Gæst sarafia Skrevet Januar 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2011 Hvordan har jeres hunde klaret det med nedsat hørelse når de er blevet ældre? jeg begynder at kunne se Nova ikke høre så godt mere og en lille hjemmetest viser det også. Så lad mig høre lidt erfaringer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Cody virker ikke til rigtig selv at have bemærket at han høre meget dårligt, men det er jo også kommet gradvist.. Jeg tror helt ærligt ikke at der er ret mange hunde, der selv ligger mærke til det, det er vist mest os to-benede der skal vænne os til det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Min ældste hører heller ikke godt længere. Hører faktisk intet. Til alt held har vi tidligere trænet med håndtegn, så det har ikke været en svær overgang for hende pludselig ikke at kunne høre mere. Tror hun på sin vis er bevidst om det, eftersom hun ikke går langt væk. Hun sørger for at holde øje med os, når vi er ude på gåture. Heldigvis gider hun stadig arbejde og lære, så vi har kastet os over rally som sport, da jeg har relativt let ved at indlære de nye øvelser med hende, fordi det hele foregår i så tæt et samarbejde. Hun er ikke gået ned på humøret, og lever egentlig videre som før. De eneste tidspunkter hvorpå jeg kan mærke hun syntes det er lidt skidt, er når hun ikke hører vi kommer hjem. Der kan hun virke helt perpleks - men med to yngre hunde til at varsle hende, er det ikke ofte hun glemmer at komme ud og møde os ved døren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Min ældste hører heller ikke godt længere. Hører faktisk intet. Til alt held har vi tidligere trænet med håndtegn, så det har ikke været en svær overgang for hende pludselig ikke at kunne høre mere. Tror hun på sin vis er bevidst om det, eftersom hun ikke går langt væk. Hun sørger for at holde øje med os, når vi er ude på gåture. Heldigvis gider hun stadig arbejde og lære, så vi har kastet os over rally som sport, da jeg har relativt let ved at indlære de nye øvelser med hende, fordi det hele foregår i så tæt et samarbejde. Hun er ikke gået ned på humøret, og lever egentlig videre som før. De eneste tidspunkter hvorpå jeg kan mærke hun syntes det er lidt skidt, er når hun ikke hører vi kommer hjem. Der kan hun virke helt perpleks - men med to yngre hunde til at varsle hende, er det ikke ofte hun glemmer at komme ud og møde os ved døren. Hvor gammel er jeres gamle dame? Nova fylder 11 til november, vi har også kastet os over rallysporten. Det er super for den gamle dame:5up: træner også håndsignaler og har altid gjort, så tror såmænd ikke det bliver så hårdt. men er gået igang med at tage lidt ekstra fat på håndsignalerne igen.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Hvor gammel er jeres gamle dame? Nova fylder 11 til november, vi har også kastet os over rallysporten. Det er super for den gamle dame:5up: træner også håndsignaler og har altid gjort, så tror såmænd ikke det bliver så hårdt. men er gået igang med at tage lidt ekstra fat på håndsignalerne igen.. Hun fylder 11 i april. Hørelsen har været på retur over et års tid tror jeg. I starten opdagede jeg ikke, hvor lidt hun egentlig hørte. Men på et eller andet tidspunkt så vi det også nødvendigt, at udføre nogle af de her hjemmetests. Som at råbe på hende, tabe noget på gulvet, klappe hårdt i hænderne og så videre og så videre. Rally er så sjov. Ved ikke hvorfor jeg først har fået øjnene op for det nu, men jeg er hooked. Og den gamle syntes det er helt fantastisk. Det syntes den yngste i øvrigt også. Har dog også overvejet, om det ikke er muligt at få gjort gamle klar til en LP1 også (tror LP2 med felt og så videre vil blive for svært at få indøvet). I forhold til håndsignaler, syntes jeg det er svært at blive ved med at finde på flere. Har overvejet at begynde at fotografere dem, for at sikre mig at jeg ikke laver nogen, der ligner hinanden for meget. Heldigvis kommer man jo i rally langt ved en god øjenkontakt. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Jeg har "sit" som en løftet pegefinger, "stå" som en flad hånd på lodret foran hende(håndfladen mod hende), "sit foran" som en hånd på lodret vinkelret på mig, "dæk" flad hånd med håndfladen mod jorden, "Plads" ¨hånd føres bagud med håndfladen mod hende. "Snurre" Laver signalet foran mig. En pege finger viser retningen jeg vil have hende i. "Ud" dvs. ud i f.eks feltsøget strakt arm i den retning jeg vil have hende. "Kom" håndsignal med fladhånd mod mig selv.Som hvis man ville vinke en person ind. "Apport" klapper hånden sammen flere gange. "Zigzag" viser tydeligt med benene jeg vil have hende igennem. Hvad har du? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2011 Jeg har "sit" som en løftet pegefinger,min sit er en flad (højre) hånd oppe over skulderhøjde "stå" som en flad hånd på lodret foran hende(håndfladen mod hende),var i sin tid begge hænder ud vinkelret fra hoften, med håndfladerne mod hende. Men nu er det kun højre. Hvilket også er fint nok, da det også er den jeg bruger i rally "sit foran" som en hånd på lodret vinkelret på mig,et V med pege- og langefinger, der holdes hen foran hende og føres ind foran mig og op til brystet. Så den fungerer også når man skal gå baglæns og have hende med i en sit foran "dæk" flad hånd med håndfladen mod jorden,På lang afstand en flad hånd, der føres hele vejen næsten bagover og herefter fremefter og ned mod jorden. Ellers en hånd der først er knyttet, føres ned mod jorden og fingrene åbnes ud. "Plads" ¨hånd føres bagud med håndfladen mod hende."Hinter" som er plads højre om er højre hånd pegefinger, der føres mod min højre side og bagom. "Plads" som er plads venstre om er et V med venstre hånd, der peges mod min venstre side. "Snurre" Laver signalet foran mig. En pege finger viser retningen jeg vil have hende i.Det samme "Ud" dvs. ud i f.eks feltsøget strakt arm i den retning jeg vil have hende.Har en fremadsendelse på apport, hvor det er som du nævner. Har ikke noget til fremadsendelse til eksempelvis felt. "Kom" håndsignal med fladhånd mod mig selv.Som hvis man ville vinke en person ind.Samme - hvilket hun i øvrigt er selektivt seende på. Har oplevet flere gange, hvor jeg ved hun har set den, hvorefter hun så begynder at stå og slå smut med øjnene rundt omkring mig... "Apport" klapper hånden sammen flere gange.Med højre hånd indikerer jeg, at samle noget op. Bruger den kun hvis der er noget hjemme, jeg vil have hende til at tage til mig. På jagt og prøver ved hun godt hvad hun er ude at lede efter. "Zigzag" viser tydeligt med benene jeg vil have hende igennem.Den har vi aldrig arbejdet så meget med. Men ville kunne lokke hende rundt. Syntes nu ikke rigtigt det tæller, hvis jeg nu skal være helt ærlig. Hvad har du? Derudover er jeg ved at indarbejde tegn for kæresten, min ene søster, mad, drikke, gåtur. Nå, ja og næseprøve. Kærestens tegn er lidt svært at forklare, søsterens er to fingre der "tegner" streg under højre øje, mad er tegnsprogstegnet for spise, vand er tegnet for drikke, gåtur er tegnet for gå. Næseprøve er to fingre til næsen og så en fremadsendelse (uden retning, men sådan en "go" bevægelse med armen, som er gammelt indlært). Når hun skal følge med fra plads (i rally eksempelvis), laver jeg en lille rund bevægelse med venstre pegefinger mens den vender fremad. Hmmm, kan vi mon mere. Nå, ja. Rulle. Det er åben hånd med håndfladen mod hende, og så laver jeg en cirkel foran min brystkasse. I gamle dage kunne hun også snige, men den har jeg ikke fundet tegn for. Har prøvet at lære hende, at hals er hvis jeg laver et gab med to hænder og klapper dem sammen, men hvis jeg bare laver det med fingrene på en hånd, skal hun komme med et lille bjæf. Nogle gange bliver hun bare så overgearet, at hun bare giver gas med volumen. Så har jeg indøvet et "klik" tegn til hende. Det er bare en "okay". Og så tror jeg vi nåede frem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Januar 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2011 Har en veninde der er døvetolk og hun viste mig lige denne side www.tegnsprog.dk der er masser af håndtegn:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 Har en veninde der er døvetolk og hun viste mig lige denne side www.tegnsprog.dk der er masser af håndtegn:) Ja, den har jeg også brugt lidt til inspiration. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 vores golden er også ved at være en gammelnok der ikke hører så godt, på vej til de 11 år, men han er blot mere forsigtig i sine bevægelser inde døre, og afstandsbedømmelsen er heller ikke for god, men vi bærer over med ham, da han bliver "flov" md halen mellem benene, når han opdager at der er faldet noget ned...og vi går bare hen til ham så vi har hans opmærksomhed, så han ser vi vil noget...fx. en gåtur, men den skal foregå med snor på, da han stadig har en masse jagtinstinkt og ryger efter et dyr, hvis han er løs, det er der ikke noget der skal stå i vejen for:damn: selvom han er en gammelnok, så er han bare så dejlig:hjerte: bruger kun lidt håndtegn, men dem har han kunne lige fra hvalp, og er rigtig god til!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 Vores den ældste, Molly, er kun 4,5 år, men hun hører heller ikke så godt. Men det er simpelthen fordi den ene af hendes øregange er meget smal. Vi har vidst det nogle år og bruger også håndtegn til hende. Vi går også til Rally :klap:Hun kan være svær at få kontakt med ude i haven og jeg tror sommetider at naboerne tror vi er åndsvage med det råberi..., meeen når nu damen ikke hører så godt (+har selektiv hørelse når der er noget andet hun vil ), så må man enten hæve stemmen lidt ekstra eller gå ud og prikke hende på skuldren (nogle gange er begge dele nødvendigt). Det med de daglige håndtegn virker ret godt og jeg synes fint vi forstår hinanden. Hun kan også blive helt forvirret når vi kommer hjem, hvis ikke den bette har vækket hende. Men alt i alt er det ikke noget problem at hun ikke hører så godt, sådan har det jo næsten altid været... :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 10, 2011 Ih, så mange imponerende tegn i har! Vores gamle hund endte også som næsten døv (og blind) Og udover når vi kom hjem og hun tydeligt blev usikker over ikke at have hørt os og hun ind imellem så ud som om hun tænkte at det da var en mærkelig tavs familie hun havde fået, så var hun vist fint tilfreds med ikke kan kunne høre;-) Hun slap jo for at være bange nytårsaften de sidste 3 år eller noget i den stil.. Hun kunne høre klap i hænderne og stamp i gulvet og det brugte vi til at få hendes opmærksomhed. Hun kom når man klappede i hænderne, nok også et tegn hun kunne se. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts