Hop til indhold

Hvad skal jeg være opmærksom på ved møde med "fremmede" hunde ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Gæst Gucci

Ja jeg har jo læst diverse bøger om hunde :blink: Men synes stadig jeg mangler lidt, inden jeg helt forstår dele af hundesproget.

 

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis "min hund" skal hilse på fremmede hunde ?

 

Er der evt klip på nettet, hvor jeg kan se kropssprog, dæmpende signaler osv ?

 

Jeg må jo ud og prøve mig frem og har læst 3 af Anders Hallgrens børger, hvor der er billeder/tegninger af flere situationer.

 

Ville dog være dejligt med lidt råd herindefra, så jeg ikke sætter min hund i en dum situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja jeg har jo læst diverse bøger om hunde :blink: Men synes stadig jeg mangler lidt, inden jeg helt forstår dele af hundesproget.

 

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis "min hund" skal hilse på fremmede hunde ?

 

Er der evt klip på nettet, hvor jeg kan se kropssprog, dæmpende signaler osv ?

 

Jeg må jo ud og prøve mig frem og har læst 3 af Anders Hallgrens børger, hvor der er billeder/tegninger af flere situationer.

 

Ville dog være dejligt med lidt råd herindefra, så jeg ikke sætter min hund i en dum situation.

 

Du skal ikke regne med helt at kunne undgå at sætte ham i en dum situation alene fordi du ikke kan styre andre hundeejere.

 

 

På Utube kan du f.eks. søge på Cesar Millans konsultationer, hvor kan du se masse utrygt kropssprog.

 

Hils i slap line så din hunds kropssprog ikke bliver forvrænget at den begrænsende line og dermed uforståeligt for den anden hund.

 

Sørg for at linerne ikke vikler sig ind i hinanden. Det vil de gøre, når hundene begynder at gå rundt om hinanden. Og det gør de.

Slip eventuelt linen.

 

Lad være med at trække din hund væk i linen ved nærkontakt da dette dels giver din hund et uheldigt kropssprog dels kan udløse et ubehag som associeres med den anden hund.

 

Vær selv positiv/munter og tal naturligt. Det mærker din hund.

 

Jeg lader ikke Pelle hilse på andre hunde som er anspændte, det vil sige, at de rejser børster og virker intense eller overreagerer ved at gø.

 

Hvis han selv er anspændt (viser det blandt andet ved rejste børste) venter jeg med mødet til han er faldet helt ned.

 

Det kan være en god ide at følges lidt ad side om side uden nærkontakt før hundene hilser. Så har de kunnet gå og se hinanden lidt an først.

 

Hvis din hund viser, at han ikke vil hilse så respekter altid dette. Det samme hvis den anden hund er forbeholden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ikke regne med helt at kunne undgå at sætte ham i en dum situation alene fordi du ikke kan styre andre hundeejere.

 

 

På Utube kan du f.eks. søge på Cesar Millans konsultationer, hvor kan du se masse utrygt kropssprog.

 

Hils i slap line så din hunds kropssprog ikke bliver forvrænget at den begrænsende line og dermed uforståeligt for den anden hund.

 

Sørg for at linerne ikke vikler sig ind i hinanden. Det vil de gøre, når hundene begynder at gå rundt om hinanden. Og det gør de.

Slip eventuelt linen.

 

Lad være med at trække din hund væk i linen ved nærkontakt da dette dels giver din hund et uheldigt kropssprog dels kan udløse et ubehag som associeres med den anden hund.

 

Vær selv positiv/munter og tal naturligt. Det mærker din hund.

 

Jeg lader ikke Pelle hilse på andre hunde som er anspændte, det vil sige, at de rejser børster og virker intense eller overreagerer ved at gø.

 

Hvis han selv er anspændt (viser det blandt andet ved rejste børste) venter jeg med mødet til han er faldet helt ned.

 

Det kan være en god ide at følges lidt ad side om side uden nærkontakt før hundene hilser. Så har de kunnet gå og se hinanden lidt an først.

 

Hvis din hund viser, at han ikke vil hilse så respekter altid dette. Det samme hvis den anden hund er forbeholden.

 

Tusind tak Irene :-D Det er virkeligt råd jeg kan bruge :5up: Du får noget karma din vej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg synes det ville være synd hvis hundene ikke får lov til at hilse bare pga strittende børster. Det vil da være en fejl-læsning der vil noget. Men på den anden sider er det nok en god start indtil man er blivet bedre tl at læse hundene;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg har det sådan at jo flere hunde min hund kan hilse på jo bedre, både fordi at jeg mener de har godt af at "tale" med andre hunde og få nye oplevelser og så fordi at min er utryg overfor andre hunde når han er i snor. Men selvom han er det, så tør han ikke noget hvis det kommer til stykket, altså kan godt stå og gø af en hund, men kommer den tæt på så er han ret underdanig.

 

Så det er ikke nødvendigvis den hund der gør der er et problem at møde.

 

Jeg kan godt forstå hvis man ikke har lyst til at lade sin hund møde en der gør eller rejser børster, men jeg ser mere på den anden hunds reaktion. Har stået overfor en anden hund, som havde samme måde at reagere på som tino, altså 2 gøende hunde og da de så kom tæt nok på til at hilse, så var det bare pjat og leg det hele.:lol:

 

Hilsen jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Har du læst Turid Rugaas, På talefod med hunden?

 

Jeg synes Ninjamors råd er gode :-)

 

Stiv kropsholdning og rejste børster gider jeg ikke udsætte mine piger for!

 

Jeg ser meget på den hund der nærmer sig os, ofte vil du se den lægge sig ned, medmindre det er jagtadfærd, så tyder det på at den anden hund er venlig stemt, at den vil sige at den er ikke farlig, ofte kan du se på ører og mund at hunden er venlig, en tunge kommer ud (det kalder jeg smasken), når det er en helt venlig sindet hund er du ikke i tvivl :lol:

 

Mine hunde er sådan, ikke underdanige, så ville jeg passe meget godt på dem hvis de var det, men venlige, smasker (tunge ud af munden), ører tilbage, logrer glade, gør øjne små m.m..

 

De er ekstremt høflige :lun:

Så vidt jeg har forstået er Sokrates en meget venlig hanhund, og det gør det hele nemmere for dig, men du skal tage dig i agt for hanhunde der er hanhunde aggressive, men det ved du :-)

 

Når de leger, så pas på at han ikke domineres og mobbes, men det ved jeg fra en anden tråd at du også er opmærksom på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg synes det ville være synd hvis hundene ikke får lov til at hilse bare pga strittende børster. Det vil da være en fejl-læsning der vil noget.

 

Hvad mener du helt konkret med "fejllæsning"?

 

Men på den anden sider er det nok en god start indtil man er blivet bedre tl at læse hundene
;-)

 

Hmm... et lile sarkastisk tak er vist på sin plads her :lol:

Nu skrev jeg jo, at JEG gør sådan og sådan og tro mig, jeg kan godt læse hunde.

Hvorvidt andre vil bruge samme fremgangsmåde er op til dem Men jeg kan anbefale det.

 

Jeg undlader højspændte hilsesituationer fordi de ofte ikke fører noget godt med sig. Især ikke hvis en eller begge hundeejere er usikker eller den ene/begge hunde er det.

 

Til træning for eksempel har jeg observeret langt bedre og mere positive hundemøder, når hundene ikke får mulighed for nærkontakt før de er faldet til ro efter ankomsten og den første virak.

Efter ca. en halv time når hundene er faldet ned igen efter køretur og forventning til hvad de skal og har set hinanden an spænder hilsesituationen langt bedre af med afslappet hilsen.

 

Dermed tager jeg kontrol over situationen og skaber en større mulighed for positive møder.

 

At en erfaren hund så sagtens kan gebærde sig overfor en højspændt hund er en helt anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du læst Turid Rugaas, På talefod med hunden?

 

Jeg synes Ninjamors råd er gode :-)

 

Stiv kropsholdning og rejste børster gider jeg ikke udsætte mine piger for!

 

Jeg ser meget på den hund der nærmer sig os, ofte vil du se den lægge sig ned, medmindre det er jagtadfærd, så tyder det på at den anden hund er venlig stemt, at den vil sige at den er ikke farlig, ofte kan du se på ører og mund at hunden er venlig, en tunge kommer ud (det kalder jeg smasken), når det er en helt venlig sindet hund er du ikke i tvivl :lol:

 

Mine hunde er sådan, ikke underdanige, så ville jeg passe meget godt på dem hvis de var det, men venlige, smasker (tunge ud af munden), ører tilbage, logrer glade, gør øjne små m.m..

 

De er ekstremt høflige :lun:

Så vidt jeg har forstået er Sokrates en meget venlig hanhund, og det gør det hele nemmere for dig, men du skal tage dig i agt for hanhunde der er hanhunde aggressive, men det ved du :-)

 

Når de leger, så pas på at han ikke domineres og mobbes, men det ved jeg fra en anden tråd at du også er opmærksom på :-D

 

Tak :-D

 

Jeg har desværre ikke læst bogen :( Og kan se, der kan gå længe inden den kommer hjem på mit bibliotek pga flere reserveringer. Men kan den klart anbefales af dig?, kan det være jeg skulle købe den - den er ikke så dyr kan jeg se :-D

 

Overvejer at købe Familiehunden også. Har læst den og skal nok læse den igen, men den skal afleveres om 10 dage og har sat Mikkel til også at læse den :lol: Mon ikke det er den vigtigste bog, hvis han skal lære bare lidt hundesprog ?

 

Jeg synes, den er bedre end Irene Jarnveds i hvert fald.

 

Ja jeg tror også jeg har fået et meget godt indtryk af hanhunde, der er aggressive igennem mine oplevelser med Douglas :( Så sådanne hunde skal Soki slet ikke i nærheden af.

 

Og ja, det med mobning af hund er jeg meget obs på. Ved ikke om jeg kan alle "faresignaler" endnu, men skal nok komme. Synd jeg ikke bor tættere på nogle af jer, så kunne jeg lige få et lynkursus eller noget :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak :-D

 

Jeg har desværre ikke læst bogen :( Og kan se, der kan gå længe inden den kommer hjem på mit bibliotek pga flere reserveringer. Men kan den klart anbefales af dig?, kan det være jeg skulle købe den - den er ikke så dyr kan jeg se :-D

 

Overvejer at købe Familiehunden også. Har læst den og skal nok læse den igen, men den skal afleveres om 10 dage og har sat Mikkel til også at læse den :lol: Mon ikke det er den vigtigste bog, hvis han skal lære bare lidt hundesprog ?

 

Jeg synes, den er bedre end Irene Jarnveds i hvert fald.

 

Ja jeg tror også jeg har fået et meget godt indtryk af hanhunde, der er aggressive igennem mine oplevelser med Douglas :( Så sådanne hunde skal Soki slet ikke i nærheden af.

 

Og ja, det med mobning af hund er jeg meget obs på. Ved ikke om jeg kan alle "faresignaler" endnu, men skal nok komme. Synd jeg ikke bor tættere på nogle af jer, så kunne jeg lige få et lynkursus eller noget :blink:

 

Jeg ville købe Christina Bruun, hundeliv og hverdagstræning og Lone Grevas, Familiehunden :-)

 

Jeg ved jo ikke hvor mange penge du har, men de to bøger synes jeg er bedst af den slags og i den situation i står i nu :-)

Og så selvfølgelig alle de andre :lol:

 

Turids bog er en anden slags bog, en bog udelukkende om sprog :-)

 

Jeg ville da gerne gå nogle ture med dig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej.

 

Jeg har det sådan at jo flere hunde min hund kan hilse på jo bedre, både fordi at jeg mener de har godt af at "tale" med andre hunde og få nye oplevelser og så fordi at min er utryg overfor andre hunde når han er i snor. Men selvom han er det, så tør han ikke noget hvis det kommer til stykket, altså kan godt stå og gø af en hund, men kommer den tæt på så er han ret underdanig.

 

Så det er ikke nødvendigvis den hund der gør der er et problem at møde.

 

Jeg kan godt forstå hvis man ikke har lyst til at lade sin hund møde en der gør eller rejser børster, men jeg ser mere på den anden hunds reaktion. Har stået overfor en anden hund, som havde samme måde at reagere på som tino, altså 2 gøende hunde og da de så kom tæt nok på til at hilse, så var det bare pjat og leg det hele.:lol:

 

Hilsen jannie

 

Her er vi så ikke enige, men det behøver vi heller ikke være :-D

 

Jeg vil sige "jo flere POSITIVE hundemøder Pelle får, des bedre".

Men et hundemøde uden den rette indgang kan ende ud med at din hund oplever det modsatte af det du ønsker. Og hvad så?

Så står du værre end før. Med en hund som fik bekræftet sin usikkerhed.

 

Oftest GÅR det heldigvis godt uanset starten på mødet, men den risiko der er for det modsatte vil jeg ikke byde en usikker/uerfaren hund, derfor vælger jeg den usikkerhedsfaktor fra.

 

Jeg vil personligt heller have få vellykkede møder end mange møder hvoraf en del ender negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg synes langt de fleste hunde slikker sig om munden når vi møder dem - men det er måske fordi de svarer på Peros slikken om munden.

 

Altså Pero er et godt eksempel på en hund, der kan se lidt ond ud når han møder fremmede hunde :-) Hans ører kommer helt ned på siden af hovedet og så går han meget langsomt og gør sig meget lav. Han ligner faktisk en hund på jagt.

 

Jeg spurgte min træner om det og hun sagde at vi kunne se hvordan andre hunde reagerede på ham - hvis de alle sammen gerne vil hen og hilse på ham, så måtte han jo gøre noget rigtigt :-D Og så kan man jo også vende det om og sige, at hvis ens egen hund gerne vil hilse på en anden hund, så må den have givet udtryk for at den er venlig (hvis man nu selv har svært ved at vurdere det).

 

Jeg fandt så senere ud af at han faktisk slikkede sig helt vildt meget om munden imens han kom krybende som en jagthund og det er garanteret det, der har virket for Pero. Og han begyndte også ret hurtigt efter at lægge sig ned og slikke sig om munde, så jeg tror hans krybende adfærd har været et forsøg på at gøre sig lille :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville købe Christina Bruun, hundeliv og hverdagstræning og Lone Grevas, Familiehunden :-)

 

Jeg ved jo ikke hvor mange penge du har, men de to bøger synes jeg er bedst af den slags og i den situation i står i nu :-)

Og så selvfølgelig alle de andre :lol:

 

Turids bog er en anden slags bog, en bog udelukkende om sprog :-)

 

Jeg ville da gerne gå nogle ture med dig :lol:

 

Christina Bruuns bog har jeg også liggende herhjemme :-D Den har jeg også været glad for og den er nem at læse. Må hellere "anbefale" den til Mikkel også :blink:

 

Ja du bor bare desværre i den forkerte del af landet :vinken::lol: Gør mange herindefra faktisk :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Hvad mener du helt konkret med "fejllæsning"?

Jeg mener at 'strit hår' ikke nødvendigvis er = noget negativt, det kan lige så vel være noget særdeles positivt. Men det kommer jo så igen an på hvordan børsterne er rejst.

Det er jo det samme med en logrende hale ikke altid er = glæde, noget positivt om du vil.

 

Vi ser meget ofte at rejste børste er et meget meget positivt signal, som feks når vi møder andre hunde, de hilser pænt og løber og hygger, med rejste børster. Når nogle hunde står med rumpen vendt mod personen ogfår 'klø' rejser de børster, når de får gode ben kan de i bare iver rejse børster. Når vi kommer hjem kan hunden i bare gensyns gælde rejse børster

;-)

Hmm... et lile sarkastisk tak er vist på sin plads her :lol:

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg synes langt de fleste hunde slikker sig om munden når vi møder dem - men det er måske fordi de svarer på Peros slikken om munden.

 

Altså Pero er et godt eksempel på en hund, der kan se lidt ond ud når han møder fremmede hunde :-) Hans ører kommer helt ned på siden af hovedet og så går han meget langsomt og gør sig meget lav. Han ligner faktisk en hund på jagt.

 

Jeg spurgte min træner om det og hun sagde at vi kunne se hvordan andre hunde reagerede på ham - hvis de alle sammen gerne vil hen og hilse på ham, så måtte han jo gøre noget rigtigt :-D Og så kan man jo også vende det om og sige, at hvis ens egen hund gerne vil hilse på en anden hund, så må den have givet udtryk for at den er venlig (hvis man nu selv har svært ved at vurdere det).

 

Jeg fandt så senere ud af at han faktisk slikkede sig helt vildt meget om munden imens han kom krybende som en jagthund og det er garanteret det, der har virket for Pero. Og han begyndte også ret hurtigt efter at lægge sig ned og slikke sig om munde, så jeg tror hans krybende adfærd har været et forsøg på at gøre sig lille :mrgreen:

 

Jeg ville læse det som dæmpende opførsel, altså ''jeg er ikke farlig'' sprog, den lave holdning, ører tilbage sammen med smasken :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jeg ville læse det som dæmpende opførsel, altså ''jeg er ikke farlig'' sprog, den lave holdning, ører tilbage sammen med smasken :-)

 

Ja, men de fleste tror faktisk at han er knap så venlig med hans måde at luske på :blink: Men det er jo også langt fra alle hundeejere der har styr på dæmpende signaler :-)

 

Han lægger forresten ikke ørerne tilbage, bare ned på siden af hovedet, stadig fremadrettede :-D Det ser ret sødt ud. Jeg tror han gør det når han er meget koncentreret om noget - fx koncentreret om at læse de andre hunde og selv sende signaler :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg mener at 'strit hår' ikke nødvendigvis er = noget negativt, det kan lige så vel være noget særdeles positivt. Men det kommer jo så igen an på hvordan børsterne er rejst.

 

Børsterejsning ALENE er et tegn på at hunden er i høj spænding. Som kan gå begge veje.

Så har vi resten af hundens signaler til at fortælle i hvilken retning det vil gå.

 

Det er jo det samme med en logrende hale ikke altid er = glæde, noget positivt om du vil.

 

Tak for belæringen...

 

Vi ser meget ofte at rejste børste er et meget meget positivt signal, som feks når vi møder andre hunde, de hilser pænt og løber og hygger, med rejste børster.

 

Hunde i højspænding pga. usikkerhed kan også hilse pænt og derefter løbe og lege. Som jeg skriver går det ofte godt på trods af højspændte hunde.

 

Når nogle hunde står med rumpen vendt mod personen ogfår 'klø' rejser de børster, når de får gode ben kan de i bare iver rejse børster.

 

Det kan jeg ikke afvise, men har aldrig selv set disse situationer på nogle af mine efterhånden mange hunde, eller på hunde jeg har passet.

 

Med det er flot at du kan tolke så meget, at du ved det er iver, som får hunden til at rejse børster.

Hvad er det så for følelse der får hunden til at rejse børster i kløsituationen, mener du?

 

Når vi kommer hjem kan hunden i bare gensyns gælde rejse børster

 

Eller den laver en uhensigtsmæssig bevægelse under sin hilsen, som gør ondt.

Smerter kan få hunde til at rejse børster også, hvordan kan du se forskel i den situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er vi så ikke enige, men det behøver vi heller ikke være :-D

 

Jeg vil sige "jo flere POSITIVE hundemøder Pelle får, des bedre".

Men et hundemøde uden den rette indgang kan ende ud med at din hund oplever det modsatte af det du ønsker. Og hvad så?

Så står du værre end før. Med en hund som fik bekræftet sin usikkerhed.

 

Oftest GÅR det heldigvis godt uanset starten på mødet, men den risiko der er for det modsatte vil jeg ikke byde en usikker/uerfaren hund, derfor vælger jeg den usikkerhedsfaktor fra.

 

Jeg vil personligt heller have få vellykkede møder end mange møder hvoraf en del ender negativt.

 

Jeg er skam helt enig i at det skal være positive møder og er også ret selektiv i hvem han får lov at hilse på, men netop for at fjerne noget af hans usikkerhed prøver jeg at lade ham møde nye hunde, det kan også sagtens foregå sådan at jeg bare står og taler med den anden hunds ejer, og så fjerner hans opmærksomhed fra den anden hund, så han kan se at der ikke sker noget ved det. Men vil da gerne høre hvordan du ville gøre?

 

venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, men de fleste tror faktisk at han er knap så venlig med hans måde at luske på :blink: Men det er jo også langt fra alle hundeejere der har styr på dæmpende signaler :-)

 

Han lægger forresten ikke ørerne tilbage, bare ned på siden af hovedet, stadig fremadrettede :-D Det ser ret sødt ud. Jeg tror han gør det når han er meget koncentreret om noget - fx koncentreret om at læse de andre hunde og selv sende signaler :-D

 

 

Ja, der er mange der ikke kan se hvad hundens adfærd betyder :-)

 

De der ører vil jeg se :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er skam helt enig i at det skal være positive møder og er også ret selektiv i hvem han får lov at hilse på, men netop for at fjerne noget af hans usikkerhed prøver jeg at lade ham møde nye hunde, det kan også sagtens foregå sådan at jeg bare står og taler med den anden hunds ejer, og så fjerner hans opmærksomhed fra den anden hund, så han kan se at der ikke sker noget ved det. Men vil da gerne høre hvordan du ville gøre?

 

venligst jannie

 

Det kan kun blive meget overfladisk da jeg ikke kender din hund eller hans baggrund - og sidst men ikke mindst - ikke kan se hans reaktioner :-D

 

Men som du selv skriver være yderst selektiv og huske at tid er en vigtig faktor.

Tid som at hvert enkelt møde kræver tid hvis det skal bundfælde sig som en positiv oplevelse.

Det vil generelt være mere udbytterigt for en usikker hund at få et hundemøde om dagen, som strækker sig over længere tid, f.eks. ½ time, end tre møder af to minutters varighed.

 

Fordi den usikre eller stressede hund skal have afreageret eventuel spænding/utryghed/stress totalt når den forlader stedet.

Den oplevelse hunden har af mødet, når den forlader det er den oplevelse den vil gå ind i næste lignende situation med.

En hund som forlader et møde i opkørt tilstand vil højst sandsynligt blive opkørt ved indgangen til næste møde.

Link til indlæg
Del på andre sites

En vigtig ting du også skal huske på er, at du skal forholde dig roligt og tage det afslappet!!! Lad vær med at overanalyser alt når din hund møder en anden, vi ved ikke altid halvdelen af hvad der sker mellem hundene, og de er som regel bedre til at styre møderne end vi er!

 

Og hvis din hund er sund og fornuftig i hovedet, så er det et godt startsted! Jeg synes godt det kan blive en lille smule for meget med analysering af hundemøder og sådan - selvom man er ny hundeejer! For du kommer kun til at skabe nogle spændinger i dig selv, og noget uro - og det kan hundene godt mærke, og kan reagere udfra... Og så kan det være ejerens skyld hvis hundemødet ikke går som forventet!

 

Og så lad vær med at stå på det samme sted når hundene mødes, gå i stedet en tur eller i samme retning som dem i møder, det skaber også ro!

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Tak for svar. Jeg prøver at være virkelig nede på jorden når vi ,møder nye hunde og hvis han begynder på at gø eller lignende, så bruger jeg nej kommandoen og går væk med ham. Jeg har også fået at vide at det skulle være godt bare at stå på afstand og se på den anden hund, men det virker mere som om at han får en ide om at han kan skræmme dem væk og det skal han jo netop slet ikke.

 

Venligst Jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Børsterejsning ALENE er et tegn på at hunden er i høj spænding. Som kan gå begge veje.

Så har vi resten af hundens signaler til at fortælle i hvilken retning det vil gå.

Jamen helt enig da:-)

Tak for belæringen...

det var nu ikke ment som en belæring..Men ok, Det var da så lidt:blink:(Lidt sarkastisk)

Hunde i højspænding pga. usikkerhed kan også hilse pænt og derefter løbe og lege. Som jeg skriver går det ofte godt på trods af højspændte hunde.

Ja selvfølgelig

Men hvis du mener det er negativt og kun i højspændte situationer, bør jeg så ikke øjeblikkeligt stoppe al kontakt med alle de hunde som lexus leger med, for når han løber rundt og hygger sig med vennerne så står pelsen på ryggen af ham...??

Eller er det muligt at vi ikke ved alt om hudesprog og at vi måske om tyve år kan sige, ooops, vi tog fejl, det er slet ikke så slemt enda. Lige som med feks. Den gang vi mente at hunde i sengen og i sofaen det er farligt at hunden sidder på højde med mennesket, hunden vil tage magten.??

Med det er flot at du kan tolke så meget, at du ved det er iver, som får hunden til at rejse børster.

Det er ikke kun de rejste børster, men helehundens kropsprog...Små tripper på stedet, ørene frem ad rettet dirrene underkæbe og savlende mund.

Hvad er det så for følelse der får hunden til at rejse børster i kløsituationen, mener du?

Når jeg er i situationen, vil jeg sige det er ren nydelse uden udviser

"ja, lige der ja og så lidt længer oppe på ryggen ja der:-D"

Børster rejst sunden let op ad rettet tungen køre ud og ind af munden, og hunden bakker, en hund står mig bekendt ikke med rumpen til nogen eller noget den er usikker på, det kunne jo blive farligt. Men er det derimod ikke en måde at vise tillid og tryghed:hmm:?

 

 

Eller den laver en uhensigtsmæssig bevægelse under sin hilsen, som gør ondt.

Smerter kan få hunde til at rejse børster også, hvordan kan du se forskel i den situation?

Vi går lig ud fra at det er pga smerter.

ER det ikke lidt dumt af hunden at lave de samme uhensigtsmæssige bevægelser gang på gang, og hver eneste gang den hilser på os, den må da lære ikke at lave de bevægelser som udløser smerten

Redigeret af Dogue1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Ja selvfølgelig

Men hvis du mener det er negativt og kun i højspændte situationer, bør jeg så ikke øjeblikkeligt stoppe al kontakt med alle de hunde som lexus leger med, for når han løber rundt og hygger sig med vennerne så står pelsen på ryggen af ham...??

 

Modspørgsmål: Hvor mange hunde har du set/ser du til daglig som rejser børster under legen?

 

Jeg ser at en hund kan gøre det lige et kort øjeblik, men så lægger den håret igen.

Som du beskriver det, lyder det som om Lexus konstant har ståpels under leg og hygge med andre hunde?

 

Eller er det muligt at vi ikke ved alt om hudesprog og at vi måske om tyve år kan sige, ooops, vi tog fejl, det er slet ikke så slemt enda.

 

Der er da mange ting vi ikke ved om hunde og jeg er selv sikker på at f.eks. de dæmpende signaler Turid skriver om er en overfortolkning.

 

Lige som med feks. Den gang vi mente at hunde i sengen og i sofaen det er farligt at hunden sidder på højde med mennesket, hunden vil tage magten.??

 

Den kom jo fordi man studerede ulve i fangenskab på begrænset område, så det synes jeg ikke nødvendigvis er det samme. Men vi BLIVER forhåbentligt hele tiden klogere.

 

Det er ikke kun de rejste børster, men helehundens kropsprog...Små tripper på stedet, ørene frem ad rettet dirrene underkæbe og savlende mund.

 

En savlende halvtosse altså :lol:

 

Det er hele indtrykket hunden giver som højspændt" eller måske er det bedre at skrive "intens" - ja hele indtryket skal tages med.

Alligevel fastholder jeg det jeg skrev om at en hårrejsende fremmed hund ikke er det "sikreste" at lade en anden møde. Men det afhænger også af hvad man vil have...

 

Når jeg er i situationen, vil jeg sige det er ren nydelse uden udviser

"ja, lige der ja og så lidt længer oppe på ryggen ja der:-D"

Børster rejst sunden let op ad rettet tungen køre ud og ind af munden, og hunden bakker, en hund står mig bekendt ikke med rumpen til nogen eller noget den er usikker på, det kunne jo blive farligt. Men er det derimod ikke en måde at vise tillid og tryghed:hmm:?

 

Jo at stå med ryggen til er.

 

Kan han ikke selv nå stedet eller er der noget der irriterer?

Jeg spørger fordi jeg efterhånden har mødt alt for mange hunde med spændinger mellem hale og ryg og de opfører sig netop sådan.

Nogle af dem kan stå og trampe med bagbenene imens de får masseret spændingerne.

 

 

 

Vi går lig ud fra at det er pga smerter.

ER det ikke lidt dumt af hunden at lave de samme uhensigtsmæssige bevægelser gang på gang, og hver eneste gang den hilser på os, den må da lære ikke at lave de bevægelser som udløser smerten

 

Det er min erfaring at noget skal gøre meget ondt i længere tid før en hund tager det til sig og modererer sine bevægelser.

Især i den situation af ophidselse den kommer i når man kommer hjem til den.

 

Pelle har faktisk et par gange lavet en dum bevægelse og hylet op, men det forhindrer ham ikke i samme bevægelse næste dag.

Som smerter heller ikke forhindrer en hund i at lege eller løbe efter bold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Modspørgsmål: Hvor mange hunde har du set/ser du til daglig som rejser børster under legen?

 

Jeg ser at en hund kan gøre det lige et kort øjeblik, men så lægger den håret igen.

Som du beskriver det, lyder det som om Lexus konstant har ståpels under leg og hygge med andre hunde?

 

Jeg ved godt det ikke lige var til mig, men vi blot indskyde at Stellas bedste legekammerat - som du meget kortvarrigt har mødt hos Gudrun engang for længe siden, rejser faktisk tit og ofte børster i leg, i glæde og i forventning.

 

Der er hos hende stor forskel på hvilke børster der bliver rejst i hhv gode og negative situationer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...