Hop til indhold

Hvad skyldes Lexus' beskytter trang?

Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Jeg går og undre mig lidt over den adfærd Lexus udviser over for fremmede hunde når der kommer en hund der vil lave ballede.

Dengang med dumle sætter jeg det indunder ressource forsvar efter som Lexus og dumle har kendt hinanden sinde de var hvalp.

Men når vi møder andre "fremmede" hunde som vi ikke har kendt/ leget med i mere en 15-30 minutter bliver beskyttet mod ballade magere af Lexus kan jeg ikke rigtig forstå det skulle være ressource forsvar eftersom vi jo ikke har et rigtig forhold til hundene.

Feks. i sommer da vi var på marken og en Malamut ville mule en westie gik lexus imellem malamuten og westien præsis som tæven der beskytter sin hvalp.

Ligesom i forgårs hvor en gravhund blev angrebet af en sort lab lignede hund hvor lexus i fuld gallop rammer angriberen og holder den nede til den hyler og underkaster sig. Vi havde ikke kendt gravhunde i mere end 5-10 minutter...

Jeg kan da forstå hvis han vil beskytte os og hunde han kender godt, det ligger jo dybt i DdB'en at beskytte "familien"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror såmænd også det ligger dybt i Lexus at beskytte dem der er mindre end ham selv :blink:

Han har jo også fra meget ung af lært at mindre hunde er mere skrøbelige end han er og at man skal passe på, for de kommer nemmere til skade. Han har leget med gravhunde, med chier, med Dumle og med katte. Dumle ved jeg da er lynhurtig og giver ham røvfuld hvis han kommer til at gøre noget der gør ondt.

Lexus reagerer så lynhurtig og giver røvfuld hvis andre hunde gør noget der gør ondt på andre hunde. Lexus ved jo at det ikke er iorden og at de kommer nemmere til skade.

Så kan man snakke nok så meget om at hunde ikke har de følelser, men det tror jeg altså på at de har:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså et spørgsmål i forhold til alt det her, som jeg har gået og tænkt på.

Er det sundt for Lexus at han er så beskyttende for alt og alle?

(jeg er jo imponeret over lexus, det skal lige siges, ville gerne at aslan var en beskytter frem for en dominerende)

Hvad tænker du på? At han måske kunne kamme over og blive stresset

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det behøver ligefrem at handle om flok, synes tit hunde er hurtige til at danne par/legekammerater hvor en tredje og fjerde hund enten bliver taget med i legen eller helt ignoreret.

Motor reagerer meget kraftigere hvis der er ballade og det er en han lige har leget med/gået og snust og tisset med eller andet hundesjov, andre hunde som leger i nærheden kan godt sige piv uden han reagerer (men, nu kan jeg ikke hundsk, så kunne selvfølgelig også tænkes, at det piv ikke betød noget særligt).

Andre steder reagerer han på hunde vi ikke engang har mødt endnu, men det må være lyden og intensiteten i balladen han går efter.

Hvad jeg prøver at sige, selvom Motor kun har været sammen med en bestemt hund i 5-10 min, hvis melodien spiller for dem - så er de venner indtil turen er slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min springer gør også noget lignende. For hans vedkommende tror jeg bare at han ikke gider uroen, som den slags hunde skaber og måske også at han bliver lidt utryg ved situationen.

Hvis vi har fulgtes med en anden hund i mere end 10 min. og der kommer en hund, der i Thailos øjne kunne være tegn på ballade, går han frem så han når hunden først. Han gimper ellers aldrig på andre hunde men kan godt finde på det i den situation. Ellers står han bare meget tæt på de andre hunde når de hilser og kan finde på at gå ind mellem dem og evt. brumme lidt.

Jeg ved dog ikke hvordan han ville reagere hvis en fremmed hund overfaldt den hund vi fulgtes med, for det har vi heldigvis aldrig prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes egentlig bare du skal være glad for hans måde at reagerer på. Dumle leger jo politihund på en helt anden måde. Bare en hund har været i vores hjem i 5minutter, bevæger den sig så på stuebordet eller hopper op ad køkkenbordet SÅ får hund/kat/whatever røvfuld af Dumle og han forstår ikke helt at stoppe igen.

Eller hvis vi er ude og hunde gør noget han ikke må. Som når du for eksempel står og råber på Lexus. Så render Dumle ud og skælder ham ud :roll:

Der syntes jeg da at Lexus har en helt del mere fornuftig sans for hvornår der må skældes ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke mig du spørger, men jeg sidder og tænker at: hvis Lexus oplever at skulle have andre hunde i bakken flere gange om måneden, så vil han måske blive mere obs på at fremmede hunde kan betyde at det kan komme til den slags. Altså at der bliver skabt en forventning hos ham, der måske på sigt kan udløse et eller andet, noget hurtigere, uden helt så mange provokationer. Det synes jeg ihvertfald jeg har lagt mærke til med min egen, hvis det har været sket flere gange indenfor kortere tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min springer gør også noget lignende. For hans vedkommende tror jeg bare at han ikke gider uroen, som den slags hunde skaber og måske også at han bliver lidt utryg ved situationen.

Hvis vi har fulgtes med en anden hund i mere end 10 min. og der kommer en hund, der i Thailos øjne kunne være tegn på ballade, går han frem så han når hunden først. Han gimper ellers aldrig på andre hunde men kan godt finde på det i den situation. Ellers står han bare meget tæt på de andre hunde når de hilser og kan finde på at gå ind mellem dem og evt. brumme lidt.

Jeg ved dog ikke hvordan han ville reagere hvis en fremmed hund overfaldt den hund vi fulgtes med, for det har vi heldigvis aldrig prøvet.

:5up: Det kunne vel meget vel være det der trigger lexus:hmm: Der er jo en vis ro når alt er dejlig hygge leg. Det giver en spænding og uro i alle omkring når det lige pludselig bliver alvor

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej:-D

Er det ikke muligt at det ER en form for ressource forsvar, måske ikke så meget over for hunden som han ikke kender så godt, men kan en rar situation ikke også være en form for ressource? Som en 3. hund måske vil ødelægge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen flere ting egentlig.

Men ja, det er en af dem, en anden er om det kan ende med at blive noget dårligt, og han ender med at starte med at gå i forsvars position, om han kan ende med at forbinde møder med andre hunde EFTER han har skabt bekendskab med en eller flere nye hunde.

Et eller andet sted tror jeg at Lexus magter opgaven, han er jo en skøn hund, og det er vel også dumt at gå at bekymre sig, men der sider bare sådan en lille bekymring inden i mig :genert:

Nå, men jeg håbe i hvertilfalde at Lexus har det fint med den opgave han påtager sig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, jeg ved ikke hvad lige lexus adfærd skyldes.. men jeg kan ikke lade være med at undre mig lidt..

Sheila har nemlig nogle gange gjort noget lignende overfor voldsomme hunde feks der enten braser hende selv eller andre hunde ned og det har jeg meget svært ved at se er i orden.. Hverken for hende selv eller den anden hund.

Det er i hvertfald noget jeg har gjort meget for at dæmpe, så hun ikke synes hun skal være politi så snart 2 andre hunde er uenige.

Men hun er også en anden model end lexus og meget hurtigere reaktionstid, så for hende kører det måske lettere i den forkerte grøft end for en rolig og ellers sprogsikker lexus.

Sheila gør det af usikkerhed over den konflikt der opstår og ikke fordi hun vil passe på mig eller andre, højst sig selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget svært ved at se Lexus for mig stresse op...

Altså selvfølgelig kan han blive usikker på situationen og måske hvis situationen fortsætter med at være anspændt, men jeg har aldrig set en hund på samme måde som da Lexus forsvarede Dumle.

Han var der ret hurtigt, men han faldte til gengæld også lynhurtigt ned igen. Lige præcis en af de ting jeg har været ret imponeret over ved Lexus... den måde han nærmest tager alt med ophøjet ro...

også da du skrev om labben tænkte jeg at det da var utroligt... Dumle ville jo havde slået den ihjel hvis han havde haft Lexus' kræfter.

Link til indlæg
Del på andre sites