Hop til indhold

CM i Forum


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Desværre bliver det meget svært at svare på et indlæg, når dette er lagt ind i et tidligere indlæg, men jeg prøver , så håber jeg det giver mening.

 

Du kan følge guidningen til Bente hvis du vil lave indlæg på samme måde

 

Nu var det ikke mig der "opfamdt" ordet Heksejagt, men jeg synes faktisk det er ret dækkende for de indlæg jeg ser fra modstandere af CM.

Der lægges videoklip ind af voldsomme episoder, men aldrig et videoklip af CM med en flok glade hunde omkring sig.

 

Eftersom kritikken går på de metoder vi finder kritisable er det naturligvsi dem der refereres til. Andet ville da være sært

 

Jeg bryder mig ikke om at bruge navne, medmindre det er forklarende, ellers kan indlæg nemt blive opfattet som værende personlige.

 

Det gør dit sidste indlæg allerede

 

Katastrofe, er det ikke lige voldsomt nok, Fejlbehandling OK, men det kan vel ske inden for alle træningsmetoder

 

Hvis en hund Millan har "behandlet" efterfølgende bider en person, måske et barn voldsomt, så synes jeg det ville være en katastrofe

 

Det er muligt, at du kun opfatter debatten som en debat om CM´s metoder, men jeg læser den lige så meget som en debat om det enkelte menneskes ret til at træne sin hund, som h*n finder bedst.

 

Men kan du så ikke oprette en tråd til det emne?

 

Du kan vel ikke forvente eller forlange at få debatten i fred, hvis den sker på en offentlig side.

 

Emnet Sigurd, emnet, lad os da have lov til at diskutere emnet

 

De

t som jeg meget stærkt går ind for, er det enkelte menneskes ret til at behandle, træne og håndtere sin hund, som dette menneske nu finder det bedst.

Det er muligt du eller andre synes, at det kunne/burde gøres anderledes, men det gør ikke den ene metode mere rigtig end den anden.

Vi mennesker er lige så forskellige som vore hunde, derfor kan man ikke sige, at der kun findes én rigitg måde at gøre tingene på.

 

har du læst de saglige argumenter mod Millans metoder?

 

Jeg har intet imod de "bløde træningsmetoder" jeg har set mange fine resultater den vej. Men det er bare ikke alle mennesker der har tålmodighed til i timevis at stå og være "godbidsautomat" derfor synes jeg vi alle bør acceptere ( også helst respektere) at der findes flere rigtige måder at træne hunde på, og hvis nogen finder CM´s måde rigtig, så er det helt ok med mig.

 

Ligesom du måske kunne respektere vores/min ret til at synes anderledes?

 

Jeg tror ikke, du har læst argumenterne mod Millans metoder, de saglige af slagsen.

Når du har bekræftet du har læst argumenterne vil jeg gladeligt genoptage diskussionen om Millans metoder og hans ret til at bruge samme.

Hvis du ikke har læst argumenterne er det spild af tid at fortsætte diskussionen for så er det ikke det samme emne vi har oppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 961
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

 

Oh my god! lol! Jeg hader internettet!!

 

Det kan virke meget fint og mere overskueligt hvis man lægger sine svar ind i det oprindelige indlæg,.

Men desværre medfører dette som oftest, at man formulerer man sig så kortfattet, at det kan blive meget svært at svare på et sådant indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have svar/kommentarer på dit sidste indlæg må du vente til du har fået quotet det korrekt. Det andet er for besværligt for dine kommentarer ind i mine quotes kommer ikke med når jeg vil besvare

 

Så er det oprindelige indlæg lagt i de rette Quotationer, det ser i hvert fald rigtig nok ud. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Poster lige, hvis du vil se det så:

 

[media]

[/media]

 

Og lige et billede af hunden, efter ejeren bad den om at lægge sig ned (hvor hunden slikkede sig vedvarende om munden, dæmpende signal, tegn på at den absolut ikke var tryg ved situationen), hvorefter ejer forsøgte at røre den bagved. Hundens springer her frem med en markering og ejer når ikke andet end at springe tilbage, førend hunden selv er krøbet sammen og slikker sig om munden (det gik så hurtigt, at jeg ikke kunne nå at fange det på kamera):

 

37850d1294544043-cm-i-forum-img_0523.jpg

 

Jeg tror forresten ikke, at der bliver sorteret i, hvad der bliver sendt på dansk TV, men jeg ved det ikke. Det er blot ud fra, at de gladeligt viser, at han bruger elhalsbånd, hvilket jo ellers er ulovligt her i DK.

 

Det er bare så meget øv at min nysgerrighed og naivitet lokker mig til at klikke på de der links.

Kæft hvor var det ubehageligt at se på. Får tårer i øjnene af det, det er følelsesmæssigt grænseoverskridende.

 

Ikke pga. det Cesar gjorde, men pga. af det kaos der opstår i hunden.

Jeg bliver ked af det.

Jeg kan ikke tåle at se på den type behandling og situationer.

 

Jeg kan ikke sige om behandlingen er effektiv eller ej, jeg er ikke selv bruger af den metode og ville heller ikke have mave til at kunne kapere det.

 

Jeg ville ærlig talt heller ikke ane, hvordan jeg skulle gribe sådan en hund an, jeg ville opgive den og afskrive den som en jeg aldrig turde at have tillid til.

 

Den type problemer rækker langt ud over mine dagligdags evner, der lige rækker til at redde potteplanterne fra den visse død, når min hvalp vil angribe dem.

 

Føj hvor har jeg det dårligt nu, det var ikke pænt gjort, hvorfor opsøger I bevidst sådan en skrækfilm, føj!.

I må have stærke maver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Føj hvor har jeg det dårligt nu, det var ikke pænt gjort, hvorfor opsøger I bevidst sådan en skrækfilm, føj!.

I må have stærke maver.

 

Det går jo ikke væk, bare fordi man vælger ikke at se det. Det er da om, at få det ud, så folk kan se hvor skrækkeligt, det er, og dermed forhåbentlig gøre noget, for at bekæmpe det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Joh jo, men du argumentere temmelig heftigt og jeg er da i hvert fald ikke i tvivl, om hvor du står henne i sagen.

Jeg kan ikke svare dig på hvorfor Milan og andre gør som de gør. Folk gør vel det der ligger ligefor for dem at gøre.

Ofte mere som led i en baggrund og allerede indlært adfærd.

 

Hvis du med heftigt mener "ophedet" eller tilsvarende så kan intet være mere forkert.

Jeg er hverken hidsig eller arrig..

 

Du må leve med det eller ignorere det, er jeg bange for, jeg har sagt hvordan jeg oplever det, så er det jo op til dig om du vil vise hensyn eller ej.

 

Tak

 

Der er vist så mange, der ikke altid overholder høflige sociale regler, hvorfor skulle det være så meget anderledes for en hund?. Fordi den er en anden hjælpeløs race, dybt underdanig overfor mennesket? Næh sådan ser jeg ikke på den. Hunde er ikke dumme som en dør, de kan godt finde ud af at tilpasse sig og de går ikke i stykker, bare fordi de ind imellem bliver misforstået.

Sådan er livet bare en gang imellem, der kan tilsyneladende ikke tages hensyn til det hele.

 

Har du overhovedet taget stilling til de argumenter jeg tidligere har fremført?

 

Når folk ikke engang kan finde ud af det overfor deres egen art, hvad er så lige oddsene for, at de kan det til UG overfor en anden art?

 

Netop derfor bør Millan ikke inspirere dem med sine grænseoverskridende træningsmetoder

 

Ved faktisk ikke hvor mange. Han har aldrig bragt mit pis i kog, så jeg har ikke hæftet mig synderligt ved udsendelserne, ikke før nu, efter den her debat er startet, men min egen hund er glad for at se udsendelserne.

Min hund ser både Milan og det der danske børne/hunde program der kommer bagefter.

 

Så nytter det altså at skabe debat

 

Og det skulle ændre på sagen hvordan? det gør det da kun meget mere fjollet. Folk kan da ikke drage en amerikaner til ansvar for deres egen indlæring.

 

Her kan jeg ikke se hvad du svarer på

 

 

Det vil være noget i stil med at sparke ribbenene ind på hunden. Det er vold.

At blive misforstået er ikke vold, det er bare irriterende.

 

Det er så din tolkning

 

Ja, men når vi fylder atten, så hjælper det ikke længere at sige, "jamen jeg gjorde kun sådan her, fordi ham der ovre han gjorde". Den går ikke.

 

Relevans ift Millans metoder?

 

Fordi hvad andre gør er deres privatsag, det vedkommer ikke mig, ikke før jeg bliver inviteret indenfor.

Hvis jeg først bliver inviteret til at komme med råd, så skal jeg nok forsøge at lede folk på et spor til egen læring, ikke før.

Indtil da så må jeg nøjes med at dele meninger og holdninger på en måde der så vidt muligt ikke bryder ind i andre menneskers privatliv. Tale for mig selv.

 

Hvis naboen banker sin kone, er det så heller ikke noget du blander sig i?

 

Det er muligt, at det er sådan du ser det, det kan og vil jeg ikke tage fra dig.

Den type signalering lærer jeg bare ikke noget af, hvis du havde en hensigt med dit udsagn.

 

Det har jeg nok haft, men jeg kan ikke her se hvad du svarer på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er bare så meget øv at min nysgerrighed og naivitet lokker mig til at klikke på de der links.

Kæft hvor var det ubehageligt at se på. Får tårer i øjnene af det, det er følelsesmæssigt grænseoverskridende.

 

Ikke pga. det Cesar gjorde, men pga. af det kaos der opstår i hunden.

Jeg bliver ked af det.

Jeg kan ikke tåle at se på den type behandling og situationer.

 

Jeg kan ikke sige om behandlingen er effektiv eller ej, jeg er ikke selv bruger af den metode og ville heller ikke have mave til at kunne kapere det.

 

Jeg ville ærlig talt heller ikke ane, hvordan jeg skulle gribe sådan en hund an, jeg ville opgive den og afskrive den som en jeg aldrig turde at have tillid til.

 

Den type problemer rækker langt ud over mine dagligdags evner, der lige rækker til at redde potteplanterne fra den visse død, når min hvalp vil angribe dem.

 

Føj hvor har jeg det dårligt nu, det var ikke pænt gjort, hvorfor opsøger I bevidst sådan en skrækfilm, føj!.

I må have stærke maver.

 

Nej tværtimod min mave er ikke stærk og jeg søger ikke klip på Youtube af samme årsag.

 

Dette klip blev vist på TV.

Er det stadig ikke i orden at advare mod Millans metoder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare så meget øv at min nysgerrighed og naivitet lokker mig til at klikke på de der links.

Kæft hvor var det ubehageligt at se på. Får tårer i øjnene af det, det er følelsesmæssigt grænseoverskridende.

 

Ikke pga. det Cesar gjorde, men pga. af det kaos der opstår i hunden.

Jeg bliver ked af det.

Jeg kan ikke tåle at se på den type behandling og situationer.

 

Jeg kan ikke sige om behandlingen er effektiv eller ej, jeg er ikke selv bruger af den metode og ville heller ikke have mave til at kunne kapere det.

 

Jeg ville ærlig talt heller ikke ane, hvordan jeg skulle gribe sådan en hund an, jeg ville opgive den og afskrive den som en jeg aldrig turde at have tillid til.

 

Den type problemer rækker langt ud over mine dagligdags evner, der lige rækker til at redde potteplanterne fra den visse død, når min hvalp vil angribe dem.

 

Føj hvor har jeg det dårligt nu, det var ikke pænt gjort, hvorfor opsøger I bevidst sådan en skrækfilm, føj!.

I må have stærke maver.

 

Bente... Bare fordi du nøjes med at se de Millan-programmer der vises i TV, er det jo ikke ensbetydende med at det er sådan for alle andre. Omvendt tror jeg at rigtig mange af de mennesker der vil vide mere om Millan og hans metoder, gør det netop ved at søge på nettet. Før i tiden ville man måske købe hans bøger - i dag er det altså på nettet man søger viden og info. Hvis man læser debatterne på FB m.fl. steder, kan man også se at rigtig mange Millantilhængere kender disse videos.

 

Af denne grund synes jeg at det er uhyre vigtigt at man ikke udelukker disse videos fra debatten, det kan man simpelthen ikke IMØ. Når Millan vises i TV, eller holder et show i Kbh., så kan man være sikker på at mange af de mennesker der bli'r forblændet af Millan dér, på et eller andet tidspunkt også finder frem til de mere "hardcore" Millanvideoer på nettet. Og hvis de med egne øjne har set i TV/til show, hvilken fantastisk hundetræner han er - så er risikoen altså at de sluger også de hardcore metoder råt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare så meget øv at min nysgerrighed og naivitet lokker mig til at klikke på de der links.

Kæft hvor var det ubehageligt at se på. Får tårer i øjnene af det, det er følelsesmæssigt grænseoverskridende.

 

Ikke pga. det Cesar gjorde, men pga. af det kaos der opstår i hunden.

Jeg bliver ked af det.

Jeg kan ikke tåle at se på den type behandling og situationer.

 

:ae:

 

Den er nemlig rigtig grim, den episode :cry:

 

Jeg kan ikke sige om behandlingen er effektiv eller ej, jeg er ikke selv bruger af den metode og ville heller ikke have mave til at kunne kapere det.

 

Jeg tror den virker for nu. Om den virker på den lange bane, det kommer an på, hvor stort et chok hunden har fået.

 

Umiddelbart ser jeg ikke en hund til sidst, der er blevet tryg ved at blive berørt indenfor. Jeg ser en hund, der simpelthen bare ikke tror på, at noget hjælper :???:

 

Om det er rigtigt, skal jeg så ikke kunne sige. Men den grad af passivitet tyder imo ikke godt...

 

Jeg ville ærlig talt heller ikke ane, hvordan jeg skulle gribe sådan en hund an, jeg ville opgive den og afskrive den som en jeg aldrig turde at have tillid til.

 

Umiddelbart tror jeg, at behandlingen faktisk er ret "simpel". Den kræver så tilgengæld tid, til at tage det i hundens tempo - og en rigtig god indsigt i kropssprog, hvis man vil være sikker.

 

Men en mundkurv på hunden, den kan jo højst sandsynligt trænes ude i haven, hvor Jonbee ingen problemer har. Og når den er tryg ved mundkurven, så rykker man indenfor og træner stille og roligt, at det er okay at hånden er så tæt på og så så tæt på osv. Med ultralækre godbidder (modbetingning hedder det vist).

 

Men jeg vil heller ikke selv turde gøre det, da jeg absolut ikke er sikker på, at jeg kunne klare det i rette tempo og med rette forståelse for hundens sprog.

 

Den type problemer rækker langt ud over mine dagligdags evner, der lige rækker til at redde potteplanterne fra den visse død, når min hvalp vil angribe dem.

 

Det er altså også en vigtig ting at kunne! :mrgreen:

 

Føj hvor har jeg det dårligt nu, det var ikke pænt gjort, hvorfor opsøger I bevidst sådan en skrækfilm, føj!.

I må have stærke maver.

 

Jeg bliver dybt harm, når jeg ser den video og jeg bliver trist, men som Doberfan siger:

 

Det går jo ikke væk, bare fordi man vælger ikke at se det. Det er da om, at få det ud, så folk kan se hvor skrækkeligt, det er, og dermed forhåbentlig gøre noget, for at bekæmpe det.
Link til indlæg
Del på andre sites

Så nytter det altså at skabe debat

 

Debat er altid godt, så længe flere sider får plads til at blive hørt.

Ensidet debat, hvor folk klapper hinanden på skuldrene, imens halvdelen lurpasser og bare følger trop, det er ikke så god en debat.

Måske er den god for frontkæmperne, der på overfladen synes at få bekræftet deres holdninger fra flertallet, men det får ikke de stille på banen, der ikke rigtig har mod på at få næsen i klemme i en offentlig debat.

Frontkæmperne er ikke frontkæmpere for ingenting, de vil ha' ret, sådan er det og folk skal mønstre en del overskud for ikke at blive misforstået eller sat i bås med "fjenden" i tilfælde af at de har en holdning der befinder sig et eller andet sted i en gråzone.

 

Så jo debat er altid godt og jo flere nuancer der kommer frem, jo bedre.

 

 

Relevans ift Millans metoder?

 

At folk må tage ansvar for deres egne handlinger, istedet for at bebrejde en eller anden mand de har set i fjernsynet. - Det er at kigge på træneren og pege på sidemanden og sige, "det gjorde han også, så må jeg i hvert fald også!."

Neeeej du må ikke.

I Amerika gør nogle tingene på en måde, I danmark gør vi det på en anden måde.

 

Hvis naboen banker sin kone, er det så heller ikke noget du blander sig i?

 

Tror min nabo ville få svært ved at blive banket af hendes mand, så skulle det være den anden vej omkring. Manden der blev banket. :-D

Men spøg til side, hvis jeg ikke kendte min nabo, så ville jeg heller ikke blande mig nej.

Voksne mennesker må så vidt muligt løse deres egne problemer.

I meget grelle tilfælde hvor der er liv på spil, kan der gøres undtagelser, men i så fald skulle det også være et meget usædvanligt tilfælde.

Og selv der er det ikke tilrådelig at tage personlig kontakt, - Der må man rette henvendelse til de rette myndigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror min nabo ville få svært ved at blive banket af hendes mand, så skulle det være den anden vej omkring. Manden der blev banket. :-D

Men spøg til side, hvis jeg ikke kendte min nabo, så ville jeg heller ikke blande mig nej.

Voksne mennesker må så vidt muligt løse deres egne problemer.

I meget grelle tilfælde hvor der er liv på spil, kan der gøres undtagelser, men i så fald skulle det også være et meget usædvanligt tilfælde.

Og selv der er det ikke tilrådelig at tage personlig kontakt, - Der må man rette henvendelse til de rette myndigheder.

 

Så vidt jeg har lært, så SKAL man gøre noget (kontakte politiet), hvis man overværer vold, ellers betragtes man som en slags "medskyldig".

 

Ok, fatter altså ikke, at du bare ville kunne "stå og se til" :confused: Det går ud over min fatteevne.... Og det er altså ærligt sagt, jeg kan simpelthen ikke forstå det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Debat er altid godt, så længe flere sider får plads til at blive hørt.

Ensidet debat, hvor folk klapper hinanden på skuldrene, imens halvdelen lurpasser og bare følger trop, det er ikke så god en debat.

Måske er den god for frontkæmperne, der på overfladen synes at få bekræftet deres holdninger fra flertallet, men det får ikke de stille på banen, der ikke rigtig har mod på at få næsen i klemme i en offentlig debat.

Frontkæmperne er ikke frontkæmpere for ingenting, de vil ha' ret, sådan er det og folk skal mønstre en del overskud for ikke at blive misforstået eller sat i bås med "fjenden" i tilfælde af at de har en holdning der befinder sig et eller andet sted i en gråzone.

 

Så jo debat er altid godt og jo flere nuancer der kommer frem, jo bedre.

 

Holdninger skulle efter min mening gerne bunde i viden og jo mere viden der kommer på bordet i en debat, des større mulighed er der for at en eller endda flere "modstandere" flytter sig og ændrer holdning. Og for at imødegå eventuelle misforståelse: JEG behøver ikke "få" ret i en debat, men når noget er både erfaringsmæssigt og videnskabeligt dokumenteret, så er det ikke en holdning der bør afgøre om noget er ret eller vrang, men viden om det aktuelle emne.

 

 

At folk må tage ansvar for deres egne handlinger, istedet for at bebrejde en eller anden mand de har set i fjernsynet. - Det er at kigge på træneren og pege på sidemanden og sige, "det gjorde han også, så må jeg i hvert fald også!."

Neeeej du må ikke.

I Amerika gør nogle tingene på en måde, I danmark gør vi det på en anden måde.

 

Der er vi enige.

Vi kan ikke bestemme hvad andre gør, men i Millansammenhæng kan vi forhåbentlig påvirke med saglig argumentation, så danske hundeejere ikke gør som han.

 

 

Tror min nabo ville få svært ved at blive banket af hendes mand, så skulle det være den anden vej omkring. Manden der blev banket. :-D

Men spøg til side, hvis jeg ikke kendte min nabo, så ville jeg heller ikke blande mig nej.

Voksne mennesker må så vidt muligt løse deres egne problemer.

I meget grelle tilfælde hvor der er liv på spil, kan der gøres undtagelser, men i så fald skulle det også være et meget usædvanligt tilfælde.

Og selv der er det ikke tilrådelig at tage personlig kontakt, - Der må man rette henvendelse til de rette myndigheder

 

Okay. Ville du heller ikke reagere hvis du så en hund blive behandlet som den video du lige har set?

Har folk ret til at behandle hunde som Jonbee blev behandlet af Millan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige klippet to ting ud her, som jeg ikke kan lade være med at kommentere... Det er kun de to udtalelser/argumenter i sig selv jeg kommenterer, da de begge forekommer ret tit i debatterne.

 

Jeg har intet imod de "bløde træningsmetoder" jeg har set mange fine resultater den vej. Men det er bare ikke alle mennesker der har tålmodighed til i timevis at stå og være "godbidsautomat"

 

Dette er en meget typisk kommentar om positive/bløde træningsmetoder, jeg har set den rigtig mange gange i Millan-debatterne - og jeg bli'r ærligt og oprigtigt frustreret og ked af det, hver gang jeg ser den...

 

For mig tyder dette argument på en kæmpe misforståelse af de positive metoder, og at den desværre er ret udbredt blandt folk der ikke selv har prøvet det. Jeg ser det også som at man kun anerkender to former for træningsmetoder - enten Millans, eller også godbidsmaskine.

 

IMØ er det hamrende vigtigt at vi kommer de her misforståelser/fordomme til livs! Det er mindst lige så vigtigt som at advare imod Millans metoder.

 

Frontkæmperne er ikke frontkæmpere for ingenting, de vil ha' ret, sådan er det og folk skal mønstre en del overskud for ikke at blive misforstået eller sat i bås med "fjenden" i tilfælde af at de har en holdning der befinder sig et eller andet sted i en gråzone.

 

Denne kommentar ses også indimellem i Millan-debatterne, i hvert fald den første del af den - at de meget aktive i debatten "bare vil ha' ret". Eller som Sigurd også jævnligt er inde på - at man kun anerkender én form for træning.

 

Intet kunne være mere forkert... Millan-debatten har faktisk gjort noget ganske usædvanligt, den har fået vidt forskellige hundefolk at enes omkring én sag. Der er både hundefolk og -foreninger der normalt ellers ikke er enige om ret meget! Så hvordan skulle de kunne "få ret", eller hvordan kan de "kun anerkende én form for træning", når de selv repræsenterer flere forskellige former for træning..??

 

Det eneste "frontkæmperne" er interesserede i, er at folk får øjnene op for hvad det egentlig er Millan gør ved hundene, og at gøre opmærksom på at der findes andre metoder, der er meget mere hundevenlige - og som f.ø fungerer mindst lige så godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej tværtimod min mave er ikke stærk og jeg søger ikke klip på Youtube af samme årsag.

 

Dette klip blev vist på TV.

Er det stadig ikke i orden at advare mod Millans metoder?

 

Jeg er ked af det Ninjamor, jeg er slemt dårlig til at tage parti.

Jeg er tit den der træder imellem i en konflikt og skaber en forbindelse imellem flere parter i et rum. Nogle gange går det godt, nogle gange flyver øretæverne omkring og lander på mig i forbifarten og nogle gange må jeg bare træde nogle skridt tilbage og blot erkende at her rakte mine evner ikke til at bygge bro og ro på et givent tidspunkt. Og endnu andre gange får man jokket i det og blot ophedet en allerede igangværende debat.

 

Det er vist bare sådan det er at være menneske, det har jeg sårn nogenlunde lært at leve med.

 

Som jeg skrev i min allerførste post, så valgte jeg, at træde en fod i debatten og give mit besyv med, det har jeg hermed gjort og ikk så lidt endda. :-D

 

Men når du spørger mig direkte om det er i orden at advare imod Milans metoder, så kan jeg jo kun svare ja, - jeg har ikke på noget tidspunkt været direkte imod det. Jeg har bare haft luftet andre alternativer, der kunne være en anden løsning eller sideløbende løsning til de projekter, som folk allerede har sat i værk.

 

Jeg synes også der i forlængelse af debatten er kommet nogle fine initiativer på bordet, så et klap på skuldrene for det.

 

Men spørger du mig, om jeg kan bistå i at forsage Milan og alt hans arbejde, så vil jeg nok være rigtig dårlig til det.

 

Jeg vil ikke være fortaler for hans arbejde, men jeg ville heller ikke højlydt ytrer negative vendinger om ham, det får ingen noget ud af.

Vi skal videre i teksten, der er også en dag i morgen og nye folk, der søger vores råd og vejledning, de skal ses og høres, uden at blive fyldt med vores eget brok om Milan.

 

Fundamentet jeg skal bygge på, er ikke frygt og afsky og en fælles fjende, men derimod vil jeg bygge på at være opmærksom og imødekommende overfor de behov folk har, uden at blande Milan ind i det.

 

Det er det bedste jeg kan mønstre.

Jeg holder meget af hunde, men jeg holder ligeså meget af mennesker.

Mennesker er sårbare og har de fået forkert socialisering og prægning igennem tilværelsen så opfører de sig derefter.

Det er ikke deres skyld, det er bare kedelig indlæring.

 

Det gælder for barnet i skolegården og det gælder den voksne mand, der er vokset op i sydamerika, som tilfældigvis er blevet kendt.

 

De skal alle behandles ens og når de gør noget forkert i mine øjne, så skal de guides eller man må afvente og se hvad morgendagen bringer.

Det sker ikke så sjældent at mennesker selv får reflekteret over tingene i deres tanker og efterfølgende når at forandre deres handlinger og meninger, uden indblanding.

 

Du kan sige at det er fortolkninger og spekulationer, men det her er kernen i mig og den forsøger jeg at værne om.

Som jeg har nævnt tidligere har jeg selv været bruger af de gamle metoder.

Jeg har i dag en erfaring der hver dag fortæller mig, at det sværeste ikke er at lære nye metoder, det sværeste er at tilgive sig selv og tilgive andre for at have været medvirkende til, at jeg blev og gjorde, som jeg nu engang havde lært at gøre.

 

Derfor er det ikke min opgave at advare, det er heller ikke min opgave at dømme, eller fortælle andre hvordan de bør gøre tingene.

Den rolle har jeg ikke ret til, ikke med den baggrund jeg har. Der er nogle af jer andre bedre rustet til at turde dømme andre og bevæge jer frit rundt i følelser som vrede og bitterhed overfor en fyr som Milan.

 

Jeg har selv været en Milan, hvordan skal jeg kunne dømme ham nu? Når jeg allerde har været igennem en proces, hvor jeg måtte tilgive mig selv nøjagtig det samme?

 

Min stemme er nødt til at gå til tilgivelse. Og jeg skal ikke arbejde målrettet for at advarer imod en mand, som jeg intet skal have med at gøre.

 

Jeg er nødt til at skue fremad og bare give folk det de har brug for, når de beder om hjælp.

 

Så må I andre tilføje de andre nødvendige stemmer, der har ligeså meget berettigelse, men som jeg bare ikke selv står i position til at kunne mønstre eller tillade mig.

 

Så det er ikke fordi jeg ikke gerne vil imødekomme dig Ninjamor, jeg står bare et andet sted i livet, hvor verden ser anderledes ud og den er jeg nødt til at handle i overensstemmelse med.

 

Og ærligt talt så aner jeg ikke om Milans metoder virker på sigt. Jeg er ikke spåkone.

 

Men at klippet vi lige har set var rigtig ubehageligt at kigge på, det er der ingen tvivl om. Jeg har det stadig dårligt over det, det kommer jeg til at gå med på nethinden i nogle dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Har lige klippet to ting ud her, som jeg ikke kan lade være med at kommentere... Det er kun de to udtalelser/argumenter i sig selv jeg kommenterer, da de begge forekommer ret tit i debatterne.

 

 

 

Dette er en meget typisk kommentar om positive/bløde træningsmetoder, jeg har set den rigtig mange gange i Millan-debatterne - og jeg bli'r ærligt og oprigtigt frustreret og ked af det, hver gang jeg ser den...

 

For mig tyder dette argument på en kæmpe misforståelse af de positive metoder, og at den desværre er ret udbredt blandt folk der ikke selv har prøvet det. Jeg ser det også som at man kun anerkender to former for træningsmetoder - enten Millans, eller også godbidsmaskine.

 

IMØ er det hamrende vigtigt at vi kommer de her misforståelser/fordomme til livs! Det er mindst lige så vigtigt som at advare imod Millans metoder.

 

 

 

Denne kommentar ses også indimellem i Millan-debatterne, i hvert fald den første del af den - at de meget aktive i debatten "bare vil ha' ret". Eller som Sigurd også jævnligt er inde på - at man kun anerkender én form for træning.

 

Intet kunne være mere forkert... Millan-debatten har faktisk gjort noget ganske usædvanligt, den har fået vidt forskellige hundefolk at enes omkring én sag. Der er både hundefolk og -foreninger der normalt ellers ikke er enige om ret meget! Så hvordan skulle de kunne "få ret", eller hvordan kan de "kun anerkende én form for træning", når de selv repræsenterer flere forskellige former for træning..??

 

Det eneste "frontkæmperne" er interesserede i, er at folk får øjnene op for hvad det egentlig er Millan gør ved hundene, og at gøre opmærksom på at der findes andre metoder, der er meget mere hundevenlige - og som f.ø fungerer mindst lige så godt!

 

Tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Ville du heller ikke reagere hvis du så en hund blive behandlet som den video du lige har set?

Har folk ret til at behandle hunde som Jonbee blev behandlet af Millan?

 

Jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg ville reagerer. Jeg kan håbe, at jeg ville reagerer, men hvad ved jeg om den type hundetræning?

Da jeg var barn og ung virkede det jo, vi havde nogle vældig lydige dyr.

Min erfaring er at det virker?

Hvad skal jeg svare?

 

Det var da først da jeg lærte noget nyt og det gik op for mig at jeg ikke behøvede at se dyr lide, at der kom noget ud af det for mig?

 

Og der er også nogle af os, for hvem det bare ikke virker naturligt at blande os i andre menneskers gøren og laden.

 

Så kan det godt være at folk stimler sammen i hobetal, men vi andre findes altså også. Os der ikke aner, hvad vi skal synes og tro og som bare vil videre i teksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste "frontkæmperne" er interesserede i, er at folk får øjnene op for hvad det egentlig er Millan gør ved hundene, og at gøre opmærksom på at der findes andre metoder, der er meget mere hundevenlige - og som f.ø fungerer mindst lige så godt!

 

Ja så kan jeg godt se, at jeg ikke har forklaret mig tydeligt nok.

 

Bedre forklaret vil nok være at sige, at frontkæmpere vil have deres mission gennemført og sådan er det.

Det er inbegrebet af frontkæmpere.

De løber i front, de trækker andre med sig, og de går lige på med energi og stædighed overfor de forhindringer, som de møder på deres vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
]Jeg er ked af det Ninjamor, jeg er slemt dårlig til at tage parti.

 

Vægt ligesom jeg?

 

Jeg er tit den der træder imellem i en konflikt og skaber en forbindelse imellem flere parter i et rum. Nogle gange går det godt, nogle gange flyver øretæverne omkring og lander på mig i forbifarten og nogle gange må jeg bare træde nogle skridt tilbage og blot erkende at her rakte mine evner ikke til at bygge bro og ro på et givent tidspunkt. Og endnu andre gange får man jokket i det og blot ophedet en allerede igangværende debat.

 

Det er vist bare sådan det er at være menneske, det har jeg sårn nogenlunde lært at leve med.

 

 

Du lyder som mig

 

Som jeg skrev i min allerførste post, så valgte jeg, at træde en fod i debatten og give mit besyv med, det har jeg hermed gjort og ikk så lidt endda. :-D

 

Men når du spørger mig direkte om det er i orden at advare imod Milans metoder, så kan jeg jo kun svare ja,

 

Tak

 

- jeg har ikke på noget tidspunkt været direkte imod det. Jeg har bare haft luftet andre alternativer, der kunne være en anden løsning eller sideløbende løsning til de projekter, som folk allerede har sat i værk.

 

Jeg synes også der i forlængelse af debatten er kommet nogle fine initiativer på bordet, så et klap på skuldrene for det.

 

Okay

 

Men spørger du mig, om jeg kan bistå i at forsage Milan og alt hans arbejde, så vil jeg nok være rigtig dårlig til det.

 

Det er der heller ingen der siger man skal. Som der er skrevet så tit: Alt er ikke enten sort eller hvidt heller ikke Millan

 

Jeg vil ikke være fortaler for hans arbejde, men jeg ville heller ikke højlydt ytrer negative vendinger om ham, det får ingen noget ud af.

Vi skal videre i teksten, der er også en dag i morgen og nye folk, der søger vores råd og vejledning, de skal ses og høres, uden at blive fyldt med vores eget brok om Milan.

 

Det du kalder "brok" er faktisk anbefaling af ikke at bruge Millans hårdhændede og grænseoverskridende metoder. Anbefaling på baggrund af viden - ikke bare holdning - viden

 

Fundamentet jeg skal bygge på, er ikke frygt og afsky og en fælles fjende, men derimod vil jeg bygge på at være opmærksom og imødekommende overfor de behov folk har, uden at blande Milan ind i det.

 

Folk som ikke selv søger debatter mv får ikke blandet Millan ind i nogetsomhelst

 

Det er det bedste jeg kan mønstre.

Jeg holder meget af hunde, men jeg holder ligeså meget af mennesker.

Mennesker er sårbare og har de fået forkert socialisering og prægning igennem tilværelsen så opfører de sig derefter.

Det er ikke deres skyld, det er bare kedelig indlæring.

 

Det gælder for barnet i skolegården og det gælder den voksne mand, der er vokset op i sydamerika, som tilfældigvis er blevet kendt.

 

De skal alle behandles ens og når de gør noget forkert i mine øjne, så skal de guides eller man må afvente og se hvad morgendagen bringer.

Det sker ikke så sjældent at mennesker selv får reflekteret over tingene i deres tanker og efterfølgende når at forandre deres handlinger og meninger, uden indblanding.

 

I princippet er jeg hamrende ligeglad med Millan, hans baggrund, hans børn og ægteskab. Han kan være i fred for mig, jeg kunne såmænd sagtens drikke en kop te sammen med ham, men jeg vil ikke se hans "rehabiliteringsmetoder" udbredt mere end de er og kan jeg gøre noget for det, så vil jeg gøre det.

 

Du kan sige at det er fortolkninger og spekulationer, men det her er kernen i mig og den forsøger jeg at værne om.

Som jeg har nævnt tidligere har jeg selv været bruger af de gamle metoder.

Jeg har i dag en erfaring der hver dag fortæller mig, at det sværeste ikke er at lære nye metoder, det sværeste er at tilgive sig selv og tilgive andre for at have været medvirkende til, at jeg blev og gjorde, som jeg nu engang havde lært at gøre.

 

Det har du ret i

 

Derfor er det ikke min opgave at advare, det er heller ikke min opgave at dømme, eller fortælle andre hvordan de bør gøre tingene.

Den rolle har jeg ikke ret til, ikke med den baggrund jeg har. Der er nogle af jer andre bedre rustet til at turde dømme andre og bevæge jer frit rundt i følelser som vrede og bitterhed overfor en fyr som Milan.

 

Nej nu må du stoppe :shock:

 

Du siger, at fordi du har haft trænet hårdt har du ikke RET til at advare andre mod at gøre det samme.

Du har ikke, VI har ikke ret til at dømme, men vi har sgu da al ret til at give erfaring videre og fraråde andre mod at begå samme fejl.

 

Den røde markering er langt under lavmålet

 

 

Jeg har selv været en Milan, hvordan skal jeg kunne dømme ham nu? Når jeg allerde har været igennem en proces, hvor jeg måtte tilgive mig selv nøjagtig det samme?

 

Det er DIG der taler om at dømme... Hvis du synes at f.eks. jeg dømmer så tag og læs mine indlæg igen!

 

Min stemme er nødt til at gå til tilgivelse. Og jeg skal ikke arbejde målrettet for at advarer imod en mand, som jeg intet skal have med at gøre.

 

Jeg er nødt til at skue fremad og bare give folk det de har brug for, når de beder om hjælp.

 

Så må I andre tilføje de andre nødvendige stemmer, der har ligeså meget berettigelse, men som jeg bare ikke selv står i position til at kunne mønstre eller tillade mig.

 

Så det er ikke fordi jeg ikke gerne vil imødekomme dig Ninjamor, jeg står bare et andet sted i livet, hvor verden ser anderledes ud og den er jeg nødt til at handle i overensstemmelse med.

 

Og ærligt talt så aner jeg ikke om Milans metoder virker på sigt. Jeg er ikke spåkone.

 

Men at klippet vi lige har set var rigtig ubehageligt at kigge på, det er der ingen tvivl om. Jeg har det stadig dårligt over det, det kommer jeg til at gå med på nethinden i nogle dage.

 

Tilgivelse udelukkes ikke af at man fraråder andre at gå i Millans fodspor.

 

Jeg har ikke noget at tilgive Millan, det er hundene som skal, og se, det gør de jo nok, sådan er hunde jo...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg ville reagerer. Jeg kan håbe, at jeg ville reagerer, men hvad ved jeg om den type hundetræning?

Da jeg var barn og ung virkede det jo, vi havde nogle vældig lydige dyr.

Min erfaring er at det virker?

Hvad skal jeg svare?

 

Det var da først da jeg lærte noget nyt og det gik op for mig at jeg ikke behøvede at se dyr lide, at der kom noget ud af det for mig?

 

Og der er også nogle af os, for hvem det bare ikke virker naturligt at blande os i andre menneskers gøren og laden.

 

Så kan det godt være at folk stimler sammen i hobetal, men vi andre findes altså også. Os der ikke aner, hvad vi skal synes og tro og som bare vil videre i teksten.

 

At noget virker er vel ikke ensbetydende med at det er godt?

 

Jeg skal gøre min køkkenvask ren og tager en børste med vand og sæbe og skrubber. Vasken er ren.

 

Eller jeg tager en renslet pude og skal derfor bruge mindre tid og yde en mindre indsats. Vasken er ren.

Nu har den desværre også bare fået nogle dybe ridser som aldrig forsvinder

Link til indlæg
Del på andre sites

Vægt ligesom jeg?

 

Jep jeg er vægt lol. :-D

 

 

 

Det du kalder "brok" er faktisk anbefaling af ikke at bruge Millans hårdhændede og grænseoverskridende metoder. Anbefaling på baggrund af viden - ikke bare holdning - viden

 

 

lol hallo, du ved ligeså godt som jeg, at det godt nok kommer an på hvilken person ordene kommer ud af. Nogle ville være istand til at formidle diplomatisk, andre taler, som var de lige spyttet ud fra "skolegården" eller "Paradise Hotel", og det er ikke altid lige pæne vendinger. :???:

 

Nej nu må du stoppe :shock:

 

Du siger, at fordi du har haft trænet hårdt har du ikke RET til at advare andre mod at gøre det samme.

Du har ikke, VI har ikke ret til at dømme, men vi har sgu da al ret til at give erfaring videre og fraråde andre mod at begå samme fejl.

 

Og hvem gider høre om det, tror du?

Det er vist ikke særlig mange.

Mange vil hellere drage deres egne erfaringer og hvis jeg anstrenger mig, så kan jeg egentligt også godt huske, at jeg selv har været sådan.

Kan selv, vil selv, ved alt.

Næh det er ikke en menneskeret at dele sine erfaringer, og jeg føler ikke at jeg har nogen ret til at pådutte andre mine egne.

 

 

 

Tilgivelse udelukkes ikke af at man fraråder andre at gå i Millans fodspor.

 

Jeg tror ikke på, at jeg kan afbalancere mine ord, så det ikke kommer til at lyde som alt andet end forståelse. Derudover er jeg ikke glad for at rådgive i det hele taget i personlige affærer, med mindre folk dissideret søger råd. Jeg forventer ikke at mine råd er de vise sten. Tænk hvis jeg rådede folk til noget, der ikke var rigtig for dem.

 

Jeg har ikke noget at tilgive Millan, det er hundene som skal, og se, det gør de jo nok, sådan er hunde jo...

 

Jah.

De er så tilpasningsvenlige.

 

Men nu skal vi altså lige holde en pause Ninjamor, nu har jeg siddet ved computeren alt for længe og mine øjne er lige ved at blive firkantede.

 

Det har været nogle rigtig fine input du har været kommet med, tak for dem. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

At noget virker er vel ikke ensbetydende med at det er godt?

 

Nix det er ikke det samme som at det er godt.

Men for nogle behøver det heller ikke være godt, eller også ved de ikke hvad der er godt og har heller ikke brug for at vide det, fordi det de gør det allerede virker.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tilgivelse udelukkes ikke af at man fraråder andre at gå i Millans fodspor.

 

Jeg har ikke noget at tilgive Millan, det er hundene som skal, og se, det gør de jo nok, sådan er hunde jo...

 

Kender en mand midt i 40érne som startede sin karriere på konkurrencebanen, på samme måde som mange andre der trænede hund for 25 år siden.

 

I hans uddannelse som træner, var halvdelen af pensum, at påføre hunden mest muligt ubehag, som han selv udtrykte det. Bla. blev de undervist i, hvordan de hårdest og mest effektivt muligt, rykkede i linen og hvor store piggene i halsbåndet burde være for at det havde mest mulig effekt - Uden at betyde dyrlægeregninger.

 

Han har ført flere hunde i elite klassen med disse metoder - Ligesom han har knækket flere hunde med metoderne.

 

Selvsamme mand træner nu udelukkende hans cross-over hund med positive metoder - Ren klikkertræning, faktisk. Han underviser kun udfra disse principper.

 

Han sagde den anden dag, at for hver hundeføre han får lært de "nye" principper fremfor de aversive, så føler han at han får tilgivelse fra én af de hunde han knækkede med de hårde metoder.

 

Han sagde, at han ikke har dårlig samvittighed over han gjorde som han gjorde dengang, for han vidste ikke bedre - Mennesket troede jo også at jorden var flad engang, som han formulerede det ;-)

 

Men at han ville have det rigtig skidt hvis han ikke arbejdede for at udbrede de positive indlæringsprincipper - for det karaktertræk der opvejer menneskets uvidenhed på nogle punkter, er evnen til at lære nyt, ændre holdning og udbrede den nye viden til andre.

 

Synes egentlig han sagde meget godt, at man ikke behøver have det skidt over at man gjorde skade på hundene engang - Men at man bør have det skidt, hvis man ignorere at folk stadig gør skade på deres hunde og ikke gør noget for at vise dem man omgås, en anden retning.

 

Han gør det ikke med store armbevægelser, men startede i de små - Og det voksede sig hurtigt større. Det tager jeg sgu' hatten af for :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kender en mand midt i 40érne som startede sin karriere på konkurrencebanen, på samme måde som mange andre der trænede hund for 25 år siden.

 

I hans uddannelse som træner, var halvdelen af pensum, at påføre hunden mest muligt ubehag, som han selv udtrykte det. Bla. blev de undervist i, hvordan de hårdest og mest effektivt muligt, rykkede i linen og hvor store piggene i halsbåndet burde være for at det havde mest mulig effekt - Uden at betyde dyrlægeregninger.

 

Han har ført flere hunde i elite klassen med disse metoder - Ligesom han har knækket flere hunde med metoderne.

 

Selvsamme mand træner nu udelukkende hans cross-over hund med positive metoder - Ren klikkertræning, faktisk. Han underviser kun udfra disse principper.

 

Han sagde den anden dag, at for hver hundeføre han får lært de "nye" principper fremfor de aversive, så føler han at han får tilgivelse fra én af de hunde han knækkede med de hårde metoder.

 

Han sagde, at han ikke har dårlig samvittighed over han gjorde som han gjorde dengang, for han vidste ikke bedre - Mennesket troede jo også at jorden var flad engang, som han formulerede det ;-)

 

Men at han ville have det rigtig skidt hvis han ikke arbejdede for at udbrede de positive indlæringsprincipper - for det karaktertræk der opvejer menneskets uvidenhed på nogle punkter, er evnen til at lære nyt, ændre holdning og udbrede den nye viden til andre.

 

Synes egentlig han sagde meget godt, at man ikke behøver have det skidt over at man gjorde skade på hundene engang - Men at man bør have det skidt, hvis man ignorere at folk stadig gør skade på deres hunde og ikke gør noget for at vise dem man omgås, en anden retning.

 

Han gør det ikke med store armbevægelser, men startede i de små - Og det voksede sig hurtigt større. Det tager jeg sgu' hatten af for :5up:

 

Det lyder som om han har fundet ud af det, dejligt.

 

Jeg kan blive fortvivlet over hvad jeg har gjort nogle af mine tidligere hunde, i uvidenhed, magtesløshed og fordi JEG ville nå nogle mål.

 

Jeg har tilgivet mig selv at samme grund - jeg gjorde mit bedste ud fra de forudsætninger jeg havde på daværende tidspunkt. Alligevel gør det ondt at tænke tilbage på selvom det slet ikke kan hamle op med det du beskriver.

 

Jeg er enig i det han siger, vi skal forsøge at "omvende" hundeejere når muligheden er der og det er den nu, med Millandebatten rundt omkring.

 

Men jeg er rystet over at der for kun 25 år siden blev uddannet trænere på denne måde i visse DcH afdelinger

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...