Hop til indhold

Hvor hurtig/langsom er optimalt?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo rigelig tid til at lære aslan at være alene hjemme.

 

Vi brugte 2 dage af 1min x 2gange

5 min

10 min

20 min

30 min

og så har vi haft lækker uge 30 min de 3 første dage

Igår snakker vi ikke om :oops:

og i dag 55 min (er stolt af min hund).

 

Når jeg nu har tiden...er det så optimalt at vi tager nogle dage af 55 min?

eller SKAL det stige hver dag??

I bøgerne står der stig stig stig, skynd jer, skynd jer. Men nu hvor man har tiden til det, og ikke skal begynde på arbejde i morgen....hvad så?

Jeg vil tilføje at jeg nyder at komme ud, og har ikke et problem med at lade ham være alene (men savner ham da lidt)

 

Hvordan med weekenden, er det godt nok med vasketøjet og så lige en tur ud i solen, måske en tur i fakta osv (halv time). Kan man "nøjes" i weekenden, med kortere tid end i hverdagene?

Han skal vel også lærer at "kende forskel" på weekender og hverdage (altså at det ikke er hver dag han skal være alene)

 

Og hvornår ville i mene at man ikke behøves at øve alene hjemme mere?

Han er ikke klar endnu, men han tager det rigtig fint, specielt nu hvor han har sofaen :mrgreen: (tror vi da).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Da vi lærte Lexus at være alene, lærte vi ham det gradvist. Har du god tid så udnyt det:-D 55min i går så øg lidt idag, der er jo ingen grund til at gå hurtigere frem, og det skuylle jo helst ikke blive to skridt frem og tre skridt tilbage;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Jeg mener der er en hel del mere der skal tages i betragtning. Det er fint at øge tidsintervallet, men der er jo mange faktorer der spiller ind og som man skal tage højde for, hvis det skal lykkedes med succes :-)

 

55 min uden problemer den ene dag er derfor ikke lig med det samme næste dag.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har jo rigelig tid til at lære aslan at være alene hjemme.

 

Vi brugte 2 dage af 1min x 2gange

5 min

10 min

20 min

30 min

og så har vi haft lækker uge 30 min de 3 første dage

Igår snakker vi ikke om :oops:

og i dag 55 min (er stolt af min hund).

 

Når jeg nu har tiden...er det så optimalt at vi tager nogle dage af 55 min?

eller SKAL det stige hver dag??

I bøgerne står der stig stig stig, skynd jer, skynd jer. Men nu hvor man har tiden til det, og ikke skal begynde på arbejde i morgen....hvad så?

Jeg vil tilføje at jeg nyder at komme ud, og har ikke et problem med at lade ham være alene (men savner ham da lidt)

 

Hvordan med weekenden, er det godt nok med vasketøjet og så lige en tur ud i solen, måske en tur i fakta osv (halv time). Kan man "nøjes" i weekenden, med kortere tid end i hverdagene?

Han skal vel også lærer at "kende forskel" på weekender og hverdage (altså at det ikke er hver dag han skal være alene)

 

Og hvornår ville i mene at man ikke behøves at øve alene hjemme mere?

Han er ikke klar endnu, men han tager det rigtig fint, specielt nu hvor han har sofaen :mrgreen: (tror vi da).

 

Umiddelbart ville jeg synes, du går for hurtigt frem.

 

Det optimale er at blive på et trin (f.eks. 1 minut) og øve dette så mange gange at an kan se hvalpen er tryg ved det.

 

Hvilke bøger er det som siger "skynd jer?" i forhold til at øge tiden hvalpen er alene.

Jeg er ikke enig i dette.

Gennem mange år som adfærdsbehandler har jeg nemlig oplevet mange hunde, som tilsyneladende ikke havde et problem med separationstræningen, men som senere fik store problemer, når der skete andre ting i dens liv, f.eks. når hormonerne begyndte at gøre sig gældende.

 

Fællesnævneren har stort set været separationstræning som du beskriver.

 

Jeg vil anbefale at du øver flere gange om dagen med at forlade ham kort og få dette til at sidde.

 

Det er ofte ikke så meget det at hunden er alnene længere tid som er problemet, men at hunden ikke har lært at det føles OK at ejeren går.

Altså dette at blive forladt som værende det primære der skal indøves.

 

Når I kommer dertil at han kan være alene det tidsrum som bliver det længste for ham og han viser efter gentagelser at der ikke er noget problem i dette, kan du stoppe selve træningen og gå over til vedligeholdelsen, som udføres ved at han forlades dagligt uanset ferie eller weekends. Så det at være alene dagligt bliver en rutine.

Under vedligeholdelsen behøver du ikke være væk fra ham i lang tid, det er igen det at han forlades som er det vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det optimale er at blive på et trin (f.eks. 1 minut) og øve dette så mange gange at an kan se hvalpen er tryg ved det.

 

Fællesnævneren har stort set været separationstræning som du beskriver.

 

Jeg vil anbefale at du øver flere gange om dagen med at forlade ham kort og få dette til at sidde.

 

Det er ofte ikke så meget det at hunden er alnene længere tid som er problemet, men at hunden ikke har lært at det føles OK at ejeren går.

Altså dette at blive forladt som værende det primære der skal indøves.

 

Han har det fin med at jeg går ned med skraldespand og vasketøj.

Dog har jeg jo det samme med hver gang, så han ved jeg kommmer tilbage(snart?). Jeg er også tvunget til at have nøgler med hver gang, hvilket også er en fællesnævner for hver gang jeg går.

 

Da dette fungerede begyndte vi med 1 min osv.

Der er ikke noget ødelagt nå vi kommer hjem. Hvilket er grunden til at vi formoder at det går godt. Og naboerne har ikke hørt hylen.

 

Der er lidt savl på puderne i sofaen, fra den godbid han får inden jeg går fra ham. Så går ud fra at han hopper direkte op i sofaen når han er færdig med sin godbid.

 

Men alt i alt, når vi er kommet op på X antal timer som vi kan være væk, og har indøvet dette, så kan man begynde at slippe det lidt i weekenderne og ferier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo rigelig tid til at lære aslan at være alene hjemme.

 

Vi brugte 2 dage af 1min x 2gange

5 min

10 min

20 min

30 min

og så har vi haft lækker uge 30 min de 3 første dage

Igår snakker vi ikke om :oops:

og i dag 55 min (er stolt af min hund).

 

Når jeg nu har tiden...er det så optimalt at vi tager nogle dage af 55 min?

eller SKAL det stige hver dag??

I bøgerne står der stig stig stig, skynd jer, skynd jer. Men nu hvor man har tiden til det, og ikke skal begynde på arbejde i morgen....hvad så?

Jeg vil tilføje at jeg nyder at komme ud, og har ikke et problem med at lade ham være alene (men savner ham da lidt)

 

Hvordan med weekenden, er det godt nok med vasketøjet og så lige en tur ud i solen, måske en tur i fakta osv (halv time). Kan man "nøjes" i weekenden, med kortere tid end i hverdagene?

Han skal vel også lærer at "kende forskel" på weekender og hverdage (altså at det ikke er hver dag han skal være alene)

 

Og hvornår ville i mene at man ikke behøves at øve alene hjemme mere?

Han er ikke klar endnu, men han tager det rigtig fint, specielt nu hvor han har sofaen :mrgreen: (tror vi da).

 

Altså, det lyder som om I har en hund uden alene-hjemmeproblemer... Rigtig mange hunde HAR ikke og FÅR ikke problemer. ---Jeg har selv kun haft én hund, der havde problemer med at være alene (af 7 hunde). Og det var lige netop på det eneste tidspunkt, hvor jeg har prøvet at have to hunde på én gang.. --Så reelt var hun aldrig helt alene..

Nogle hunde er bare mere utrygge end andre..

 

Selvfølgelig kan han ikke lige pludselig være alene en hel arbejdsdag, men hvis I har ferie, så ER det da også sin sag at forlange, at I skal forlade huset hver eneste dag i flere og flere timer... I ferien vil man jo netop gerne også være hjemme...

 

--Det I skal holde øje med, er om han kan finde sig i, at der ikke sker noget for ham i det antal timer, I har tænkt jer at være væk fra ham.

 

Han ligger jo ikke og kikker på klokken mens I er hjemmefra, så om der går én eller to timer, det gør ikke SÅ stor forskel...

 

--Nogle dage skal der selvfølgelig være plads til at lave ting sammen fra morgen til aften. Men andre dage er det godt at indøve, at HAN ikke er midtpunkt. Og der skal jo selvfølgelig heller ikke være store måltider midt i arbejdstiden... Maden ville han måske savne mere end jer..:lol::lol:

 

En god hverdagsrutine, hvor der er aktiviteter på samme tider som på en arbejdsdag, det er måske lige så vigtig at indøve.

 

Hvornår skal han kunne være alene for alvor? Og hvor længe af gangen?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

--Det I skal holde øje med, er om han kan finde sig i, at der ikke sker noget for ham i det antal timer, I har tænkt jer at være væk fra ham.

 

OK :-D PT er han ret from indtil ved 15 tiden (madtid og kæresten kommer hjem)

 

Han ligger jo ikke og kikker på klokken mens I er hjemmefra, så om der går én eller to timer, det gør ikke SÅ stor forskel...

 

Jeg skal nok få ham lært klokken en dag :blink: Men først efter alene hjemme træning er overstået ;-)

 

--Nogle dage skal der selvfølgelig være plads til at lave ting sammen fra morgen til aften. Men andre dage er det godt at indøve, at HAN ikke er midtpunkt. Og der skal jo selvfølgelig heller ikke være store måltider midt i arbejdstiden... Maden ville han måske savne mere end jer..:lol::lol:

 

Vi er igang med at øve at han ikke skal være midpunkt, dog ikke med henblik på at være alene hjemme, men det er det jo så nu :engel:

 

En god hverdagsrutine, hvor der er aktiviteter på samme tider som på en arbejdsdag, det er måske lige så vigtig at indøve.

 

Vi flytter jo i hus d. 1/7, så der begynder vi at have morgenmad i haven, da jeg kan læse at mange har gode oplevelser med dette. Og det bliver ikke et problem hvis det også skal ske tidligt i weekenderne. Han får mad kl 6 på hverdage, og ca det samme i weekenderne, hvor han så sover videre efter morgenturen.

 

Hvornår skal han kunne være alene for alvor? Og hvor længe af gangen?

 

Der går nok et stykke tid inden han skal være alene fordi vi bgge er på arbejde. Men når den tid kommer er det vel omkring 7-8 timer. Og det bliver max, da sviger bor 4 km fra os, har selv 2 hunde og ville elske at tage ned og give aslan mad, opmærksomhed, luftes osv (ja vi er meget heldige)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Da dette fungerede begyndte vi med 1 min osv.

Der er ikke noget ødelagt nå vi kommer hjem. Hvilket er grunden til at vi formoder at det går godt. Og naboerne har ikke hørt hylen.

 

Det kan være godt at sætte videokamera eller båndoptager i gang når Aslan forlades. Der er grader af utryghed og "kedafdethed" som udtrykkes gennem kropssprog eller lavmælt piben som naboen umuligt kan høre.

 

Der er lidt savl på puderne i sofaen, fra den godbid han får inden jeg går fra ham. Så går ud fra at han hopper direkte op i sofaen når han er færdig med sin godbid.

 

Det ville være dejligt!

 

Men alt i alt, når vi er kommet op på X antal timer som vi kan være væk, og har indøvet dette, så kan man begynde at slippe det lidt i weekenderne og ferier.

 

Ja, så behøver I ikke være væk fra ham i mange timer, men det er bedst for de fleste hunde af holde rutinen ved lige ved at blive forladt hver dag. Især i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo rigelig tid til at lære aslan at være alene hjemme.

 

Vi brugte 2 dage af 1min x 2gange

5 min

10 min

20 min

30 min

og så har vi haft lækker uge 30 min de 3 første dage

Igår snakker vi ikke om :oops:

og i dag 55 min (er stolt af min hund).

 

Når jeg nu har tiden...er det så optimalt at vi tager nogle dage af 55 min?

eller SKAL det stige hver dag??

I bøgerne står der stig stig stig, skynd jer, skynd jer. Men nu hvor man har tiden til det, og ikke skal begynde på arbejde i morgen....hvad så?

Jeg vil tilføje at jeg nyder at komme ud, og har ikke et problem med at lade ham være alene (men savner ham da lidt)

 

Hvordan med weekenden, er det godt nok med vasketøjet og så lige en tur ud i solen, måske en tur i fakta osv (halv time). Kan man "nøjes" i weekenden, med kortere tid end i hverdagene?

Han skal vel også lærer at "kende forskel" på weekender og hverdage (altså at det ikke er hver dag han skal være alene)

 

Og hvornår ville i mene at man ikke behøves at øve alene hjemme mere?

Han er ikke klar endnu, men han tager det rigtig fint, specielt nu hvor han har sofaen :mrgreen: (tror vi da).

 

Forklarer du mig lige hvordan du gjorde det præcis??? Tiba er begyndt igen at følge mig hele tiden til hun nærmest klistrer sig op ad min ben, så kan hun lægge sig .. :(

 

Jeg skal snart på arbejde.. Der er snart gået 10 dage, og næsten ingen frem skridt.. Det skifter hele tiden.. :megaked:

 

Hjælllllllllllllp

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Forklarer du mig lige hvordan du gjorde det præcis??? Tiba er begyndt igen at følge mig hele tiden til hun nærmest klistrer sig op ad min ben, så kan hun lægge sig .. :(

 

Jeg skal snart på arbejde.. Der er snart gået 10 dage, og næsten ingen frem skridt.. Det skifter hele tiden.. :megaked:

 

Hjælllllllllllllp

 

Jeg har svaret dig i din tråd :-)

 

Du går for hurtigt frem, hvalpen må ikke være ked af det, så er det ulykkelighed du træner.

 

Hun skal være tryg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklarer du mig lige hvordan du gjorde det præcis??? Tiba er begyndt igen at følge mig hele tiden til hun nærmest klistrer sig op ad min ben, så kan hun lægge sig .. :(

 

Jeg skal snart på arbejde.. Der er snart gået 10 dage, og næsten ingen frem skridt.. Det skifter hele tiden.. :megaked:

 

Hjælllllllllllllp

 

Altså, altså, altså...... Du må huske, at der er meget forskel på hunde. Du kan ikke "bare" gøre det samme som nogen andre har gjort og så regne med det samme resultat...

:(

 

Hvad har du gjort indtil nu, når du har været nødt til at købe ind eller lignende?

 

 

Se også på, hvordan hun opførte sig, lige da du fik hende... Er problemerne blevet større eller mindre?

 

 

Det er rigtig, rigtig svært at være alenemor for en hundehvalp... Du er næsten nødt til at have hjælp, --altså en babysitter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I kommer dertil at han kan være alene det tidsrum som bliver det længste for ham og han viser efter gentagelser at der ikke er noget problem i dette, kan du stoppe selve træningen og gå over til vedligeholdelsen, som udføres ved at han forlades dagligt uanset ferie eller weekends. Så det at være alene dagligt bliver en rutine.

Under vedligeholdelsen behøver du ikke være væk fra ham i lang tid, det er igen det at han forlades som er det vigtigste.

 

Skal man forlade hunden mindst en gang om dagen "for evigt", hvis man skal vedligeholde alene-hjemme-træningen? Det kan jo godt blive lidt besværligt, især om vinteren. Eller kan man nøjes med at gøre det nogle gange om ugen for at holde det ved lige (min hund er med på arbejde, og er derfor heller ikke alene i hverdagene)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Skal man forlade hunden mindst en gang om dagen "for evigt", hvis man skal vedligeholde alene-hjemme-træningen?

 

Det SIKRE er at gøre det og nogle hunde skal have det sådan da de ikke kan klare en hverdag uden faste rutiner.

Det er individuelt

 

 

Det kan jo godt blive lidt besværligt, især om vinteren. Eller kan man nøjes med at gøre det nogle gange om ugen for at holde det ved lige (min hund er med på arbejde, og er derfor heller ikke alene i hverdagene)?

 

Der er ikke tale om at du skal være væk mange timer. Som jeg skrev er det nok at man forlader hunden kort de dage, man ikke skal på arbejde.

Det lader til at det er afskeden, som skal vedligeholdes mere end selve alenetiden.

Det du skal gå efter er en god rutine, så kan din hund sagtens lære at være alene i flere timer nogle dage og ikke så lang tid andre dage - eller slet ikke.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke tale om at du skal være væk mange timer. Som jeg skrev er det nok at man forlader hunden kort de dage, man ikke skal på arbejde.

Det lader til at det er afskeden, som skal vedligeholdes mere end selve alenetiden.

Det du skal gå efter er en god rutine, så kan din hund sagtens lære at være alene i flere timer nogle dage og ikke så lang tid andre dage - eller slet ikke.

 

Giver det mening?

 

Ja, det giver mening. Tak. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklarer du mig lige hvordan du gjorde det præcis??? Tiba er begyndt igen at følge mig hele tiden til hun nærmest klistrer sig op ad min ben, så kan hun lægge sig .. :(

 

Jeg skal snart på arbejde.. Der er snart gået 10 dage, og næsten ingen frem skridt.. Det skifter hele tiden.. :megaked:

 

Hjælllllllllllllp

 

Jeg vil lige sige at Aslan har været / er en helt ekstrem nem hund. Han peb ikke da vi fik ham (han kendte os så også i forvejen)

Så havde han en periode hvor jeg ikke måtte gå på toilet, hvor jeg startede med åben dør, på klem dør og lukket dør (Sove værelset var ok).

Nu er det kæresten der får turen, han gør det samme (mm han skal bummelumme :blink: ). Dog skal det siges at der ikke plejer at være noget, men nu er det somom han lige skal gøre hvad hvalpe nu gør, med kæresten også.

Aslan er en meget nem hvalp, når det gælder alt det her.

Og så blander vi også godbider ind i det (bestikkelse).

 

Mine sviger forældre, siger som Birgitta, at deres hunde var slet slet ikke ligeså nem som Aslan. Vi kan aflevere ham dernede, så siger han piv, og så nuller han afsted med de 2 tante labradore. Vi er så også overbeviste om at fik han valget, ville han bosætte sig nede ved sine tanter, der vil lege hele tiden :-P

 

Tror i vores tilfælde er det ikke et spørgsmål om hvad vi gjorde, men nok mere om Aslans tilstand psykisk (mange siger han virker meget selvstændig)?!?!?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Det er sjovt at godbidder bliver betragtet som bestikkelse, men det gør den løn der går ind på kontoen ikke :hmm:

 

Jeg ved godt du ikke mener det sådan Aslan, men jeg er stødt på det mange gange, at godbidder er bestikkelse og derfor ikke ''ordentlig'' opdragelse, det mener jeg er helt forkert, hunde forstår at gøre noget for en godbid, det giver mening og er en langt bedre metode end skæld ud og hvad mennesker ellers kan finde på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Løn på kontoen er også bestikkelse :-P det er ikke mange, der ville arbejde uden at få løn.

 

Jeg bruger ordet bestikkelse, fordi jeg lidt ser det som bestikkelse, men på en god måde. Og ordentlig opdragelse indeholder "bestikkelsen". :blink: Eller måske; den ene tjeneste er den anden værd :-P

 

Vi er beyndt at bruge mange flere godbider efter at jeg er begyndt at læse "hvalpen". Og det at "bestikke" aslan er da klart en god ting, for vi kunne absolut ikke få hans opmærksomhed nede ved "stedet" (der lugter af både katte hunde mus osv osv) men nu er "aslan......kom" nok til at han vender om og kommer spunsene hen til os (vi bestikker stadig når han kommer). Det skal så tilføjes at det ikke er ALTID det virker, for nogen gange dufter det så godt, at vi skal hen og have kontakt med hans krop for at fange hans opmærksomhed. Så jo, jeg bestikker ham, ellers ville han da ikke gide at lærer :blink:

Samt det gør det meget nemmere for os begge :-D

Og jeg kan altså også godt blive bestukket af Aslan til at gøre ting for ham, jeg indrømmer det gerne :oops: Han skal bare give mig øjnene, så står jeg gerne på tungen fo ham :engel:

 

Godbidder styre :5up: Bestikkelse eller ej :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg synes ikke det er bestikkelse men belønning :-D

 

Ordet be LØN ning siger løn, og er noget positivt og fortjent, noget man har arbejdet for :-D

 

Bestikkelse er for mig noget negativt, en kriminel form for pres, som fx giver forskelsbehandling i vores samfund og gør det korrupt :-)

 

Godbidder skal ofte være meget gode for at være nok :lol:

 

Men det er en fantastisk dejlig og positiv måde at opdrage en hund på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...