Hop til indhold

jagtinstinkt? stress?


viviansen
 Share

Recommended Posts

Jeg har det lidt, som om nogen har ombyttet min dejlige lille selskabshund med en døv lille energisk jagthund:skraek:

My er lige fyldt et år og har altid været meget opmærksom på mig når vi gik tur. Hun gik ofte lige i hælene af mig, søgte øjenkontakt og indkaldet fungerede også rigtig fint.

 

Det har desværre ændret sig fuldstændig i løbet af bare 14 dage:shock:

Hun er nærmeste blevet "besat" af at jage fugle. Hun løber længere væk og er fuldstændig ligeglad med at jeg kalder, faktisk holder hun sig lige uden for rækkevidde så jeg ikke kan få fat i hende:evil:

Hun er fuldstændig overgearet og der er ingen kontakt, hun har præsteret at løbe rundt i en kornmark efter et rådyr i 20 min uden vi overhovedet kunne få nogen form for kontakt med hende. Hun har også en enkelt gang været ved at løbe ud på vejen(vejen lå et godt stykke fra hvor vi gik) for mig og så er det altså ikke sjovt længere:(

Det betyder selvfølgelig, at hun nu kun går fri på indhegnede områder. Det synes jeg bare er så trist:( før kunne hun være løs alle steder hvor der ikke var trafik for hun holdt sig altid i nærheden og løb ikke hen til andre hunde eller mennesker.

 

Jeg har virkelig gransket min hjerne for at finde ud af om noget i hendes hverdag er andreledes end før. Vi har været afsted på 4 dages camping hvor vi bl.a var ude at sejle og meget på stranden. Det tog hun bare i "stiv arm". Hun møder de nye ting med nysgerrighed og tillid og det er bare super for hun er jo en lidt forsigtig hund, så på den måder er hun blevet meget mere modig og selvstændig.

 

Desværre oplever jeg også hun stresser over nogle ting, i forbindelse med Nikka, som hun ikke har gjort før.

Eks. når Nikka er oppe i "gear" og løber. På nogle gårture kaster vi bold eller pind til Nikka. Vi kaster bolden i noget højt græs hvor Nikka ikke ser hvor den lander. Nikka løber så rundt og søger efter bolden og der kan godt gå flere minutter inden hun finder den. I al den tid hun søger løber My lige i hælene af hende og gøer, som besat. Det samme gentager sig når vi er ved stranden. Nikka er en vandhund ud og alle grænser og det er My IKKE så mens Nikka løber rundt ude i vandet eller svømmer så løber My frem og til bage inde på stranden og gøer og hyler og er fuldstændig tabt for omverden.

Dette er ikke en ny adfærd det har hun også gjort før men kun i kort tid, så har hun givet sig til noget andet, når hun fandt ud af hun ikke kunne fange Nikka`s opmærksomhed.

 

Det med med at jage fugle er heller ikke en ny adfærd men før gjorde hun det kun i en bestemt af byens parker og kun i kort tid så blev hun træt af det.

Lige nu har jeg en hyperaktiv jagthund der løber rundt, som en spændt fjeder så snart hun høre eller ser en fugl og de er overalt. Hun reagere overhovdet ikke når der bliver kaldt og hun stresser fuldstændig når Nikka løber - hjælp mig! hvad pokker sker der med min dejlig lille hund?

Til info My er en Yorkshire terrier på 2kg og 12 mdr og Nikka er en Flat coat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det lyder som om My har opdaget jagtens glæder og i kombination med stress kammer det totalt over.

 

Når Nikki laver noget My ikke interesserer sig for eller kan være med til oplever hun stress i forsøget på at være med alligevel.

Jeg tror du har fået stresset hende godt med disse ting.

 

Jeg har selv haft to hunde med hver deres behov, retriever og lille terrier, og jeg måtte finde et alternativ til den lille når den store f.eks. var i vandet, som ikke var den lilles yndlingssport.

 

En yorkie skal også aktiveres, så hvad laver du med hende?

 

Det du skal nu er at tage kontrol over situationen og dermed få dæmpet My's stress og kanalisere hendes energi ud på anden vis.

For eksempel gennem sporsøg, tricks, fodersøg og apportering (det kan hun godt lære) og ellers aktivere hende fornuftigt.

 

Og i laaang tid sørge for ikke at slippe hende de steder hun har jagtet før.

 

Når hun kommer så højt op som du beskriver, er det alfa og omega at hun ikke forlader stedet, før hun atter er 100% rolig. Det vil sige ikke før hun har afregeret og dermed har lagt oplevelsen bag sig.

Sker dette ikke vil hun næste gang hun kommer til stedet, eller oplever en lignende situation, tænde af på et splitsekund i forventning om jagten eller det andet hun tændte af på.

 

Årsagen til at hun stresser ifm. Nikkas aktivitet kan ligge alene i at hun ikke kan være med, men den kan også ligge i konkurrencemomentet i at hun ikke kan følge med, de er jo tæver begge to ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for et hurtigt og brugbart svar:5up:Jo, de er tæver begge to og My forsøger uden tvivl at dominere Nikka hvis hun kan komme afsted med det. Eks. kan hun finde på at gø og snappe efter Nikka når vi kommer hjem og der skal siges goddag eller hvis Nikka kommer ind fra haven mens My har griseøre eller andet godt. Nikka har et helt anden temperement og virker for det meste ligeglad men det kan jo ændre sig når My kommer i løbetid.

 

My og jeg har gået til klikker træning hos Pia og vi klikker stadig herhjemme det er My meget glad for. Hun vil gerne apportere sine tøjdyr indenfor, så det gør vi også en del. Ellers er det nok miljø træningen jeg gør mest i med My fordi hun er en lidt forsigtig hund. Hun er flere gange om ugen med på gåtur nye steder, uden Nikka. Hun er med nede i byen, i stalden, i butikker, ude at køre bus o.sv.

 

Ellers får de deres 3 daglige gåture og bruger haven meget. My får kun foder søg indenfor og det gider hun nærmest ikke. Men da hundene ikke får det samme foder(Nikka får diæt foder) kan de ikke begge få maden på græsset for så bliver Nikka for tyk af alt det My levner.

 

Jeg skal lige forstå dig ret - kan vi forsætte med de aktivitet vi laver med Nikka hvis vi laver noget andet med My imens? eller skal vi droppe det når My er der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for et hurtigt og brugbart svar:5up:Jo, de er tæver begge to og My forsøger uden tvivl at dominere Nikka hvis hun kan komme afsted med det. Eks. kan hun finde på at gø og snappe efter Nikka når vi kommer hjem og der skal siges goddag eller hvis Nikka kommer ind fra haven mens My har griseøre eller andet godt. Nikka har et helt anden temperement og virker for det meste ligeglad men det kan jo ændre sig når My kommer i løbetid.

 

My og jeg har gået til klikker træning hos Pia og vi klikker stadig herhjemme det er My meget glad for. Hun vil gerne apportere sine tøjdyr indenfor, så det gør vi også en del. Ellers er det nok miljø træningen jeg gør mest i med My fordi hun er en lidt forsigtig hund. Hun er flere gange om ugen med på gåtur nye steder, uden Nikka. Hun er med nede i byen, i stalden, i butikker, ude at køre bus o.sv.

 

Ellers får de deres 3 daglige gåture og bruger haven meget. My får kun foder søg indenfor og det gider hun nærmest ikke. Men da hundene ikke får det samme foder(Nikka får diæt foder) kan de ikke begge få maden på græsset for så bliver Nikka for tyk af alt det My levner.

 

Jeg skal lige forstå dig ret - kan vi forsætte med de aktivitet vi laver med Nikka hvis vi laver noget andet med My imens? eller skal vi droppe det når My er der?

 

Hvad med at lade My spise efter Nikka, så kan hun også søge sin mad ude på græsplænen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vi prøvet men det er aldrig til at vide om My gider og spise og i såfald hvor meget og bagefter kommer støvsugeren Nikka, som ALTID er sulten. Faktisk er det lidt problematisk med en altspisende hund og en der er kræsen.

Efter vi har fået My er Nikka blevet for tyk for hun spiser alle My`s rester og My, som er en tynd "kræsenpind" spiser gerne Nikka`s diætmad:shock:

Den del har vi dog fået rimelig styr på ved, at Nikka får alt sin mad, som fodersøg i haven imens My bliver kræset for med madrester i tørfoderet.

 

Nikka har tabt sig en del og My taget lidt på. Prisen er så ingen fodersøg til My i haven men hun får dog ofte noget tid til at gå, med at spise rester efter Nikka når hun bliver lukket ud efter hun selv har spist. Jeg tror det er konkurrencen der gør hun vil spise Nikkas mad frem for sit eget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det har vi prøvet men det er aldrig til at vide om My gider og spise og i såfald hvor meget og bagefter kommer støvsugeren Nikka, som ALTID er sulten. Faktisk er det lidt problematisk med en altspisende hund og en der er kræsen.

Efter vi har fået My er Nikka blevet for tyk for hun spiser alle My`s rester og My, som er en tynd "kræsenpind" spiser gerne Nikka`s diætmad:shock:

Den del har vi dog fået rimelig styr på ved, at Nikka får alt sin mad, som fodersøg i haven imens My bliver kræset for med madrester i tørfoderet.

 

Nikka har tabt sig en del og My taget lidt på. Prisen er så ingen fodersøg til My i haven men hun får dog ofte noget tid til at gå, med at spise rester efter Nikka når hun bliver lukket ud efter hun selv har spist. Jeg tror det er konkurrencen der gør hun vil spise Nikkas mad frem for sit eget.

 

Kunne det være en løsning, at hegne et lille stykke af haven af til My :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg skal lige forstå dig ret - kan vi forsætte med de aktivitet vi laver med Nikka hvis vi laver noget andet med My imens? eller skal vi droppe det når My er der?

 

Jeg vil foreslå at I beskæftiger My med noget andet, når Nikka laver de aktiviteter som kører My op.

Altså forhindre situationen i at opstå.

 

Hakket svitset kød som tørrrer lidt på køkkenrulle og herefter skilles med en kniv til "gryn" er særdeles godt til de helt små hunde, det kunne My eventuelt søge efter, når hun ikke gider fodersøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror din hund har opdaget sit jagtinstinkt :blink: aj.. men jeg har oplevet næsten det samme som du oplever pt.

 

Jeg har en lille terrier, på nu 18 mdr. Da hun var lidt over 1 år, opdagede hun ihvertfald sine jagtinstinkter! Fik hun færten af noget, var jeg luft for hende.. uanset hvad jeg gjorde! Efter hun havde gentaget dét et par gange, blev jeg enig med mig selv om, at jeg IKKE længere gad løbe rundt og jagte hende på en mark, for at få fat i hende inden hun løb.. ja hvem ved hvorhen.. men i hvertfald retningen væk fra mig.. så hun kom i snor, alle steder undtagen i hundeskove.

 

Sådan var det i nogle mdr, og nu er hun blevet min søde og lydige hund igen, som godt kan gå løs på marken, i skoven osv. :-) inden hun opdagede hendes jagtinstinkt kunne jeg også sagtens have hende løs, for fik hun færten af et vildt dyr som hun løb efter, kunne jeg kalde én gang - og hun vendte om med det samme og kom tilbage.

 

Så nu må hun gå løs igen - dog stadig ikke på "ikke-indhegnet" områder hvor der kommer andre hunde, evt katte - for dér stoler jeg stadig ikke på hende, for hun er meeeget glad for hunde og katte ;-) hun har faktisk vist sig at kunne sit indkald i hundeskoven, selvom der er kommet andre hunde - meeen tar' ingen chancer, ikke steder tæt på veje ihvertfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...