Hop til indhold

kan en kennel juridisk bestemme over en hund som er solgt


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

jeg læste lige i en anden tråd at der findes opdrattere som nedlekker forbud mod neutralivcering.

 

men vordan kan en kennel i bund og grund det vis hunden er solt så har kenlen vil ikke nogt at skulle sige overhoved eller vordan fungere det system.

 

kan en kennel selæe en hund og senere kreve at den skal avles på senere foreksempel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om køb og salg af hunde med kontrakt, men jeg kender da lidt til aftaleret :mrgreen:

 

Hvis opdrætter vil have lov til at "bestemme" noget over hunden, skal det indskrives i kontrakten, som begge parter har skrevet under på.

 

Han kan ikke bare komme senere og sige "forresten, så skal du også gøre sådan og sådan".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om køb og salg af hunde med kontrakt, men jeg kender da lidt til aftaleret :mrgreen:

 

Hvis opdrætter vil have lov til at "bestemme" noget over hunden, skal det indskrives i kontrakten, som begge parter har skrevet under på.

 

 

Hvilke "sanktionsmuligheder" har opdrætter så?

 

Min forrige hund var købt fra en kennel, hvor han :lun::lun::lun: ikke skulle tilbage til, skulle der ske ulykke/dødsfald, så jeg ikke kunne have ham mere. I kontrakten havde jeg dog skrevet under på; at såfremt jeg ikke kunne have ham mere havde opdrætter forkøbsret.

 

Uanset sanktionsmuligheder havde jeg fundet et godt hjem til ham hos min familie eller gode venner. Men hvad hvis opdrætter havde fundet ud af det og ville have haft ham tilbage (det er meget "tænkt", men hvad nu hvis...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvad man har aftalt ved salget i købskontrakten..

Man kan godt sælge med det forbehold at man vil have et kuld på tæven på et bestemt tidspunkt..

Var det ikke det, I havde aftalt om Tulle?

 

jeg har ikke nogen købskontrakt tulle er bare registreret i dansk hunderegister i mit navn.

 

men det er i købskontrakten den slags ting står.??

 

men min opdratter havet det sånden at hinnes hvalpe bliver soglt med

det forhold af di ikke må sælges vidre men jeg tror ikke det geller for tulle

da vi ikke har fået nogen købskontrakt:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke nogen købskontrakt tulle er bare registreret i dansk hunderegister i mit navn.

 

men det er i købskontrakten den slags ting står.??

 

men min opdratter havet det sånden at hinnes hvalpe bliver soglt med

det forhold af di ikke må sælges vidre men jeg tror ikke det geller for tulle

da vi ikke har fået nogen købskontrakt:vedikke:

 

Du kan jo ringe og spørge - hvis det er noget præcis du vil vide...du er vel ikke ved at skulle af med Tulle :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke "sanktionsmuligheder" har opdrætter så?

 

Min forrige hund var købt fra en kennel, hvor han :lun::lun::lun: ikke skulle tilbage til, skulle der ske ulykke/dødsfald, så jeg ikke kunne have ham mere. I kontrakten havde jeg dog skrevet under på; at såfremt jeg ikke kunne have ham mere havde opdrætter forkøbsret.

 

Uanset sanktionsmuligheder havde jeg fundet et godt hjem til ham hos min familie eller gode venner. Men hvad hvis opdrætter havde fundet ud af det og ville have haft ham tilbage (det er meget "tænkt", men hvad nu hvis...)

 

Mon ikke denne detalje i kontrakten skyldes, at opdrætter ikke vil risikere, at hunden ender som kastebold/problemhund? Jeg kan næsten ikke forestille mig andet, end at opdrætter i en sådan situation ville være til at snakke med, så længe opdrætter kunne tilslutte sig dit valg at familie?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om køb og salg af hunde med kontrakt, men jeg kender da lidt til aftaleret :mrgreen:

 

Hvis opdrætter vil have lov til at "bestemme" noget over hunden, skal det indskrives i kontrakten, som begge parter har skrevet under på.

 

Han kan ikke bare komme senere og sige "forresten, så skal du også gøre sådan og sådan".

 

Helt rigtigt :lol:

Hunde sælges efter reglerne i købeloven på samme måde som hvis man køber alt andet. Der er aftalefrihed i Danmark, men alt hvad der aftales skal nedskrives i en kontrakt, som både køber og sælger godkender ved deres underskrift, inden hvalpen udleveres. Hverken køber eller sælger kan forlange ændringer i kontrakten senere, men hvis den ene part ikke overholder aftalen kan modparten selvfølgelig kræve erstatning.

Sælger kan stille alle de krav vedkommende vil til køber, modsat kan køber jo undlade at købe hvis ikke kravene findes rimelige.

Personligt ville jeg aldrig hverken købe eller sælge en hvalp uden en juridisk korrekt udformet kontrakt ( udleveres gratis af DKK) for en senere tvist vil kunne koste en mindre formue til advokat og retsvæsen, og det er jo ikke noget probelm, at nedskrive de ting man er enige om vel ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover det, så tror jeg egentlig ikke, opdrætter har de store sanktionsmuligheder i forbindelse med videresalg af en hund udenom dennes forkøbsret, udover evt. blacklist af køber.

 

Man laver også kontrakter med henblik på, at der skal avles på hunden, og her tilbagebetaler opdrætter en del af købesummen, når betingelserne er indfriet.

Jeg formoder, at der i disse tilfælde bliver tilbagebetalt, selvom hunden ikke kan avlsgodkendes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke denne detalje i kontrakten skyldes, at opdrætter ikke vil risikere, at hunden ender som kastebold/problemhund? Jeg kan næsten ikke forestille mig andet, end at opdrætter i en sådan situation ville være til at snakke med, så længe opdrætter kunne tilslutte sig dit valg at familie?

 

Jo garanteret. Det står også i Enzos kontrakt. Jeg har god kontakt til Enzos opdrættere og er slet ikke i tvivl om, at de vil respektere mit ønske, såfremt jeg kunne skaffe ham et godt hjem, skulle det utænkelige ske.

 

Sikkert det samme med min gamle drengs opdrætter. Ham havde jeg bare ikke god kontakt med - og så tænkte jeg bare "hvad nu hvis....".

Redigeret af Sammy
gentog mig selv...
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo garanteret. Det står også i Enzos kontrakt. Jeg har god kontakt til Enzos opdrættere og er slet ikke i tvivl om, at de vil respektere mit ønske, såfremt jeg kunne skaffe ham et godt hjem, skulle det utænkelige ske.

 

Sikkert det samme med min gamle drengs opdrætter. Ham havde jeg bare ikke god kontakt med - og så tænkte jeg bare "hvad nu hvis....".

 

De fleste opdrættere ville da helt sikkert acceptere hvis du selv har fundet et godt nyt hjem til hunden.

Men en aftale er dog en aftale, så hvis opdrætter ønsker hunden tilbage må køber acceptere og efterleve opdrætters forkøbsret, ellers vil køber kunne gøres erstatningspligtig.

Det bør vel heller ikke være afhængig af hvilken type kontakt man har med opdrætter, om man vil overholde en aftale man selv har underskrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover det, så tror jeg egentlig ikke, opdrætter har de store sanktionsmuligheder i forbindelse med videresalg af en hund udenom dennes forkøbsret, udover evt. blacklist af køber.

 

Man laver også kontrakter med henblik på, at der skal avles på hunden, og her tilbagebetaler opdrætter en del af købesummen, når betingelserne er indfriet.

Jeg formoder, at der i disse tilfælde bliver tilbagebetalt, selvom hunden ikke kan avlsgodkendes.

 

Mange er begyndt at indskrive en tårnhøj bod i deres kontrakter, netop fordi det blev lidt for almindeligt, at folk var ganske ligeglade med den aftale de selv havde skrevet under på. Det problematiske for opdrætter var så, at forbrød køber sig på kontrakten, ville det koste mange penge, at indhente det skyldige beløb. Og det ville koste det samme i advokatbistand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange er begyndt at indskrive en tårnhøj bod i deres kontrakter, netop fordi det blev lidt for almindeligt, at folk var ganske ligeglade med den aftale de selv havde skrevet under på. Det problematiske for opdrætter var så, at forbrød køber sig på kontrakten, ville det koste mange penge, at indhente det skyldige beløb. Og det ville koste det samme i advokatbistand.

 

God idé :-D den "køber" jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der IKKE står en bod, hvad sker der så? Undrer mig selv meget over min kontrakt (som jeg slet ikke har planer om at bryde), den virker meget naiv og tillidsfuld.

 

Der står at kennel har ret til gratis parringer, men der er ikke et ord om, at Zamzam ikke må kastreres :hmm:

 

Der er heldigvis stadig folk, der tror på det bedste i andre mennesker.

 

Men hvis der ikke er indskrevet en bod, kan sælger/opdrætter ikke gøre så meget, hvis køber alligevel forbryder sig på kontrakten.

 

Det kan du jo i princippet heller ikke, selvom der er indskrevet en bod. Hvis hunden eksempelvis aflives uden opdrætter har været kontaktet. Der vil være en økonomisk kompensation, men tror den høje bod bedst fungerer som afskrækkende effekt.

 

Beløbet jeg syntes jeg oftest har hørt, er en bod på 60.000 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste opdrættere ville da helt sikkert acceptere hvis du selv har fundet et godt nyt hjem til hunden.

Ja, som sagt tror jeg du har helt ret i det.

 

Men en aftale er dog en aftale, så hvis opdrætter ønsker hunden tilbage må køber acceptere og efterleve opdrætters forkøbsret, ellers vil køber kunne gøres erstatningspligtig.

 

Ja, jeg ved at en mdt aftale er bindende og det er en skr. jo også. Her kommer undtagelsen dog for mig: Kommer det til min hunds ve og vel, så overtræder jeg dog gerne en aftale jeg har lavet da min gamle hund var 10 uger gammel. Så hvis opdrætter af en eller anden grund ikke vil godkende det "perfekte" hjem jeg har fundet til min hund - i tilfælde af at jeg bliver alvorligt syg og ikke kunne have ham mere - og jeg ikke vurderede at min hund ville trives under de vilkår (den forrige) opdrætter ville tilbyde, så kommer min hund i første række og ikke en aftale jeg har skrevet under på. Så må jeg jo bøde for det. Det er jeg helt på det rene med. Mit spg var bare hvor bindende sådan en hvalpekontrakt er i det virkelige liv? Altså hvilke sanktionsmuligheder har opdrætter såfremt denne ville vælge at reagerer på at jeg havde brudt kontrakten.

 

 

Det bør vel heller ikke være afhængig af hvilken type kontakt man har med opdrætter, om man vil overholde en aftale man selv har underskrevet.

 

Som skrevet ovenfor ved jeg at jeg ville bryde en kontrakt. Af grunde som sikkert ikke holder juridisk, men jeg ville ikke kunne leve med mig selv, såfremt jeg fx skulle levere min gamle Zigo tilbage til hans opdrætter, hvis jeg skulle komme i den situation at jeg blev alvorligt syg og ikke kunne have ham mere. Dette valg ville jeg dog ikke have svært ved at vælge i den tænkte situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sætter jeg også pris på - undrer mig blot, at en opdrætter med 20-30 år på bagen stadig kan køre den stil, men måske er folk slet ikke så slemme :klap:

 

Min opdrætter, der efterhånden har 25 års jubilæum, laver heller ikke kontrakter. Man får en kvittering med hjem på hunden, sammen med stamtavle og hund - og det er det. Nå, ja - og så de forskellige hyggepapirer og sådan. Men intet juridisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...