Hop til indhold

Barn og hund

Tine1
 Share

Recommended Posts

Var ret meget i tvivl om, hvor jeg skulle lægge dette indlæg - men det blev under træning, da jeg nok godt kunne bruge et par gode råd til træning af en 5-årig menneskedreng:-)

Jeg har 3 drenge og de 2 små - Noah på 7 og Joakim på 5½ år er meget sammen med Otto.

Noah har altid været lidt utryg/bange for hunde. Da vi fik Otto var han meget tilbageholdende og opsøgte ham ikke så meget. Nu, efter vi har haft hund i snart 5 mdr, har deres forhold udviklet sig rigtig godt.. Ingen tivivl om, at de elsker og "respekterer" hinanden..:5up:

Den lille derimod.. :damn: SUK...!! Joakim er noget af et hyperbarn og har altid eeeelsket hunde og alle andre dyr.. Det var mit indtryk til at starte med, at han var god til at læse hunde osv.. Men for fanden hvor er han dårlig til det..!! Han opsøger Otto konstant..!! Vækker ham, bærer rundt på ham, krammer ham, holder ham fast, gearer ham op til vild leg osv.

Hvis Otto siger "skrid", så finder Joakim bare noget, som Otto ikke kan stå for.. f.eks. en bold - og så leges der vildt..!

Til aften, da de skulle puttes, blev Joakim ked af det, fordi Otto sprang op i Noahs seng og puttede og Joakim ikke kunne kalde ham til sig. Så nu har vi aftalt, at vi skal starte "træning" i morgen..

Jeg forestiller mig selv, at vi skal starte forfra med et tilllidsforhold imellem Otto og Joakim. At Joakim ikke skal kræve opmærksomhed fra Otto - men f.eks. bare nusse ham 1 sekund over ryggen, når han tilfældigt går forbi. At han skal sætte sig i sofaen og håbe, at Otto kommer ad sig selv osv.

Har I nogle erfaringer med dette, som I vil dele ud af...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Prinsen Romo

Hej Tine

Har også en dreng på 7½. Romo er glad for ham ingen tvivl om det, men han vil vælge mig til enhver tid. Oliver leger vildt med ham engang i mellem, men Romo opsøger ham ikke selv, lidt som jeres hund og joakim. Problemet her er, at Oliver er pisse jalou:fornaermet:, når lille hunden hele tiden vil være ved mig... Ved ikke om det er fordi de er så vilde de drenge gg ved jeg min oliver er, men vi han gang i lidt træning, Oliver træner plads, dæk og giv pote med ham, de kommandoer som jeg har lært Romo, men i håb om de bliver lidt tættere.. Ved ikke om det kommer til at ændre noget, men håber da de får et tættere bånd, men mon ikke det bliver bedre når Romo falder mer til ro..... Så ja der kom ikke nogle guldkorn her fra:stupid:

Håber det bliver bedre hjemme hos jer....

Glædelig jul herfra...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Hvad siger du til ham når han vækker hunden osv osv?

For jeg har selv en nevø på 5 år, og han har fra start af lært at når dyrene går væk fra ham eller sover, så er det nix pille..

Man må pænt vente til de vågner eller de godt gider igen..

Eller fx sige "når han er i sin kurv har han "helle" så må man ikke røre ham..

Så har hunden et sted at gå hen når det bliver for meget, og det kan være barnet bedre forstår "okay han gider ikke mere"

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har også en dreng på 5.

Han var 2 da vi fik cujo.

Cujo lærte bla. at når Hjalte sad og legede på gulvet, skulle man ikke overfalde ham med kys osv.

Det gjorde vi bla. ved at sætte os på gulvet med hjalte og cujo på den anden side af os og fik cujo ned at ligge og hygge med et ben ved siden af hjalte der legede.

Hjalte lærte vi hvornår cujo kunne/skulle "forstyrres".

Dog har vi også altid haft den regel og "leg" med hund foregår udenfor, hvor der er plads. dog ikke altid der opretholdes :oops:, men uden legetøj i hvert fald og det er kun på det sidste hvor cujo er blevet "voksen" og hjalte stor nok til selv at sige stop.

Hjalte laver mange "små" ting med cujo.

bla. det her

http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/20680-cujos-nye-fodermaskine.html

han har tit hjulpet med at give mad osv.

De er gode til at finde ud hvornår de skal nusse og kramme og hvornår de skal have lidt gang i den.

og vi har altid været opmærksomme på hvornår en af dem har fået "nok" eller ikke synes en given situation er sjov, så har vi afbrudt det og afledt.

der står også nogle gode ting i denne artikel her

http://www.sundew.dk/dk-barnoghund.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også to børn, på 15 måneder og en på 5.

Jeg synes faktisk det er lykkedes meget godt at lære begge unger at når Obelix ligger i sin kurv eller sover under bordet, så har han helle!! Og må ikke røres.

Den store kan godt af og til få kørt ham lige voldsomt op men jeg prøver at være over dem med det samme og få standset/dæmpet legen.

Jeg tror måske det kunne hjælpe din søn at få lov til at deltage i pasningen, ved at give Otto mad, godbidder osv. Synes også det lyder som en god plan at prøve at lade Otto komme til ham.

Det er sku ikke altid nemt med mindre børn og hund :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også to børn, på 15 måneder og en på 5 år.

Jeg synes faktisk det er lykkedes meget godt at lære begge unger at når Obelix ligger i sin kurv eller sover under bordet, så har han helle!! Og må ikke røres.

Den store kan godt af og til få kørt ham lige voldsomt op men jeg prøver at være over dem med det samme og få standset/dæmpet legen.

Jeg tror måske det kunne hjælpe din søn at få lov til at deltage i pasningen, ved at give Otto mad, godbidder osv. Synes også det lyder som en god plan at prøve at lade Otto komme til ham.

Det er sku ikke altid nemt med mindre børn og hund :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ingen børn, men tilgengæld har vi en stor familie med mange børn....

Karla holder meget af 3 ef disse børn - de stille børn! Dem opsøger hun selv for at kysse på og blive kælet af. De vilde børn, som så utroligt gerne vil hende, som kalder og kalder og lokker og lokker, dem har hun ingen interesse i....

Især min yngste fætter (som har ad/hd og er utroligt hyper) vil hende bare SÅ!!!! gerne, men hun synes han er for vild, for voldsom og for højlydt...

Ham har jeg øvet tricks med, så de to kan være sammen på en måde hun kan håndtere.

Han har lært bede hende sitte og vente i køkkenet mens han gemmer godbidder eller teposer i stuen. Han synes det er SÅ imponerende at han kan gå ud til hende og sige værsgo og hun så finder dem for ham (ligemeget hvor godt han så gemmer dem :mrgreen:)

Han har udstyret med godbidder lært, at få hende til at gennemgå hele sit repetoire af små fjollede tricks - potetarget, snudetarget, giv pote, dæk, stå, sit, vinke, bukke, bakke osv. Det synes han er sjovt at se på...

Og så har han lært "værsgo" legen. Som går ud på, at Karla bliver sat af og en bold / legetøj / lækker guf, bliver lagt ud synligt et stykke fra hende. Hun må først tage den på VÆRSGO. Så han siger VIMMELSKAFT, VASKEBRÆT; VISKELÆDER osv... og så tilsidst får hun et værsgo...

Når de laver tricks / øvelser, så kan de begge være med. Og vi er nået dertil nu, hvor hun rent faktisk opsøger ham af sig selv af og til nu... Men det har taget tid. Og forsøger han sine vilde brydelege o.lign. så går hun fra ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Forældre kan jo tit være "nogle dumme nogen der bare vil bestemme" og det gider man HELT bestemt ikke finde sig i...

Kunsten er at få Joakim til at forstå, at når du siger til ham at sådan-og-sådan, så fortæller du ham i virkeligheden bare, hvad Otto siger. Otto har fortalt dig, at han ikke vil vækkes, krammes, knuges, mases, bæres rundt på osv. - Det er ikke dig der er 'dum' og vil bestemme, men Otto der har fortalt hvad der skal til for at han og Joakim kan blive rigtigt gode venner... så gode venner at Otto vil ææææælske at komme hen til ham og hver dag glæde sig helt vildt til de ses. Det lyder til, at Joakim gerne vil opleve at blive 'valgt', det kan forhåbentlig udnyttes ved at give ham nogle retningslinier for, hvordan man bliver... "den udvalgte"

Håber ikke det lyder alt for snørklet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal se det i lidt større perspektiv og vælge at nej er et nej.

Hvadenten det kommer fra hunden Otto eller om det kommer fra dig,fra kammerater eller andre.

Hvis man går kritisk igennem racerne, så er der stort set ingen racer der er børneegnede, og mindre børn bør generelt ikke være sammen med hunde uden opsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites