Hop til indhold

Dokumentaren der burde laves


KimC
 Share

Recommended Posts

Vi har alle rystet på hovedet af DR's "Så er der Hund"

Vi har diskuteret Cesar Millan til hudløshed (og ellers har pighalsbåndet slidt hul..)

Victoria er meget sjov, men de fleste afsnit handler stort set om det samme - mest fuldstøndigt håbløse mennesker som hverken burde have hunde eller børn, og som Victoria får lov til at sadopunke lidt.

 

Igennem en del år har jeg trænet på problemhundehold, og mødt mange mennesker som i grunden er meget fornuftige, men som havde problemer med deres hunde. Ofte var der blevet forsøgt træning på en almindelig træningsplads, hvo rman ikke kunne kommeproblemet til livs.

De hold jeg har været på har bestået af maks 8 deltagere. De første to gange har vi delt holdet så der ikke var mere end 4 ad gangen.

Der har været mange forskellige problemhunde. Nogen der ikke kune koncentrere sig om noget overhovedet, nogen der var totalt stressede, aggressive, angste... Og ejere der nok havde haft en aflivning i tankerne.

Bevares, der har da også været nogen stykker der nok aldrig burde have haft hund. Men alligevel er de fleste gået fra de kurser med en bedre hund end den de kom med (og som en bedre hundefører end da de kom!)

 

Der burde laves sådan en dokumentar for at vise hvilke udfordringer livet som hundeejer kan byde på.

 

For at vise folk der tænker på at købe hund første gang, hvad de kan gå ind til.

For at vise at man nemt kan undervurdere visse brugsracers aktivitetsbehov.

Men også for at vise at der kan gøres noget ved de adfærdsproblemer man kan risikere at løbe ind i, selv som nogenlunde kompetent hundeejer. Måske kunne det redde et par stykker af de raske hunde der ellers aflives hvert år.

 

Sådan en dokumentar burde virkelig laves, ikke bare noget med en eller anden superpædagogisk pseudohundetræner der hjælper ungerne med at plage deres mor til at få en brugshund som de slet ikke kan håndtere...

Kandidaterne kunne meget vel tænkes at komme fra den serie - uoverlagte hundeanskaffelser..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er da helt enig, men først og fremmest tænker jeg, at der vist skal en del held til for overhovedet at have adgang til et "problemhundehold". Sådan noget findes i hvert fald - desværre! - ikke hvor jeg bor.

 

jeg er også enig i at sådan en udsendelse skulle laves, og hvis den blev lavet, så kunne det måske resulterer i at der blev lavet flere såkaldte "problemhold". Fo du har ret i, at der ikke rigtig findes hold for folk med hunde der ikke er som gennemsnittet...

 

Jeg var så heldig at jeg ved et tilfælde faldt over sådan et hold da jeg havde Baldur, men det er så også det eneste sted jeg har set sådan et hold. Og jeg har efterfølgende talt med rigtig mange hundeejere som ikke går til træning fordi at de og hunden ikke kunne magte det, og disse mennesker ville virkelig godt rette op på det, men de havde ingen steder at gå hen.

 

Så mit ønske ville være at der kom sådan en udsendelse så folk ikke følte sig så alene, og som kunne fortælle dem hvor de kunne søge hjælp

Link til indlæg
Del på andre sites

Det trælse er at de problemhundehold der er blevet tilbudt her på egnen ofte ikke kan få tilmeldte nok til at de må oprettes. Minumum er 7 og maksimum 8 deltagere, hvor de andre "ikke-problem" hold har maks 12 deltagere, men også er billigere.

Måske er det prisen på 835 kr for 10x 1½ time, heraf de 3 lektioner teori der skræmmer. Dog synes jeg det er prisen værd, og bortset fra nogle enkelte hundejere der har givet op efter første lektion, så forekommer det mig at alle har haft udbytte af kurset hidtil.

 

Som deltager har holdene været spændende at deltage i, også fordi man får set hvad andre døjer med, og hvordan problemerne kan angribes. Vi har det faktisk ind imellem ganske sjovt på de hold, og komiske situationer kan forekomme.

Normalt kan vi dog kun træne på de problemer der kan "genskabes" på træningspladsen, f.eks alene hjemme kræve en lidt anden tilgang.

Således var der en der havde en hund der gøede helt vildt når de kørte bil. På trøæningspladsen findes en lille "rundkørsel, der bare er en vej rundt om et træ. Damen med hunden der ikke ville køre bil fik instrukser, og træneren kørte med i starten. Hun lå bare og kørte rundt i rundkørslen fordi det bedst svarer til en længere tur, og det var her problemerne var. Det gik så godt at hun bare blev ved. Da hun skulle hjem, måtte hun sidde længe og vente fordi hun var blevet svimmel af at køre rundt i den rundkørsel en times tid.

 

Ind imellem er problemholdene også blevet brugt af nogen der ville lære deres hund noget specielt, som ikke lige kunne indpasses i den almindelige undervisning på de lidt billigere "normale" hold.

 

Af og til har vi været på skovtur og gå spor, det kan problemhunde faktisk have rigtig meget ud af. Træneren er hardcore, og det går gennem brombærkrat, og over brede grøfter (hvor de er bredest). Det er bare så sjovt med langhårede borzoi... Sporen ender altid i en gammel rygsæk hvor træneren har gemt en omgang til hunde og førere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...