Hop til indhold

to hunde


viviansen
 Share

Recommended Posts

Jeg ved der er flere her inde som har to hunde og mit spørgsmål lyder hvor meget blander i jer i deres indbyrdes relation?

Jeg har selv en lille og en stor hund med 5 års alders forskel.

Langt det meste af tiden udgør de en harmonisk "flok", men da de har meget forskelligt temperement og My samtidig er teenager giver det af og til nogle gnidninger. Problemerne opstår især når My har noget spiseligt, ikke alm. mad, men ben, griseører o.lign så er hun en rigtig "hystade". Hun gøer, knurrer og hopper op og bider af Nikka. Nikka ignorer hende for det meste men andre gange bliver hun lidt trykket og utilpas i situationen.

 

Idag blev det så for meget for Nikka og hun bed ud efter My, som nu har et lille sår i hovedet efter en tand. Jeg har det egentlig fint med at Nikka får sat nogle grænser, for My har fået meget lang snor, men samtidig er jeg også lidt bange for at Nikka kommer til, at skade My da der jo er 30 kg forskel på dem!

Hvad gør i andre? lader hundene i selv finde ud af det eller går i ind og blander jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg tror My opfører sig sådan fordi hun føler sin ressource truet, at hun er lidt utryg.

 

Og på hundsk må alle forsvare sin ressource.

 

Det er helt naturligt at den unge hund får løse tøjler.

 

Her i huset accepteres det når nogen har et ben og Mika fx, der har været ude for noget uheldigt med et ben, knurrer også overfor Susi.

 

Susi opfører sig heeelt sundt, hun gør sig umage med at vise Mika at det er respekteret at benet er Mikas, de kender begge reglerne om at et ben er ejet af den der har det, hvis Susi kan få Mika til at forlade sit ben ved at gø af noget henne ved hækken, så kan Susi få ejerskabet over benet, hvis hun får det først :-D

 

De får en masse tid til at gå med at grave ben op og ned og finde den andens og grave det ned og så graver den anden det op og....

 

Jeg ville ikke repsektere det hvis en af dem begyndte at tage noget fra den anden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det tænkes at de to hunde har forskellige definitioner af hvad afstand indebærer?

At My f.eks. gerne vil have en afstand på 4 meter når hun har et ben, og Nikka er tilfreds med 50 cm afstand, når det er hende der har et ben?

 

My´s holdning til afstand kan måske også have ændret sig, enten pga erfaring, eller også pga hendes aldersudvikling. Og så skal Nikka lige finde ud af hvor vi nu er henne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine kan også komme op og toppes om ressourcer - i særdeleshed mad - Bella får lov til meget i forbindelse med liggepladser og legetøj og en hel masse andet - så er det sjældent at Tulle holder på "sin ret" ... men lige med mad er de begge to ret vågne - så jeg sørger for, at de så vidt muligt ikke får muligheden for at komme op og toppes ... Bella spiser i sit bur og Tulle ved sin mad-plads i køkkenet, hvor hun hele tiden har spist ... Får de noget ekstra-lækkert - marv-ben eller sådan noget - så foregår det under overvågning ... Jeg tænker, at jeg tager ansvar for, at de kan være sammen på en fornuftig måde - og sørger så vidt det er muligt fo rmig for, at de ikke får anledning til at slås ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor mangler jeg bare at kunne læse jeres indlæg mens jeg skriver mit eget:(

Nå jeg tror du har helt ret i det med forskellig afstand Vivi, My kan være inden for en meters afstand af Nikka og ben mens My slet ikke tolerere at Nikka overhovedet er inde i huset:shock: hvilket selvsagt er lidt problematisk.

Nikka stjæler ikke fra My og har aldrig gjordt det, men hun gør, som Anne marie beskriver det, afleder hendes opmærksomhed og så haps.

 

Hun prøver også at respektere My`s krav om afstand men det er meget svært når My stiller så store krav.

My har også på det sidste udvidet sit ressurce område. Jeg er f.eks. blevet "hendes" og hvis Nikka kommer hen for at snakke, mens My er i sofaen hos mig, gøer og snapper hun efter Nikka. Nogle gange kan hun sågar finde på og løbe hen og skælde ud på Nikka fordi hun vender sig i sofaen, selvom hun befinder sig 3 meter væk fra os:shock:

Så ja hun er rigtig lille prinsesse og en bestemt en af slagsen:-) og da Nikka er noget nær jordens mest godmodige hund, får hun MEGET lang snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor mangler jeg bare at kunne læse jeres indlæg mens jeg skriver mit eget:(

Nå jeg tror du har helt ret i det med forskellig afstand Vivi, My kan være inden for en meters afstand af Nikka og ben mens My slet ikke tolerere at Nikka overhovedet er inde i huset:shock: hvilket selvsagt er lidt problematisk.

Nikka stjæler ikke fra My og har aldrig gjordt det, men hun gør, som Anne marie beskriver det, afleder hendes opmærksomhed og så haps.

 

Hun prøver også at respektere My`s krav om afstand men det er meget svært når My stiller så store krav.

My har også på det sidste udvidet sit ressurce område. Jeg er f.eks. blevet "hendes" og hvis Nikka kommer hen for at snakke, mens My er i sofaen hos mig, gøer og snapper hun efter Nikka. Nogle gange kan hun sågar finde på og løbe hen og skælde ud på Nikka fordi hun vender sig i sofaen, selvom hun befinder sig 3 meter væk fra os:shock:

Så ja hun er rigtig lille prinsesse og en bestemt en af slagsen:-) og da Nikka er noget nær jordens mest godmodige hund, får hun MEGET lang snor.

 

Du kan se andres indlæg mens du skriver dit eget, ved at rulle ned i bund :5up:

 

Jeg kender godt det med at hvis den lille hund sidder på skødet, så hører man lissom med til privatsfæren. Eller bliver forsvaret som en ressource. Eller den lille hund føler sig stærkere. Eller hvad pokker der egentlig foregår i den lille hunds hoved.

Der har været en tråd herinde om det fornylig. Og jeg er stadig ikke overbevist om hvordan mekanismen er. Men jeg kan fortælle dig at mangen en chihuahua har det på den måde, i større eller mindre grad. Det er sandsynligvis noget der ses hos små, lidt usikre hunde, det ville jo også passe meget godt på din lille My. Det må være lidt træls når man har 2 hunde.

 

Jeg håber at andre kan give flere input omkring dette, for jeg har ikke fundet de vises sten.

 

Det er uden tvivl naturligt at der sker nogle ting i dine 2 hundes indbyrdes forhold, fordi My er ved at blive voksen.

Men det må være svært at vide hvad man som ejer bør gøre eller ikke gøre, hvis man vil gøre sit bedste, hvilket jeg ved at du vil :-)

 

Det du beskriver minder lidt om Toffi´s forhold til katten her. Det svinger faktisk i takt med Toffi´s overskud og underskud, hvor meget hun gider katten.

Katten har haft perioder hvor hun var noget grænseoverskridende overfor Toffi. Efter at vores "alfakat" døde. Men så har Toffi efterfølgende været meget grænsesættende omkring fysisk afstand til katten. Og det topper når hun har falske hvalpe, naturligvis. Og nu er det som om de igen har en periode hvor de er blevet rimeligt enige om hvor de har hinanden, både fysisk og i overført betydning.

 

Jeg vil umiddelbart lade My have sine grænser, for hun har åbenbart brug for dem lige nu.

Men hun bliver nok nødt til gradvist at tilvænnes at du godt kan snakke med begge hunde, selvom hun sidder på skødet, for på sigt duer det jo ikke, det vil jo være synd for Nikka. Men jeg tror det tager tid, og at det måske ligefrem ville være godt med en handlingsplan fra en proff., hvis du har mulighed for (læs råd til) det.

 

Hvor er My i øvrigt i forhold til sin løbetid? Kan hun være præmenstruel eller noget?

Små hunde, som ikke har turdet sige fra mens de var små, fordi de var usikre, tør pludselig gøre det når de bliver voksne.

Toffi har forandret sig meget fra hun var hvalp til nu, hvor hun er blevet 2 år og dermed mere selvsikker. Selvsikker på nogle punkter i hvert fald ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget i bunden:confused: sådan synes jeg også det var før, men der er intet nu.

Ja det føles nogen gange, som en hel videnskab og være hunde ejer! man vil jo så gerne gøre det helt rigtige.

My har endnu ikke været i løbetid så den kan sagtens være lige på trapperne, da hun jo er blevet et år.

Hun har forandret sig temmelig meget her på det sidste, så det ville jo forklare en del.

M.h.t. adfærdsbehandler har jeg selv tænkt tanken, vi har jo Pia og hun kender jo My i forvejen. Dog er jeg ikke helt sikker på OM det er problemadfærd eller blot teenager "nykker" men det kunne jeg jo vende med Pia:-D men som altid super dejligt med forskelligt input:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...