Hop til indhold

Hvalp i lejlighed med gulvtæppe :/

Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Jeg regner med at skulle have en hvalp her inden for de næste måneder, og glæder mig selvfølgelig helt vildt :klap:

Men jeg bor (desværre) i en lejlighed med gulvtæppe over det hele, undtagen køkkenet og badeværelset. Nogen som har prøvet det? Er det bare at gå i gang med at tapetsere hele gulvet med gamle aviser?

Der er ikke ordentligt trægulv under, så det er ikke en mulighed at fjerne gulvtæppet.

Jeg er lidt bange for hvis der nu sker et par uheld, hvilket jo vel er uundgåeligt, at hvalpen så kan lugte det og derfor vil tro det er ok at gøre det igen samme sted (sådan er det vist med katte)?

Nogen herinde som har et godt råd til hvordan man bedst fjerner pletten og lugten, er det noget med at smide salt på eller bruge noget bestemt sæbe?

Jeg har tænkt på at købe nogen gamle gulvtæpper som kan dække hele gulvet til at ligge oven på det faste gulvtæppe, som så kan smides ud igen når engang hvalpen er blevet mere tæt. Det bliver nok ikke så pænt i den periode, men måske bedre end at få ødelagt det andet tæppe!

Da jeg som skrevet bor i lejlighed, overvejer jeg om det kan betale sig at opmuntre hvalpen til at tisse på en avis på badeværelset (badeværelset ligger også lige ved hoveddøren), for det er måske urealistisk at jeg vil kunne nå at løbe ned ad trappen med den, inden den ikke kan holde sig længere.. Er det en helt dum idé som vil gøre det svært for mig senere at lære den at den helst skal helt ud?

Det var så første spørgsmål herinde :genert: Har 100.000 flere i hovedet, men de må få deres egne indlæg hen ad vejen, ellers bliver det vist for uoverskueligt:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg regner med at skulle have en hvalp her inden for de næste måneder, og glæder mig selvfølgelig helt vildt :klap:

Men jeg bor (desværre) i en lejlighed med gulvtæppe over det hele, undtagen køkkenet og badeværelset. Nogen som har prøvet det? Er det bare at gå i gang med at tapetsere hele gulvet med gamle aviser?

Der er ikke ordentligt trægulv under, så det er ikke en mulighed at fjerne gulvtæppet.

Jeg er lidt bange for hvis der nu sker et par uheld, hvilket jo vel er uundgåeligt, at hvalpen så kan lugte det og derfor vil tro det er ok at gøre det igen samme sted (sådan er det vist med katte)?

Nogen herinde som har et godt råd til hvordan man bedst fjerner pletten og lugten, er det noget med at smide salt på eller bruge noget bestemt sæbe?

Jeg har tænkt på at købe nogen gamle gulvtæpper som kan dække hele gulvet til at ligge oven på det faste gulvtæppe, som så kan smides ud igen når engang hvalpen er blevet mere tæt. Det bliver nok ikke så pænt i den periode, men måske bedre end at få ødelagt det andet tæppe!

Da jeg som skrevet bor i lejlighed, overvejer jeg om det kan betale sig at opmuntre hvalpen til at tisse på en avis på badeværelset (badeværelset ligger også lige ved hoveddøren), for det er måske urealistisk at jeg vil kunne nå at løbe ned ad trappen med den, inden den ikke kan holde sig længere.. Er det en helt dum idé som vil gøre det svært for mig senere at lære den at den helst skal helt ud?

Det var så første spørgsmål herinde :genert: Har 100.000 flere i hovedet, men de må få deres egne indlæg hen ad vejen, ellers bliver det vist for uoverskueligt:vinken:

Hej, og velkommen til!

Jeg tror du tænker helt rigtigt mht. det gulvtæppe - der vil nok bli' duftende pletter, som måske kan gøre det svært for hvalpen. Du fjerner det bedst med Rodalon, der slår bakterierne ihjel, og dermed fjerner så meget som muligt at lugten. Brug absolut ikke rengøringsmiddel med ammoniak, det forstærker nemlig lugten.

Det er nok også en god idé at lægge et tykt tæppe ovenpå, som du selv er inde på.

Mht. avis, så er jeg personligt ikke så meget for den metode. Men der er mange andre der synes den er udmærket. Hvis du ellers får luftet din hvalp tit nok, så bør der ikke være problemer med at nå at få den ud, medmindre du bor meget højt oppe..? Når du løfter din hvalp, så "lukker" den som regel også, med mindre den viiirkelig skal rigtig meget...

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen til!

Jeg tror du tænker helt rigtigt mht. det gulvtæppe - der vil nok bli' duftende pletter, som måske kan gøre det svært for hvalpen. Du fjerner det bedst med Rodalon, der slår bakterierne ihjel, og dermed fjerner så meget som muligt at lugten. Brug absolut ikke rengøringsmiddel med ammoniak, det forstærker nemlig lugten.

Det er nok også en god idé at lægge et tykt tæppe ovenpå, som du selv er inde på.

Mht. avis, så er jeg personligt ikke så meget for den metode. Men der er mange andre der synes den er udmærket. Hvis du ellers får luftet din hvalp tit nok, så bør der ikke være problemer med at nå at få den ud, medmindre du bor meget højt oppe..? Når du løfter din hvalp, så "lukker" den som regel også, med mindre den viiirkelig skal rigtig meget...

MVH Korvis

Nej jeg bor kun på 2. sal så det burde vel egentlig ikke være noget problem (så bare den scene fra bruce the almighty, hvor jim carrey løber med tissende hund i fremstrakte arme ned ad trappen for mig:slem:).. Kan godt være jeg skal ned i genbrugsbutikke og lede efter store tæpper, og så ellers satse på at lufte den når den har sovet og spist?

Tak for tippet med rodalon, det må jeg lige få skrevet på indkøbslisten (synes den bliver længere og længere :mrgreen:)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Velkommen :) Vi har selv gulvtæppe alle steder undtagen køkken og badeværelse, og Rodalon er bare ens bedste ven i hvalpe perioden :engel: Jeg fandt ud af den findes på spray, som er så smart den ikke først skal til at blandes op med vand, man tørrer bare tisset væk, (eller dupper det væk hedder det nok mere) og så sprayer man lige og når den så tørre kan man ikke se den mere..

Jeg har valgt rodalon fordi vi også har en 1½ årige der løber rundt på gulvet, så det skal helst diciferes så hurtigt som muligt :)

Jeg vil ikke bruge aviser, igen pga barnet :) Men også fordi jeg ikke først vil lære den det er okay at tisse indenfor, for derefter at skulel lære den det ikke er okay, så hellere springe forvirringen over og lufte lidt oftere :)

Og så velkommen herind :):vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :vinken:

Korvis har skrevet det så godt.

Jeg vil bare lige tilføje:

Skriv en plan for hvornår hvalpen skal ud. Og skriv på hvornår hvalpen tisser/pøller. Så får du en nogenlunde fornemmelse for din hvalp`s rytme med tiden. Jeg har selv brugt det, med god virkning.

Du skal selvfølgelig fodre på nogenlunde samme tidspunkter. For at en plan kan bruges.

Uheld kan ikke undgåes helt.

Jeg skulle også ned af trappen med min første hund. Træsko og jakke tæt på døren. Og pas på ikke at smække dig selv ude, når du skal ned med din hvalp (har selv været der :damn:)

Pøj-pøj med renlighedstræningen, når du får din lille guldklump.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :vinken:

Korvis har skrevet det så godt.

Jeg vil bare lige tilføje:

Skriv en plan for hvornår hvalpen skal ud. Og skriv på hvornår hvalpen tisser/pøller. Så får du en nogenlunde fornemmelse for din hvalp`s rytme med tiden. Jeg har selv brugt det, med god virkning.

Du skal selvfølgelig fodre på nogenlunde samme tidspunkter. For at en plan kan bruges.

Uheld kan ikke undgåes helt.

Jeg skulle også ned af trappen med min første hund. Træsko og jakke tæt på døren. Og pas på ikke at smække dig selv ude, når du skal ned med din hvalp (har selv været der :damn:)

Pøj-pøj med renlighedstræningen, når du får din lille guldklump.

Ha, ja jeg må huske at lade min nøgle ligge i jakkelommen! God ide med et par sko som er hurtige at komme i og ud af.

Jeg er ikke lige færdig med beslutningen om hvordan der skal fodres, dette har jo vist sig at være en hel videnskab i sig selv, med mange forskellige teorier :hmm:

Men det lyder som en god idé med at fodre på bestemte tidspunkter, det er vel ligesom med menneske unger at de har godt af nogen faste rytmer:engel:

Og mange tak for de hurtige svar og velkomsterne!

Det er lige som om at jo mere jeg læser om emnet, jo flere spørgsmål finder jeg :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ikke gulvtæppe. Men i starten var jeg nede 6-7 gange i timen:-D

Da Luna så skulle være alene hjemme efter min ferie havde hun alligevel ikke hele lejligheden, men var heller ikke renlig, jeg endte med at købe voksdug i metermål og dækkede gangen, som hun havde at være i..

Dermed gjorde det ikke så meget, hvis hun tissede etc når jeg ikke var hjemme:-D

Luna fik først råderet over hele lejligheden da hun var over 2 år gammel og var færdig med at dekorere dørkarme og sårn:mrgreen: Og ikke mindst kunne klare det psykisk:-D

Og velkommen til:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg har Njord i et alene hjemmebur, og han har endnu ikke hverken tisset eller lavet afføring deirnde, om det er fordi der både er foder og tyggeben derinde ved jeg ikke :vedikke:

Buret er en størrelse der skulle passe til en labrador (til bilen) men eftersom Njord kun er en lille dansk svensk, så er der jo masser af plads til ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ikke gulvtæppe. Men i starten var jeg nede 6-7 gange i timen:-D

Da Luna så skulle være alene hjemme efter min ferie havde hun alligevel ikke hele lejligheden, men var heller ikke renlig, jeg endte med at købe voksdug i metermål og dækkede gangen, som hun havde at være i..

Dermed gjorde det ikke så meget, hvis hun tissede etc når jeg ikke var hjemme:-D

Luna fik først råderet over hele lejligheden da hun var over 2 år gammel og var færdig med at dekorere dørkarme og sårn:mrgreen: Og ikke mindst kunne klare det psykisk:-D

Og velkommen til:-D

Hej, og tak for velkomsten:-D

Det var en god idé det med voks dug.. Måske med nogen aviser oven på så hvalpen ikke kommer til at skøjte rundt i tis:hmm:(<- lige netop den smiley tror jeg jeg bliver glad for i den kommende tid:lol:)

Ja og det åbner jo endnu et spørgsmål om bur/ikke bur (har kun 1 dør i lejligheden og det er til badeværelset, men det kunne måske også bruges som "bur" hvis det indrettes derefter? Der er bare ingen vinduer, ved ikke om det er en fordel/ulempe, man kunne jo lade lyset være tændt. Men mon ikke det bliver for indelukket? nå, det er jo en helt anden diskution:lol:)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og tak for velkomsten:-D

Det var en god idé det med voks dug.. Måske med nogen aviser oven på så hvalpen ikke kommer til at skøjte rundt i tis:hmm:(<- lige netop den smiley tror jeg jeg bliver glad for i den kommende tid:lol:)

Ja og det åbner jo endnu et spørgsmål om bur/ikke bur (har kun 1 dør i lejligheden og det er til badeværelset, men det kunne måske også bruges som "bur" hvis det indrettes derefter? Der er bare ingen vinduer, ved ikke om det er en fordel/ulempe, man kunne jo lade lyset være tændt. Men mon ikke det bliver for indelukket? nå, det er jo en helt anden diskution:lol:)!

Luna brugte aldrig aviserne.. Jo hun splittede dem ad:lol: Har du heller ikke døråbninger? Hvor du kunne sætte børnegitre? Det havde jeg.. Ingen lukkede døre (andet end til soveværelset, men der er altid lukket, når jeg ikke er derinde..

Og nej, badeværelset ville ikke være for indelukket, hvis du evt satte børnegitter i åbningen istedet for at lukke døren:-) Det kommer jo selvfølgelig an på størrelsen på hund og badeværelse:-D Jeg havde et stort badeværelse i den gamle lejlighed, det har jeg bestemt ikke nu:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna brugte aldrig aviserne.. Jo hun splittede dem ad:lol: Har du heller ikke døråbninger? Hvor du kunne sætte børnegitre? Det havde jeg.. Ingen lukkede døre (andet end til soveværelset, men der er altid lukket, når jeg ikke er derinde..

Og nej, badeværelset ville ikke være for indelukket, hvis du evt satte børnegitter i åbningen istedet for at lukke døren:-) Det kommer jo selvfølgelig an på størrelsen på hund og badeværelse:-D Jeg havde et stort badeværelse i den gamle lejlighed, det har jeg bestemt ikke nu:cry:

Altså det var faktisk også en god idé for jo, har døråbninger både mellem køkkenet, soveværelset, stuen og gangen! Det kunne nok også være praktisk i andre situationer end lige alene hjemme tilvænningen, fx har jeg et familiemedlem som er ret bange for alle hunde også hvalpe..

Tror godt badeværelset kan bruges, det er ret langt, så der ville endda være mulighed for hvalpen at gå over i den anden ende hvis den laver en lille sø i den ene, og bestemt større end et bur.. Desuden vil gulvet ikke tage skade, da det er fliser og der er intet den kan ødelægge for skabene hænger oppe på væggen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Vi har også børnegitter ud til køkkenet, men lige nu kan Njord komme igennem ude i siden.. (Så hvis du skal have en lille hvalp så skal du være opmærksom på dem måske kan komme ud i starten)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også børnegitter ud til køkkenet, men lige nu kan Njord komme igennem ude i siden.. (Så hvis du skal have en lille hvalp så skal du være opmærksom på dem måske kan komme ud i starten)

Så kan det være jeg skal i gang med at lege handyman med noget hønsenet :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Så kan det være jeg skal i gang med at lege handyman med noget hønsenet :lol::lol:

:lol: Ja det kan være :)

Alså lige nu er det for os ret praktisk, for så kan han klemme sig igennem for at komme ud til hans mad, og jeg slipper for at samle foder op fra hele gulvet, efter min datter har leget "Tøm hunden skål, for derefter at ligge hver enkelt stykke op enkeltvis i skålen" :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: Ja det kan være :)

Alså lige nu er det for os ret praktisk, for så kan han klemme sig igennem for at komme ud til hans mad, og jeg slipper for at samle foder op fra hele gulvet, efter min datter har leget "Tøm hunden skål, for derefter at ligge hver enkelt stykke op enkeltvis i skålen" :engel:

Ah, ja det er smart kan jeg godt se:slem:

Har blandt andet valgt at få en hund nu, for at den (forhåbentlig) er blevet stor og fornuftig inden jeg skal have et barn, så jeg ikke står med to "unger" på en gang:mrgreen: Totalt sejt du kan overskue det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:vinken:

Vis du skal havde noget at dække gulvtæppet af med

så kan man købe sådan noget her Afdækningsfilt: Bruges igen og igen

der stof på den ene side men plastik nedenunder så tissen løber ikke igennem og hvalpen skøjter ikke rundt ;)

vis det en lille hvalp

så kan du købe et børnegitter der er lavet af stof

Gate to Go rejsegitter

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:vinken:

Vis du skal havde noget at dække gulvtæppet af med

så kan man købe sådan noget her

der stof på den ene side men plastik nedenunder så tissen løber ikke igennem og hvalpen skøjter ikke rundt ;)

vis det en lille hvalp

så kan du købe et børnegitter der er lavet af stof

:)

Ih, det kender jeg da godt! Har brugt det som afdækning når jeg har malet i min lejlighed! Det er jo helt vildt smart, i forhold til store tæpper, tusind tak for idéen! Og så er det vandtæt:klap:

Sådan en stof låge ser faktisk også rigtig smart ud, og så kan man tage den med sig hvis man skal besøge nogen, det er jo også godt. Det bliver ikke en mini hund som din, men hvis den låge skal være sikkert til et barn, så må den da kunne holde til en del...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, det kender jeg da godt! Har brugt det som afdækning når jeg har malet i min lejlighed! Det er jo helt vildt smart, i forhold til store tæpper, tusind tak for idéen! Og så er det vandtæt:klap:

Sådan en stof låge ser faktisk også rigtig smart ud, og så kan man tage den med sig hvis man skal besøge nogen, det er jo også godt. Det bliver ikke en mini hund som din, men hvis den låge skal være sikkert til et barn, så må den da kunne holde til en del...

Så lidt ;)

ja det nemlig super smart, det fås sikkert billiger andre steder end flugger

men det var lige det jeg kunne finde på nettet.

Ja så længe det ikke er en kæmpe hund så tror jeg godt den kan holde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lidt ;)

ja det nemlig super smart, det fås sikkert billiger andre steder end flugger

men det var lige det jeg kunne finde på nettet.

Ja så længe det ikke er en kæmpe hund så tror jeg godt den kan holde ;-)

Det er det ikke, jeg vil finde en som ender på max +/- 15 kg, men jeg håber egentlig også at den ikke får brug for en afspærring når den bliver voksen. Men ellers kan man jo finde en ny til den tid og kraftigere.. Så dog lige prisen, tror jeg vil holde lidt øje med dba her den næste tid mon ikke man kan få en billigere brugt, det er trods alt nok ikke mange babyer som ligefrem slider sådan en afspærring op, inden de vokser fra den:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Uanset hvad man gør, kommer man til at tørre op i nogen tid. Det hører med til det at have hund - i hvert fald i starten:)

Det tror jeg heller ikke der er nogen som er i tvivl om;-)

Men derfor sker der vel ikke noget ved at prøve at begrænse skaderne ved at overveje en form for afdækning og hvilke rengøringsmidler der er bedst at bruge:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites