Hop til indhold

Aktivering


Gæst sonir
 Share

Recommended Posts

Overskriften beskriver vel egentlig meget godt hvad jeg vil spørge om, men en lille uddybning skal i da have...

 

Jeg er interesseret i at høre hvor meget i aktivere jeres franske, og hvorn... Den kære Valde som bor hos os, kan jo sagtens sove hele dagen, men det skal han jo ikke, så vi prøver os lidt frem med lidt af hvert.

Da vi er første gangs hundeejere, er det til tider lidt svært at finde ud af og rundt i hvad, hvordan osv.

 

Vi går med ham stortset hver dag, enkelte dage er det i haven vi tonser rundt. Derudover prøver vi at aktivere ham indenfor også. Når vi er ude, så bor vi lige ved vandet, og der er nogle gode grønne områder, grusstier, skråninger, vand, sand og sten, så der træner vi mest bare indkald, på plads og gå pænt uden snor...

Når vi er ude gider han generelt ikke legetøj, hverken bolde eller lign. Lige pt er snebolde dog ret sjove at rende efter.

 

I haven tonser vi også, og er han i snor øver vi at gå i slap snor.

 

Hjemme leger vi med bolde eller pivedyr, der blir kastet ned i den anden ende af huset. Han løber gladeligt efter den, og kommer tilbage, og i den forbindelse øver vi at aflevere den ved et "tak". Derudover gemmer vi godbidder under skåle eller lign, så han selv skal få dem ud. Gemmer dem i hjemmet og så skal han finde dem. I dag fandt vi en lidt stor kasse, som ikke er højere end han kan få hoved ned i den og nappe godbidderne, men han er ikke helt tryk ved det, og derfor kæmper han en kamp for at få dem ud, på anden måde en at skulle stikke hovedet derned.

 

Jeg læser af og til om aktiveringslege, men synes godt det kan være svært at finde de rette. Der er også aktivitetsspil som kan købes, men en del af dem kræver at de bruger munden, og her er jeg lidt i tvivl om hvor vidt de kære franske kan klare det, med deres underbid taget i betragtning? Han er ret god til at bruge poter, ben og snuden.

 

Nå men det blev jo lidt langt, og egentlig vil jeg bare gerne høre hvad i laver med jeres franske, hvor meget, hvor ofte, hvor længe og hvor langt???

 

Til år og fred

Sonir

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har jeg lige pt liggende, men den skal snart på biblioteket igen. Det er den der har sat mig igang med blandt andet gemmelege, da jeg som ny, ikke aner noget om hvad man kan lege, det er ideer der skal til og den hjalp, men tænkte at de der "gamle" hundeejere sikkert kunne en masse tricks :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doktorlaila

Nu er jeg ikke gammel hundeejer :slem: Men vi gør nogenlunde det samme som dig. Lige for tiden træner vi med at "sætte ord på handlinger" F.eks danse, sit, dæk osv. Sådan så det bliver holdt lidt ved lige. Man kan finde mange sjove tricks på youtube, og det er ihvertfald noget der kan gøre Kenzo træt - men han er jo også en gammel mand, så der skal ikke så meget til hehe :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi aktiverer også Eddie med på nogenlunde samme måde som dig, bortset fra pivedyrerne, da de ophidser ham alt for meget. Der skal ikke meget til før han stresser op, og det prøver vi at undgå.

Jeg lægger også lidt gode godbidder ind i et pudebetræk eller slår knude på et gammelt viskestykke og gemmer godbidder i knuderne. Det skal dog ikke være for svært for ham, for ellers gider han ikke...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...