Gæst Sika Skrevet December 25, 2010 Rapporter Share Skrevet December 25, 2010 Hej allesammen. Jeg er den glade ejer af Sika på 3 mdr. Hun er super dygtig, intelligent og en rigtig krudtugle. Jeg har fået lært hende rigtig mange ting på den kortetid jeg har haft hende. MEN - jeg har endnu ikke fundet ud af måden hvorpå jeg får hende til at dække. Min fremgangsmåde er at jeg først får hende til at sidde og med en godbid i hånden og håndfladen opad, prøver jeg at 'trække' hendes snude med ned ad mod gulvet. - Her begynder hun så at rejse sig og kan jo så ikke finde ud af hvad jeg vil med hende - så det mislykkedes. Så - kære med-hundeejere - har i et andet godt fif til hvordan jeg får hende til at ligge sig? På forhånd tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Din fremgangsmåde er så vidt rigtig nok - som det ser ud på skrift. Jeg har dog opdaget på flere af de hvalpehold jeg har haft, at den mest almindelige fejl ved indlæring af dæk er, at folk ikke trækker godbiden lige ned mod jorden mellem hundens forben, men kommer til at trække den fremad. Hvilket betyder at hunden rejser sig, i det den forsøger at få fat i godbid. Hvis du allerede syntes du trækker nok ned ad (og ikke frem), kan det være du skal prøve at starte træningen et sted, hvor du ved hunden gerne lægger sig. Det kan eksempelvis være på hundens tæppe. Her vil den have en tendens til hurtigere at fange øvelsen, da den er vant til at ligge på det pågældende sted. Når det virker der, kan du begynde at indøve dæk andre steder; hunden vil generalisere øvelsen. Ikke alle hunde har læst samme øvelsesbog som os på to ben, og har derfor ikke i sinde at lære på samme måde, som de fleste andre. Min yngste er et skoleeksempel, og hun forstod vitterligt ikke hvad det gik ud på, det der med at dække. Vi startede et stille og roligt sted (badeværelset), og jeg forsøgte med at trække hende ned. Det forstod hun ikke vitsen i, så jeg gik over til at holde hånden nede, hvilket hurtigt fik hende til at begynde at grave med forpoterne i min hånd. Det er nemlig hendes løsning på alt; brug mullerne og få løst problemet. Dækken kom hurtigt - men ikke graciøst, med den lille finesse at hun samtdig mente, at mit overdrevne verbale tegn med en knytnæve indeholdende en godbid mod jorden, hørte med til signalet. Så det brugte vi efterfølgende noget tid på at fjerne fra øvelsen stille og roligt. Heldigvis beholdte hun sin meget fine og overbevisende smæk-dæk, som hun stadig benytter sig af den dag i dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sika Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Jeg vil gerne lige rette en stor tak til dig. Jeg prøvede her i dag at være mere præcis og rette godbidden direkte ned mod gulvet - og det lykkedes i første forsøg. Dumme mig der bare sådan har trukket godbidden væk fra hende. - Men nu er det lykkedes en masse gange - så mange tak skal du have :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Jeg er igang med Njord Jeg sætter en hånd lodret helt nede på gulvet mens jeg holder en godbid med tommeltotten.. Imens jeg sidder hånden på gulvet siger jeg neeeeeeeed, og venter på han ligger sig ned, så klikker jeg og giver ham godbiden Nu arbejder vi så på at gøre det længere væk og til sidst mens jeg står op Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Jeg vil gerne lige rette en stor tak til dig. Jeg prøvede her i dag at være mere præcis og rette godbidden direkte ned mod gulvet - og det lykkedes i første forsøg. Dumme mig der bare sådan har trukket godbidden væk fra hende. - Men nu er det lykkedes en masse gange - så mange tak skal du have :klap: Det er godt at høre. Glad for det nu kører på skinner for jer. Det er nemlig de små ting, der gør forskellen. Og ofte det man ikke selv ser. Derfor det er så godt at komme af sted til træning, for der kan man få rettet op på de små fejl, man ikke engang er klar over man laver. Og så kører det ellers bare derudaf derhjemme inden man skal af sted til træning igen ugen efter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sika Besvaret December 26, 2010 Rapporter Share Besvaret December 26, 2010 Vi kan desværre først komme til træning i slutningen af februar, så jeg er overladt til mig selv lidt endnu. Men så er det godt man har et forum der kan hjælpe lidt, når tingene går lidt i baglås. Men tak igen :blink: Og held og lykke med Njord. Den er utrolig sød - men det er gårdhunde jo Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zigs Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Jeg har bemærket, at mange af jer bruger godbidder hele tiden i træningen. Hvad så når I ikke står med en godbid (fx på en gåtur)? Vil hunden så lystre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Jeg har bemærket, at mange af jer bruger godbidder hele tiden i træningen. Hvad så når I ikke står med en godbid (fx på en gåtur)? Vil hunden så lystre? nu handler denne tråd jo ikke om at lystre, men om at indlære. En hund kan ikke lystre en ordre den ikke kender og har lært først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zigs Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Ja, det er jo rigtigt. Men hvad gør man så senere hen? Når det ikke bare handler om indlæring? Jeg synes i hvert fald, at det er meget let at få hunden til at forstå, at jeg (fx) gerne vil have den til at dække, og at den får en godbid, hvis den gør det rigtige. Men at få den til at gøre det senere hen i alle mulige andre situationer, det er en helt anden sag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Ja, det er jo rigtigt. Men hvad gør man så senere hen? Når det ikke bare handler om indlæring? Jeg synes i hvert fald, at det er meget let at få hunden til at forstå, at jeg (fx) gerne vil have den til at dække, og at den får en godbid, hvis den gør det rigtige. Men at få den til at gøre det senere hen i alle mulige andre situationer, det er en helt anden sag. Jeg bruger kun godbidder i indlæringsfasen, ellers skulle jeg jo rende rundt med godbidder altid :blink: Det plejer ikke at være noget problem, når først øvelsen sidder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts