Hop til indhold

Hvorfor skal de parres?


Gæst scheindel
 Share

Recommended Posts

Jeg kommer lige med et indspark ;)

Der bliver altid talt om at forbedre racer, men det rigtige kunne vel være, ikke at forringe racerne?

 

Jeg véd godt, at jeg er meget idealistisk med hensyn til avl :genert: - men er "ikke at forringe racerne" ikke at være lige lovlig uambitiøs :hmm:

 

At beholde racens status quo MÅ da være absolut minimumskrav :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Racerne kan godt "forbedres" i den retning, at man ændrer på typen. Det ses indenfor mange racer, at man i perioder har haft visse typer af hunde, der er på mode. Tror labradors er nogle af dem, der de senere år har haft meget fokus på, at moden havde resulteret i for tunge hunde - der dog stadig holdt sig inden for standarden - sådan at man igen søger at avle lettere hunde.

 

Jeg er genrelt enig med A9, når det gælder dette emne, og er nok også selv noget snobbet når det gælder avl og opdræt. Den perfekte hund (i forhold til standarden) er endnu ikke set, men nogle kommer tættere på end andre. Og jeg mener også, at man ikke skal vælge at inddrage individer i avlen, der ikke vil lave afkom, der kommere tættere på standarden end dem selv. Så vidt muligt. Der kan være sundhedsmæsssige og mentale forhold i racen der gør, at man vælger udseendet fra, og sundheden til.

 

Det var den stamtavle-DKK-snobbede tilgang. Papirløse hunde er skam ligeså søde som dem med tavle, men det er mig en gåde, at man så stærkt ønsker, at få hvalpe efter egen hund, der måske nok er sød og rar, og kun har en lille smule problemer med stress, andre hunde, børn eller andet. Også selvom hunden er den perfekte hund på alle punkter, mener jeg ikke den nødvendigvis SKAL reproducere.

 

Scenariet med avl på lidt ustabile hunde kan nu også være gældende for opdrættere inden for DKK, men avslrestrektioner kan meget vel være medvirkende til, at de bliver nødt til at se mere kritisk på avlshanner og tæver end folk der ønsker at parre på hunde uden papirer gør.

Redigeret af mk101
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det var nu også bare et indspark til debatten, men man kan vel ikke hele tiden forbedre racen, så ændrer den sig vel ?

 

Er helt på linie med mk101 :-D

 

For min egen race, schæferen, gælder det, at den plages af visse (delvist) arvelige sygdomme, HD/AD, andre racer kæmper med samme problem, andre med øjensygdomme, andre igen med løse knæskaller - kan ved at være en smule mere selektiv i sin avl undgå at hvalpe fødes med / disponeret for disse skavanker, er man med til at forbedre racen uden at ændre på racens ekstriør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan selvfølgelig godt se, at hvis der er lidt større problemer i racen, at man skal prøve at avle på nær det perfekte, for at komme det til livs.

Jeg har en race hvor der er forskel på linierne, mine hunde er fra forskellige opdrættere, men er af den mindre og lette type, men stadig inden for standarden, jeg synes jo at mine er kønnest ;) Men dem der nu har større og tungere hunde, mener ikke at det er vejen frem. Nu er det en jagthunderace, der gerne skulle kunne bevæge sig i en vis fart over marken, og ikke gungre derudaf.

Nu skal det lige siges, at vi faktisk ikke har de store problemer, med noget inden for racen, der er en enkelt linie der havde tendens til hd, men det er der vist styr på nu.

Men jeg ved ikke lige hvordan f.eks. lige jeg med mine hunde, skulle kunne forbedre min race, jeg har en sund og stabil jagthund, ( er tjekket med HD/AD, og øjenlyst, og selvfølgelig med de bedste resultater:))

hun er en sindig og rolig hund, som racen nu skal være, ( og kan godt tage den i galop hen over marken, selvom at det ikke er hendes favoritdisciplin ), hvor der bliver avlet mere og mere, hyperaktive og gumpetunge hunde frem, som måske ikke lige er det som racen har godt af. Hun har lidt rette lemmer, så det er den evige 2. plads til udstillinger :( men stadig inden for standarden, men hun skal da helt klart indgå i avlen her hos mig, uanset vinkler, da hun ellers er som racen nu skal være, ( synes jeg :) )

Så jeg må jo tænke mig, hvor jeg nu synes at mit opdræt skal føre hen, så det med at forbedre en race, kan jo godt være lidt svært, hvis alle nu ikke er lige enige i, hvad der er en forbedring.

Men det er jo noget der kan få enhver avler op af stolen, på højde med diskussioner om børneopdragelse og penge ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vinkler er jo så enormt vigtige for især jagthunde!!!

 

Vi bliver nødt til at sidestille vinkler med en bils støddæmpere. Hvis hunden ikke er korrekt vinklet, hvor forplanter stødende sig så når hunden er i bevægelse? Manglende vinkler kan meget vel betyde, at hunden får gener i hofte eller ryg, ligesom manglende/åbne vinkler betyder, at hunden ikke bevæger sig effektivt nok. Hvilket også har stor betydning for en jagthund, der arbejder længe i løbet af en dag, som bruger uforholdsmæssig meget energi, da den ikke kommer lige så langt per skridt, som en korrekt vinklet hund.

 

Alt det der med standarder og udstillinger er ikke "bare" en ligegyldig skønhedskonkurrence, som nogle gerne vil gøre det til. Det er af stor betydning, at vores hunde ikke afviger for meget fra standard i forhold til vinkler og størrelse eksempelvis, fordi det er nogle af de ting der er med til at fastholde vores (brugs)hunde til fortsat at kunne udføre det arbejde de er avlet til.

 

Hvis du ønsker at avle på din 2. præmie hund med manglende vinkler, skal du være meget opmærksom på, at parre med en hund, der er stærk på dette punkt. Ikke overvinklet, bare rigtig vinklet. Men det viser lidt tilbage til det spørgsmål der ligger til grund for tråden: hvorfor avle på en hund, der ikke er så tæt på idealet, som andre ganske givet må være? Er det fordi det er en lille race, og man bliver nødt til at lukke øjnene lidt for kvaliteten? Eller er det et "egoistisk" ønske om at videreføre sin egen hunds gener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vinkler er jo så enormt vigtige for især jagthunde!!!

 

Vi bliver nødt til at sidestille vinkler med en bils støddæmpere. Hvis hunden ikke er korrekt vinklet, hvor forplanter stødende sig så når hunden er i bevægelse? Manglende vinkler kan meget vel betyde, at hunden får gener i hofte eller ryg, ligesom manglende/åbne vinkler betyder, at hunden ikke bevæger sig effektivt nok. Hvilket også har stor betydning for en jagthund, der arbejder længe i løbet af en dag, som bruger uforholdsmæssig meget energi, da den ikke kommer lige så langt per skridt, som en korrekt vinklet hund.

 

Alt det der med standarder og udstillinger er ikke "bare" en ligegyldig skønhedskonkurrence, som nogle gerne vil gøre det til. Det er af stor betydning, at vores hunde ikke afviger for meget fra standard i forhold til vinkler og størrelse eksempelvis, fordi det er nogle af de ting der er med til at fastholde vores (brugs)hunde til fortsat at kunne udføre det arbejde de er avlet til.

 

Hvis du ønsker at avle på din 2. præmie hund med manglende vinkler, skal du være meget opmærksom på, at parre med en hund, der er stærk på dette punkt. Ikke overvinklet, bare rigtig vinklet. Men det viser lidt tilbage til det spørgsmål der ligger til grund for tråden: hvorfor avle på en hund, der ikke er så tæt på idealet, som andre ganske givet må være? Er det fordi det er en lille race, og man bliver nødt til at lukke øjnene lidt for kvaliteten? Eller er det et "egoistisk" ønske om at videreføre sin egen hunds gener?

 

:5up: så enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vinkler er jo så enormt vigtige for især jagthunde!!!

 

Vi bliver nødt til at sidestille vinkler med en bils støddæmpere. Hvis hunden ikke er korrekt vinklet, hvor forplanter stødende sig så når hunden er i bevægelse? Manglende vinkler kan meget vel betyde, at hunden får gener i hofte eller ryg, ligesom manglende/åbne vinkler betyder, at hunden ikke bevæger sig effektivt nok. Hvilket også har stor betydning for en jagthund, der arbejder længe i løbet af en dag, som bruger uforholdsmæssig meget energi, da den ikke kommer lige så langt per skridt, som en korrekt vinklet hund.

 

Alt det der med standarder og udstillinger er ikke "bare" en ligegyldig skønhedskonkurrence, som nogle gerne vil gøre det til. Det er af stor betydning, at vores hunde ikke afviger for meget fra standard i forhold til vinkler og størrelse eksempelvis, fordi det er nogle af de ting der er med til at fastholde vores (brugs)hunde til fortsat at kunne udføre det arbejde de er avlet til.

 

Hvis du ønsker at avle på din 2. præmie hund med manglende vinkler, skal du være meget opmærksom på, at parre med en hund, der er stærk på dette punkt. Ikke overvinklet, bare rigtig vinklet. Men det viser lidt tilbage til det spørgsmål der ligger til grund for tråden: hvorfor avle på en hund, der ikke er så tæt på idealet, som andre ganske givet må være? Er det fordi det er en lille race, og man bliver nødt til at lukke øjnene lidt for kvaliteten? Eller er det et "egoistisk" ønske om at videreføre sin egen hunds gener?

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vinkler er jo så enormt vigtige for især jagthunde!!!

 

Vi bliver nødt til at sidestille vinkler med en bils støddæmpere. Hvis hunden ikke er korrekt vinklet, hvor forplanter stødende sig så når hunden er i bevægelse? Manglende vinkler kan meget vel betyde, at hunden får gener i hofte eller ryg, ligesom manglende/åbne vinkler betyder, at hunden ikke bevæger sig effektivt nok. Hvilket også har stor betydning for en jagthund, der arbejder længe i løbet af en dag, som bruger uforholdsmæssig meget energi, da den ikke kommer lige så langt per skridt, som en korrekt vinklet hund.

 

Alt det der med standarder og udstillinger er ikke "bare" en ligegyldig skønhedskonkurrence, som nogle gerne vil gøre det til. Det er af stor betydning, at vores hunde ikke afviger for meget fra standard i forhold til vinkler og størrelse eksempelvis, fordi det er nogle af de ting der er med til at fastholde vores (brugs)hunde til fortsat at kunne udføre det arbejde de er avlet til.

 

Hvis du ønsker at avle på din 2. præmie hund med manglende vinkler, skal du være meget opmærksom på, at parre med en hund, der er stærk på dette punkt. Ikke overvinklet, bare rigtig vinklet. Men det viser lidt tilbage til det spørgsmål der ligger til grund for tråden: hvorfor avle på en hund, der ikke er så tæt på idealet, som andre ganske givet må være? Er det fordi det er en lille race, og man bliver nødt til at lukke øjnene lidt for kvaliteten? Eller er det et "egoistisk" ønske om at videreføre sin egen hunds gener?

 

Hvad med penge? ... Det er vel også et isue her ... jeg har en DKK-tavle Bichon Havanais - en lille modehund, hvor hvalpene går til en eller anden ublu pris mellem 10.000 og 16.000 ... Jeg kunne - hvis jeg kunne finde en hanhunde-ejer med skidt moral - få min tæve parret - uden jeg nogensinde har udstillet hende - uden at få hende sundhedstjekket - uden øjenlysning og uden noget som helst ... OG jeg kunne få DKK-tavler på kuldet ... Og grunden til, at hun ikke er udstillet er, at hun ikke er racetypisk ... hvis nu min moral ikke er som den er - så kunne jeg jo sagtens vælge at lave hvalpe på hende - og nej - hun ville ikke tilføre racen noget sådan objektivt set ... altså hun er jo min hund og hun er dejlig og alt - men racetypisk er hun bare ikke ... Nåja - og så har hun i øvrigt et lidt "sært sind" - som heller ikke svarer til racebeskrivelsen ... så jeg ville nok aldrig avle på hende uanset at hun havde perfekt eksteriør ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med penge? ... Det er vel også et isue her ... jeg har en DKK-tavle Bichon Havanais - en lille modehund, hvor hvalpene går til en eller anden ublu pris mellem 10.000 og 16.000 ... Jeg kunne - hvis jeg kunne finde en hanhunde-ejer med skidt moral - få min tæve parret - uden jeg nogensinde har udstillet hende - uden at få hende sundhedstjekket - uden øjenlysning og uden noget som helst ... OG jeg kunne få DKK-tavler på kuldet ... Og grunden til, at hun ikke er udstillet er, at hun ikke er racetypisk ... hvis nu min moral ikke er som den er - så kunne jeg jo sagtens vælge at lave hvalpe på hende - og nej - hun ville ikke tilføre racen noget sådan objektivt set ... altså hun er jo min hund og hun er dejlig og alt - men racetypisk er hun bare ikke ... Nåja - og så har hun i øvrigt et lidt "sært sind" - som heller ikke svarer til racebeskrivelsen ... så jeg ville nok aldrig avle på hende uanset at hun havde perfekt eksteriør ...

 

Jeg tror ikke altid at penge er et incitament til at avle.

 

Alle de der tilbyder deres hanhund af tvivlsom herkomst til parring får måske 1-2 parringer gennem livet. Det giver så cirka til en tur i Tivoli for familien, og det er så det.

 

Så er der alle dem der bare avler for pengenes skyld. Jeg må sige at jeg er sikker på det er fåtallet, som så tilgengæld formår at gøre livet surt for andre.

 

De fleste af de kuld der bliver lavet i DK er fordi "Bella så godt kunne tænke sig et kuld hvalpe". Herudover er der seriøse opdrættere organiseret i mere eller mindre seriøse forbund mv. Der er selvfølgelig også hul-i-hækkenhvalpe.

 

Langt langt hovedparten af de opdrættere der er organiseret i DKK gør det for interessen og ikke for pengene. Og skulle man engang i mellem lave et kuld der gav overskud så man kunne få et nyt trimmebord, jamen så er det da fint for mig.

 

Fordi man laver et kuld hvalpe er det jo ikke mindre seriøst hvis bundlinien ender med et plus istedet for et minus. Sådan ville jeg ihvertfald aldrig selv gøre det op.

 

Så snart du har en hund der er avlsrestriktioner på, så ryger fortjenesten hurtigt, ligesåvel som du ikke kan lave uanede mængder hvalpe på din hanhund/tæve (organiseret i DKK).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke altid at penge er et incitament til at avle.

 

Alle de der tilbyder deres hanhund af tvivlsom herkomst til parring får måske 1-2 parringer gennem livet. Det giver så cirka til en tur i Tivoli for familien, og det er så det.

 

Så er der alle dem der bare avler for pengenes skyld. Jeg må sige at jeg er sikker på det er fåtallet, som så tilgengæld formår at gøre livet surt for andre.

 

De fleste af de kuld der bliver lavet i DK er fordi "Bella så godt kunne tænke sig et kuld hvalpe". Herudover er der seriøse opdrættere organiseret i mere eller mindre seriøse forbund mv. Der er selvfølgelig også hul-i-hækkenhvalpe.

 

Langt langt hovedparten af de opdrættere der er organiseret i DKK gør det for interessen og ikke for pengene. Og skulle man engang i mellem lave et kuld der gav overskud så man kunne få et nyt trimmebord, jamen så er det da fint for mig.

 

Fordi man laver et kuld hvalpe er det jo ikke mindre seriøst hvis bundlinien ender med et plus istedet for et minus. Sådan ville jeg ihvertfald aldrig selv gøre det op.

 

Så snart du har en hund der er avlsrestriktioner på, så ryger fortjenesten hurtigt, ligesåvel som du ikke kan lave uanede mængder hvalpe på din hanhund/tæve (organiseret i DKK).

 

Jeg tror bestemt heller ikke, at der er penge i at lave gode hvalpe ... Det koster jo at fare land og rige rundt og udstille - og sundhedstjekke og øjenlyse og alt det den seriøse opdrætter gør ...

 

Min pointe er egentlig at der kan være penge i det useriøse opdræt - som desværre også kan forekomme inden for DKK - fordi der stadig er racer der ingen avlsrestriktioner har overhovedet ...

 

Og nej - man er ikke mindre seriøs fordi man ender med et plus frem for et minus - der er bare større sandsyndlighed for, at den useriøse opdrætter ender med + på bundlinen end, at den seriøse gør ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bestemt heller ikke, at der er penge i at lave gode hvalpe ... Det koster jo at fare land og rige rundt og udstille - og sundhedstjekke og øjenlyse og alt det den seriøse opdrætter gør ...

 

Min pointe er egentlig at der kan være penge i det useriøse opdræt - som desværre også kan forekomme inden for DKK - fordi der stadig er racer der ingen avlsrestriktioner har overhovedet ...

 

Og nej - man er ikke mindre seriøs fordi man ender med et plus frem for et minus - der er bare større sandsyndlighed for, at den useriøse opdrætter ender med + på bundlinen end, at den seriøse gør ...

 

Hvis vi nu taler DKK, og det fornemmer jeg vi gør :mrgreen:

 

Så er det jo specielklubbernes suveræne beslutning om der skal avlsrestriktioner på en race eller ej. DKK blander sig kun i meget sjældne tilfælde.

 

Så vidt jeg husker er det vel efterhånden kun racer i KSS og et par i DTK der ikke har restriktioner. Hvis specialklubberne skønnede det var et problem at der blev lavet for mange raceutypiske hunde, så er jeg sikker på at udstillingskravet kom. Men hvis der kun er 1-2 opdrættere det drejer sig om, så er problemet ikke så stort. Det ser man også i de racer der er udstillingskrav på når nogle vælger at parre deres 2. pr. hund med en anden 2 pr. hund, så du vil aldrig komme problemet til livs.

 

Du kan godt begynde at snakke om der skal flere restriktioner, men jeg tror du vil tabe en masse mennesker på denne måde. Jo strengere krav du sætter, desto flere penge skal man bruge på at få hunden avlsgodkendt, desto færre opdrættere, desto færre hvalpe, desto færre købere, da prisen vil blive meget høj.

 

Men mennesket holder jo ikke op med at købe hunde fordi der nu er færre DKK hvalpe. Summen af hvalpekøbere er vel forholdsvis konstant. De vil så istedet finde hvalpe steder der slet ikke er testet for noget som helst. -og det er vel heller ikke det vi ønsker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi nu taler DKK, og det fornemmer jeg vi gør :mrgreen:

 

Så er det jo specielklubbernes suveræne beslutning om der skal avlsrestriktioner på en race eller ej. DKK blander sig kun i meget sjældne tilfælde.

 

Så vidt jeg husker er det vel efterhånden kun racer i KSS og et par i DTK der ikke har restriktioner. Hvis specialklubberne skønnede det var et problem at der blev lavet for mange raceutypiske hunde, så er jeg sikker på at udstillingskravet kom. Men hvis der kun er 1-2 opdrættere det drejer sig om, så er problemet ikke så stort. Det ser man også i de racer der er udstillingskrav på når nogle vælger at parre deres 2. pr. hund med en anden 2 pr. hund, så du vil aldrig komme problemet til livs.

 

Du kan godt begynde at snakke om der skal flere restriktioner, men jeg tror du vil tabe en masse mennesker på denne måde. Jo strengere krav du sætter, desto flere penge skal man bruge på at få hunden avlsgodkendt, desto færre opdrættere, desto færre hvalpe, desto færre købere, da prisen vil blive meget høj.

 

Men mennesket holder jo ikke op med at købe hunde fordi der nu er færre DKK hvalpe. Summen af hvalpekøbere er vel forholdsvis konstant. De vil så istedet finde hvalpe steder der slet ikke er testet for noget som helst. -og det er vel heller ikke det vi ønsker?

 

Jeg er godt klar over, at der er en bagside af "flere restriktioner" ... Men det undrer mig nu stadig, at man ikke engang skal sikre sig, at det ekstiørmæssige er i orden ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi nu taler DKK, og det fornemmer jeg vi gør :mrgreen:

 

Så er det jo specielklubbernes suveræne beslutning om der skal avlsrestriktioner på en race eller ej. DKK blander sig kun i meget sjældne tilfælde.

 

Så vidt jeg husker er det vel efterhånden kun racer i KSS og et par i DTK der ikke har restriktioner. Hvis specialklubberne skønnede det var et problem at der blev lavet for mange raceutypiske hunde, så er jeg sikker på at udstillingskravet kom. Men hvis der kun er 1-2 opdrættere det drejer sig om, så er problemet ikke så stort. Det ser man også i de racer der er udstillingskrav på når nogle vælger at parre deres 2. pr. hund med en anden 2 pr. hund, så du vil aldrig komme problemet til livs.

 

Du kan godt begynde at snakke om der skal flere restriktioner, men jeg tror du vil tabe en masse mennesker på denne måde. Jo strengere krav du sætter, desto flere penge skal man bruge på at få hunden avlsgodkendt, desto færre opdrættere, desto færre hvalpe, desto færre købere, da prisen vil blive meget høj.

 

Men mennesket holder jo ikke op med at købe hunde fordi der nu er færre DKK hvalpe. Summen af hvalpekøbere er vel forholdsvis konstant. De vil så istedet finde hvalpe steder der slet ikke er testet for noget som helst. -og det er vel heller ikke det vi ønsker?

Og KSS er jo en specialklub for mange racer, så de har lagt det ud til racerepræsentanten at vælge om vi skal have restriktioner eller ej. Nu kan jeg jo kun snakke om Löwchen. Og der har racerepræsentanten valgt at der ingen restriktioner skal være. Nu skal jeg så ikke kunne sige om Löwchenopdrættere er helt specielt uetiske, men der bruges virkelig dårlige hunde, efter parolen "jeg har købt en tysk hund og nu er den med dårligt temperament/halvkryptorchid/underbid. Penge ud af vinduet så den bruger jeg altså alligevel". Nu ved jeg ikke hvordan underbid nedarves, men jeg bruger ikke mine med underbid i avlen. Og temperamentet går jeg slet ikke på kompromis med. Det er fint nok at lave smukke racetypiske hvalpe, men 99 % af løverne bliver solgt som familiehunde. Så er temperamentet vigtigt.

En ting der bare undrer mig er at en hanhund ikke kan blive far medmindre han har mindst en 2 pr... Eller hvis han ikke har været udstillet, en kryptorchiderklæring. Så kan man vel sige der er en form for restriktion på hannerne, men ikke tæverne.

Jeg synes der mangler noget restriktionsværk hos løverne. For vi opdrættere kan hvertfald ikke selv vurdere om vi kan bruge en hund eller ej. Gudskelov er der nu kommet den regel med indavl på de små racer. som erstatter matadoravlsgrænsen. Vi har nogle som laver mor/søn + far/datter parringer hos os. Den slags parringer kan nok gå i de større racer, men vi skal kun 10 generationer tilbage så rammer vi de samme 3 hunde hele tiden. Vi har hunde i vores stamtavler som har en indavlsprocent på over 50 (nogle generationer tilbage)

Jo jeg synes i hvert tilfælde som minimum burde der var udstillingspligt på hunden før avl.

Og mht at jo færre hvalpe der er i en race jo flere vil folk købe hos andre klubber, så er det da rigtigt. Men er det ikke dem som i forvejen vil gå på kompromis med deres hvalp pga lavere pris, hvalpen bor tættere på osv?. Hvis man spørger folk om de vil købe hund med DKK stamtavle eller en anden stamtavle, så tror jeg de fleste vælger DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og KSS er jo en specialklub for mange racer, så de har lagt det ud til racerepræsentanten at vælge om vi skal have restriktioner eller ej. Nu kan jeg jo kun snakke om Löwchen. Og der har racerepræsentanten valgt at der ingen restriktioner skal være. Nu skal jeg så ikke kunne sige om Löwchenopdrættere er helt specielt uetiske, men der bruges virkelig dårlige hunde, efter parolen "jeg har købt en tysk hund og nu er den med dårligt temperament/halvkryptorchid/underbid. Penge ud af vinduet så den bruger jeg altså alligevel". Nu ved jeg ikke hvordan underbid nedarves, men jeg bruger ikke mine med underbid i avlen. Og temperamentet går jeg slet ikke på kompromis med. Det er fint nok at lave smukke racetypiske hvalpe, men 99 % af løverne bliver solgt som familiehunde. Så er temperamentet vigtigt.

En ting der bare undrer mig er at en hanhund ikke kan blive far medmindre han har mindst en 2 pr... Eller hvis han ikke har været udstillet, en kryptorchiderklæring. Så kan man vel sige der er en form for restriktion på hannerne, men ikke tæverne.

Jeg synes der mangler noget restriktionsværk hos løverne. For vi opdrættere kan hvertfald ikke selv vurdere om vi kan bruge en hund eller ej. Gudskelov er der nu kommet den regel med indavl på de små racer. som erstatter matadoravlsgrænsen. Vi har nogle som laver mor/søn + far/datter parringer hos os. Den slags parringer kan nok gå i de større racer, men vi skal kun 10 generationer tilbage så rammer vi de samme 3 hunde hele tiden. Vi har hunde i vores stamtavler som har en indavlsprocent på over 50 (nogle generationer tilbage)

Jo jeg synes i hvert tilfælde som minimum burde der var udstillingspligt på hunden før avl.

Og mht at jo færre hvalpe der er i en race jo flere vil folk købe hos andre klubber, så er det da rigtigt. Men er det ikke dem som i forvejen vil gå på kompromis med deres hvalp pga lavere pris, hvalpen bor tættere på osv?. Hvis man spørger folk om de vil købe hund med DKK stamtavle eller en anden stamtavle, så tror jeg de fleste vælger DKK.

 

Nu kan jeg selvklart ikke argumentere for noget som helst der har med KSS at gøre eftersom jeg ikke selv er i den klub (og aldrig kommer det) :mrgreen:

 

Hvem vælger racerepræsentanterne i KSS?

 

Jeg tror bestemt flere vill vælge DKK stamtavlen fra hvis hvalpene var forholdsmæssigt meget dyrere end fra øvrige klubber.

 

Jeg har selv en race med avlsrestriktioner, og der er da mange der vælger stambogsførte hvalpe fra til fordel for hvalpe uden bog til halv pris. Og vores hvalpe ligger i den billige ende. Racen generelt ligger mellem 7500-9000.

 

Men hvis der er et problem i en race, så er der jo kun en vej at gå, og det er gennem specialklubben, sekundært DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, jeg bliver så ærgerlig når jeg kommer til at tænke på, at folk vælger det gode avlsarbejde fra, for at spare et par tusinde kroner. Resultatet er ofte, at de får en hund, der ikke rammer standarden. Heller ikke, og måske vigtigst af alt, når det gælder temperament og aktivitetsniveau.

 

Nu sker det sikkert oftere inden for min race, og de der er nært beslægtede, men hører alt for tit om folk, der tror de laver en god handel, ved at købe hund med DJR (dansk jagthunde register) tavle, der ligger nogle tusinde under en DKK hund. Desværre glemmer disse opdrættere at fortælle, at hunden alene er avlet på dens hyperenergiske væremåde, og ikke har lignet en springer spaniel i mindst seks generationer. Så står der en familie tilbage, med en hund der dybest set ikke er den race de søgte, og som giver dem så mange grå hår i hovedet, fordi det dybest set er umuligt at dække dens aktivitetsbehov, hvis man ikke er skytte hos en større jordbesidder.

 

Eller den anden model, hvor folk kører på landet, og køber et kræ fra en stald, selvom det godt ved, at det ikke er sådan man gør. Men den var jo så sød... Og så står du med en hund, der mangler så basal socialisering, at det aldrig vil lykkes at få den til at blive en dejlig og velafbalanceret hund.

 

Alt det for at spare et par skillinger. Folk skulle se et regnskab efter sådan et hvalpekuld, og så ville de være villige til at give de tusinde kroner mere, fordi det kan ses hvor pengene forsvinder hen. Hos hanhundejeren. Hos benzinselskabet, da parringen aldrig er lokal. Hos dyrlægen. Til foder til hunde og hvalpekøbere. Dækning af tabt arbejdsfortjeneste, fordi man tager fri for at kunne være hjemme hos dem bare nogle af ugerne. Alt sammen for at give dem og de kommende hvalpekøbere den bedst mulige start på det fælles liv.

 

Der hvor det så bliver rigtigt sjovt, er når folk der har været så ivrige for at spare på hundens anskaffelsespris, rask væk går ud og køber LV hundetasker, Gucci halsbånd og line og skænker flaskevand for kræet.

 

Der er ingen tvivl om, at de arme racer der ligger under for modens luner, er hårdt ramt. Og det må være svært at blive krediteret for sit hårde arbejde, når hvem som helst kan tage til et Østeuropa og hente en hund hjem, der kan drives rovdrift på, og man stadig kan sælge hvalpene til en pæn pris. Men vel og mærke lige under DKK prisen. Hvem af de to opdrættere, hiver mon flest penge hjem?!?

 

Jeg syntes af princip også, at der skulle være krav om udstillingsresultat på alle hunde, der kan få en DKK stamtavle. Ellers mister tavlen til dels sin værdi, da man ikke kan garantere, at hunden er racetypisk. For det er som bekendt de færreste, der fuldstændig objektivt er i stand til at bedømme egne hunde og eget opdræt.

 

DKK (eller anden) tavle eller ej: jeg syntes der er mange, der burde tage sig selv i nakkehårene og se kritisk på deres hunde, og undlade at tage hvalpekuld på dem, hvis de ikke er egnede. 2. præmiehund på 2. præmiehund skurer i mine ører, og er for mig ikke en parring der skal finde sted. Ja, ens egen hund er fantastisk. Men tro mig: den næste hund bliver også fantastisk på sin måde. Om man så selv har opdrættet den eller ej.

 

Og så skal folk lade være med at sige og bilde sig selv ind, at det er hunden, der vil have et kuld hvalpe. Det er så langt fra et must at en hund skal reproducere sig selv bare en eneste gang i sit liv. Ja, det er en sjov og stor oplevelse at have et kuld hvalpe, men jeg syntes ikke, der skal laves hvalpe for enhver pris. Der er rigeligt med overskudshunde i forvejen!

 

Og sådan fik jeg skrevet endnu et forfærdeligt langt indlæg. Måske jeg skulle øve mig i brug af smileys for at bryde det hele lidt op...!?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene til mit indlæg, nu har jeg såmænd ikke tænkt mig at forsvare mit valg, på et forum, det kræver en længere udredning.

Jeg har ledt efter en hanhund der kan "opveje", evt. manglende vinklinger og det lykkedes. Nu er der jo en bedømmelse der hedder Good, der er fastsat og hvis den nu ikke var god nok, var det nok Very good, der skulle til, ikke?

Jeg har sendt en jagthund til Sverige, pg.a at hun ikke var så dressèrbar, som jeg kunne ønske i min videre avl, hun havde eksteriøret iorden, så engang imellem, er det et valg, om enten det ene eller det andet, hvor jeg så vælger at bruge hunde, der kan dresseres af den almindelige jæger, og ikke af hunde"eksperter". Det valg har jeg tabt rigtig mange penge på, ( og år på ) så det er ikke økonomien, der styrer det herhjemme. Og med hensyn til egoistiske grunde, jo det er det vel altid, når vi begiver os ud vores avls"eventyr", og med hensyn til stående jagthunde, er der mange faktorer der spiller ind, ikke kun eksteriør, og en HD fri hund. Hvis det nu var ude i naturen, var det ikke de hunde, som vi priser -ekstremerne-, der ville overleve, men en hund der kan tilpasse sig, det miljø den lever i, altså den bedst egnede, den hund der kan tilpasse sig livet, hos en hvilken som helst familie, den bliver placeret i, at der så også hører til at hunden er sund og racetypisk, er jo en selvfølge når vi snakker avl.

Jeg har en hanhund som nu er 10 mdr., om han skal bruges videre i avl, må tiden vise. Jeg ville da mægtig gerne sige, at selvfølgelig skal han det, fordi at vi behøver det "blod" han kommer af, men der er mange faktorer endnu, der skal gå op i en højere enhed.

Men jeg glæder mig til at få hvalpe til jul, med min hund med rette vinkler. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vel er det altid i en eller anden grad egoistisk at være opdrætter, eftersom hunden ikke står og "vil ha'" hvalpe. Men med egoistisk mener jeg nærmere, at man er egoistisk i tanken om partout at ville have sin egne hunds gener videre, uden at kunne se objektivt på sin hunds faktiske egenskaber. Det kan være sig både inden for brugsegenskaberne eller eksteriør.

 

Hvis man vil være seriøs opdrætter, kræver det at man er i stand til at se frem i tiden, og har en idé om, i hvilken retning ens avl skal bevæge sig. Og så kræver det, at man har tålmodigheden til at vente på at få en tæve, der er af så god kvalitet, at hun kan danne et godt grundlag for ens avl. Det kan meget vel betyde, at man skal en tur til udlandet, for at finde en tæve af stærke linjer, som man selv kan gøre brug af. Ligesom det kræver, at man bruger lang tid på at studere stamtavler og hunde bag, for at danne sig overblik over hvilke gener man gør brug af. Og så skal man være villig til at køre langt for den rigtige parring. Kun sådan bedrer vi vores racer.

 

Jeg har ved selvsyn i min race set, hvordan nogle nye (og ofte bedrevidende) opdrættere avler før "tid". Det vil sige før end de fuldt ud har sat sig ind i arvegange, betydningen af korrekt byggede hunde og før de har tilegnet sig en basal viden, der kan danne udgangspunktet for avlen. Ofte er det også den type opdrættere, der ikke kan tage mod viden og råd fra andre. Selv er jeg så heldig at have indset, at jeg har mulighed for at trække på 30 års erfaring om opdræt inden for racen, fordi jeg er videbegærlig og suger til mig af den viden og selvkøbt erfaring, andre har til at dele ud af.

 

Det kræver ikke mere end et-to led, før end man har ødelagt sine egne avlslinjer så meget, at de ikke længere ligner den race det er, fordi man har valgt at parre på 2. præmiehunde. Eller rettere: hunde der har mangler i forhold til standarden. Indenfor min race kan jeg hurtigt pege i to-tre retninger, hvor man har ødelagt et godt udgangspunkt, fordi man VILLE avle på egen tæve, og nogle gange også hoppede over hvor gærdet var lavest, og parrede med egen hanhund (af samme ikke helt topkvalitet) eller en hund, der var tæt på.

 

Korrekt at 2. præmie/good er en avlsgodkendelse. Men et 6-tal (på den gamle karakterskala) var også bestået, men jeg ville nok hellere tilses af en læge, der har ligget i toppen af sin klasse, end den der lige bestod (ja, det kan ikke lade sig gøre i praksis at få besked om dette, men jeg håber analogien fanges trods alt!). Fordi der må parres på den, betyder det ikke, at der SKAL avles på den.

 

Og så kan jeg ikke lade være med at indskyde, at jeg i forvejen syntes der er gået inflation i præmieringerne, og der gives alt for mange "venlige" bedømmelser, fordi de færreste dommere tør smide de gule bånd på bordet. Oplever det både som tilskuer på udstillinger, og som ringsekretær hvor jeg har hørt dommere mumle, at det jo egentlig er en 3. præmie/sufficient hund, meeeen.... Nu har jeg aldrig set din hund, så det er ikke den jeg udtaler mig om i dette afsnit, blot oplevelser inden for egen race.

 

I mine øjne skal alle dele spille sammen, og være af prima kvalitet: konstruktionen, viljen til at arbejde, sundheden og temperamentet. Jeg ville personligt nægte at gå på kompromis med nogle af delene. Det må, kan og skal lade sig gøre, at finde hunde der opfylder alle kravene. Også inden for de små racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig godt indlæg.

Og jeg kan helt fint se det fra anden side, men nu er jeg èn af dem, der søger viden, alle de steder det findes, og har gjort det i rigtig mange år, men nu tog jeg skridtet fuldt ud og fik mit kennelnavn og tog DKK `s opdrætterkursus, ( det var nu mest for at få juraen med ) så selv om jeg først skal til det "rigtige" arbejde nu, er jeg altså ikke helt uvidende. I den race som nu er, bliver der født 30-40 hvalpe om året max., og da der er meget få champs overhovedet, og matadoravlsgrænsen er på 9, dvs. at hvis der nu var en super duper hund af racen, måtte den få èt kuld, og mange af de hunde vi har i DK er i familie, og selvom vi så tog til "moderlandet" Holland, er det overordentlig svært, at finde nogen der ikke er i familie med vores heroppe. Da de er hentet dernede fra. Og når jeg tale familie er det"tæt" familie. Og jeg har planlagt at importere en tævehvalp i sommeren 2009. Jeg har endog set på nogen i staterne, men surprise, de er sørme også i familie med vores.

Men det er jo vilkårene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten kennel-lowchen... Nu mit udbrud tidligere vedrørende økonomien ved hvalpekuld: elsker dit "regneark" på din hjemmeside. Det er jo præcis det jeg mener, når jeg taler "skjulte udgifter ved opdræt". Og så har du ikke engang medregnet de andre ting jeg kvækkede op om. Som eksempelvis te og kager til hvalpekøbere og transport til udstilling.

 

Og så også ros til dine hunde. De ser så fine ud. Må se om jeg kan få et hurtigt kig på jeres ring i Brøndby!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er ikke let at være opdrætter inden for en lille race. Der har jeg det meget lettere, når vi sidder med ca. 200 årlige registreringer, og gode hunde i nabolandene. Men det er jo altid en udfordring at finde hunde, der ikke er for nært beslægtede.

 

Du må heller ikke se mine indlæg blot som svar på tiltale i forhold til dine indlæg. Taler bare generelt syn på folks iver for at avle på egne dyr. Både indenfor DKK men også på papirløse hunde.

 

Og som sagt har mine udtalelser baggrund i oplevelser i egen race. Det er kun inden for denne jeg med en vis ret kan "kloge mig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et tillæg, du har helt ret med hensyn til præmieringerne, det er jo smadderærgeligt at dommerne ikke tør, pga. måske negative udstillere, jeg fik da på et tidspunkt ros af en dommer, for at give ham ret i bedømmelsen af min hund, da det var en sjælden oplevelse.

Men jeg synes nu også, at det er blevet værre, her efter at de indførte de "nye" bedømmelser, men det er måske bare en indkøringsperiode?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse af det nye system er, at der uddeles mange flere excellent end der tidligere blev uddelt CK. I hvert fald der hvor jeg har været med. Nu var Svend L. dommer på seneste specialklubudstilling, så der blev efter sigende trukket lidt ned på gennemsnittet...

 

Tidligere synes jeg også der var tendens til for mange 1. præmier. Det var CK'et der fungerede som bryder på godt/mindre godt, i stedet for det var i kvalitetsbedømmelsen der blev differensieret.

 

I princippet kan selve præmieringsgraden være ligegyldig når vi bliver garvede nok til at læse vores kritikker objektivt og med kritiske briller. For så kender vi vores hundes svagheder og styrker, og kan medtage den viden i avlen. Faren ligger nok hos nye "hobby-opdrættere", som det så smukt bliver pakket ind i begyndelsen, hvor man tror en 1. præmiehund parret med en anden 1. præmiehund bestemt må give godt gennemsnitligt 1. præmie afkom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten kennel-lowchen... Nu mit udbrud tidligere vedrørende økonomien ved hvalpekuld: elsker dit "regneark" på din hjemmeside. Det er jo præcis det jeg mener, når jeg taler "skjulte udgifter ved opdræt". Og så har du ikke engang medregnet de andre ting jeg kvækkede op om. Som eksempelvis te og kager til hvalpekøbere og transport til udstilling.

 

Og så også ros til dine hunde. De ser så fine ud. Må se om jeg kan få et hurtigt kig på jeres ring i Brøndby!

Mange tak... Ja du skal være velkommen :-P

Jeg lavede regnearket fordi alle folk blev ved med at sige "nøj med penge du tjener på hvalpe" men vi har aldrig været fattigere end siden vi begyndte at avle... og ja vi har lavet flest hvalpe af løveopdrætterne.. Men vi beholder også meget af det selv.

Og folk tror vitterligt at vi sidder en sen aftentime og opdager tæven er i løb.. og bumbum hvem skal vi parre hende med.. vi nupper sq Blaster. Han er så nuttet... Ingen tænker på hvor lang tid jeg har brugt på nettet.. Kigget stamtavler og billeder.. Aha den hanhund giver kraftig knoglebygning hos hvalpene. Så er det ham vi skal bruge.

Købt et dyrt aneprogram og brugt 100 vis af timer til at hente stamtavler og oplysninger på nettet.. Men til gengæld ved jeg også hvad jeg vil have nu.. Men man kan jo aldrig forudsige noget.. Jeg købte 2 tyske og 2 franske hanhunde.. alle 4 blev/var kryptorchide.. Så står man pludselig i stampe igen. Men det er jo også det der er så spændende. At man ikke kan forudsige ned til mindste detalje hvordan det bliver..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...