Hop til indhold

Hvem gives godbidderne for?

Gæst Chocolate Labrador
 Share

Recommended Posts

Gæst Chocolate Labrador

Hmmm.. blot en strøtanke. Min hun er ved at slanke sig pga. problemer i albuerne. Hun er gået fra 29,2 kg. til 28,5 på godt 10 dage. Hun skal formentlig ned på 26, men nu må vi se.

Hun er selvfølgelig sat ned i fodder, men men men det sande "djævel" har helt sikkert være alle de guffer, som hun har fået. De har været af god kvalitet :engel::engel: men selvfølgelig har de talt i kalorieregnskabet. De har været brugt til træning, til søg, og blot til at belønne alt god adfærd, da vi ikke har haft hende så længe.

Nu hun ikke får særligt mange guffer (måske 5 stk. små zivipeak) ud over hendes alm. begrænsede fodderration, virker hun lige så begejstret for en fodderpille, eller en gulerod eller et stykke peberfrugt. Mmmm... når det er svært er skære ned for gufferne - og vores kæledyr bliver for typpe - i større eller mindre grad - er det vist nærmere vores afhængighed af, at give DEM guffer.

Men hvorfor opstår denne afhængighed? Hvorfor gives guffer til hunde, eller andre dyr, når de har bedre af, at vi lader værre???

Indlæget kom efter julen, hvor jeg måske 50 gange måtte sige til mine få gæster, at "Nej, hun skal ikke have fra julebordet", "Nej, hun skal ikke have ekstra godter", nej, nej, nej - hun skal ned i vægt!"

Men, havde hun ikke haft problemer med albuerne, må jeg tilstå, at hun sikkert havde fået noget ekstra i julen :hmm: og sikkert også sit pølsespor i haven én gang om ugen:oops: Så havde jeg helt sikkert ikke, taget de 2-3 ekstra kilo så seriøst. Men den dejlige hund, skal ikke have ondt (eller ekstra ondt) i albuerne fordi jeg ikke kan sige nej, til den, til andre og aller vigtigst til migselv.

Hvordan administerer I andre guffer til hunden???

Godt nytår herfra :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vores hunde får masser af godbidder - også de fede af slagsen, men de har heller ikke problemer med overvægt.

Havde overvægt været et problem, så ville jeg have kigget på det - for er der en ting jeg ikke gider, så er det overvægtige hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund får også en del godbidder både i forbindelse med træning og når vi er ude at gå tur, men hun har heller ikke problemer med overvægt. Jeg modregner bare godbidderne i den portion almindeligt foder hun får :-D Jeg bruger så også "gode" godbidder med fornuftigt indhold, fordi hun får så mange for at hun ikke bliver fejlernæret ;-)

Men tror du har helt ret, ofte er det da vores eget behov at hunden liiige skal have lidt ekstra godt :5up: Jeg synes det er helt fint så længe hunden trives, men det duer ikke at hælde fed sovs og kartofler i kræet, hvis den er overvægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det lidt den omvendte verden, Motor må gerne tage lidt mere på (vi er der næsten), så han får faktisk mere og mere fra bordet, flere godbidder bare fordi og også godbidder med korn, selvom jeg før helst gav ham uden korn.

Da han var syg og på skånekost i 3 uger, der havde jeg faktisk overhovedet ikke svært ved ikke at give ham andet, skrækken for tilbagefald var større end min trang til at forkæle.

Meeen.. nu er Motor så heller ikke verdens mest madglade, så det er jo lidt nemmere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver ikke godbidder i flæng. Men jeg giver godbidder på lufte turene når hunden kommer. Jeg giver godbidder når hunden bliver kaldt ind fra haven. Aldrig bare fordi han ligger og ser sød ud.

Gæster må gerne give en godbid eller to. Men det er så også det...Jeg trækker godbidderne fra hundens mad ration eller ville han hurtigt blive rund.

For vores vedkommende for Lexus 2x190g mad om dagen det giver plads til ca 120g godbidder pr. dag. Ikke at han skal have eller får 120g godbidder omdagen. Men det giver lidt plads til gufferne

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna får egentlig ikke så mange guffer i hverdagen. Jeg har ViVet'er (vitaminer) med på gåture, men hun får kun en her og der, hvis hun er kaldt ind og skal gå på plads forbi en anden hund..

Så får hun en tørret tyggeting, når hun går i seng.. Ellers får hun egentlig ikke guffer i hverdagen..

Bortset fra når hun hugger en 200 grams pose griseøre-strips oppe fra bordet:evil: Det har hun gjort i dag, mens jeg var på landet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid været lidt obs på at passe på med godbidderne.

Her bruges de mest ved øvelser på tur eller til trænning.

De dage han har fået ekstra mange guffere f.eks ved trænning så trækker jeg ham lidt ned i foder :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites