Hop til indhold

Langhåret Collie avlsgodkendelse?


Gæst MilleOgCharlie
 Share

Recommended Posts

Gæst MilleOgCharlie

Charlie er jo en lækker Blue Merle Collie.

Dog har han store plamager af sort og knap så meget gråt i sig.

Dette er jo højst uønsket og derfor tænker jeg om har overhovedet kan blive avlsgodkendt?

Han er solgt med det krav at opdrætter vil have 1 parring på ham, da hun synes han er en meget smuk hund. Her tænker hun også på knogler, sind, ja en hel masse :lol:

Hvordan foregår en avlsgodkendelse og er det helt hen i vejret at tro på han kan blive godkendt?

Vi er sådan set ligeglade, har ikke som sådan et behov for det, men er da lidt nysgerrige på hvad han skal igennem og på om han overhovedt kan blive godkendt.

Hvad mener I?

Håber I kan hjælpe :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MilleOgCharlie

Se, det er jo også det jeg tænker. Altså at han nok ikke bliver godkendt.

Det nævnte opdrætter også noget om, altså at det ville blive svært at gå på udstilling i DK. Men samtidig nævner hun at han nok godt vil kunne deltage på udstillinger i udlandet og også ville kunne nå langt.

MEN når nu han har DKK stambog, så kan de (vi) vel ikke få ham godkendt i et andet land og dermed avlsgodkende ham?

Ja, jeg virker lidt blåøjet, men er ærlig talt lidt forvirret over udmeldingen om, at de vil have 1 parring på ham, men samtidig er det svært at få ham avlsgodkendt, men hvad så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MilleOgCharlie
Kender det godt. Men det er bare nemmere at høre dem der har forstand på det... Havde det været beagler du havde spurgt på, så kunne jeg snildt svare :mrgreen:

Jeg er i fuld sving med at skrive en mail :mrgreen:

Tak for dine svar :-)

Desværre ingen Beagle her, men den skønne race har været overvejet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej han kan ikke avlsgodkendes i udlandet.

 

Men jeg synes da du skal høre opdrætter ad - det er nok det nemmeste :)

Hvorfor ikke? Er det generelt eller kun med collier? Til det der hundeholderhalløjsakursus fik vi at vide at man godt kan tage hunden til udlandet og få den avlsgodkendt..Og at det så gælder i Danmark :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det fra DKK men det er sq heller ikke nogen særlig pålidelig kilde :slem::mrgreen:

 

:lol:

 

Kan se på en bernerside at præmiering kan være opnået i ind og udland... Så den er nok god nok - bare mig der har misforstået :)

 

Men til TS, hvis hans aftegninger ikke er noget problem i udlandet kan han jo så avlsgodkendes der og bruges herhjemme uden problemer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stødt på annoncer fra danske kenneler der opdrætter Dobermann-hunde, hvor en eller begge forældre var kuperede, og derfor kun udstillet i udlandet, og der havde hvalpene DKK stamtavle. Så de må jo kunne avlsgodkendes udenlands.

Men står der ikke, hvad der skal til, på DKK's hjemmeside? Mener at der for de fleste racer bare står, at hunden skal have opnået Excellent i en DKK eller FCI godkendt udstilling?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stødt på annoncer fra danske kenneler der opdrætter Dobermann-hunde, hvor en eller begge forældre var kuperede, og derfor kun udstillet i udlandet, og der havde hvalpene DKK stamtavle. Så de må jo kunne avlsgodkendes udenlands.

Men står der ikke, hvad der skal til, på DKK's hjemmeside? Mener at der for de fleste racer bare står, at hunden skal have opnået Excellent i en DKK eller FCI godkendt udstilling?

Er det ikke bare en 2. præmie (og efter nytår en 1. præmie)?
Link til indlæg
Del på andre sites

Også mig, men åbenbart kan det kse i udlandet..DKK skal (selvfølgleig) bare have penge for at registrere det... Men det kan sagtens være forkert, synes ikke de vidste ret meget på den uddannelse :vedikke:

 

Den er god nok, selvfølgelig kan man det. En good i udlandet er lige så gangbar som en good i DK. Jeg har selv hunde som kun har udstillingsresultater i udlandet og de er registreret hos DKK gratis (men det tvivler jeg til gengæld ikke på er en fejl)

 

Hvis ikke man kunne avlsgodkende i udlandet, så ville det mildest talt være svært at bruge udenlandske avlspartnere.... Der er da også importerede cockerspaniels som er halekuperede der aldrig ville kunne avlsgodkendes i DK. En tur sydpå og sagen er bøf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er god nok, selvfølgelig kan man det. En good i udlandet er lige så gangbar som en good i DK. Jeg har selv hunde som kun har udstillingsresultater i udlandet og de er registreret hos DKK gratis (men det tvivler jeg til gengæld ikke på er en fejl)

 

Hvis ikke man kunne avlsgodkende i udlandet, så ville det mildest talt være svært at bruge udenlandske avlspartnere.... Der er da også importerede cockerspaniels som er halekuperede der aldrig ville kunne avlsgodkendes i DK. En tur sydpå og sagen er bøf.

Vidste du så at hvis du først sender registrering ind på hvalpe når de er 8 uger så får du en bøde på 1500 kr? 750 kr for at passere 3 uger og 750 kr for at passere 8 uger plus at du skal søge dispensation for at få dem stambogsført... Også selvom du er til den gammeldags metode med papirer og ikke gider bruge hundewebs onlineregistrering..og skide være med at de ikke har skrevet noget om de 8 uger nogen steder... DKK må alt og kan alt - og gør alt :roll:
Link til indlæg
Del på andre sites

Vidste du så at hvis du først sender registrering ind på hvalpe når de er 8 uger så får du en bøde på 1500 kr? 750 kr for at passere 3 uger og 750 kr for at passere 8 uger plus at du skal søge dispensation for at få dem stambogsført... Også selvom du er til den gammeldags metode med papirer og ikke gider bruge hundewebs onlineregistrering..og skide være med at de ikke har skrevet noget om de 8 uger nogen steder... DKK må alt og kan alt - og gør alt :roll:

 

Næ, men det undrer mig ikke.... Har heller ikke hørt om 8 ugers grænsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, men det undrer mig ikke.... Har heller ikke hørt om 8 ugers grænsen.
KAn man ikke klage over det? hende jeg snakker med påstår at sådan har det altid været.. Men det passer sq ikke... en bunke af mine kuld fra foråret er først lige blevet stambogsført..Så smed de det ene væk og så det andet..Lige som med Stargirls kuld fra foråret..4 gange har de fået kryptorchidattest på hanhunden..Og så siger hun pludselig at det jo slet ikke var nødvendigt da han er udstillet..Det var jo det jeg sagde fra starten af..Og så kom jeg forøvrigt til at "hænge" på det kuld fordi tæven ikke var ejerskiftet.. Nogen gang tror jeg at de laver nogle nye regler som det passer dem..

Mht 8 ugers reglen kender ingen den..og den er ikke nævnt istmabogsføringsreglerne elelr gebyrlisten

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke bare et Good, hvis racens specielklub ikke har indført noget andet ?

 

Hivs det er mig du spørger, må jeg trække på skuldrene. Jeg ved ikke rigtigt mere om det, end hvad jeg lige har læst på DKK's avlsrestriktions side. Og det er efterhånden et stykke tid siden, så jeg husker meget vel galt. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...