Hop til indhold

Hundemøder


Trei
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det kunne være spændende at høre hvordan I gør med hundeleg/møder... om jeres hunde slet ikke snakker med hunde udenfor hustanden, kun mødes med faste legekammerater eller hilser på stort set alle hunde. (eller noget helt fjerde eller femte)

 

Min egen hund har nogle faste hundekammerater som hun jævnligt er sammen med, men derudover kan hun sagtens få lov til at hilse på fremmede hunde.... jeg vurderer i de tilfælde fra gang til gang om jeg synes det er en god idé eller ej at lade hende møde den anden hund.

 

Det kunne også være sjovt at høre hvor meget jeres hunde er sammen med andre hunde, om det er hver dag eller hvordan? Har I en holdning til om der bør være et minimum af kontakt med andre hunde og/eller et maximum? (om ikke andet for egne hunde, det kan jo godt være lidt svært at generalisere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Min hund har et par faste legekammerater, som vi møder tilfældigt på vores natursti eller aftaler at gå tur med. Når han er i snor må han kun hilse på meget rolige hunde da han er utryk ved andre hunde( tror det har noget at gøre med at han føler sig fanget) . Løs må han hilse på alle hunde da jeg ved at han hurtigt accepterer at den anden hund bestemmer, så der er aldrig problemer.

 

Faktisk har jeg det sådan at jo flere han kan møde jo bedre.:mrgreen:

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Lexus får lov til at hilse på alle de venlige hunde vi kommer i nærheden af, og han leger med alle der vil hvis der er tid og plads til det. Vi har endnu aldrig haft en negativ oplevelse:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

I prinsippet må mine hunde hilse og lege med de hunde der får lov.

 

Jeg er bare så uheldig at jeg bor i et område hvor de fleste hundeejere er meget uvidende.

Det resultere i at folks hunde enten er agresive fordi det er det de lære af deres ejere, eller at ejerne ikke selv lader hundene finde ud af at lege, og så blir begge de legende hunde usikre og så plejer jeg at gå.

 

Da jeg boede i centrum var der de bedste lege muligheder for Labell, stortset alle hunde måtte lege, store som små, og de fik lov at selv finde ud af det.

Selvfølgelig overvåget så det ikke gik for vidt, men det gjorde det sjældent.

 

Det var tit vi var en kæmpe flok med hunde samlet, fordi folk kom forbi og sluttede sig til legen.

Det savner jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg synes det kunne være spændende at høre hvordan I gør med hundeleg/møder... om jeres hunde slet ikke snakker med hunde udenfor hustanden, kun mødes med faste legekammerater eller hilser på stort set alle hunde. (eller noget helt fjerde eller femte)

 

Både Zacho og Joey har flere faste kammerater, som de mødes med et par gange ugentligt og derudover så ser jeg situationen an, når vi møder nye potentielle kammerater - oftest lader jeg dem mødes med nye på enmandshånd, hvilket gælder begge veje - flere nye hunde på en gang er jeg ikke til :-)

 

Min egen hund har nogle faste hundekammerater som hun jævnligt er sammen med, men derudover kan hun sagtens få lov til at hilse på fremmede hunde.... jeg vurderer i de tilfælde fra gang til gang om jeg synes det er en god idé eller ej at lade hende møde den anden hund.

 

Samme her :-)

 

Det kunne også være sjovt at høre hvor meget jeres hunde er sammen med andre hunde, om det er hver dag eller hvordan? Har I en holdning til om der bør være et minimum af kontakt med andre hunde og/eller et maximum? (om ikke andet for egne hunde, det kan jo godt være lidt svært at generalisere)

 

De er begge med på træningspladsen flere gange ugentligt og der møder vi ofte de vante kammerater - nogle dage får de lov at løbe løse og lege efter træning, andre dage får de ikke lov - det er som det nu passer ind.

 

Jeg vil gerne, at de begge får så mange gode oplevelser med andre hunde som muligt, men ikke nødvendigvis dagligt og ikke nødvendigvis med nye hunde, dog kommer det let til os, da vi er aktive indenfor træningen. Derudover har de flere fælles venner, som de ofte mødes med herhjemme eller ude ved dem - dejligt at det hænger sammen med, at deres venners ejere er vores venner :lol:

 

 

Jeg har skrevet mine svar med rødt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Pelle har desværre ingen faste hundekammerater. Vi er dels nytilflyttede dels er her kun ganske få hunde.

 

Når jeg er ude med ham vurderer jeg fra hund til hund - samt ud fra Pelles reaktion - hvorvidt de skal i nærkontakt.

Jeg ser meget gerne han møder nogle rare hunde at være løs med.

 

Han har dog også lært at han ikke absolut bliver sluppet fordi vi møder en anden hund og at han ikke absolut kommer i nærkontakt med den.

 

Hvis Pelle bliver meget ophidset over en hund får han ikke kontakt til den.

Af to årsager: Jeg GIDER ikke, at min hund ter sig som en vanvittig ved udsigt til mulig kontakt, og belønnes han med kontakt for f.eks. at hyle og skrige (det har han haft gjort) så er der lukket for det varme vand!

 

Den anden årsag er at han i opkørt tilstand nemt kan overse signaler og derfor ikke reagere korrekt på dem. Det skal hverken han eller den anden hund udsættes for.

 

Under disse forudsætninger ser jeg gerne han får al den omgang med andre hunde han har lyst til.

 

Min voksne søn går med Pelle ca. et par gange om ugen og han lader ham hilse på alle der gider og slipper ham gerne til leg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke møder hundevenner hver dag. Der er rigtig mange hunde i vores område. Og de fleste går løs.

Silke er ikke lige vild med dem alle, men der er plads nok, så hvis vi ser en af de få, som hun ikke kan lide, så går vi bare en anden vej.

 

Hun får lov til at hilse på nye hunde i nabolaget, og det er der ingen problemer i, hvis det er en ny hvalp. Hun gider dog ikke lege med hvalpe. Hun ER altså osse 6 år, så det må hun selv bestemme.

 

Hvis vi møder en hvalp, så hilser hun pænt på den, og så kommer hun hen og siger: "Så, mor, -nu kan vi godt gå videre.. Du SÅ hvor dygtig jeg var ikk'?" :lol:

Silke leger kun med nogle få af de hunde, hun er vokset op sammen med.

Men hun har en ret stor flok af jævnaldrende hunde, som vi tit følges med og som hun har fælles interesser med.

Så vi render altid ind i nogen af dem, når vi går tur.

 

Fremmede hunde interesserer hende ikke. Men hun tolererer dem uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar! Det er rigtig interessant læsning! :-D

 

Jeg håber at flere har lyst til at deltage i tråden. :-D *lokke lokke*

 

Ozzie møder som sagt også en del fremmede hunde men faktisk er det sådan at en del af hendes faste hundevenner kun ses med nogle bestemte hunde... det har undret mig lidt at der er så mange af dem der kun ses med dem de kender.

 

Flere har den holdning at det "kan blive farligt", hvis deres hund hilser på fremmede, hvor jeg så har lidt den modsatte holdning, nemlig at jo flere positive oplevelser ens hund får med andre hunde af forskellige slags jo bedre. Selvfølgelig vælger jeg ud hvilke hunde Ozzie må møde og jeg ser også på den anden ejer samt hvordan Ozzie selv er i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Toffi har hundevenner, men vi ses ikke på faste tidspunkter.

Jeg kunne godt tænke mig at hun fik endnu flere, f.eks. at alle mine naboer her på vejen fik sig en lille hund, gerne chihuahuas :lol:

 

Mht. hundemøder ude i byen, er der sket det interessante at fra at jeg var den der primært sorterede, så er det nu hende der har bedst øje for hvad og hvem der er værd at hilse på.

 

Hun vurderer de hunde vi møder på afstand. Og hun tager faktisk sjældent fejl.

Det synes jeg er ret imponerende.

 

Den anden dag stod der en lille hvalp, en yorkshireblanding, og snuste til en voksen bassethound. Toffi kender godt bassethunden, og jeg undrede mig over at hun stoppede op 5-6 meter derfra. Med løftet forpote og slikken om munden.

 

Yorkshireblandingen fór pludselig med en gøen ud i linen mod Toffi, som tog sig en cirkelrunding bagud i sin line!

Og ejeren sagde det kun var en hvalp på 10 mdr.

 

Jeg forstår ikke hvorfor hvalpen reagerede på Toffi som den gjorde. Toffi var langt væk, og dæmpede sig. Men Toffi var åbenbart godt klar over at her var en situation hun lige skulle vurdere. For hvalpe kan jo som bekendt være vilde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kahlúa har en del pinscher venner som vi ses med tit. Somregel ses vi med nogle af de "faste" 1 gang om ugen:-)

 

Lua har det godt med sin egen race:cool: Og jeg prioriterer højt at hun har samvær med ligeværdige hunde, da hun jo ofte er den "mindste" når vi ellers møder hunde;-)

 

Så er der nogle hunde vi sådan møder på vores ture som vi altid hilser på:-) Vi bor i et "villa kvater" så er der også mange hunde i haverne vi kender og hilser på:-D

 

Jeg er på det seneste blevet meget påpasselig med hvem Lua får lov at hilse på, især store hunde. Hun har haft en del dårlige oplevelser så det er vigtigt det går godt HVER GANG;-) Men ellers må hun hilse på de hunde hun gider og som gider hende:-) Hun er begyndt at ikke gide hilse når hun er i line.

 

Det er sjældent hun gider lege med helt fremmede hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Vores Sara kan være lidt speciel med andre hunde. Hun får i princippet lov til at hilse på alt og alle hvis de vil. Men somme tider bliver vi nødt til bare at gå vores vej igen simpelthen fordi Sara går fuldstændig bananas i snoren. Hun får kun sjældent lov til at hilse på hunde uden snor, da hun er rimeligt sprogforvirret og kan ske at udseende uheldige signaler.

 

Men i de tilfælde hvor Sara opfører sig roligt og den anden hund er venlig så får hun snoren af og lov til at lege med den. Det er dog forholdvis sjældent det kan lade sig gøre, men hun har en rimelig fast hundeven som hun mødes med når vi er i den lokale grovvare. De to plejer at lege rigtig godt sammen.

 

Max, vores lille han, kan med alle hunde. han underkaster sig med det samme og så leger de bare. Han får kun lov til at løbe frit og lege på lukket område da han ikke altid lystrer indkald i spidssituationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg synes det kunne være spændende at høre hvordan I gør med hundeleg/møder... om jeres hunde slet ikke snakker med hunde udenfor hustanden, kun mødes med faste legekammerater eller hilser på stort set alle hunde. (eller noget helt fjerde eller femte)

 

Min egen hund har nogle faste hundekammerater som hun jævnligt er sammen med, men derudover kan hun sagtens få lov til at hilse på fremmede hunde.... jeg vurderer i de tilfælde fra gang til gang om jeg synes det er en god idé eller ej at lade hende møde den anden hund.

 

Det kunne også være sjovt at høre hvor meget jeres hunde er sammen med andre hunde, om det er hver dag eller hvordan? Har I en holdning til om der bør være et minimum af kontakt med andre hunde og/eller et maximum? (om ikke andet for egne hunde, det kan jo godt være lidt svært at generalisere)

 

Det er lidt forskelligt :-)

 

De kan godt lide at få besøg, fx herinde fra :-)

 

Vi har flere vi kan ringe til og aftale fælles gåture med, det er dejligt :-)

 

Jeg vælger hunde der passer i størrelsen mest, Susi har haft en kæreste der var en højbenet slank jagthund, men han er desværre

død :(

 

Nu ser det ud til at hendes foretrukne hanhund er en 1½ år gammel sød gårdhund, han fik lov til at kurtisere hende igår og hun legede med ham, hun havde det sjovt med ham :lun:

 

Mika har også legekammarater her i området, der er et par stykker vi skal have lært at grave og fange mus (eller deres ejere skal lære det ;-) ).

 

Vi bor på landet og her er ikke så mange hunde som fx inde i Århus hvor vi mødtes med mange hunde hver dag, dengang Susi var ung, her er mere kedeligt, dog betyder det også at vi kender nogen bedre og vi har telefonnumre på hinanden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

sikke et godt spørgsmål.

 

Møder vi hunde spørger jeg om de må sige hej, hvis vi har tid og ikke lige er ved at træne man altså godt bare kan gå forbi. Og ikke som nogle gør, når de allerede er på vej eller helt ovre hos os alligevel. Hvis de andre spørger om de må hilse, siger jeg altid ja. Jeg har en gang sagt nej, det må de ikke. Jeg kunne se hun ikkke kunne styre hendes, i mine øjne, voldsomme hund. og jeg stolede derfor ikke på den, så jeg sagde nej, det må de ikke. Hun blev sur, men min første prioritet er mine hunde og deres velbefindende.

 

Mens de er hvalpe vil jeg gerne de møder mange hunde, store og små så vi kommer steder hvor jeg tror der er hunde (det er ikke altid jeg har ret).

Men vi er i hundeskove forskellige steder og går ture hvor andre også lufter deres hunde. De har desværre ikke nogle faste legekammerater, det kunne jeg ellers godt have tænkt mig. Men jeg har da lavet en aftale for dem, når min eksamen er helt slut og det er den imorgen.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker hundeleg, og vil gerne at min hund kunne lege hverdag :-D men det er desværre ikke muligt :(

 

..... fordi der bor meget få "venlige" hunde i min bette landsby, mange hunde ja, men venlige nej :( (specielt labberne er grove :shock:)

 

.... fordi Cille er ekstremt dominant :???: - jep, dominant er det korrekte ord at bruge her, da hun tryner/går over ryggen på simpelthen alle hunde ,hun møder, hvis hun kan komme afsted med det :shock: De 2 hanhunde hun er i familie med trives hun fint med, men HUN bestemmer, og det får de at vide :engel: Hun har ikke altid været "sådan", men efter 2. kuld hvalpe "ændrede" hun sig :???:

 

.... fordi da jeg kørte i hundeskov med Bondo for, at han kunne lege med søde hunde, blev han flere gange trynet af specielt én anden hanhund (lab/beagle mix) :megaked: så der holdte jeg op med at komme :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer
Jeg elsker hundeleg, og vil gerne at min hund kunne lege hverdag :-D men det er desværre ikke muligt :(

 

..... fordi der bor meget få "venlige" hunde i min bette landsby, mange hunde ja, men venlige nej :( (specielt labberne er grove :shock:)

 

.... fordi Cille er ekstremt dominant :???: - jep, dominant er det korrekte ord at bruge her, da hun tryner/går over ryggen på simpelthen alle hunde ,hun møder, hvis hun kan komme afsted med det :shock: De 2 hanhunde hun er i familie med trives hun fint med, men HUN bestemmer, og det får de at vide :engel: Hun har ikke altid været "sådan", men efter 2. kuld hvalpe "ændrede" hun sig :???:

 

.... fordi da jeg kørte i hundeskov med Bondo for, at han kunne lege med søde hunde, blev han flere gange trynet af specielt én anden hanhund (lab/beagle mix) :megaked: så der holdte jeg op med at komme :evil:

 

Ej, hvor synd.. Det ironiske er da Bondo og Mollie mødte hinanden var han den første schæfer der behandlede Mollie pænt. Han var vidst også lidt forelsket. :) men det hjalp for Mollie er ikke nær så reserveret når hun møder schæfere længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor synd.. Det ironiske er da Bondo og Mollie mødte hinanden var han den første schæfer der behandlede Mollie pænt. Han var vidst også lidt forelsket. :) men det hjalp for Mollie er ikke nær så reserveret når hun møder schæfere længere.

 

Det er nemlig dybt ironisk, at specielt labberne har været grove overfor Bondo, for ja han var meget forelsket i Mollie :hjerte: og i alle andre med den mindste dråbe lab-blod i årerne :rolleyes: Bantus' Bananna var han også "glad" for, den ene gang de mødtes :-)

 

Men labberne heromkring har flere gange totalt uprovokeret overfaldet ham :evil: - og lab/beagle mixen gik direkte efter Bondo som et varmesøgende missil :evil::megaked:

 

Er glad for hvis Bondo har bidraget bare lidt til, at Mollies forhold til schæfere er blevet mere afslappet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

tyson må snakke med alle de hunde der for lov , desvære er det ikke alle der for lov. tror det er fordi han er stor. det kan bestemt ikke være fordi han ikke ser rar ud for han har de skønneste øjne, han er meget ivrig med at få lov til at snakke med andre. han har et par gode venner, som han så for lov til at tonse rundt med, jeg elsker når min hund har det sjovt. det er kun gået galt en gang, en af mine forhenværende klasse kammarater er flyttet her til gaden. med hendes kæmpe hunde en gammel dame og en ung han, jeg kan ikke huske hvad det er for nogen, de er noget stører end tyson, men bella blev så gal på tyson at han blev bange og ville hjem. vi lukkede så bella ind så det kun var bamse og tyson tilbage. men bamse ville ridde tyson hele tiden og det gad han ikke. til sidst så han bare på mig som ville han sige skal vi ikke snart hjem mor det gjorde vi så jeg havde håbet at han havde sat bamse på plads da tyson er ældst men det gjorde han ikke. nu er bamse så blevet kastareret lige som tyson så vi har snakket om at vi vil prøve igen, og så skal bella ikke være med helt fra start håber det bliver bedre

Link til indlæg
Del på andre sites

tyson må snakke med alle de hunde der for lov , desvære er det ikke alle der for lov. tror det er fordi han er stor. det kan bestemt ikke være fordi han ikke ser rar ud for han har de skønneste øjne, han er meget ivrig med at få lov til at snakke med andre. han har et par gode venner, som han så for lov til at tonse rundt med, jeg elsker når min hund har det sjovt. det er kun gået galt en gang, en af mine forhenværende klasse kammarater er flyttet her til gaden. med hendes kæmpe hunde en gammel dame og en ung han, jeg kan ikke huske hvad det er for nogen, de er noget stører end tyson, men bella blev så gal på tyson at han blev bange og ville hjem. vi lukkede så bella ind så det kun var bamse og tyson tilbage. men bamse ville ridde tyson hele tiden og det gad han ikke. til sidst så han bare på mig som ville han sige skal vi ikke snart hjem mor det gjorde vi så jeg havde håbet at han havde sat bamse på plads da tyson er ældst men det gjorde han ikke. nu er bamse så blevet kastareret lige som tyson så vi har snakket om at vi vil prøve igen, og så skal bella ikke være med helt fra start håber det bliver bedre

 

Det kan være I skal starte med at gå nogle ture sammen. Det er tit sådan at stemningen kan blive lidt anspændt af at man bliver på et sted. Og navnligt hvis stedet "tilhører" en eller flere af hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds
Det kan være I skal starte med at gå nogle ture sammen. Det er tit sådan at stemningen kan blive lidt anspændt af at man bliver på et sted. Og navnligt hvis stedet "tilhører" en eller flere af hundene.

 

sådan har jeg aldrig tænkt over det men tror du har ret det vil vi prøve og nu vare det jo heller ikke alt for længe til at vi igen kan lade dem løbe ud over markerne når der er høstet vi bor på landet og tager vores fordele af det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...