Hop til indhold

Udstilling, ringtræning, tøj... hjælp en nybegynder...!!!


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Så er Gizmo tilmeldt til sine første udstillinger :blink:

Jeg starter med at stille ham til skue i Februar, og så ellers udstillinger derefter...

 

Men så er det jo, at jeg har nogle spørgsmål til de garvede udstillere herinde (jeg har kun prøvet at udstille schæfere, i deres specialklub, som er NOGET anderledes end DKK-udstillinger...) Så min viden er noget begrænset når det kommer til DKK udstillinger.

 

Ringtræning!

Jeg har påtænkt at begynde til ringtræning, da jeg IKKE vil være en af dem med en jagtrace, som bare kommer uden at have forberedt hunden :blink:

 

Kender I nogle gode steder med ringtræning, på Sjælland - Gerne omkring Hovedstadsområdet/Nordsjælland.

 

 

Tøj!

Jeg er bare ikke til spadserdragt :genert: Men tænker at et par pæne cowboybukser og en skjorte kan gøre det??? Hvad farve ville gå godt til Gizmo´s røde farve???'

 

Line + halsbånd

Dette er der helt styr på :mrgreen:

Jeg har en lækker brun line, med bling bling på - købt hos Malene :blink:

Og så med en guld hexagon kæde fra Tholo ;-)

 

 

Klasser

Nu er det slet ikke aktuelt endnu - MEN, brugshundeklassen... Ved I hvilke prøver der er krav om hos Vizsla´en for at komme i denne klasse, forhåbentligt en gang??? Ved ikke lige hvor man finder de oplysninger... :genert:

 

Men alle råd og tips er velkomne, så vi kan få en god udstillingsdebut :blink: Og måske vi så begynder, at møde nogle af alle jer andre rundt omkring til udstillinger ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Spadseredragt er langt fra standard på en udstilling, og er et spørgsmål om mode. Mere eller mindre. I øvrigt oftest noget man kun har på til de internationale udstillinger, hvor der er lidt mere show end på specialklubbens. Men det er smag og behag.

 

Der er mange gode farver til vizslaens røde pels, men tror absolut ikke du vil gå galt i byen med noget grøn i tonerne i retning af jæger.

 

Man siger som regel, at man godt må gøre sig lidt pæn for dommeren. Både en selv og hunden. Nu har denne person valgt at bruge sit liv, på at tage rundt og se på hunde. Hvilket de gør for en betalt billet, en hotelovernatning og et dommerhonorar på 600 DKK.

 

Så i en eller grad noget lidt pænt tøj. Jeans kan også sagtens være pæne. Især med skjorte og jakke.

 

Du behøver - så vidt jeg kan se - ikke at stå i brugsklasse med en vizsla for at få certer. MEN hunden skal være prøvepræmieret for at få cert. Altså kan den godt stå i åben og tage certer - men ikke hvis den ikke har bestået prøve.

 

Og den prøve du skal bestå, er min. en 3. præmie på en anerkendt markprøve. Det står i udstillingsreglerne under gruppe 7. Markprøvereglerne kan du finde hos Dansk Jagthunde Udvalg: danskjagthundeudvalg.dk - står på forsiden under "Fælles Markprøve Regler".

 

Hvis du føler for det, må du også godt tage til et andet FCI land og bestå prøve der. Det vil sige du skal bestå den prøve, som det pågældende land kræver for at du kan stille i brugsklasse der.

 

Når man har bestået en national prøve, der kræver for at stå i brugsklasse i det land, udsteder den pågældende kennelklub et working certificate, som du skal medsende kopi af, når du tilmelder dig brugsklasse på udstillinger.

 

Hos spaniels er det eksempelvis lettere at bestå en prøve i Finland, for at kunne stå i brugsklasse. Så hvis man gider turen nordpå, ville man kunne tage til Finland og bestå den prøve. Og så kan man til tid og evighed stille i brugsklasse i alle lande. Også herhjemme hvor der er højere krav til bestået prøve.

 

Håber det gav mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også, at jægergrønt vil passe godt til en vizla. Spadseredragt vil se tosset ud. Påklædningen må gerne passe til det, man bruger hunden til uden at overdrive selvfølgelig. Men cowboybukser er altid pænt.

 

Lær din hund at følge dig i løs line, og lær ham at stå, og lær ham at du rører ved ham, mens han står.

Han skal stå naturligt lige på forbenene og bagbenene lidt bagud, men ikke for meget.

 

Hunden skal altid være mellem dommeren og dig. Det er vigtigt. Du har ca. 3 min. til at vise din hund bedst muligt, men dommere har øjne i nakken, så han kan godt se din hund, selvom han kigger på en anden hund.

 

Showing er godt, men overdreven showing er ikke godt, men det er du nok heller ikke typen, der gør:-D

 

God fornøjelse. Det er sjovt at udstille og meget anderledes i DKK end brugshundearbejde og udstilling i Schæferklubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg synes at du skal vælge sort eller et mørkebrunt sæt... Sættet behøver ikke at være et suit bestående at nederdel og blazer, men kan sagtens være et par pæne bukser og en blazer.

 

Jeg synes personligt at cowboy bukser godt kan være lidt upraktiske, da bevægelsesfriheden ikke er så stor og hvis man skal bukke sig ned så følger de tit med... haha. Husk at skoene ikke må være glatte under bunden, så du kan slippe for at bide i græsset.

 

Mht. ringtræning så er Hørsholm nævnt, men du kan også kontakte Bitta, Dyreoasen... hun er voldsomt dygtig!!!!.. Mon ikke at hun starter op med nye hold igen her i vinteren:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spadseredragt er langt fra standard på en udstilling, og er et spørgsmål om mode. Mere eller mindre. I øvrigt oftest noget man kun har på til de internationale udstillinger, hvor der er lidt mere show end på specialklubbens. Men det er smag og behag.

 

Der er mange gode farver til vizslaens røde pels, men tror absolut ikke du vil gå galt i byen med noget grøn i tonerne i retning af jæger.

 

Man siger som regel, at man godt må gøre sig lidt pæn for dommeren. Både en selv og hunden. Nu har denne person valgt at bruge sit liv, på at tage rundt og se på hunde. Hvilket de gør for en betalt billet, en hotelovernatning og et dommerhonorar på 600 DKK.

 

Så i en eller grad noget lidt pænt tøj. Jeans kan også sagtens være pæne. Især med skjorte og jakke.

 

Du behøver - så vidt jeg kan se - ikke at stå i brugsklasse med en vizsla for at få certer. MEN hunden skal være prøvepræmieret for at få cert. Altså kan den godt stå i åben og tage certer - men ikke hvis den ikke har bestået prøve.

 

Og den prøve du skal bestå, er min. en 3. præmie på en anerkendt markprøve. Det står i udstillingsreglerne under gruppe 7. Markprøvereglerne kan du finde hos Dansk Jagthunde Udvalg: danskjagthundeudvalg.dk - står på forsiden under "Fælles Markprøve Regler".

 

Hvis du føler for det, må du også godt tage til et andet FCI land og bestå prøve der. Det vil sige du skal bestå den prøve, som det pågældende land kræver for at du kan stille i brugsklasse der.

 

Når man har bestået en national prøve, der kræver for at stå i brugsklasse i det land, udsteder den pågældende kennelklub et working certificate, som du skal medsende kopi af, når du tilmelder dig brugsklasse på udstillinger.

 

Hos spaniels er det eksempelvis lettere at bestå en prøve i Finland, for at kunne stå i brugsklasse. Så hvis man gider turen nordpå, ville man kunne tage til Finland og bestå den prøve. Og så kan man til tid og evighed stille i brugsklasse i alle lande. Også herhjemme hvor der er højere krav til bestået prøve.

 

Håber det gav mening.

 

Tak for svar :-D

 

Det markerede: Det er nemlig helt rigtigt. Og jeg gider bare heller ikke betale penge for udstilling, bruge en masse tid på kørsel og penge på benzin, osv. Og så ikke være ordenligt forberedt. Det må, efter min mening, også være både lettere og rarere for dommeren at bedømme en hund, som bliver præsenteret ordenligt :blink:

 

Grøn var også en af farverne jeg ville overveje. Og en jakke/blazer, eller lign. kunne da også være en ide :5up:

 

Puha der er meget at sætte sig ind i, når man skifter race og gruppe, men det er super spændende. Og jeg glæder mig til at komme rigtigt igang med Gizmo-drengen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også, at jægergrønt vil passe godt til en vizla. Spadseredragt vil se tosset ud. Påklædningen må gerne passe til det, man bruger hunden til uden at overdrive selvfølgelig. Men cowboybukser er altid pænt.

 

Lær din hund at følge dig i løs line, og lær ham at stå, og lær ham at du rører ved ham, mens han står.

Han skal stå naturligt lige på forbenene og bagbenene lidt bagud, men ikke for meget.

 

Hunden skal altid være mellem dommeren og dig. Det er vigtigt. Du har ca. 3 min. til at vise din hund bedst muligt, men dommere har øjne i nakken, så han kan godt se din hund, selvom han kigger på en anden hund.

 

Showing er godt, men overdreven showing er ikke godt, men det er du nok heller ikke typen, der gør:-D

 

God fornøjelse. Det er sjovt at udstille og meget anderledes i DKK end brugshundearbejde og udstilling i Schæferklubben.

 

Tak for svar :-D

Jeg har også været på en del DKK udstillinger og lure lidt, og har også den der bog om udstillinger :blink:

 

He he, tror allerede der er kommet "overdreven" showing ind over... Det er vist de færreste jagtracer der bliver vist frem i liner fra Malene, altså med bling bling og sådan :lol:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal vælge sort eller et mørkebrunt sæt... Sættet behøver ikke at være et suit bestående at nederdel og blazer, men kan sagtens være et par pæne bukser og en blazer.

 

Jeg synes personligt at cowboy bukser godt kan være lidt upraktiske, da bevægelsesfriheden ikke er så stor og hvis man skal bukke sig ned så følger de tit med... haha. Husk at skoene ikke må være glatte under bunden, så du kan slippe for at bide i græsset.

 

Mht. ringtræning så er Hørsholm nævnt, men du kan også kontakte Bitta, Dyreoasen... hun er voldsomt dygtig!!!!.. Mon ikke at hun starter op med nye hold igen her i vinteren:-D.

 

Hvis jeg kan finde nogle ordenlige bukser i sorte eller brune, så kigger jeg på dem... Jeg er vist bedst til cowboybukser :genert: Men skal det være sådan nogle suit-agtige bukser så, eller??? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg kan finde nogle ordenlige bukser i sorte eller brune, så kigger jeg på dem... Jeg er vist bedst til cowboybukser :genert: Men skal det være sådan nogle suit-agtige bukser så, eller??? :genert:

 

Altså, jeg har altid jeans og en blazer-jakke på til udstilling. Det er sådan lidt pænt, men også praktisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at sort eller mørkebrunt er upraktiskt til udstilling. Man kan ikke undgå at få hundehår og måske våde poter på sig, og så er det sorte og brune ikke kønt mere:cry:.

 

Jeg giver dig ret med poterne, men nu har jeg en hund som fælder både brunt og hvidt - så jeg har altid en fnugrulle med i tasken. For jeg kan ikke kamuflere hundehår med hverken lyst eller mørkt tøj...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Mht. ringtræning så er Hørsholm nævnt, men du kan også kontakte Bitta, Dyreoasen... hun er voldsomt dygtig!!!!.. Mon ikke at hun starter op med nye hold igen her i vinteren:-D.

 

Bitta er vanvittig dygtig til handling og til at undervise i handling, men hun er også meget "showet" - du vil aldrig se Bitta i cowboybukser på en udstilling og hun ser en anelse sjov ud i hovedet, hvis du spørger om det vil være pænt :mrgreen: Men mest af alt lægger hun vægt på, at du skal føle dig veltilpas i outfittet.

 

Rosie og jeg gik til handling hos Bitta og hold da op, en showhund jeg fik ud af hende.

Jessie er startet op efter samme principper og hun er også lidt af en rampelysprinsesse *GG*

 

Nu har Gismo lidt af den samme farve som en Pharao-hound, så du kan også prøve at kigge outfits hos Kennel Sharqia (jeg tror det staves sådan).

 

Meeeeeen hvis du ikke vil/bryder dig om at skille dig ud fra mængden, så klæder man sig som de fleste indenfor racen.... Jeg tror dog ikke du har dette problem, når du har en af Malenes liner :-D Kommer det fra den generte handler, der har to af hendes liner :mrgreen:

 

Jo mere man skiller sig ud fra de andre, jo bedre hund skal man have og jo bedre til handling skal man være og være god til handling betyder ikke nødvendigvis at have rundsave på albuerne og føre sig frem - det kan også "bare" være at dukke op med en veltrænet hund (der virkelig formår at skinne igennem i ringen=showe), der ikke behøver synlig hjælp.

 

Jeg har lært meget handling af at kigge på min egen race, men jeg har også lært ekstremt meget af at glo på andre racer og deres handling og så er et videokamera en god træningsartikel. Et spejl kan bruges til opstilling, men kameraet viser dig hvordan I ser ud i ringen.

 

Og det kunne da være hyggeligt, hvis du kom til juleskue i Næstved :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hvis jeg kan finde nogle ordenlige bukser i sorte eller brune, så kigger jeg på dem... Jeg er vist bedst til cowboybukser :genert: Men skal det være sådan nogle suit-agtige bukser så, eller??? :genert:

 

Det er selvfølgelig 100% en smagssag og du skal gøre hvad du føler bedst for..:engel:

 

Men personligt føler jeg mig bedst tilpas i et par pæne bukser - habit bukser, eller hvad man skal sige... hihi

 

Mht. pels og hundepoter, så klarer en håndklæde og en fnugrulle det super godt:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg kan finde nogle ordenlige bukser i sorte eller brune, så kigger jeg på dem... Jeg er vist bedst til cowboybukser :genert: Men skal det være sådan nogle suit-agtige bukser så, eller??? :genert:

 

Bedre med kontrastfarve.

 

Denimbukser kan sagtens gå, og kan piftes op med en skjorte og jakke.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Gizmo og jeg var til vores første ringtræning igår... :blink:

Vi tog til Hørsholm, og vi kan lige nå at få 2 gange træning mere, inden de holder vinterpause. Men det er fint, så får vi lidt grundtræning, og så kan vi træne videre derhjemme ;-)

 

Jeg var jo meget bekymret for hans løb... normalt hopper han op og bider i mig med det samme. Men træning gav pote, og han løb faktisk okay. Nu skal jeg bare lære hvilket tempo der er bedst, få vendingerne til at se pæne ud. Og Gizmo skal lige lære, at man altså ikke kan lege og hilse på de andre hunde hele tiden :lol:;-)

 

Og så skal man jo virkelig være opmærksom på, hvor dommeren står i forhold til hunden, hele tiden... Nøj der er meget at holde øje med :shock: :blink: Respekt til dem der får det til at se så let ud :5up: :klap:

 

Og så skal vi virkelig lære stå - og hvordan jeg stiller ham bedst op... Han synes ikke det er fedt, når jeg "pille-roder-rager" for meget på hans ben og stiller ham. Men det har han aldrig brudt sig om... Så det skal virkelig trænes.

 

Tandvisningen gik okay :5up:

 

At få tjekket sten, ben, hoved og det hele, synes han faktisk er rimelig hyggeligt. Men vil da gerne have at de fortsætter "nusningen", så de får lige et kys med på vejen :lol:

 

Så alt i alt gik det faktisk rigtig godt, og vi skal helt sikkert af sted de sidste to gange også ;-)

 

Og så har jeg handlet hos Tholo :genert:

Jeg har bestilt en udstillingsline/fast halsbånd i et, så vi har noget at træne med, indtil han bliver noget mere styrbar - vil ikke putte hexagonkæde og line på ham før ;-)

Og et armbind til nr., samt en lille godbidspose til bæltet.

 

 

Glemte faktisk at spørge: Må man medbringe guffer i ringen??? Og hvornår må hunden så evt. få en???

Synes nemlig jeg har set på en del af udstillingerne, at handlerne har en lille gufpose med guffer i med i ringen, men hvad er reglerne???

 

 

Glæder mig faktisk til juleskuet i Næstved :blink: Hvem kommer ellers???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gizmo og jeg var til vores første ringtræning igår... :blink:

Vi tog til Hørsholm, og vi kan lige nå at få 2 gange træning mere, inden de holder vinterpause. Men det er fint, så får vi lidt grundtræning, og så kan vi træne videre derhjemme ;-)

 

Jeg var jo meget bekymret for hans løb... normalt hopper han op og bider i mig med det samme. Men træning gav pote, og han løb faktisk okay. Nu skal jeg bare lære hvilket tempo der er bedst, få vendingerne til at se pæne ud. Og Gizmo skal lige lære, at man altså ikke kan lege og hilse på de andre hunde hele tiden :lol:;-)

 

Og så skal man jo virkelig være opmærksom på, hvor dommeren står i forhold til hunden, hele tiden... Nøj der er meget at holde øje med :shock: :blink: Respekt til dem der får det til at se så let ud :5up: :klap:

 

Og så skal vi virkelig lære stå - og hvordan jeg stiller ham bedst op... Han synes ikke det er fedt, når jeg "pille-roder-rager" for meget på hans ben og stiller ham. Men det har han aldrig brudt sig om... Så det skal virkelig trænes.

 

Tandvisningen gik okay :5up:

 

At få tjekket sten, ben, hoved og det hele, synes han faktisk er rimelig hyggeligt. Men vil da gerne have at de fortsætter "nusningen", så de får lige et kys med på vejen :lol:

 

Så alt i alt gik det faktisk rigtig godt, og vi skal helt sikkert af sted de sidste to gange også ;-)

 

Og så har jeg handlet hos Tholo :genert:

Jeg har bestilt en udstillingsline/fast halsbånd i et, så vi har noget at træne med, indtil han bliver noget mere styrbar - vil ikke putte hexagonkæde og line på ham før ;-)

Og et armbind til nr., samt en lille godbidspose til bæltet.

 

 

Glemte faktisk at spørge: Må man medbringe guffer i ringen??? Og hvornår må hunden så evt. få en???

Synes nemlig jeg har set på en del af udstillingerne, at handlerne har en lille gufpose med guffer i med i ringen, men hvad er reglerne???

 

 

Glæder mig faktisk til juleskuet i Næstved :blink: Hvem kommer ellers???

 

Du må tage næsten hvad som helst med ind i ringen, men du bliver højst upopulær, hvis du generere de andre og du må ikke bevidst ødelægge noget for de andre f.eks. smide godbidder med vilje i ringen.

 

Jeg har ikke en godbidstaske med i ringen, men jeg har godbidder med ind i lommen - jeg har forsøgt med en godbidstaske og det så højst komisk ud, da jeg fik lavet en eller anden spøjs bevægelse og alle godbidder røg ud..... Til alt held var det i babyklassen på et skue, så konsekvenserne var ikke så alvorlige.

 

Og vi kommer til juleskuet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Regner med at komme i Hørsholm her en af de sidste gange - super, du lige skrev, at der kun er to gange tilbage - ellers var jeg nok dukket op den sidste gang inden skuet - og fundet en ganske tom P-kælder :shock::mrgreen::lol:

 

Som Inkognito skrev, godbidspose: Bad idea! Jeg har lavet samme nummer, det var så i hvalpeklassen :mrgreen:

 

Klog af skade, er godbidderne også røget i lommen her :blink:

 

Og ja, vi kommer i Næstved :5up: I følgeskab med en bette bernerhvapper! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...