Hop til indhold

Fie piber hele tiden

Gæst pmr1980
 Share

Recommended Posts

Gæst pmr1980

Hej alle sammen.

Nu har vi haft Fie i snart en måned, og hun er faldet godt til, er renlig og alting går fint.

Lige med undtagelse af når hun er alene med drengene. Jeg har 2 drenge på 4 og 10. og den store fortæller at hver gang han er alene hjemme med Fie sidder hun bare ude ved hoveddøren og piber til jeg kommer. Det samme hvis jeg bare lige skal ud med skraldespanden eller tømme postkassen.

Men når hun er helt alene hjemme er der aldrig noget, der sover hun bare.

Har i nogle gode råd til hvorfor hun sådan piber? Det var jo meningen det skulle være drengenes hund?

Og en anden ting, når hun ligger med et tyggeben eller lignende, knurrer hun hvis en af drengene aer hende. Det skal lige siges hun oftest ligger i sofaen og tygger i det. Jeg kan sagtens ae hende mens, det siger hun ikke noget til. Men er det ok hun lige knurrer af drengene mens hun tygger i hendes ben???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hej alle sammen.

Nu har vi haft Fie i snart en måned, og hun er faldet godt til, er renlig og alting går fint.

Lige med undtagelse af når hun er alene med drengene. Jeg har 2 drenge på 4 og 10. og den store fortæller at hver gang han er alene hjemme med Fie sidder hun bare ude ved hoveddøren og piber til jeg kommer. Det samme hvis jeg bare lige skal ud med skraldespanden eller tømme postkassen.

Men når hun er helt alene hjemme er der aldrig noget, der sover hun bare.

Har i nogle gode råd til hvorfor hun sådan piber? Det var jo meningen det skulle være drengenes hund?

Hej :-D

Hvad er Fie for en race og fik I hende som 8 ugers hvalp?

Hun viser med tydelighed, at hun er "din" hund, når hun piber hvis du går. Det er sikkert også dig der står for aktivering, gåture mm?

Det er disse aktiviteter der knytter os sammen, det samt den tryghed hunde har behov for og som børn slet ikke kan give.

Vi kan derfor ikke bestemme at en hund skal være børnenes, den vælger selv hvem dem hører til ud fra ovenstående.

Og en anden ting når hun ligger med et tyggeben eller lignende, knurrer hun hvis en af drengene aer hende. Det skal lige siges hun oftest ligger i sofaen og tygger i det. Jeg kan sagtens ae hende mens, det siger hun ikke noget til. Men er det ok hun lige knurrer af drengene mens hun tygger i hendes ben???

Det du i virkeligheden spørger om er: "Er det i orden at Fie viser sin mistillid ved at knurre?" For det er det hun gør. Hun har en forsvarszone, både ift. sin krop og ift. sine ejendele.

Når en hund ligger med noget, hvad enten dette er blevet givet eller det er noget den selv har erobret, er det ifølge hundenes indbyrdes forståelse dens ejendom og må som sådan forsvares uden dette får konsekvenser fra andre hunde.

Denne forståelse/regel er noget hunde dels er født med dels bliver den oplært i den tidlige hvalpetid sammen med kuldsøskende og moderen og hunden har ikke mulighed for at vide at vi mennesker kan have andre regler. Hunden har kun mulighed for at handle, som den art den er.

Derfor er det meget vigtigt at vi i opdragelsen af hunde viser respekt omkring denne regel og lader hunden være i fred, dette indebærer også at vi ikke sidder og stirrer på den eller løber omkring den, når den har en ressource. Ellers gør vi den utryg og situationen kan blive rigtig ubehagelig for alle.

Sideløbende med fred i situationen, dette gælder også når hunden ligger og hviler sig/sover, lærer vi den gennem bytte til noget bedre at slippe og aflevere det, den ligger og tygger på.

Dette er noget voksne først skal arbejde med og når tilliden er der, kan man lære sine store børn hvordan det skal gøres. Dette er ikke noget for en 4 årig at give sig i kast med.

Noget andet er at børn og hvalpe ikke bør være alene sammen. Selv om man ved, at ens børn er superfornuftige er de også impulsive og der kan meget hurtigt opstå en potentielt farlig situation, f.eks at hvalpen gør noget barnet ved den ikke må og derfor vil opdrage på hvalpen. Denne situation har børn ingen forudsætning for at kunne overskue konsekvenserne af og derfor skal de ikke sættes i situationen.

Gav det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pmr1980
Hej :-D

Hvad er Fie for en race og fik I hende som 8 ugers hvalp?

Hun viser med tydelighed, at hun er "din" hund, når hun piber hvis du går. Det er sikkert også dig der står for aktivering, gåture mm?

Det er disse aktiviteter der knytter os sammen, det samt den tryghed hunde har behov for og som børn slet ikke kan give.

Vi kan derfor ikke bestemme at en hund skal være børnenes, den vælger selv hvem dem hører til ud fra ovenstående.

Det du i virkeligheden spørger om er: "Er det i orden at Fie viser sin mistillid ved at knurre?" For det er det hun gør. Hun har en forsvarszone, både ift. sin krop og ift. sine ejendele.

Når en hund ligger med noget, hvad enten dette er blevet givet eller det er noget den selv har erobret, er det ifølge hundenes indbyrdes forståelse dens ejendom og må som sådan forsvares uden dette får konsekvenser fra andre hunde.

Denne forståelse/regel er noget hunde dels er født med dels bliver den oplært i den tidlige hvalpetid sammen med kuldsøskende og moderen og hunden har ikke mulighed for at vide at vi mennesker kan have andre regler. Hunden har kun mulighed for at handle, som den art den er.

Derfor er det meget vigtigt at vi i opdragelsen af hunde viser respekt omkring denne regel og lader hunden være i fred, dette indebærer også at vi ikke sidder og stirrer på den eller løber omkring den, når den har en ressource. Ellers gør vi den utryg og situationen kan blive rigtig ubehagelig for alle.

Sideløbende med fred i situationen, dette gælder også når hunden ligger og hviler sig/sover, lærer vi den gennem bytte til noget bedre at slippe og aflevere det, den ligger og tygger på.

Dette er noget voksne først skal arbejde med og når tilliden er der, kan man lære sine store børn hvordan det skal gøres. Dette er ikke noget for en 4 årig at give sig i kast med.

Noget andet er at børn og hvalpe ikke bør være alene sammen. Selv om man ved, at ens børn er superfornuftige er de også impulsive og der kan meget hurtigt opstå en potentielt farlig situation, f.eks at hvalpen gør noget barnet ved den ikke må og derfor vil opdrage på hvalpen. Denne situation har børn ingen forudsætning for at kunne overskue konsekvenserne af og derfor skal de ikke sættes i situationen.

Gav det mening?

Det gjorde det helt sikkert.

Fie er en dansk svensk gårdhund, vi fik hende da hun var 12 uger, så hun er ved at være 16 uger gammel. Det er rigtigt nok mig der går ture med hende, men det er den store dreng der giver hende mad i hendes aktivitetslegetøj, og leger med hende i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme var Molly min hund i starten (har ingen børn, men en kæreste :mrgreen:) Men nu hvor hun er blevet ældre, ca 9 mdr, er hun meget mere vores begges. Så jeg tænker det kommer med alderen, lige nu er din jo stadig en baby der lige skal lære livet at kende. Når den blir ældre og helt tryg ved livet er jeg sikker på den nok skal være dine børns også :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har har haft Sille fra fødslen af og da hun blev omkring de 8-12 uger og begyndte at få tyggeben var hun også meget "det er MIT" i starten og blev helt stiv når vi kom i nærheden af hende og ville IKKE slippe det hun havde i munden (hun har aldrig knurret, tror jeg) og det gælder i øvrigt også vores anden tæve da vi fik hende som 8 uger gammel. Vi overvejede frem og tilbage og selvfølgelig respektere vi hundens "grænse og mad", men vi var samtidig bange for at hvis hun fik lov at "vogte" sine ting, så ville vi jo aldrig kunne tage noget fra hende, hvis hun fik snuppet noget som var farligt for hende. Så vi besluttede os for bytte legen og tage-give tage-give rigtig mange gange i et godt stykke tid. Til sidst fandt hun ud af at selvom vi havde givet hende noget og tog det igen, så fik hun enten en anden godbid for det eller fik det tilbage. Nu er hun mere afslappet omkring det og begge hunde kan sagtens ligge ved siden af hinanden med hver deres lækre guf uden nogen problemer og engang imellem går vi hen og tager det de har for at give dem det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites