på dig

 

nogle vælger så konsekvensen/strenghed til og nogle vælger den helt fra fordi de tror det er strenghed eller bare ikke orker at være konsekvente- og det giver det samme- en hund der ikke er i trivsel.

 

og så mener jeg- udover jeg ellers er enig- at der mange steder også ved rigtig rigtig mange hundetrænere, mangler en forståelse for at gentagelse på gentagelse ikke altid fremmer forståelsen, men derimod skaber en hund der enten resignerer eller protesterer.

 

(hvis jeg ellers ville lægge hund til- skulle de have en prøvetime med min hund, hehe( men det vil jeg naturligvis ikke))

 

og sidst, begrebet samarbejde med hunden er noget mange ikke helt forstår-selvom vi alle praktiserer det- respektfyldt samarbejde er der en hel del mindre af.

 

 

- jeg ser en nøje sammenhæng mellem opdragelsesmetoder og hundeadfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...