Gæst Dogue1 Skrevet Januar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2011 Har venn...Nej en bekendte som desværre har anskaffet sig en hund, en hvid schæfer, Ninja er nu 7 mdr. gøer af alt og alle, bidder i alt. Ok det med at den bidder er ikke noget jeg ser som et problem jeg ikke kan hjælpe dem med at løse. Men det med at Ninja gøer er lidt et problem, schæfer er en alarm-hund. Løsningen må ikke kosten noget og fremskridt SKAL være inden 3 uger ellers bliver han aflivet:cry: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Har venn...Nej en bekendte som desværre har anskaffet sig en hund, en hvid schæfer, Ninja er nu 7 mdr. gøer af alt og alle, bidder i alt. Ok det med at den bidder er ikke noget jeg ser som et problem jeg ikke kan hjælpe dem med at løse. Men det med at Ninja gøer er lidt et problem, schæfer er en alarm-hund. Løsningen må ikke kosten noget og fremskridt SKAL være inden 3 uger ellers bliver han aflivet:cry: Eventuelle fremskridt er jo i høj grad noget ejeren selv er medvirkende til. I hvilke situationer gør Ninja og hvordan blive han aktiveret/behandlet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Har venn...Nej en bekendte som desværre har anskaffet sig en hund, en hvid schæfer, Ninja er nu 7 mdr. gøer af alt og alle, bidder i alt. Ok det med at den bidder er ikke noget jeg ser som et problem jeg ikke kan hjælpe dem med at løse. Men det med at Ninja gøer er lidt et problem, schæfer er en alarm-hund. Løsningen må ikke kosten noget og fremskridt SKAL være inden 3 uger ellers bliver han aflivet:cry: Jeg kender måske nogle der kan hjælpe, men under alle omstændigheder vil det kræve en stor og VEDVARENDE indsats fra ejer. Jeg kunne godt være bekymret for at den arbejdsmoral ikke er til stede, dels fordi der er anskaffet en hund hvis behov ejeren ikke har sat sig ind i (gætter jeg) , dels fordi der er sat tidsfrist på, men det kan naturligvis være af grunde jeg ikke kender. Jeg skriver ikke dette for at fornærme nogen, men for at være lidt realistisk; der er næppe nogen quick fix for hunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Eventuelle fremskridt er jo i høj grad noget ejeren selv er medvirkende til. I hvilke situationer gør Ninja og hvordan blive han aktiveret/behandlet? De er med på at jeg ikke kan gøre det hele, og at de selv må arbejde med ham. Det er da trods alt positivt. Når ejeren "irettesætter" svare han igen. Når posten kommer gør han, når der kommer gæster og når han er i haven og der kommer forbipasserende. Aktivering er lidt et problem, som jeg har tænkt mig at gøre lidt ved..Han får ikke de lange strække ud ture, to-tre ture om dagen i snor, som jeg vil betegne som kortere ture Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Jeg kender måske nogle der kan hjælpe, men under alle omstændigheder vil det kræve en stor og VEDVARENDE indsats fra ejer. Jeg kunne godt være bekymret for at den arbejdsmoral ikke er til stede, dels fordi der er anskaffet en hund hvis behov ejeren ikke har sat sig ind i (gætter jeg) , dels fordi der er sat tidsfrist på, men det kan naturligvis være af grunde jeg ikke kender. Jeg skriver ikke dette for at fornærme nogen, men for at være lidt realistisk; der er næppe nogen quick fix for hunden Nej der findes ingen quick fix. Men bare det der sker lidt.. De ser op til mig som hundeejer så der er måske lidt håb Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Hvor bor hunden? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Hvor bor hunden? Midtjylland Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 sender lige en pb Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Lyder lidt barsk, ligefrem at ville aflive den? Kunne jo være der er en person eller familie derude et sted, som har tid og lyst til at arbejde sig igennem problematikken? Kender da en del med Shæfere der har dem, netop fordi de er villige til at give hals. Desværre har jeg ikke lige et godt råd, andet end at ignorere adfærden når den gør det ved irettesættelse. Vores den lille har lidt samme tendens, men det er mere nogle korte bjæf og det skal helst ikke udvikle sig. Sådan noget "Nej! du må ikke spise sofaen" ----> bjæf bjæf! Eller "Kom vi skal lege" --- de andre hunde gider ikke ---- > bjæf bjæf! Vi ignorerer det ligesom vores voksne hunde gør det, jeg håber det virker. Det der med at gø i baghaven, der lavede Lise Lotte engang et program i fjernsynet med en hund, der ville gø af alt og alle ved hækken. Løsningen var noget med at stoppe hunden og tage den indenfor hver gang den gøede og afskære den udsynet ved havedøren. Og så en godbid, når den holdt en pause med at gø. Gad vide om der ikke også var noget med ordet Nej! og så et truthorn/lille vandpistol?, for at aflede hunden? og så en masse godbidder når hunden ikke gøede, imens den kiggede ud af terassedøren, - Tror jeg vist der var. Den kronologiske rækkefølge er jeg ikke sikker på, men det var noget i den dur. Kuren var i hvert fald ret hurtigt, efter bare et par dage var der kommet fornuftig ro på hunden. Det var en af de der små meget vokale hunde. Måske kan programmet findes på nettet? Ved ikke om hendes programmer ligger der i dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Lyder lidt barsk, ligefrem at ville aflive den?Kunne jo være der er en person eller familie derude et sted, som har tid og lyst til at arbejde sig igennem problematikken? Kender da en del med Shæfere der har dem, netop fordi de er villige til at give hals. Desværre har jeg ikke lige et godt råd, andet end at ignorere adfærden når den gør det ved irettesættelse. Vores den lille har lidt samme tendens, men det er mere nogle korte bjæf og det skal helst ikke udvikle sig. Sådan noget "Nej! du må ikke spise sofaen" ----> bjæf bjæf! Eller "Kom vi skal lege" --- de andre hunde gider ikke ---- > bjæf bjæf! Vi ignorerer det ligesom vores voksne hunde gør det, jeg håber det virker. Det der med at gø i baghaven, der lavede Lise Lotte engang et program i fjernsynet med en hund, der ville gø af alt og alle ved hækken. Løsningen var noget med at stoppe hunden og tage den indenfor hver gang den gøede og afskære den udsynet ved havedøren. Og så en godbid, når den holdt en pause med at gø. Gad vide om der ikke også var noget med ordet Nej! og så et truthorn/lille vandpistol?, for at aflede hunden? og så en masse godbidder når hunden ikke gøede, imens den kiggede ud af terassedøren, - Tror jeg vist der var. Den kronologiske rækkefølge er jeg ikke sikker på, men det var noget i den dur. Kuren var i hvert fald ret hurtigt, efter bare et par dage var der kommet fornuftig ro på hunden. Det var en af de der små meget vokale hunde. Måske kan programmet findes på nettet? Ved ikke om hendes programmer ligger der i dag. Ja det er lidt barsk. Hvad skulle jeg gøre udover at bede om hjælp her? Jeg vil gerne hjælpe Ninja. Det kunne jo være jeg kunne åbne deres øjne så de kan se alt det sjove og ikke kun det negative Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 har du ikke irene's bog ? den kunne du evt. låne dem. 3 indholdsrige ture om dagen, kunne hjælpe på hvor mange gange ninja behøvede at komme i haven for at "rase" ud og tisse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 har du ikke irene's bog ? den kunne du evt. låne dem. 3 indholdsrige ture om dagen, kunne hjælpe på hvor mange gange ninja behøvede at komme i haven for at "rase" ud og tisse. fed idé. Den tager jeg med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Ja det er lidt barsk. Hvad skulle jeg gøre udover at bede om hjælp her? Selvfølgelig! :klap: Tror iøvrigt også Lise Lotte havde aktivering af hunden ind over i programmet. Noget med at gå spor. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 De er med på at jeg ikke kan gøre det hele, og at de selv må arbejde med ham. Det er da trods alt positivt. Når ejeren "irettesætter" svare han igen. Når posten kommer gør han, når der kommer gæster og når han er i haven og der kommer forbipasserende. Aktivering er lidt et problem, som jeg har tænkt mig at gøre lidt ved..Han får ikke de lange strække ud ture, to-tre ture om dagen i snor, som jeg vil betegne som kortere ture Hvis jeg forstår det sådan at du vil varetage en del af hundens behov, så ændres dens relation til ejerne ikke og så kan problemerne blive værre end nu. Hvis ejerne ikke vil/kan ofre 3 timer plus følge nogle opstillede regler meget konsekvent, så er det som at spytte mod vinden at gå i gang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 har du ikke irene's bog ? den kunne du evt. låne dem. 3 indholdsrige ture om dagen, kunne hjælpe på hvor mange gange ninja behøvede at komme i haven for at "rase" ud og tisse. Jo han haaaar... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Hvis jeg forstår det sådan at du vil varetage en del af hundens behov, så ændres dens relation til ejerne ikke og så kan problemerne blive værre end nu. Hvis ejerne ikke vil/kan ofre 3 timer plus følge nogle opstillede regler meget konsekvent, så er det som at spytte mod vinden at gå i gang Jeg vil ikke varetage hundens behov. Jeg vil forsøge at give dem nogle værktøjer som de kan bruge til at hjælpe dem selv og hunden. Feks. Det med at den bidder vil jeg vise dem hvordan man afleder hunden til at bide i legetøj i stedet for personer, vise denm hvordan man kan aktivere hunden med godbidder i flasker, hvordan man kan ligge et spor...Altså visde dem de sjove og hyggelige stunder... Jeg synes det er snyd hunden skal dø fordi de ikke forstår den Jeg er bare meget usikker på hvordan jeg gør med alt det gøeri Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Jeg vil ikke varetage hundens behov. Jeg vil forsøge at give dem nogle værktøjer som de kan bruge til at hjælpe dem selv og hunden. Feks. Det med at den bidder vil jeg vise dem hvordan man afleder hunden til at bide i legetøj i stedet for personer, vise denm hvordan man kan aktivere hunden med godbidder i flasker, hvordan man kan ligge et spor...Altså visde dem de sjove og hyggelige stunder... Jeg synes det er snyd hunden skal dø fordi de ikke forstår den Jeg er bare meget usikker på hvordan jeg gør med alt det gøeri Okay. Jamen det er helller ikke fair og adfærdsbehandlerens evige dilemma = Redde alle hunde eller også få smør på brødet? Utidig gøen, her skal der først og fremmest skabes nogle kontrollerbare træningssituationer, dvs. hvis hunden gør ude i haven, kan den ikke være der alene... Vi kan ikke påvirke en hund, vi ikke er sammen med, derfor Opstil nogle træningssituationer hvor den vil gø og få ejeren til at aflede forud så hunden vil være distraheret allerede før provokationen starter. Gør den aligevel så distraher ved at trille legetøj eller madkugler hvis den vi have det, det vil schäfere ofte ikke, hen i dens synsfelt så den opdager dem og bliver nysgerrig = får vendt sin motivation over mod en anden adfærd. Sørg for hunden dagligt får tilsfredsstillet sine behov for aktivering og motion, så den ikie har overskudsenergi. I det hele taget gælder det om at undlade at gøre det de tidligere har gjort, for det virkede jo ikke. Indlær et stopord og beløn ved stop. Indlær gøen på signal så det kan stoppes. Det er sådan lige nu og her. Der kan være nogle fælder at falde i hen ad vejen. Kontakt evt en adfærdsbehandlerelev og hør om h*n vil arbejde med hunden gratis for at få erfaring, hvis det ikke må koste noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaMia Besvaret Januar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2011 Tror at det er uhyre vigtigt, at hunden bliver aktiveret måde mentalt og i form af gode/lange gåture og løbe aktiviteter (kaste med bold og andet sjov). Jeg havde i 4 mdr. en meget utryg og aggressiv hvid schæfer, og hvis han fik ikke brændt en masse energi af HVER dag, så var han ekstra vild/aggressiv. Den indestængte energi gjorde ham til en bombe, der kunne springe når som helst. Hvis man ville "nå ind" til ham med træningen, så krævede det en ellers glad og afslappet hund. Og DET krævede godt med motion og oplevelser. Hunden, jeg havde overtaget som 11 mdr. gammel, var godt på vej til at acceptere fremmede og hunde, da han meget pludseligt blev voldsomt syg og måtte aflives. Det knuste mit hjerte, at hans liv blev afkortet på den måde. Han havde gjort SÅ store fremskridt. Han fortjente det Bedste! Han var en skøn hund. Jeg håber, at din ven/bekendt vil overveje at lade en mere erfaren person overtage hunden, hvis han/hun ikke magter opgaven. Hunden fortjener en chance for at blive glad for livet og verden, og hvis man ikke er den rigtige til jobbet? Find en som brænder for sagen. De findes! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2011 Tror at det er uhyre vigtigt, at hunden bliver aktiveret måde mentalt og i form af gode/lange gåture og løbe aktiviteter (kaste med bold og andet sjov). Jeg havde i 4 mdr. en meget utryg og aggressiv hvid schæfer, og hvis han fik ikke brændt en masse energi af HVER dag, så var han ekstra vild/aggressiv. Den indestængte energi gjorde ham til en bombe, der kunne springe når som helst. Hvis man ville "nå ind" til ham med træningen, så krævede det en ellers glad og afslappet hund. Og DET krævede godt med motion og oplevelser. Hunden, jeg havde overtaget som 11 mdr. gammel, var godt på vej til at acceptere fremmede og hunde, da han meget pludseligt blev voldsomt syg og måtte aflives. Det knuste mit hjerte, at hans liv blev afkortet på den måde. Han havde gjort SÅ store fremskridt. Han fortjente det Bedste! Han var en skøn hund. Jeg håber, at din ven/bekendt vil overveje at lade en mere erfaren person overtage hunden, hvis han/hun ikke magter opgaven. Hunden fortjener en chance for at blive glad for livet og verden, og hvis man ikke er den rigtige til jobbet? Find en som brænder for sagen. De findes! Kan godt se din kærlighed til hunde bruse frem i dit indlæg, men vil alligevel tilføje at nogle gange er kuren ikke at øge aktiveringen, men derimod at få stresset hunden af. En hund der overstimuleres og aktiveres hver dag, vil opleve at komme i en forbandet god kondition og vil ofte blive en endorfin junkie, lidt ligesom mennesker, der kan blive afhængig at at træne motion hver dag. Derfor hvis man har en hund, der har tendens til at være hyperaktiv/være agressiv/være angst eller et andet problem, der forværres ved øget stress, så er det oftere en god ide at lave aktivitet, der ikke indbærer for meget fysisk aktivitet, men derimod mere mental aktivitet. Det kan foreksempel være at gå spor med sin hund. Rolige øvelser, så hunden kan få stressen ud af kroppen. Alt efter hunderace og niveauet af stressen, så kan en enkelt dag med meget aktivitet tage omkring en uge og opefter for en hund at komme sig ovenpå. Stress kan blive kronisk og når det sker, så ender folk ofte med at have en problem hund. Derfor vil jeg også mene, at når folk skal løse problemer, så skal de først have ro på, stressen ud af hundens krop og så kan man se hvad problemet så er bagefter, hvis det stadig er til stede. Rigtig mange problemer kan løses ved at skifte en times pindekastning ud med 20 minutters sporsøgning. Folk i dag har en tendens til at overaktivere deres hunde og det er bestemt ikke i ond mening, mange ved bare ikke at de ofte blot forstærker et problem på den måde, fremfor at afhjælpe det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaMia Besvaret Januar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2011 Godt ord igen Bente. Mente dog ikke at den skal motioneres, så den kun liige kan slæbe sig tilbage Gode tips *thumbs up* Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Tror at det er uhyre vigtigt, at hunden bliver aktiveret måde mentalt og i form af gode/lange gåture og løbe aktiviteter (kaste med bold og andet sjov). Jeg havde i 4 mdr. en meget utryg og aggressiv hvid schæfer, og hvis han fik ikke brændt en masse energi af HVER dag, så var han ekstra vild/aggressiv. Den indestængte energi gjorde ham til en bombe, der kunne springe når som helst. Hvis man ville "nå ind" til ham med træningen, så krævede det en ellers glad og afslappet hund. Og DET krævede godt med motion og oplevelser. ! OG mental aktivering og ikke kun fysisk aktivering :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts