Hop til indhold

Hjælp til over-energisk labrador

Gæst Gumpe
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Vi har en 4½ år gammel labrador som er verdens bedste hund! Men når vi går tur bliver han fuldstændigt kulret. Hver eneste gang vi går, opfører han sig som om han ikke har været ude i verden i 3 måneder...selvom vi lige har gået tur samme formiddag. Han bliver fuldstændigt overstadig, ukoncenteret og forvildet. Det er som om han overhovedet ikke kan suge nok af alle de indtryk til sig, som der er rundt omkring - og vi har meget, meget svært ved at få kontakt til ham.

Han kan for det mest godt lystre. Altså fx. hvis vi siger "stop" så skal han stoppe og sætte sig ned. Men han kigger 117 andre steder hen, strækker hals ligesom om det er forfærdeligt at han skal holde sig i ro, sidder og dirrer for at komme videre - og han halser (altså ikke gør, men er forpustet med tungen helt ude af munden) heeelt vildt. Han begynder at halse så snart vi kommer udenfor døren, faktisk.

Vi ved slet ikke hvad vi skal gøre for at gøre det meget mere roligt at gå tur med ham. Vi har en anden hund (en lille westie) som vi selvfølgelig også har med på turen. Og han går stille og roligt og hygger sig.

Vores drøm er at kunne gå stille og roligt og nyde vores gåture. Men det kan overhovedet ikke lade sig gøre, når labradoren er så vild i varmen.

Herhjemme er han meget rolig. Han er legeglad, men det er ikke noget vildt. Og han er vitterligt en rigtig god og trofast hund. Bare ikke når vi går tur.

Vi har selvfølgelig tænkt tanken at han måske mangler aktivering. Men vi gør meget for at forsøge at aktivere ham, så vidt vi kan. Fx med nogle gode lege etc. Vi har dog det problem at vi ikke kan lege søg med maden..for han er overhovedet ikke interesseret i mad (ja, jeg ved godt det er ualmindeligt for en labrador - men det er altså rigtigt:-))

Har I nogen gode ideer?

Iiiiih, det håber jeg sådan I har.

På forhånd tak

Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad laver i af mentaltræning?

Vi prøver med søg - men bruger så nogle godbidder i stedet for maden (fordi han ikke er særligt madglad). Så gemmer vi det rundt omkring i stuen fx.

Ellers er det mest nogle lege, vi laver. Altså sådan mere fysiske aktiviter.

Tror du vi skal fokusere mere på mentaltræningen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor mange ture i går, og hvor lange de er. Men hvis du har prøvet (eller gør) at gå længere ture, oftere, så prøv et frit sted. (Hvis du heller ikke har prøvet det..) Der kan hunden garanteret få brugt noget krudt. Og hvis du gør det, eller har prøvet, så.. Ja, så er jeg enig med guanomo :blink: Held og lykke med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert du kan kaste dig ud i mere mental træning ^_^

Det kan også være indlæring af tricks, godbid gemt i stuen, et stort søg (hvis I nu har noget ekstra lækkert)..

Sportræning? Det kan jo gøres så simpelt som at I blander leverpostej op i vand, og lægger et spor i skovbunden/græsplæne et sted. Marker start og slut med en pind, og lad hunden gå det bagefter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

Vi går ofte lange ture. Vi bor ude i klitterne ved Vesterhavet, og hundene går halvt i snor og halvt løs, når vi går tur. Så labradoren får virkelig løbet krudt af sig...men det er bare ikke nok.

I må MEGET gerne komme med flere forslag til aktiverings-ideer, hvis I har lyst. For det lyder på Jer til at det helt klart er aktivering vi skal fokusere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg cykler gerne med min hund. Så slapper den mere af om aftenen. Det bedste er at finde et sted, hvor man ikke behøver snor og så ellers cykle i passende tempo (dvs. ikke for hurtigt).

det er ikke mental aktivering, det er udmattelse. :blink:

Til trådstarter

her er en tråd med ideer og link til andre tråde med ideer.

http://www.hunde-forum.dk/traening/18087-gang-i-den-med-mental-aktivering.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Yep, det er totalt, fuldstændig det samme med vores Labrador.

Han er totalt hyper ... Bare man tager halsbåndet frem er det nærmest umuligt at få ham til at sitte, og han er helt fra den når vi går tur.

Jeg træner tricks med ham, og han er ved at blive ret god til det.

Jeg læste lige en super god artikel på internettet, fra en side der hed: Dogbreedinfo.com så går du ind under "Understanding dog behavior" også klikker du på artiklen "Proper way to walk a dog". Bare jeg læste den og "arbejdede" ud fra det hjalp faktisk meget!

/Victoria

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Hej igen,

Vi går ofte lange ture. Vi bor ude i klitterne ved Vesterhavet, og hundene går halvt i snor og halvt løs, når vi går tur. Så labradoren får virkelig løbet krudt af sig...men det er bare ikke nok.

I må MEGET gerne komme med flere forslag til aktiverings-ideer, hvis I har lyst. For det lyder på Jer til at det helt klart er aktivering vi skal fokusere på.

Den mangler noget den skal tænke over.. Klikkertræning, aktivitetsbold, aktivitets "spil" hvor den skal finde godbider, og andre ting der kan være rolige uden på men giver gang i hjernen :)

At den løber er også aktivering, men en anden form for det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Yep, det er totalt, fuldstændig det samme med vores Labrador.

Han er totalt hyper ... Bare man tager halsbåndet frem er det nærmest umuligt at få ham til at sitte, og han er helt fra den når vi går tur.

Jeg træner tricks med ham, og han er ved at blive ret god til det.

Jeg læste lige en super god artikel på internettet, fra en side der hed: Dogbreedinfo.com så går du ind under "Understanding dog behavior" også klikker du på artiklen "Proper way to walk a dog". Bare jeg læste den og "arbejdede" ud fra det hjalp faktisk meget!

/Victoria

Årh.. altså.. jeg har læst den side. Og det lyder som noget CM ville være lykkelig for.

Lidt for meget alfa, leader of the pack, må ikke snuse hvor den vil.. Det har, efter min meningen, absolut intet med den gode gåtur at gøre!

Til gengæld har Ninjamor herinde fra skrevet en, så vidt jeg hører, god bog om en spændende gåtur.. Hvad er det nu den hedder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh.. altså.. jeg har læst den side. Og det lyder som noget CM ville være lykkelig for.

Lidt for meget alfa, leader of the pack, må ikke snuse hvor den vil.. Det har, efter min meningen, absolut intet med den gode gåtur at gøre!

Til gengæld har Ninjamor herinde fra skrevet en, så vidt jeg hører, god bog om en spændende gåtur.. Hvad er det nu den hedder?

sjov på turen med din hund mener jeg :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder ligesom min hund.. Ignorer at min hund fik dårlig mave, men ellers er det helt det samme - overdrevent gak og ja, du skriver det så perfekt, som om hunden ikke har fået en tur i månedsvis. Vores er dog rolig i nærområdet, men så snart vi skal mere end et par kilometer væk, så knækker filmen for ham.

Hvis det er det samme, så har mentale aktiviteter ikke hjulpet her, det eneste der har hjulpet er, at han skal give frivillig øjenkontakt for at komme fremad. Motor er heller ikke en der vil gøre alt for godbidder. --- Dog, vi laver selvfølgelig masser af de lege derhjemme alligevel, for det er kun sundt at få brugt hjernen, bare så du ikke dropper den ide ;-)

Jeg har en lang tråd du måske kan få gavn af at læse igennem:

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/20164-hvordan-far-jeg-ro-pa-hunden.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er min labrador også, dog ikek helt så slemt, og det er ved at blive meget bedre.

Jeg er enig med Buddha, jeg tror ikke mentalsktivering vil hjælpe, faktisk slet ikke mindste.

Din lab har fået succes med at verden skal opleves i udstrækt snor og stresser sig selv helt op, blot snoren findes frem.

Det jeg ville gøre, og som jeg er i gang med selv, er at starte helt forfra. Det er kun mig der lufter hunden, så det bliver gjort på samme måde hver gang.

Hver gang han trækker/snoren bliver stram vender jeg med det samme rundt og går modsatte vej. Når han følger med og kommer plads klikker jeg og han får en dejlig godbid (virkelig lække rgodbid) Derefter vender vi rundt og forsøger at gå igen.

Det tager laaaaaaang tid at komme nogle steder, og pt. bliver min hund luftet max. 1,5 - 2 km om dagen i snor. Resten er i haven eller på marken på den anden side af vejen uden snor.

Jeg kan mærke en kæmpe forskel allerede på 2 dage. Han forstår det og vi kan gå længere, men jeg går stille frem og hver eneste gang han strammer linien vender vi rundt. generelt er han blevet meget mere rolig når vi skal ud at gå, han går stille og roligt ud af indkørslen og stille frem.

Det er ikke sikkert, at samme metode virker, men prøv et eller andet for at få ro på ham. Så længe han er kørt sådan op allerede inden I kommer ud af døren, så bliver det ikke bedre. Evt. benyt en halti/grime i træningen, da der vil komme noget mere ro ind over.

Held og lykke med træningen, det er hårdt, men betaler sig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites