Hop til indhold

Hund eller ej?


Gæst dennye
 Share

Recommended Posts

Hej alle hundeglade mennesker derude :)

 

Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber, at kunne få lidt hjælp til.

Er en pige på 20 som nu (endeligt) flytter hjemmefra !:-D

Jeg overvejer stærkt at anskaffe mig en lille hvalp, da jeg har en masse kærlighed jeg vil gi den lille englebasse :lun:

Vil dog lige vide om de ressourcer jeg har til rådighed er gode nok for hvalpen, da jeg ikke vil gå på kompromis med dens velbefindende!

 

Min lejlighed er på ca 40 kvadratmeter uden adgang til have/altan.

Jeg er i skole fra ca 9-15.30 i hverdagene og i weekenderne er jeg hjemme 99,9% af tiden.

Dvs. at jeg i hverdagene kan gå en morgentur inden skole og selvfølgelig når jeg kommer hjem igen. (+ aftentur og det løse :) ) Efter skole er der self lektier der skal ordnes, men der vil være masser af tid til leg og hygge!

 

Jeg har ikke haft hund tidligere men har i den seneste periode læst en masse omkring de forskellige racer. - Jeg er selv kommet frem til at HVIS jeg skulle ha en lille hvalp ville en Chihuahua passe udemærket størrelses og temperaments mæssigt. Er i enige, eller har i evt. andre forslag :)?

Derudover vil jeg også spørge hva' i synes om lejlighedens str. osv - er det fair for en chihuahua?

Hvis det så skal være en Chihuahua; hva skal jeg holde øje med når jeg skal købe hvalpen? Stamtavle er ikke så vigtig for mig, så længe det er en ægte (helst korthåret) Chihuahua, som er sund og rask er der ingen andre krav fra min side. :)

 

Vil i foreslå en tæve eller en han? (har hørt noget om at tæver er roligere og derfor "nemmere" til en nybegynder som mig:confused:)

 

Og hvor meget "koster" en chihuahua månedligt? - det er ikke fordi jeg ikke vil bruge penge på bassen, jeg spørger fordi jeg vil være sikker på, at jeg har ressourcer nok til at gi min hvalp alt det nødvendige og mere til. Jeg vil ikke have at min "dumhed" eller mangel på økonomi skal ramme den lille :(

 

Har i ellers andet i kan tænke på er i meget velkomne til forslag!

 

på forhånd tak :)

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til. Du har gjort dig en masse gode tanker om det at få en hunde, men det allervigtigste inden du fortsætter drømmehjulet er at sikre dig 100% at du gerne må have hund der hvor du bor nu. og overveje om du magter at have besværet når du engang skal flytte med at finde et sted, hvor man må have hund. Det er faktisk rigtig svært, og noget som virkelig kan blive træls at stå med som relativt ung.

 

Har du kigget i din lejekontrakt? Står der noget om hunde/dyr? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :vinken:

 

Jeg syntes det er længe for sådan en lille hvalp, at være alene... Har du evt. nogle som kan komme og kigge til den midt på dagen ?

 

Heldigvis så plejer sådanne nogle skoleelever at have nogle gode lange ferie, hvor man kan få kørt en hvalp rigtigt ind.

 

Jeg synes også, at du først og fremmest skal være helt sikker på, at du må have hund der hvor du bor.

 

Lejlighedens størrelse har ikke den store betydning - man kan også have en stor hund på få kvm. Aktivering og motion af hunden foregår jo ikke indenfor, men ude i den store verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :vinken:

 

Jeg syntes det er længe for sådan en lille hvalp, at være alene... Har du evt. nogle som kan komme og kigge til den midt på dagen ?

 

Ja der er jo også spørgsmålet om alene hjemme. Uanset hvad, så er det jo vigtigt at du kan få ferie i en længere periode, så alene hjemme kan trænes grundigt og i hvalpens tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vigtigt at du finder en ordning med at få passet guldklumpen om dagen mens du er i skole. En hvalp kan slet ikke være alene i så lang tid. Og du er virkelig på den, hvis din hund aldrig lærer at være alene. Hvad vil du så gøre?

For det sker altså at især de små selskabshunde ikke kan være alene. Når du bor i lejlighed vil der være irritation og klager fra naboerne.

 

En anden meget, meget vigtig ting er, at du køber din eventuelle hvalp fra en opdrætter der er medlem af Dansk Kennelklub og at hvalpen har en stambog fra Dansk Kennelklub.

Du kan "spare" rigtig mange penge på at lade være med at følge mit råd, men du risikerer at stå med en hund, der kommer til at koste væsentligt mere end en DKK-hvalp.

Udgifterne løber nok op til mindst 500 kr om måneden.

Der skal helbredscheck til og vaccinationer og den bedste mad som opdrætter anbefaler, især mens den er lille. OG forsikringer. Ansvarsforsikringen er lovpligtig og sygeforsikringen er en nødvendighed når du ikke er lavet af penge..

Sygeforsikringen betaler ikke alting. Langtfra. Men den redder din hunds liv, hvis den. f.eks. brækker et ben og kræver en større operation for at blive rask igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kan arrangerer dig med lidt hvalpebørnehave måske- at en sød nabo eller lignende kunne have hvalpen i dagtimerne- så synes jeg du lyder ret fornuftig. -som udgangspunkt bør en hvalp ikke være ret meget alene og jeg ville sige- 1 måned er du sammen med den hele tiden- undtagen når du træner alene hjemme- derefter max 5 timer.

tæve er nogengange lidt nemmere, hvor hannerne måske strejer lidt og har udlængsel- men jeg synes ikke forskellen er så alvorlig.

raceren eller ikke raceren- hvis du køber en racerenhund med stamtavle- har du bedre mulighed for at undersøge forældrerdyrenes helbred og temperament

 

mht penge- du bliver nok lidt overrasket- det er jeg blevet- selvom mine dyrlægeregninger er meget meget billige

men anskaffelse chihuahua- omkring 10-15000kr

seletøj,skåle,seng,taske mv omkring 1000kr

2 vaccinationer omkring 1800kr

ormekur kan ikke huske

evt rabiesvacc til pas omkring 800kr

foder , omrking 450kr pr sæk (men den rækker langt til en chihuahua

ansvarsforsikring 3-400kr /år

sygeforsikring 1000-1500kr/år

hundetræning omkring 100kr /gang

småting som bideben,legtøj,aktivering, olie, kam (min kostede 500kr) klosaks,godbider, evt udstillinger osv osv---

så ryger der lige en penicilinkur (250kr) 1 uges skånekost= 150kr,

 

jeg har set en beregning fra tænk, der har påvist at en hund i dens levetid koster ejeren 180000kr.........det kan jeg ikke få til at passe- men tænk plejer jo at være meget fornuftige.

 

hvis du kan finde dagaktivering- så synes jeg at din udfordring er om du er sikker på du de næste 10 år kan være rimmelig stabil i din hverdag (i tyverne går det jo ofte stærkt med at skifte hverdagene ud (rejser,kærester,flytning,byture :0)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :vinken:

 

Jeg syntes det er længe for sådan en lille hvalp, at være alene... Har du evt. nogle som kan komme og kigge til den midt på dagen ?

 

Det er vigtigt at du finder en ordning med at få passet guldklumpen om dagen mens du er i skole. En hvalp kan slet ikke være alene i så lang tid. Og du er virkelig på den, hvis din hund aldrig lærer at være alene. Hvad vil du så gøre?

For det sker altså at især de små selskabshunde ikke kan være alene. Når du bor i lejlighed vil der være irritation og klager fra naboerne.

 

NU bliver jeg altså nød til at spørge jer, hvad I så mener er rimeligt, at en hvalp kan være selv? Og hvilken alder vil den være i stand til at være alene hjemme i 7 timer????

Jeg sidder nemlig og tænker, at langt de fleste jo ikke kan tage "orlov", når de får hund. Og derfor så måske kun har 3-4 ugers ferie, når man henter en hvalp. Da vi fik vores hund, var jeg hjemme med hende de første 4 uger (hun var 12 uger, da vi hentede hende), herefter var vi begge på job i hverdagene, og hun kunne uden uheld eller ødelæggelser være hjemme selv i 7 timer! Hvis I ikke mener dette er rimeligt, så går jeg ud fra, at I også mener, at langt de fleste hundeejer har et problem med alenehjemme - for undskyld mig, men hvem har mulighed for at være hjemme med sin nye hund i længere perioder (med mindre man er hjemmegående):vedikke:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke lige umiddelbart nogen jeg ved, kan komme og se til den lille. :/

ellers ser det ok ud i forhold til økonomien etc. - det største problem bliver dog det faktum, at hvalpen kommer til at være alene hjemme.

 

ville det så være bedre hvis jeg købte en lidt ældre hund? evt. 4-5 mdr?

Link til indlæg
Del på andre sites

NU bliver jeg altså nød til at spørge jer, hvad I så mener er rimeligt, at en hvalp kan være selv? Og hvilken alder vil den være i stand til at være alene hjemme i 7 timer????

Jeg sidder nemlig og tænker, at langt de fleste jo ikke kan tage "orlov", når de får hund. Og derfor så måske kun har 3-4 ugers ferie, når man henter en hvalp. Da vi fik vores hund, var jeg hjemme med hende de første 4 uger (hun var 12 uger, da vi hentede hende), herefter var vi begge på job i hverdagene, og hun kunne uden uheld eller ødelæggelser være hjemme selv i 7 timer! Hvis I ikke mener dette er rimeligt, så går jeg ud fra, at I også mener, at langt de fleste hundeejer har et problem med alenehjemme - for undskyld mig, men hvem har mulighed for at være hjemme med sin nye hund i længere perioder (med mindre man er hjemmegående):vedikke:

 

- ja jeg kan heller ikke helt forstå det :oops:

altså ved godt at når hvalpen kommer hjem skal jeg være hos ham/hende den første tid. men havde troet, at den godt kunne klare sig efter en mdr ca?

måske er det bare mig :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det vil ikke være bedre at købe en på en 4-5 måneder- generelt bør hunde ikke lades alene mere en max 4-5 timer. Jeg vil dog anbefale dig at den hvalp du køber, først at tage den hjem som 10 ugers- så den får to uger mere med tæven, og så sørg for du har ferie-i begyndelsen.

 

Jeg ville i dit sted forsøge at tænke rigtig kreativt for en løsning på alenehjemme problemet. du skal også huske at hvis den er alene fra morgen til aften- så kan du ikke komme hjem og fodre den af- for så at gå igen om aftenen,

 

en anden ting- den skal også have frokost det første lange stykke tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det vil ikke være bedre at købe en på en 4-5 måneder- generelt bør hunde ikke lades alene mere en max 4-5 timer. Jeg vil dog anbefale dig at den hvalp du køber, først at tage den hjem som 10 ugers- så den får to uger mere med tæven, og så sørg for du har ferie-i begyndelsen.

 

Jeg ville i dit sted forsøge at tænke rigtig kreativt for en løsning på alenehjemme problemet. du skal også huske at hvis den er alene fra morgen til aften- så kan du ikke komme hjem og fodre den af- for så at gå igen om aftenen,

 

en anden ting- den skal også have frokost det første lange stykke tid.

 

Det vil sige, at du mener, at langt de fleste hunde i Danmark er alene hjemme flere timer, end de bør???? Vil det så sige, at du mener, at jeg behandler min hund forkert, og at hun ikke har det godt med at være hos mig, når nu jeg byder hende at være selv hjemme i 7 timer i hverdagene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil sige, at du mener, at langt de fleste hunde i Danmark er alene hjemme flere timer, end de bør???? Vil det så sige, at du mener, at jeg behandler min hund forkert, og at hun ikke har det godt med at være hos mig, når nu jeg byder hende at være selv hjemme i 7 timer i hverdagene?

 

Nu har jeg jo ikke ligefrem anklaget dig personligt, men ja, det er en udmærket retningslinie at have med de 4-5 timer for alenehunde. Nogle store voksne hunde klarer dog udfordringen bedre en de små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

NU bliver jeg altså nød til at spørge jer, hvad I så mener er rimeligt, at en hvalp kan være selv? Og hvilken alder vil den være i stand til at være alene hjemme i 7 timer????

Jeg sidder nemlig og tænker, at langt de fleste jo ikke kan tage "orlov", når de får hund. Og derfor så måske kun har 3-4 ugers ferie, når man henter en hvalp. Da vi fik vores hund, var jeg hjemme med hende de første 4 uger (hun var 12 uger, da vi hentede hende), herefter var vi begge på job i hverdagene, og hun kunne uden uheld eller ødelæggelser være hjemme selv i 7 timer! Hvis I ikke mener dette er rimeligt, så går jeg ud fra, at I også mener, at langt de fleste hundeejer har et problem med alenehjemme - for undskyld mig, men hvem har mulighed for at være hjemme med sin nye hund i længere perioder (med mindre man er hjemmegående):vedikke:

 

 

Jeg syntes 6-7 timer om dagen for en lille hvalp på 12-18 uger er for meget... Imens min var så lille gik jeg også hjemme ved hende men hvis jeg ikke havde den mulighed, ville jeg starte med en ½ time og så trappe op ... Jeg kan ikke give dig et præsis tal for hvor mange timer der er rimeligt til en bestemt alder. Det kommer an på den enkle hvalp men som skrevet syntes jeg at 6 timer er for meget til hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

NU bliver jeg altså nød til at spørge jer, hvad I så mener er rimeligt, at en hvalp kan være selv? Og hvilken alder vil den være i stand til at være alene hjemme i 7 timer????

Jeg sidder nemlig og tænker, at langt de fleste jo ikke kan tage "orlov", når de får hund. Og derfor så måske kun har 3-4 ugers ferie, når man henter en hvalp. Da vi fik vores hund, var jeg hjemme med hende de første 4 uger (hun var 12 uger, da vi hentede hende), herefter var vi begge på job i hverdagene, og hun kunne uden uheld eller ødelæggelser være hjemme selv i 7 timer! Hvis I ikke mener dette er rimeligt, så går jeg ud fra, at I også mener, at langt de fleste hundeejer har et problem med alenehjemme - for undskyld mig, men hvem har mulighed for at være hjemme med sin nye hund i længere perioder (med mindre man er hjemmegående):vedikke:

 

Min første, en lille cotontæve, fik en uge - så gik jeg på arbejde... I og for sig har jeg som regel ikke lange arbejdsdage, kører hjemmefra ved 9 og er hjemme igen ved 14.30. Dvs. ca. én time kortere end "dennye" (du må få dig et bedre navn!!! ;-)). Det gik fint, jeg var flittig til at træne, og hun havde aldrig problemer med at være alene hjemme.

 

De næste to, bordercollies begge to, har så haft selskab af en anden hund - dvs. de har ikke gået sammen, men været delt vha. babygitter. Frostie fik kun en forlænget weekend før jeg gik på arbejde!! Iso var alene i 30 min. på trediedagen, og efter 5 dage var hun alene i 1,5 time. Her blev jeg så syg, og lå til sengs med svineinfluenza et stykke tid... Men kort tid efter at jeg var rask igen, var Iso også alene medens jeg var på arbejde.

 

Så det er sandelig ikke alle der bruger i ugevis af alenetræning. Hvis det var nødvendigt, ville jeg aldrig ha haft nogen hund, jeg har nemlig ikke mulighed for at ta' fri fra arbejde...

Link til indlæg
Del på andre sites

- ja jeg kan heller ikke helt forstå det :oops:

altså ved godt at når hvalpen kommer hjem skal jeg være hos ham/hende den første tid. men havde troet, at den godt kunne klare sig efter en mdr ca?

måske er det bare mig :confused:

 

Efter en månedstid kan din hvalp godt være alene, mens du er i skole, MEN du kan ikke forvente, at der IKKE er nogle uheld at tørre op rundt omkring, når du kommer hjem. Kan du tage det i stiv arm og uden at flippe ud på hvalpen er det fint nok.

 

Dog synes jeg også det er mange timer for en hund at være alene. Du har noget kvalitetstid du skal have afviklet med din hund, når du kommer hjem og i weekenden.

 

Mht hvilken hund på 40 kvadratmeter ? Det er total ligegyldigt. Det er jo ikke inde i lejligheden hunden skal brænde krudtet af. Det er sammen med dig til træning (ja det gælder også en lille hund), på gåture osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo ikke ligefrem anklaget dig personligt, men ja, det er en udmærket retningslinie at have med de 4-5 timer for alenehunde. Nogle store voksne hunde klarer dog udfordringen bedre en de små hunde.

 

Nu tog jeg det heller ikke som et personligt angreb, men hvis din holdning er, at en hund kun må være selv 4-5 timer, og min er længere tid selv, så må det jo nødvendigvis give en konklusion på, at du mener, min hund er selv hjemme for længe! Det er så din holdning - og respekt for den. Jeg deler den ikke, og så er den jo ikke længere:-D.

 

Jeg syntes 6-7 timer om dagen for en lille hvalp på 12-18 uger er for meget... Imens min var så lille gik jeg også hjemme ved hende men hvis jeg ikke havde den mulighed, ville jeg starte med en ½ time og så trappe op ... Jeg kan ikke give dig et præsis tal for hvor mange timer der er rimeligt til en bestemt alder. Det kommer an på den enkle hvalp men som skrevet syntes jeg at 6 timer er for meget til hvalpe.

 

Vi har jo alle forskellige holdninger, og det er jo derfor, at vi i dette forum kan dele og diskutere dem. Jeg synes ikke, at trådstarter skal have dårlig samvittighed over at lade sin hund være selv hjemme i 6,5t - selvfølgelig med træning. Det er så min holdning:-D.

 

Og undskyld til trådstarter, at jeg lige blandede mig lidt i din tråd:-D. Min personlige holdning er, at jeg synes, det er ok, at hunden er selv hjemme i din skoletid:5up:. Vores hund har bestemt ikke lidt nogen last eller haft problemer med at være hjemme i det timeantal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg er også selv ligesom dig ung og skal til at have hund. Noge ting jeg har tænkt meget over, er at jeg er i fast forhold, og regner med at skulle have børn inden jeg bliver 30, hvilket vil sige inden for hundens leve tid (hvis alt går vel). Derfor vil jeg have en race som er god med børn og sørge for at invitere min veninde med hendes børn sådan at den lære at være sammen med dem. I forbindelse med at jeg har kigget efter hund, har jeg set en del hunde til omplacering på grund af at ejeren skal have børn. Og jeg mener bare at det er jo ret forventeligt så derfor skylder man sin måske kommende hund at tænke over det :-D

Noget andet jeg også har tænkt meget over, er muligheden for at flytte når man har hund. Jeg har heldigvis nogen gode boligbreve og bor pt i privat boligforening hvor man må have hund. Men måske skal du undersøge hvad dine muligheder er for at finde en større lejlighed hvor du kan have hunden med. Det kan jo sagtens være du vil flytte sammen med en kæreste eller måske bor du i studie bolig nu som du skalflytte ud af når din skole slutter..

 

Noget andet er (kan ikk lige huske om andre har skrevet det), at jeg synes du skal overveje at vælge en hund med stamtavle. Nu kender jeg ikke lige til racen chihuahua, men der er mange gode grunde til at vælge det til.

For det første kan du slet ikke vide om det er rigtig når avleren skriver "ren uden tavle". Der er sikkert andre som kan fortælle meget mere om fordelene ved en tavlehund, jeg ved ikke lige hvad ulemperne skulle være.

Og så vidt jeg ved er chihuahuas faktisk også rigtig dyre uden stamtavle. Så det er måske nogen tusind kroner du spare. Til gengæld får du så 100% sikkerhed for at forældrene ikke kommer fra fx østeuropa eller måske er en helt anden race :-D

 

Du kan også undersøge hvad træning osv koster, man skal bare lige huske alle de ting og ikke kun hvad den koster i foder :)

 

Og så huske at lig en forsikring oven i, når du regner ud hvad hunden kommer til at koste at have. Mener det er cirka 1700 kr om året hvilket vil sige cirka 150 om måneden. Man kan selvfølgelig undlade den, men jeg ville ikke have nerver til det, men gå konstant og bekymre mig om om den nu ville blive syg. Og så er der vist 500 kr i lovpligtig forsikring om året...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens tage små uheld i stiv arm, det er hva der følger med en hvalp :) man kan heller ikke forvente en 10 måneder gammel baby at kunne holde sig, så det er ikke noget problem med mig da det jo er en del af udviklingen :)

 

- nej det er helt iorden, i blander jer så meget i vil ;D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ingen, hvor hunden max. er alene hjemme i 4-5 timer, og på trods heraf er det glade, velfungerende og sunde hunde.

 

Selvfølgelig skal en lille ny hvalp ikke være for længe alene i starten, det siger sig selv, den skal også fodres midt på dagen osv. Men efter den første hvalpetid, synes jeg bestemt godt, den kan være alene i din skoletid.

 

Vi har 2 hunde - og de er alene mere end 4-5 timer hver dag - helt uden problemer af nogen art. Det var den store også, da vi kun havde ham.

 

Da vi fik den store var han 8 uger. Vi havde en uges ferie, herefter en uge hvor vi på skift arbejdede hjemme. Herefter var han alene indtil vores datter kom hjem i spisefrikvarteret, hvor hun luftede og fodrede ham.

 

Jeg har fri kl. 14, og kom altid hjem til en glad hund.

 

Nr. 2 var lidt af et impulskøb. Han er lillebror til den store, og vi havde set at kennelen havde fået et kuld hvalpe (og havde længe talt om hund nr. 2) - og da han efter 4 mdr. stadig var til salg, tog vi beslutningen. Kørte fra Fyn til Sjælland søndag aften hele familien incl. Luffe - og havde Buddy med hjem.

 

Efter et par dage med hjemmearbejde på skift, en datter, der i 2 ugers tid kørte hjem i spisefrikvarteret, var de alene hjemme fra 7.45 - max. 14.15 - helt uden problemer.

 

Om morgenen viser de med al tydelighed, at de altså er klar til at vi smutter - og kommer vi "for" tidligt hjem en dag - er de helt forsovede og og ikke videre selskabelige.

 

Vh. Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hundeglade mennesker derude :)

 

Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber, at kunne få lidt hjælp til.

Er en pige på 20 som nu (endeligt) flytter hjemmefra !:-D

Jeg overvejer stærkt at anskaffe mig en lille hvalp, da jeg har en masse kærlighed jeg vil gi den lille englebasse :lun:

Vil dog lige vide om de ressourcer jeg har til rådighed er gode nok for hvalpen, da jeg ikke vil gå på kompromis med dens velbefindende!

 

Min lejlighed er på ca 40 kvadratmeter uden adgang til have/altan.

Jeg er i skole fra ca 9-15.30 i hverdagene og i weekenderne er jeg hjemme 99,9% af tiden.

Dvs. at jeg i hverdagene kan gå en morgentur inden skole og selvfølgelig når jeg kommer hjem igen. (+ aftentur og det løse :) ) Efter skole er der self lektier der skal ordnes, men der vil være masser af tid til leg og hygge!

 

Jeg har ikke haft hund tidligere men har i den seneste periode læst en masse omkring de forskellige racer. - Jeg er selv kommet frem til at HVIS jeg skulle ha en lille hvalp ville en Chihuahua passe udemærket størrelses og temperaments mæssigt. Er i enige, eller har i evt. andre forslag :)?

Derudover vil jeg også spørge hva' i synes om lejlighedens str. osv - er det fair for en chihuahua?

Hvis det så skal være en Chihuahua; hva skal jeg holde øje med når jeg skal købe hvalpen? Stamtavle er ikke så vigtig for mig, så længe det er en ægte (helst korthåret) Chihuahua, som er sund og rask er der ingen andre krav fra min side. :)

 

Vil i foreslå en tæve eller en han? (har hørt noget om at tæver er roligere og derfor "nemmere" til en nybegynder som mig:confused:)

 

Og hvor meget "koster" en chihuahua månedligt? - det er ikke fordi jeg ikke vil bruge penge på bassen, jeg spørger fordi jeg vil være sikker på, at jeg har ressourcer nok til at gi min hvalp alt det nødvendige og mere til. Jeg vil ikke have at min "dumhed" eller mangel på økonomi skal ramme den lille :(

 

Har i ellers andet i kan tænke på er i meget velkomne til forslag!

 

på forhånd tak :)

:vinken:

 

Hej og velkommen :vinken:

 

Til det markerede : En chihuahua er en meget gøende race, det er måske også værd at tage med i betragtningen, eftersom du bor i lejlighed ?

 

det er også en selskabshund(/vagthund), og de kan have sværere ved at lære at være alene hjemme. Det ville være optimalt hvis du, som de andre også skriver, har en back-up plan, hvis alene-hjemme trænningen ikke går som forventet.

 

Selvom det er en lille hund kræver den jo ligeså meget arbejde i hvalpetiden som en større hund. Nu ved jeg ikke om du har kæreste, men lad mig sige det på den måde, at jeg er MEGET glad for at vi var to om at få hvalp.

 

Men det lyder som om du er helt klar over hvad der skal til :5up:

 

Har du iøvrigt slet ikke haft kig på andre racer ?

 

Hov .. og lige med hensyn til det med stamtavle osv. Jeg synes det er vigtigt at finde en ordentlig opdrætter der ved hvad de har mellem hænderne. De gør meget mere ud af hvalpenes socialisering, fodrer dem med ordenligt foder og er i det hele taget mere engagerede i at den rigtige hvalp kommer ud til det rigtige hjem. Det er jo alt sammen noget der præger hunden resten af sit liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej.

 

vores første hund, som vi stadigvæk har, var vi hjemme hos i 1 uge og han var de 8 uger.

han tog det rigtig flot med at være alene hjemme fra ca. 8.20 til kl 16.15, med uheld osv. men det tog ham også rigtig lang tid for ham at blive 100% renlig.

 

også en ting jeg synes du skal finde ud af det er om der er et sted du kan træne? og hvad det koster, da nogen privater godt kan virke dyre end i en foreningen. f.eks. vi startede på et hvalpehold hos en privat og dygtig træner der kostede det 500kr for 10 gange. når træner vi i DCH Ringe og der giver vi ca. 1100kr for en sæson.

men også kan du kommer der ud uden det bliver besværligt.

jeg kan kun anbelfale at træne med sin hund i en klub, fordi hund bliver socialiceret plus der er et fælleskab med andre hunde eje.

 

nu er det selv en selskabhund jeg har en coton de tulear og den gang vi købte ham gave vi 12.000kr for ham, der er mange selvskabs hunde som koster omkring den pris mæssigt. og jeg mener at den race du kigge på ligger i den høje enden.

 

men prøv at tage til en udstillingen og se hundene og snak med avlere, men prøv at se på andre hunde også.

 

med held ig lykke med at finde den som passer til dig :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...