Hop til indhold

Eplesi


martin
 Share

Recommended Posts

Det lyder da positivt :5up:

Så må der lidt tålmodighed til, indtil han ikke er så sløv mere.

 

de siger at han ik bliver anderledes ind han er nu............

 

for der er gået uver 4 uger

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Golden

Martin - har du hørt om det produkt der hedder Epitaur?. Jeg ved det er et naturprodukt som bruges mod epelepsi - jeg har forsøgt at google det uden størrer resultat - det eneste jeg ved er at det kun kan fås gennem dyrlægen....Måske det var værd at spørge ind til eller undersøge nærmere?.

 

Ovenstående er desværre det eneste jeg ved - endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
hvad er det for noget det der Epitaur.?

og hvad gør det mm.........

 

hilsen martin

 

Som jeg skrev før er det eneste jeg ved, det der står i mit tidligere indlæg - beklager!.

 

Mon ikke din dyrlæge ved mere??

 

Jeg vil ihvertfald glæde mig til at høre mere om det hvis du beslutter dig for at undersøge det! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

en lille opdateringe........

 

silver har haft et andfald igen.

som vejet i ca 20 Sek.....det gik bare så godt for ham !!!

det er ellers længe siden sidst han har haft et andfald..

man bliver sku bare så ked af det og frustret.

de sidst 3 dage har jeg givet ham hokamix og så kom puslige et andfald ,efter at have strattede på hokamix.

så tror at det har noget med det at gøre.

 

hilsen martin

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være hokamix... Eller det kunne være noget andet...

ET anfald på flere måneder er vel ikke så ringe, når han nu engang ER en epilepsi-hund? Han bliver jo nok aldrig helt rask..

 

Læs hvad Siki skriver d. 14.4.2011, kl 20:17, om sin epilepsihund:

 

Hej Jeg har ikke Læst hele tråden, men jeg har en hunhund med Epelepsi (som hun har haft i 4 år) Jeg har nongle råd som jeg håber du kan bruge.

 

Anfald kommer tit i stredesede situationer, eller perioder. Så lad være med at tage ham med til børnefødselsdag og lignenede.

 

Relativt faste rutiner kan være en klar fordel, hvis han skulle gå hen og få mange anfald i en periode. Jeg har jeg fundet ud af min hund sikis anfald holder op igen når hverdagen bliver "normal/Ens"

 

Prøv at lade være med at køre op og blive alt for bekymret når din hund får et anfald (meget svært)

Han kan ikke mærke når han har et anfald selvom det forvirrer ham. Der er en periode op til et anfald og efter et anfald hvor han ikke vil være helt sig selv.

 

sørg for at han får tisset af efter et anfald.

 

Hvis han begynder på fenemal vil han være sløv en periode..

Da min hund begyndte på fenemal blev hun meget mere sulten, tiggesyg og madglad. Men prøv at holde din hunds vægt stabil, ellers skal medicinen justeres op.

 

sørg for at han får lidt mad i maven sammen med pillen (ved ikke hvorfor, men min siki får anfald hvis hun ikke får nok mad ved pilletider)

 

mvh Anna

 

Martin, I har fået din hunds epilepsi næsten helt under kontrol med fenemalen. Bedre kan det næsten ikke blive. Men de råd siki kommer med kan liige gøre det sidste, der skal til.. Jeg tror bestemt, at det med faste rutiner er meget vigtigt. Anfald kan tit opstå i forbindelse med stress. Og stress kan både være i forbindelse med gode oplevelser og med dårlige oplevelser.

Så det er både sådan noget larmende håndværkere og overanstrengelse han skal beskyttes imod, men også sådan noget som børnefødselsdag eller lange strandture.

 

Epitaur, som Golden nævner, er ikke et naturprodukt, men et stærkt vitaminprodukt. Hovedsagelig med forskellige B-vitaminer, som man ved gavner hjernen, især ved epilepsi. Der vil være meget mere mening i at give Epitaur end at give Hokamix, selv om jeg ikke rigtig tror at Hokamix er årsagen til det sidste anfald..

Men snak med dyrlægen om det. Måske skal Silver have b-vitamin som indsprøjtning.

;-)Men op med humøret! Det går jo rigtig fint! Det var bare et enkelt anfald. Måske har han været stresset af et eller andet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst eva pedersen

Hej. Har selv en hund med epilepsi. Der er nogle gode grupper på facebook, godt nok på engelsk, de hedder begge Canine epilepsy og en side der hedder Canine epilepsy resources og Canine epilepsy awareness :vuf:

Redigeret af eva pedersen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være hokamix... Eller det kunne være noget andet...

ET anfald på flere måneder er vel ikke så ringe, når han nu engang ER en epilepsi-hund? Han bliver jo nok aldrig helt rask..

 

Læs hvad Siki skriver d. 14.4.2011, kl 20:17, om sin epilepsihund:

 

 

 

Martin, I har fået din hunds epilepsi næsten helt under kontrol med fenemalen. Bedre kan det næsten ikke blive. Men de råd siki kommer med kan liige gøre det sidste, der skal til.. Jeg tror bestemt, at det med faste rutiner er meget vigtigt. Anfald kan tit opstå i forbindelse med stress. Og stress kan både være i forbindelse med gode oplevelser og med dårlige oplevelser.

Så det er både sådan noget larmende håndværkere og overanstrengelse han skal beskyttes imod, men også sådan noget som børnefødselsdag eller lange strandture.

 

Epitaur, som Golden nævner, er ikke et naturprodukt, men et stærkt vitaminprodukt. Hovedsagelig med forskellige B-vitaminer, som man ved gavner hjernen, især ved epilepsi. Der vil være meget mere mening i at give Epitaur end at give Hokamix, selv om jeg ikke rigtig tror at Hokamix er årsagen til det sidste anfald..

Men snak med dyrlægen om det. Måske skal Silver have b-vitamin som indsprøjtning.

;-)Men op med humøret! Det går jo rigtig fint! Det var bare et enkelt anfald. Måske har han været stresset af et eller andet..

 

 

når jeg tænker mig om så har vi lavet foderskift for 10 dage siden.

vi skiftede fra acana greesland og til acana pasifika.

moske har det noget med det af gøre med det ?

vi er også begyndt at gå på stranden hvor de kan køle sig af i vandet kan de udløse et andfald de for jo salt i munden fra vandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi er også begyndt at gå på stranden hvor de kan køle sig af i vandet kan de udløse et andfald de for jo salt i munden fra vandet.

 

Martin: Hvilke tanker gør du dig, når du spørger om hunden kan få anfald af en tur i vandet?. Tænker du om den kan få anfald af at få saltvand i munden eller hvordan skal det forstås?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selve begejstringen ved at være på stranden kan godt udløse et anfald. Stress behøver ikke at være noget negativt for raske hunde.

Det KAN bare udløse et anfald hos en epileptisk hund.

 

---:hmm:Min søn fik faktisk sit første epileptiske anfald efter vi havde været i Lalandia en week-end ---for mange år siden..:shock:

 

Er Silver blevet undersøgt for b-vitaminmangel? Hvis man har lavt indhold af B-vitamin i blodet, så påvirker det nemlig hjernen.

 

 

Jeg synes at du skal skrive dagbog for Silver.

 

Jeg har selv købt en "studiekalender" med en side til hver dag, -til at holde styr på Silkes foder-allergi. I den kalender skriver jeg hver dag lidt om hvordan hun har det og om jeg har planer for at ændre hendes mad. Eller om hun har været ude og svømme. Eller om hun er "kommet til" at spise noget, der ikke stod på madplanen.

Hvis hun så får det værre... eller bedre, så skriver jeg det også i kalenderen. Og så sætter jeg mig og læser i kalenderen og tænker over hvilke ting der kan have været årsag til ændringen.

 

Man KAN jo ikke huske alt:vedikke:.

 

--Jeg skal passe på, hvad Silke spiser. Men det har også betydning for Silke om hun har været ude og svømme...

 

DU skal måske passe på, hvad Silver oplever.. Men foderet kan måske osse have betydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Martin: Hvilke tanker gør du dig, når du spørger om hunden kan få anfald af en tur i vandet?. Tænker du om den kan få anfald af at få saltvand i munden eller hvordan skal det forstås?.

 

både ja og nej for ved et ik det kunne jo være :hmm:

han får kun andfald når han går tur.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Selve begejstringen ved at være på stranden kan godt udløse et anfald. Stress behøver ikke at være noget negativt for raske hunde.

Det KAN bare udløse et anfald hos en epileptisk hund.

 

---:hmm:Min søn fik faktisk sit første epileptiske anfald efter vi havde været i Lalandia en week-end ---for mange år siden..:shock:

 

Er Silver blevet undersøgt for b-vitaminmangel? Hvis man har lavt indhold af B-vitamin i blodet, så påvirker det nemlig hjernen.

 

 

Jeg synes at du skal skrive dagbog for Silver.

 

Jeg har selv købt en "studiekalender" med en side til hver dag, -til at holde styr på Silkes foder-allergi. I den kalender skriver jeg hver dag lidt om hvordan hun har det og om jeg har planer for at ændre hendes mad. Eller om hun har været ude og svømme. Eller om hun er "kommet til" at spise noget, der ikke stod på madplanen.

Hvis hun så får det værre... eller bedre, så skriver jeg det også i kalenderen. Og så sætter jeg mig og læser i kalenderen og tænker over hvilke ting der kan have været årsag til ændringen.

 

Man KAN jo ikke huske alt:vedikke:.

 

--Jeg skal passe på, hvad Silke spiser. Men det har også betydning for Silke om hun har været ude og svømme...

 

DU skal måske passe på, hvad Silver oplever.. Men foderet kan måske osse have betydning.

 

 

hej........

nej han er ik blevet tjækkede for B-vitaminmangel..........

Link til indlæg
Del på andre sites

både ja og nej for ved et ik det kunne jo være :hmm:

han får kun andfald når han går tur.....

 

Får han KUN anfald når han går tur?.

 

Det har jeg aldrig hørt om før - jeg troede faktisk kun anfald kom under søvn. så blev jeg det klogere!.

 

Hvis man ønsker at undersøge hunden for B-vitaminmangel - kan det vel gøres simpelt ved en blodprøve???

 

(pludselig kombinerer jeg dette med at Kalle er HELT EKSTREMT vild med bananer :shock:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst eva pedersen

Min fik også kun anfald under søvn, eller når han lå og døsede. Men der er mange former for epi. og nogle har også den type hvor musklerne pludselig bliver lammede, så de falder omkuld. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Jeg cykler 2x4 km hver dag med min epi hund, det kan han sagtens klare, han har endnu ikke haft anfald siden han fik Fenemal for nu 2½ mdr. siden. :banan:

 

Det er fint med at cykle hver dag med en voksen hund. Også med en epilepsi-hund.

Problemet er, hvis hunden ikke cykler hver dag. Men kun en gang imellem.

 

Det vigtige for epileptikere er ikke hvor meget motion, men at livet er regelmæssigt.

 

Hvis du ikke cykler et helt år af en eller anden grund, så er det sikrest at starte ganske langsomt med en lille tur hver dag når I starter igen, og så efterhånden mere og mere. På faste tider.

 

Jeg gætter på, at du og din hund cykler til og fra et sted, som ligger 4 km væk. Og som I skal hen til hver dag:-).

:5up:Det er en god rutine for en epi-hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tante Lilla

Epilepsi anfald hos hunde blir ofte udløst af stress, ikke sjældent hormon relateret.

 

Det kan være en fordel at få dem neutraliseret / kastreret.

 

De fleste tilfælde er arveligt betinget, polygenetisk / familiært nedarvet, og jeg tror ikke på, at foder gør den store forskel, medmindre der er et problem med optagelsen.

 

Som andre har skrevet, så handler det meget om en forudsigelig hverdag med faste rytmer - for at undgå stress, og så kan Fenemal'en hjælpe.

 

Det er dog ikke en 100 % garanti for at undgå anfald hos alle hunde ( og katte ) men det vil med stor sansynlighed hjælpe en hel del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst eva pedersen

Hej Birgitta. Nej, det er 2 runder i den nærliggende skov, en tur om morgenen og en tur om aftenen. Nela, som min hund hedder, er en stor jagthund som bliver/blev brugt til bøffeljagt, så han har et stort behov for at få motion. Han er også kun knap to år gammel. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Får han KUN anfald når han går tur?.

 

Det har jeg aldrig hørt om før - jeg troede faktisk kun anfald kom under søvn. så blev jeg det klogere!.

 

Hvis man ønsker at undersøge hunden for B-vitaminmangel - kan det vel gøres simpelt ved en blodprøve???

 

(pludselig kombinerer jeg dette med at Kalle er HELT EKSTREMT vild med bananer :shock:)

 

det det er kun når vi gårtur.!

det sker mellem 1 til 30 min efter vi er gået når vi går tur

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fint med at cykle hver dag med en voksen hund. Også med en epilepsi-hund.

Problemet er, hvis hunden ikke cykler hver dag. Men kun en gang imellem.

 

Det vigtige for epileptikere er ikke hvor meget motion, men at livet er regelmæssigt.

 

Hvis du ikke cykler et helt år af en eller anden grund, så er det sikrest at starte ganske langsomt med en lille tur hver dag når I starter igen, og så efterhånden mere og mere. På faste tider.

 

Jeg gætter på, at du og din hund cykler til og fra et sted, som ligger 4 km væk. Og som I skal hen til hver dag:-).

:5up:Det er en god rutine for en epi-hund.

 

jeg trode ik at epelisi hunde måtte løbe/cykkle.

for jeg hade selv tænkt mig at gøre det med minne hunde..........

Link til indlæg
Del på andre sites

Epilepsi anfald hos hunde blir ofte udløst af stress, ikke sjældent hormon relateret.

 

Det kan være en fordel at få dem neutraliseret / kastreret.

 

De fleste tilfælde er arveligt betinget, polygenetisk / familiært nedarvet, og jeg tror ikke på, at foder gør den store forskel, medmindre der er et problem med optagelsen.

 

Som andre har skrevet, så handler det meget om en forudsigelig hverdag med faste rytmer - for at undgå stress, og så kan Fenemal'en hjælpe.

 

Det er dog ikke en 100 % garanti for at undgå anfald hos alle hunde ( og katte ) men det vil med stor sansynlighed hjælpe en hel del.

 

 

min han hund er kastreret.

det blev den som 7 mdr og før epelisien startede !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...