Gæst mtum Skrevet November 11, 2010 Rapporter Share Skrevet November 11, 2010 (rettet) Vores labrador/schæfer på næsten 2 år kommer fint ud af det med andre hunde, næsten uden undtagelse, så længe det bare er en ad gangen. I sommers blev han medicinsk kastreret, da vi troede, det måske kunne dæmpe hans "dominante" adfærd, og blive mere harmonisk/lydig/koncentreret. Dette var helt klart en forkert beslutning, da det bare har forstærket hans usikkerhed, eller også er det ændringen i hans duft, der gør at hans sigen fra ikke bliver respekteret. Jeg har et håb om, at der vil være bedring, når den medicinske kastrering mister sin virkning, men det kan tage alt mellem 2-8 mdr. Der er intet ondt i ham, og man kan sagtens se, at han gerne vil de andre hunde, men så snart han ender i midten, med en hund foran sig, og en anden bagi som snuser, så kommer han altid i konflikt med den bagvedstående. Til træning er der rigtig mange hunde, så der beholder han snoren på. Her er det tydeligt, at han starter med at være enormt højt oppe at køre i starten, men at han vænner sig til det, og er betydeligt mere tryg en halv time inde. Men her lader jeg ham gerne hilse på en hel masse hunde, stadig med snor, så jeg kan aflede/irettesætte, når problemerne viser sig. Samtidigt roser jeg ham hver gang der ikke er problemer. En enkelt hundetræner har foreslået, at han skal udstyres med mundkurv, og derefter ha´ lov at løbe uden snor, men den er helt gak i min verden. Naturligvis kan man altid prøve adfærdsbehandlere, men jeg er også interesseret i de adfærdskloge meninger og argumenter m.h.t. om man helt skal undgå disse situationer, og så forsøge igen, når han er "intakt", eller om man bare skal op på hesten igen? Jeg vil jo nødigt forstærke en i forvejen forkert adfærd, hvis der er chancer for, at han senere kan blive dygtigere, når præparatet er ude af systemet. Når en hanhund som 3. hund stiller sig bag en anden hanhund og snuser, skal dette så tolkes som en okay adfærd, eller er det snarere udfordrende / provokerende / uopdragent? Altså kan Chiccos adfærd dermed tolkes som helt normal, eller ....? Jeg oplever det i hvert fald som om, at han siger fra, og at dette så ikke bliver respekteret. Redigeret November 11, 2010 af mtum Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 11, 2010 Rapporter Share Besvaret November 11, 2010 Jeg gik en overgang på Albertlund hundeskole, den ved Bjerget. Når vi kom rendte der ofte over 50 hunde frit mellem hinanden. Min hanhund lugter af tæverne herhjemme og er desuden kastreret, hvilket gjorde at de andre unge hanner ville bestige eller bare dominere ham. Og med 50 løse hunde vil der være meget uro og stress på. Jeg måtte finde et mindre sted, da min blev for usikker og til sidst ikke turde lege. Kastration , både kirurisk og medicins løser bestemt ikke disse problemer med usikkerhed, tværtimod nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret November 12, 2010 Rapporter Share Besvaret November 12, 2010 man kunne jo også vælge at respektere at ens hund, som så mange andre hunde, altså IKKE kan med mange fremmede løse hunde! Lad være med at sætte den i situationen, dvs lad hunden løbe løs sammen med 3-4 kendte hunde og slæb den ikke midt ind i en flok af fremmede hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret November 12, 2010 Rapporter Share Besvaret November 12, 2010 At opsøge de situationer den er usikker i, kan man risikerer at forstærke dens angst/usikkerhed, for lærer den ikke at være fortrolig med andre hunde på en stille og rolig måde, så kan den risikerer at adfæren bliver kronisk. inviter en hund du kender og træn det, det kan måske hjælpe;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 12, 2010 Rapporter Share Besvaret November 12, 2010 Jeg ved ikke om det vil hjælpe når den kemiske kastration er overstået. Men jeg har lært at min tæve ikke du'r i store flokke af hunde. Hun har det bedst med 2-3-4 andre hunde, hvoraf det er hunde hun kender. Så hun kommer ikke til store træf og til træning er hundene ikke løse, det er kun hvis man bliver til leg bagefter. Så jeg ville helt klart vælge at lade ham være i snor til træning og undgå at han bliver "overmandet" af flere hunde. Så han kun hilser på en hund af gangen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mtum Besvaret November 12, 2010 Rapporter Share Besvaret November 12, 2010 Jeg gik en overgang på Albertlund hundeskole, den ved Bjerget. Når vi kom rendte der ofte over 50 hunde frit mellem hinanden. Kastration , både kirurisk og medicins løser bestemt ikke disse problemer med usikkerhed, tværtimod nok. Pudsigt. Det er faktisk nøjagtigt dér vi går, og det er bestemt en anelse hektisk. Dog ikke mere, end at konfrontationerne godt kan undgåes, hvis man holder sig ude, hvor der er plads. Alternativt kan man jo også sagtens holde sig på afstand indtil træningen bliver råbt igang. Jeg er udmærket klar over, at kastreringen er en bummert, som jeg også skriver, så ingen grund til at vade for meget rundt i det. Det slår jeg mig selv så rigeligt oven i hovedet med i forvejen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret November 12, 2010 Rapporter Share Besvaret November 12, 2010 En anden bruger herinde har oplevet det samme med den kemiske kastration, og fandt også beskrevet, at hormonindholdet på hunden faktisk stiger voldsomt det første stykke tid - så tror at i lige nu skal holde jer langt fra grupper af hunde, da jeres højst sandsynligt er så meget oppe at køre, at han nok ikke lærer noget fornuftigt af det. Ved ikke hvor længe virkningen er om at fortage sig, andet end det du selv skriver. Det med at en anden hund snuser bagi, det er jo sådan de gør, altså prøver at snuse hvem det er de har med at gøre. Men hvis han bliver usikker når han sådan bliver klemt imellem 2 hunde, så ville jeg nok sørge for at stille mig bag ham så jeg kan holde andre hunde væk indtil han er klar til at hilse, altså så han får lov at hilse på hunde 1 af gangen. Hele det snuse-numse halløj, der er nu også nogle høflighedsting tilknyttet det. F.eks. vil de fleste hunde hilse snude-til-snude først, går det fint vil de begynde at snuse bagi. Men når en anden "udnytter" at snuden er optaget af en anden hund, så jooh, så ér det måske lidt uhøfligt, men der er jo optaget foran.. Giver det mening det jeg skriver? Min hund vender selv rumpen væk hvis han synes den anden lige er for hurtig til at snuse deromme, man skal først være sikker på, at det ikke er en man skal slås med eller lignende. Det er nok en god ide at holde dig på afstand når de andre hunde leger til træning, lad ham selv vise når han er tryg nok til at hilse på de andre og han selv begynder at bevæge sig hen imod dem. Eller hiv en god hundeven med afsides, og lad dem være sammen der alene. Ih min gamle hvalp var så kær, vi gik også til træning et sted hvor der var ufattelig mange hvalpe, hunde og mennesker. Han tog en runde og så udså han sig "den bedste", og så fik han ligeså stille i leg, lokket den anden med afsides så de kunne tumle og hygge i fred Han ville nok gerne bare fordybe sig i én af gangen, og det kan jeg da egentlig godt forstå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mtum Besvaret November 13, 2010 Rapporter Share Besvaret November 13, 2010 En anden bruger herinde har oplevet det samme med den kemiske kastration, og fandt også beskrevet, at hormonindholdet på hunden faktisk stiger voldsomt det første stykke tid - så tror at i lige nu skal holde jer langt fra grupper af hunde, da jeres højst sandsynligt er så meget oppe at køre, at han nok ikke lærer noget fornuftigt af det. Ved ikke hvor længe virkningen er om at fortage sig, andet end det du selv skriver. Jeg har godt læst de lidt triste informationer, men jeg ser det ikke som om, at samme problem er gældende her. Mine rosende ord om produktet er dog begrænsede alligevel. Men det virker sikkert fint i 95% af tilfældende, når det ikke gives til en i forvejen usikker hund. Min fejl. Hele det snuse-numse halløj, der er nu også nogle høflighedsting tilknyttet det. F.eks. vil de fleste hunde hilse snude-til-snude først, går det fint vil de begynde at snuse bagi. Men når en anden "udnytter" at snuden er optaget af en anden hund, så jooh, så ér det måske lidt uhøfligt, men der er jo optaget foran.. Giver det mening det jeg skriver? Det giver fint mening, og det var også præcis sådan, jeg tænkte det. I denne situation er han jo altid blevet tosset, også inden kastrationen. Men hvad så, når den bagerste hund efter snusning går sådan halvt op på siden, og kører snuden ind over ryggen? Hvad kan denne adfærd betegnes? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret November 13, 2010 Rapporter Share Besvaret November 13, 2010 Jeg har godt læst de lidt triste informationer, men jeg ser det ikke som om, at samme problem er gældende her. Mine rosende ord om produktet er dog begrænsede alligevel. Men det virker sikkert fint i 95% af tilfældende, når det ikke gives til en i forvejen usikker hund. Min fejl. Vi har alle lavet fejl, men jeg håber at du også fortæller dine oplevelser til din dyrlæge, da det jo er dem der skal råde os. Det giver fint mening, og det var også præcis sådan, jeg tænkte det. I denne situation er han jo altid blevet tosset, også inden kastrationen. Men hvad så, når den bagerste hund efter snusning går sådan halvt op på siden, og kører snuden ind over ryggen? Hvad kan denne adfærd betegnes? Ja det sidste du skriver, det kan godt virke ret provokerende, og for nogle hunde en direkte dominerende handling. Kender dog kun én der gør det meget tydeligt, altså for at dominere. Og der følger hele den overdrevne kropsholdning med. Heeeeldigvis reagerer den på 'nej'. Men det er jo ikke alle fremmede hunde der gør det i sådan en situation, altså når det bliver sagt af en anden end ejeren. Min egen kan godt finde på at gøre det med at lægge hagen på skulderen af en anden hund, men han véd at det er provo og han står helt på spring for at løbe væk. Han gør det faktisk for at få den anden til at lege. Så kan man diskutere om det er den klogeste måde at gøre det på, jeg forsøger så godt jeg kan at stoppe ham før han når at gøre det. Men det at din hund altid er blevet tosset over at blive snust bagi, du skriver selv at han er usikker, så det er noget med at rose hjerteligt når han tillader det, og helst få ham væk fra situationen før det bliver for meget for ham. Meget nemmere skrevet end gjort, men umiddelbart er det det jeg tænker.. I det hele taget, sørg for at rose din hund for den rigtige adfærd og så bare et nej og væk fra situationen når han reagerer for voldsomt. Men selvfølgelig skal han også have lov at sige fra, det er vist lidt af en balancegang Jeg ved ikke hvor voldsomt han reagerer (her mener jeg også hvor usikker han bliver). Motor møder ofte tæver som helst ikke vil snuses bagi, de siger VOV af ham, og det skal han selvfølgelig lære at respektere. Hvis han bliver ved, skrider jeg ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts