Hop til indhold

Såå pinligt..!!


Tine1
 Share

Recommended Posts

Da jeg fik Otto hjem ville han ikke spise - han blev alt for slank og nærmede sig slet ikke hans anbefalede mængde foder.. Det krævede noget tilvænning og tryghed at få mad i ham... Så fik han smag for det og spiste op, når der blev serveret.. Super..!! Tænkte jeg..og begyndte at måle hans mad præcist op med Royal canins målebæger... sikke meget han skulle have - han virkede næsten ikke sulten til 3. måltid om aftenen, men han fik det da spist... Og tog det tabte på igen..

 

Og tog lidt mere på...

 

Og tog lidt mere på... Og så var Otto fed..!!

 

Mig afsted til dyrelægen til rådgivning og kontrolvejning.. Der måtte jo være noget helt galt med hans appetit og forbrænding, siden han havde sådan en elevatorvægt.. Han bevæger sig jo så meget han må - og spiser som han skal..?!?!

 

Sygeplejersken hos dyrlægen foreslog, at vi gik ned til 100 gram i stedet for 125 gram, og ved en rent tilfælde vælger kloge Tine at veje det af, i stedet for at bruge det dertil designede målebæger... Og sandelig om ikke 100 gram foder lige rammer 75 gram på målebægeret..!!!?!?

 

1,5 måneds uhensigtsmæssig overfodring af min dejlige hvalp... Fååårk man får en pinlig smag i munden... Man vil gøre det så perfekt, så man glemmer at bruge hovedet..:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 110
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg aner faktisk ikke hvor meget Dexter får dagligt:shock:

 

Mit målebæger viser ikke gram. Det er er målingen lavet på en anden måde.

Men Dexter er da heller ikke for tyk? Er det ikke kun Otto der er det :shock: Nu bliver jeg da helt forvirret, sidst jeg så Dexter var han fin :mrgreen:

 

Tine - har du ikke fået noget information med fra opdrætter om hvor meget foder han skal have og hvordan hans vægtstigning skal ligge?

En god måde at vurdere om løven er for tynd eller for tyk, er at løfte ham med en hånd mellem hans forben (stukket ind bagfra, altså fra mavesiden) så når du løfter ham hviler han med hele brystkassen på din hånd. Eller også kigge på hans hofteben bagerst på ryggen. Hvis de stikker frem er han for tynd, hvis der er et pænt lag fedt over hoftebenene er han for tyk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Dexter er da heller ikke for tyk? Er det ikke kun Otto der er det :shock: Nu bliver jeg da helt forvirret, sidst jeg så Dexter var han fin :mrgreen:

 

Tine - har du ikke fået noget information med fra opdrætter om hvor meget foder han skal have og hvordan hans vægtstigning skal ligge?

En god måde at vurdere om løven er for tynd eller for tyk, er at løfte ham med en hånd mellem hans forben (stukket ind bagfra, altså fra mavesiden) så når du løfter ham hviler han med hele brystkassen på din hånd. Eller også kigge på hans hofteben bagerst på ryggen. Hvis de stikker frem er han for tynd, hvis der er et pænt lag fedt over hoftebenene er han for tyk.

 

 

Jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt om hvordan vægtstigningen skal ligge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Dexter er da heller ikke for tyk? Er det ikke kun Otto der er det :shock: Nu bliver jeg da helt forvirret, sidst jeg så Dexter var han fin :mrgreen:

 

Tine - har du ikke fået noget information med fra opdrætter om hvor meget foder han skal have og hvordan hans vægtstigning skal ligge?

En god måde at vurdere om løven er for tynd eller for tyk, er at løfte ham med en hånd mellem hans forben (stukket ind bagfra, altså fra mavesiden) så når du løfter ham hviler han med hele brystkassen på din hånd. Eller også kigge på hans hofteben bagerst på ryggen. Hvis de stikker frem er han for tynd, hvis der er et pænt lag fedt over hoftebenene er han for tyk.

 

Jo - Hannah har rådgivet mig med foder.. Et eller andet sted er det her jo kun min egen (og lidt royal canin) skyld... I starten, da han opdagede fornøjelse ved kalorier og jeg gik op på den store mængde mad, var han jo slet ikke så sulten.. men spiste det, når jeg sagde, at der var mad.. eller gemte det i en aktiveringsbold.

 

Uanset hvad opdrætter rådgiver en til, så bør man vel følge den vejledning, der er på den specifikke foder, som man vælger at bruge. Ved godt, at den er anbefalende og ikke alle hunde er ens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt om hvordan vægtstigningen skal ligge?
Sådan i grove træk skal (hvis vi snakker om Duffy) hun fordoble sin vægt de første 2 måneder du har hende. Og 3doble sin afhentningsvægt til hun bliver ca 7 måneder.. Derefter vokser hun ikke ret meget. Medmindre selvfølgelig hun er for tynd, så skulle hun jo gerne tage på til sin normalvægt.

Hvad vejer hun nu? Michelle (hendes søster) som er meget spinkelt bygget vejer nu 4 kg og hun er ligesom hun skal være. Hun bliver ikke højere men lægger nok lidt bedre krop..Hun vil være fed hvis hun kommer op på 4.5 kg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo - Hannah har rådgivet mig med foder.. Et eller andet sted er det her jo kun min egen (og lidt royal canin) skyld... I starten, da han opdagede fornøjelse ved kalorier og jeg gik op på den store mængde mad, var han jo slet ikke så sulten.. men spiste det, når jeg sagde, at der var mad.. eller gemte det i en aktiveringsbold.

 

Uanset hvad opdrætter rådgiver en til, så bør man vel følge den vejledning, der er på den specifikke foder, som man vælger at bruge. Ved godt, at den er anbefalende og ikke alle hunde er ens.

Det kan jo altid kun blive vejledende..Det er dig der har hunden og som rør ved den som kan mærke om foderet skal justeres op eller ned.. Og på løverne synes jeg hurtigt (i løbet af en uge) at man kan mærke om der skal en justering til
Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan i grove træk skal (hvis vi snakker om Duffy) hun fordoble sin vægt de første 2 måneder du har hende. Og 3doble sin afhentningsvægt til hun bliver ca 7 måneder.. Derefter vokser hun ikke ret meget. Medmindre selvfølgelig hun er for tynd, så skulle hun jo gerne tage på til sin normalvægt.

Hvad vejer hun nu? Michelle (hendes søster) som er meget spinkelt bygget vejer nu 4 kg og hun er ligesom hun skal være. Hun bliver ikke højere men lægger nok lidt bedre krop..Hun vil være fed hvis hun kommer op på 4.5 kg

 

Okay, tak.. For 1½ uge siden vejede Duffy 4.5 kg.. Hun er ikke ligefrem madglad, så jeg er ikke nervøs for at hun blir for tyk, tværtimod, så er det nærmere om hun får det hun har behov for..

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tak.. For 1½ uge siden vejede Duffy 4.5 kg.. Hun er ikke ligefrem madglad, så jeg er ikke nervøs for at hun blir for tyk, tværtimod, så er det nærmere om hun får det hun har behov for..
Jeg skrev længere oppe hvordan du nemmest kan mærke om hun er for tynd/tyk...

Umiddelbart synes jeg 4.5 kg lyder fint men det er også lang tid siden jeg har set hende.

Hvis hun er som hun skal være får hun nok..Nogle hunde spiser kun 50 gram foder om dagen og holder vægten fint, andre skal have 150 gram for at holde vægten..Ligesom på mennesker er der også forskel på hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev længere oppe hvordan du nemmest kan mærke om hun er for tynd/tyk...

Umiddelbart synes jeg 4.5 kg lyder fint men det er også lang tid siden jeg har set hende.

Hvis hun er som hun skal være får hun nok..Nogle hunde spiser kun 50 gram foder om dagen og holder vægten fint, andre skal have 150 gram for at holde vægten..Ligesom på mennesker er der også forskel på hunde

 

Ja, jeg må lige mærke på hende, når jeg kommer hjem :blink:

Okay, det er fint, så behøver jeg ikke at blive alt for bekymret over at

hun ikke spiser den mængde der er rådgivet på foderet...

Link til indlæg
Del på andre sites

156 gram er meget for en hvalp ja.. Jeg vil tro at det er det de store hanhunde af mine får..Men jeg skal prøve at måle det, og også med en hvalpene der er lidt yngre end Otto.

 

Tak - Du må gerne veje det... så vidt jeg husker bruger du royal canin hyper allergic ikke?? Ved ikke om vægtfylden er det samme... Jeg bruger Royal canin Small dogs junior.

 

Det kan jo altid kun blive vejledende..Det er dig der har hunden og som rør ved den som kan mærke om foderet skal justeres op eller ned.. Og på løverne synes jeg hurtigt (i løbet af en uge) at man kan mærke om der skal en justering til

 

Det er nemlig mig.. og skulle nok have rykket på det, da jeg for 1½-2 uger siden begyndte at bemærke Ottos "bløde linjer"..

 

Er i sandhed kendt for at være fedtforskrækket - og er personligt tilbøjelig til at se mig tykkere end jeg selv er... (ifølge venner og familie) - Er ret bange for at overføre dette til mine børn - og min hund.. Så det var lidt med vilje, at jeg valgte at ignore det.. Når jeg nævnte overfor folk, så de jo helt forargede på mig og råbte noget i stil med "EEEJ Tine - NU stopper du..!!":lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han vejer forresten 5 kg... Ved ikke, hvad der er almindeligt for en løwe på 5 mdr?
Mine der er 14 dage yngre end Otto vejer 3.6-3.8 kg..De får 175 gram fordelt på 2 gange.. Men de bevæger sig også en hel del mere end Otto jo..

Beethoven får ca 200 gram i øjeblikket (Heartbeat er på slankekur og får kun lige knap 100 gram).. Men som sagt justerer jeg hele tiden. Fodermængden er meget afhængig af udstillinger, løbetider, aktivitetsniveau osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg må lige mærke på hende, når jeg kommer hjem :blink:

Okay, det er fint, så behøver jeg ikke at blive alt for bekymret over at

hun ikke spiser den mængde der er rådgivet på foderet...

 

Måske er den mængde, der er rådgivet på foderet, mere til de små super energiske hunde...? Selvom de har masser energi, er det jo stadig en rolig race.. Otto er i hvert fald...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - Du må gerne veje det... så vidt jeg husker bruger du royal canin hyper allergic ikke?? Ved ikke om vægtfylden er det samme... Jeg bruger Royal canin Small dogs junior.

 

 

 

Det er nemlig mig.. og skulle nok have rykket på det, da jeg for 1½-2 uger siden begyndte at bemærke Ottos "bløde linjer"..

 

Er i sandhed kendt for at være fedtforskrækket - og er personligt tilbøjelig til at se mig tykkere end jeg selv er... (ifølge venner og familie) - Er ret bange for at overføre dette til mine børn - og min hund.. Så det var lidt med vilje, at jeg valgte at ignore det.. Når jeg nævnte overfor folk, så de jo helt forargede på mig og råbte noget i stil med "EEEJ Tine - NU stopper du..!!":lol:

Jo jeg bruger RC HA. Jeg har en kop jeg giver dem af og jeg har lige vejet hvad jeg giver nogle af hundene..

Faktisk har jeg et forsøg kørende lige nu (som altid :oops:) med A Taste of the Wild foder..Det er jeg sq ikke særlig begejstret for..Dem der får det skal have mere end normalt for ikke at tabe sig og er ikke lige så glad for det.

Jeg har også nogle som lige nu får Kingsmoor..Det er faktsik ret meget bedre, end jeg forventede. De kan lide det og de holder vægten på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine der er 14 dage yngre end Otto vejer 3.6-3.8 kg..De får 175 gram fordelt på 2 gange.. Men de bevæger sig også en hel del mere end Otto jo..

Beethoven får ca 200 gram i øjeblikket (Heartbeat er på slankekur og får kun lige knap 100 gram).. Men som sagt justerer jeg hele tiden. Fodermængden er meget afhængig af udstillinger, løbetider, aktivitetsniveau osv.

 

Hvad synes du, at jeg skal gøre nu..? Han har jo åbenbart fået 156 gram om dagen fordelt på 3 måltider (Nogle dage har han ikke spist det hele). Skal jeg så gå ned på de anbefalede 125 gram om dagen og lade vægten regulere sig langsomt? Eller skal jeg sætte ham på slankekur og give ham 100 gram..?

 

Hvis han var voksen ville jeg smide ham på kur - men han er jo stadig hvalp og har brug for vitaminer og sådan..

 

Det skal lige siges at jeg som hovedregel belønner med ros og ikke med godbider. Otto spiser, men det er ikke det han lever for - hans hjerte kan lettere købes for et kram end for mad:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...