Hop til indhold

Stort stort dilemma


Drentsche
 Share

Recommended Posts

:confused:Jeg er blevet tilbudt en erstatningshvalp, for min lille Femke jeg måtte aflive sidste år pga svær HD.

Historien kort. Jeg hentede en lille drentehvalp i Holland sommeren 2009, som viste sig at have HD, i så svær en grad, at hun måtte aflives 6½ måned gammel.

Opdrætteren ville ikke erkende "fejlen" på hvalpen, og vores kommunikation gik helt i vasken, efter få måneder :(

Nu skriver han og tilbyder mig en tæve hvalp, frit valg ud af 2 mulige, istedet for min lille Femke.

Jeg er så lidt delt i sindet, for jeg har nu lige fået mig, en skøn lille welsh hvalp, jeg har hunde nok, og skal ikke have en hvalp mere.

Men den anden side i mig, siger at den hvalp bare skal til Danmark, den sorg jeg har været igennem, og stadig har, sidder faktisk og har tårerne trillende lige nu :megaked:, den bitterhed over at blive afvist, da jeg i sin tid, måtte tage den hårde beslutning, sidder stadig i mig.

Jeg må nok sige at djævlen i mig, tager over :evil:, og jeg vil jo have hvalpen til Danmark, er det en forkert beslutning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Når opdrætter tilbyder dig en erstatningshvalp, så erkender vedkommende sig sit ansvar - vedkommende har ikke efterfølgende tilbudt dig pengene istedet.. eller er det fordi hvalpene ikke kan blive solgt?

 

Kan godt forstå, at du på en måde er i 7 sind :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at tage opdrætteren lidt i forsvar, så er der ingen af hendes (Femke´s ) søskende, der har dårlige hofter, har jeg kunne se i resultaterne. Men han afviste mig blankt, da jeg måtte af med hende, det er nok der at skoen trykker.

Drenter kan sagtens blive solgt i Holland, og de er kun 6 uger nu, så det er ikke derfor, at jeg bliver tilbudt den.

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at tage opdrætteren lidt i forsvar, så er der ingen af hendes (Femke´s ) søskende, der har dårlige hofter, har jeg kunne se i resultaterne. Men han afviste mig blankt, da jeg måtte af med hende, det er nok der at skoen trykker.

Drenter kan sagtens blive solgt i Holland, og de er kun 6 uger nu, så det er ikke derfor, at jeg bliver tilbudt den.

 

For os udenforstående er det jo ikke til at afgøre hvem eller hvad der var skyld i, at den første hvalp fik dårlige hofter og hvorfor fornuftig kommunikation ikke var muligt.

Men at opdrætter stadig husker dig, må vel trods alt tyde på en pæn portion samvittighed fra opdrætters side.

Jeg vil synes det vil være forkert at afslå "en fremstrakt hånd" specielt når hånden indeholder en hundehvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

For os udenforstående er det jo ikke til at afgøre hvem eller hvad der var skyld i, at den første hvalp fik dårlige hofter og hvorfor fornuftig kommunikation ikke var muligt.

Men at opdrætter stadig husker dig, må vel trods alt tyde på en pæn portion samvittighed fra opdrætters side.

Jeg vil synes det vil være forkert at afslå "en fremstrakt hånd" specielt når hånden indeholder en hundehvalp.

 

Mht de dårlige hofter, er det en umulighed at ødelægge et par hvalpehofter på så kort tid, jeg hentede hende da hun var 8 uger, og hun begyndte at halte da hun var 5½ måned, så det kommer ikke herfra :blink:

Kommunikationen var fin, opdrætteren kom op og besøgte os en måned efter vi hentede hende, da de gerne ville til Danmark igen, så ingen ko på isen der, det var først da der kom et sygdomsbillede og erstatning kom på banen at der blev lukket af.

Opdrætteren fik røngtenbilleder og hele forløbet fra dyrlægen, og fik mulighed for at deres dyrlæge, kunne kontakte vores, som de nu ikke benyttede muligheden for.

Så hvorfor søren, er vi lige pludselig inde i billedet igen?

Og skal jeg hente hvalpen hertil, selvom jeg faktisk ikke på nuværende tidspunkt, har mulighed for at have en hvalp boende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht de dårlige hofter, er det en umulighed at ødelægge et par hvalpehofter på så kort tid, jeg hentede hende da hun var 8 uger, og hun begyndte at halte da hun var 5½ måned, så det kommer ikke herfra :blink:

Kommunikationen var fin, opdrætteren kom op og besøgte os en måned efter vi hentede hende, da de gerne ville til Danmark igen, så ingen ko på isen der, det var først da der kom et sygdomsbillede og erstatning kom på banen at der blev lukket af.

Opdrætteren fik røngtenbilleder og hele forløbet fra dyrlægen, og fik mulighed for at deres dyrlæge, kunne kontakte vores, som de nu ikke benyttede muligheden for.

Så hvorfor søren, er vi lige pludselig inde i billedet igen?

Og skal jeg hente hvalpen hertil, selvom jeg faktisk ikke på nuværende tidspunkt, har mulighed for at have en hvalp boende?

 

Pænt af dig at forklare situationen som du ser den.

Men hvorfor spørger du ikke opdrætter hvorfor du får denne hvalp tilbudt, (hvilket dog sikkert kan medføre at tilbuddet trækkes tilbage, hvis du ikke får formuleret dig rigtigt.)

Og Jo, som jeg skrev tidligere, så er der da ingen grund til at sige nej til en hvalp, som du rent faktisk har tilgode. Om den så skal bo hos dig eller et andet sted, det finder du sikkert nok ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Uhh ja.. jeg kan godt forstå at du er i syv sind, det ville jeg godt nok også være hvis det var mig.

 

Da hvalpene ikke er så gamle endnu, kan du jo prøve at forhøre dig rundt omkring om nogle ville være interesseret i en lille hvalp - enten som halvpart, helt solgt eller en udstationering... Jeg ved ikke om der findes en klub for din race, men kan du evt. forhøre dig derigennem om nogle kunne være interesserede.

 

Alternativt kunne være, at du skriver til opdrætter og fortæller din situation, og siger at du gerne vil vente til et andet tidspunkt til at have hvalpen, for HVIS du ikke har plads til en lille ny, og du ikke kan finde en som hvalpen kan være hos, så er det nok også bedst for hvalpen at vente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Freya 3010.

Jeg kunne måske nok hælde til en udstationering, men jeg skal godt nok arbejde hurtigt, hvis det skal i stand, men jeg vil jo gerne, have hende til Danmark.

Men så har jeg da noget at lave i juledagene :blink:

Må lige høre, om der er venteliste på hvalpe i klubben.

Puha, det hev lige nogle følelser frem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikk lige noget om sådan en kontrakt, så kan godt være der er en god grund til det. Men ville det nemmeste ikke være, om opdrætteren solgte hvalpen og gav dig pengene for den? Hvis du skriver at det ikk er fordi der er problemer med at finde køber til den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikk lige noget om sådan en kontrakt, så kan godt være der er en god grund til det. Men ville det nemmeste ikke være, om opdrætteren solgte hvalpen og gav dig pengene for den? Hvis du skriver at det ikk er fordi der er problemer med at finde køber til den?

 

Ja det var også en rigtig god mulighed, den tror jeg, jeg vil vende en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nu ved jeg ikk lige noget om sådan en kontrakt, så kan godt være der er en god grund til det. Men ville det nemmeste ikke være, om opdrætteren solgte hvalpen og gav dig pengene for den? Hvis du skriver at det ikk er fordi der er problemer med at finde køber til den?

 

Jeg tror desværre at det vil være et spørgsmål som opdrætter kan blive stødt over.. og det ER svært med komunikation og formulering når samtalen går på tværs af landegrænser - også selvom det er over mail.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre at det vil være et spørgsmål som opdrætter kan blive stødt over.. og det ER svært med komunikation og formulering når samtalen går på tværs af landegrænser - også selvom det er over mail.:genert:

 

Tja, man skal nok tænke over hvordan man formulere sig, men hvis man er grundig med at få sagt, at man er meget glad for tilbudet og at opdrætter har så meget tillid til en at denne gerne vil sende en ny hund til danmark, og at det KUN er fordi man i mellem tiden har fået en anden hvalp så kan jeg ikke se hvad der skulle være at blive fornærmet over :-D

Det er vel også en mulighed at opdrættere i virkeligheden har være rigtig ked af det over hvordan det gik hvalpen, og det er derfor vedkommende har reageret som han/hun gjorde, men nu hvor der er gået noget tid, bedre kan se fornuftigt på det?

Men ja det er selvfølgelig et meget følsomt emne, så man må være forsigtig med hvordan man siger det.

Link til indlæg
Del på andre sites

:confused:Jeg er blevet tilbudt en erstatningshvalp, for min lille Femke jeg måtte aflive sidste år pga svær HD.

Historien kort. Jeg hentede en lille drentehvalp i Holland sommeren 2009, som viste sig at have HD, i så svær en grad, at hun måtte aflives 6½ måned gammel.

Opdrætteren ville ikke erkende "fejlen" på hvalpen, og vores kommunikation gik helt i vasken, efter få måneder :(

Nu skriver han og tilbyder mig en tæve hvalp, frit valg ud af 2 mulige, istedet for min lille Femke.

Jeg er så lidt delt i sindet, for jeg har nu lige fået mig, en skøn lille welsh hvalp, jeg har hunde nok, og skal ikke have en hvalp mere.

Men den anden side i mig, siger at den hvalp bare skal til Danmark, den sorg jeg har været igennem, og stadig har, sidder faktisk og har tårerne trillende lige nu :megaked:, den bitterhed over at blive afvist, da jeg i sin tid, måtte tage den hårde beslutning, sidder stadig i mig.

Jeg må nok sige at djævlen i mig, tager over :evil:, og jeg vil jo have hvalpen til Danmark, er det en forkert beslutning?

 

Først og fremmest, så gør det mig utroligt ondt, at du måtte aflive sådan en ung hvalp, det er da noget, der kan rive hjertet lige ud af brystkassen.

 

Jeg har nok flere spørgsmål end svar... Hvis du ikke har mulighed for hvalp, hvorfor vil du så, at hvalpen skal til Danmark? Noget med at få mere avlsmateriale til landet, eller er det helt andre tanker?

 

Er opdrætteren en du gerne vil samarbejde med fremover, så du gerne vil bevare den gode tone (som opdrætteren jo ikke helt opretholdte tidligere)?

 

Eller er det mere, at du vil have erstatning for den mistede hvalp på den ene eller anden måde (og det kan både tolkes som finansiel erstatning, eller erstatning af det liv, som Femke ikke nåede at få)?

 

Uden at kende disse svar er det svært at komme med en mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu nok bare, at det er min bitterhed, over at blive afvist, og den store sorg jeg måtte igennem, jeg har så vendt det hele, med en masse erfarne hunde venner igår.

Og har besluttet at afvise tilbuddet, min lille Femke kommer ikke tilbage og jeg har en lille skøn hvalp, på 15 uger herhjemme nu, og tænkt hvis jeg hentede hende, og det samme skete for en anden familie, som hun evt. skulle bo ved, det vil jeg ikke have på samvittigheden.

Jeg har også siden igår, fået en del viden, om de linier der ligger bag ved hanhunden, og det ville ikke være en god idé at hente en hvalp der har graverende sundheds gener med i bagagen.

Så efter igår, blev valget ikke så svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...