Hop til indhold

Distraktionscirklen


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Hvor er Lea bare dygtig!

 

Møffe ville have mistet al fornuft, så snart han så bolden og sprunget over og kigge forventningsfuldt på legetøjs-indehaver i pænt langt tid, er jeg overbevist om :genert:

 

Men får Lea en fremadsending, eller hvad er det, der sker til sidst?

 

Hun får hendes bold :mrgreen: Vi brugte godbidder ind i mellem, da det giver mulighed for lidt flere gentagelser.

 

Og ja, Lea er SÅ dygtig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hver gang de tager kontakt til fører og vælger leg fra, så er det klik-godbid?

 

Kan godt se, jeg mangler en træningspartner i hverdagen:mrgreen:

 

Hvor er de begge to bare seje!!!!

 

og tak for videoer:-D

 

Jep - lige netop! Senere trækker man så klikket lidt, så de skal holde positionen.... eller "kræver" at de slet ikke går til legen før der klikkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

jeg har prøvet den både med Chili og Caia, dog ikke hvor den der står inde i midten har legetøj.. Da vi prøvede den havde den i midten en masse lækre godbidder i hånden som hunden kunne dufte og se..

 

Jeg skulle så gå rundt om, jeg måtte ikke sige noget, jeg måtte ikke lokke eller noget som helst. Når ens hund så tog kontakt til en skulle der være kæmpe fest med leg. Det er en super øvelse synes jeg.

 

Jeg skal bare lige forstå denne her rigtigt efter at have set den :-)

 

Den i midten har legetøj til at "lokke" med ikke?

Men når hund og føre går rundt og har kontakt, hvad gør føren så? Må føren snakke til hunden og rose verbalt?

 

Hvis hunden så vælger at løbe ind til den med legetøjet, hvad gør man så som føre?!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har prøvet den både med Chili og Caia, dog ikke hvor den der står inde i midten har legetøj.. Da vi prøvede den havde den i midten en masse lækre godbidder i hånden som hunden kunne dufte og se..

 

Jeg skulle så gå rundt om, jeg måtte ikke sige noget, jeg måtte ikke lokke eller noget som helst. Når ens hund så tog kontakt til en skulle der være kæmpe fest med leg. Det er en super øvelse synes jeg.

 

Jeg skal bare lige forstå denne her rigtigt efter at have set den :-)

 

Den i midten har legetøj til at "lokke" med ikke?

Men når hund og føre går rundt og har kontakt, hvad gør føren så? Må føren snakke til hunden og rose verbalt?

 

Hvis hunden så vælger at løbe ind til den med legetøjet, hvad gør man så som føre?!

 

Man kan også sagtens lave den med godbidder - det kommer jo også an på hunden, altså på, hvad der er den største forstyrrelse for den. For nogen vil det måske være en for stor forstyrrelse med legetøjet, så man starter med godbidder og en mere passiv hjælper.

 

Man må gerne rose verbalt undervejs, men i min verden ikke lokke. Hvis hunden løber ind til legetøjet er det hjælperens opgave at sørge for, at hunden ikke får noget ud af det - føreren går bare videre og lader som ingenting. Når hunden så løber ud mod føreren igen, klikker man og belønner.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Man kan også sagtens lave den med godbidder - det kommer jo også an på hunden, altså på, hvad der er den største forstyrrelse for den. For nogen vil det måske være en for stor forstyrrelse med legetøjet, så man starter med godbidder og en mere passiv hjælper.

 

Man må gerne rose verbalt undervejs, men i min verden ikke lokke. Hvis hunden løber ind til legetøjet er det hjælperens opgave at sørge for, at hunden ikke får noget ud af det - føreren går bare videre og lader som ingenting. Når hunden så løber ud mod føreren igen, klikker man og belønner.

 

Aha.. Super! Så er jeg med igen.

 

Men dvs. når i går rundt, roser du KUN verbalt? Hverken klik eller godbid der?

 

Jeg må prøve den med legetøjet også for det vil i den grad være en kanon øvelse i forhold til Caia.... :5up:

 

Vores træner har kun gjort det med godbidderne i vores tilfælde så har aldrig tænkt over muligheden med legetøjet:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha.. Super! Så er jeg med igen.

 

Men dvs. når i går rundt, roser du KUN verbalt? Hverken klik eller godbid der?

 

Jeg må prøve den med legetøjet også for det vil i den grad være en kanon øvelse i forhold til Caia.... :5up:

 

Vores træner har kun gjort det med godbidderne i vores tilfælde så har aldrig tænkt over muligheden med legetøjet:oops:

 

Nej, nej - jeg klikker også mens vi går rundt, nu er begge de viste hunde jo forholdsvis trænede - havde det været en hvalp eller utrænet hund, havde jeg klikket hver gang den tilbød kontakt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nej, nej - jeg klikker også mens vi går rundt, nu er begge de viste hunde jo forholdsvis trænede - havde det været en hvalp eller utrænet hund, havde jeg klikket hver gang den tilbød kontakt!

 

Hehe! Godt jeg lige spurgte índ til det..

 

Jamen så fatter jeg det nu.

 

Takker mange gange for forklaringen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Og så lige lidt afledning.... her med Vilya som model :mrgreen: Jeg forsøger aktivt at lokke hende ud af position, men klikker for at holde korrekt position.

 

Tilsidst på videoen er de sit-sit skift, jeg forsøgte at forklare for Guanomo - de er indledningen til stillingsskift.

 

[media]

[/media]

 

Nu spørger jeg så lige endnu engang... Når du klikker Vilya for at holde den korrekte position og du f.eks. er langt væk fra hende med legetøjet hvor du aktivt prøver at lokke hende ud af positionen, hvordan belønner du så? Altså du klikker Vilya for at blive siddende f.eks. imens du render rundt og lokker hende, hun bliver på sin plads, du klikker.. Kaster du så en godbid, eller er det her du så kaster legetøjet til hende, eller giver hende go for at komme hen til dig for at lege/du kommer hen til hende med legetøjet og leger?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg så lige endnu engang... Når du klikker Vilya for at holde den korrekte position og du f.eks. er langt væk fra hende med legetøjet hvor du aktivt prøver at lokke hende ud af positionen, hvordan belønner du så? Altså du klikker Vilya for at blive siddende f.eks. imens du render rundt og lokker hende, hun bliver på sin plads, du klikker.. Kaster du så en godbid, eller er det her du så kaster legetøjet til hende, eller giver hende go for at komme hen til dig for at lege/du kommer hen til hende med legetøjet og leger?!

 

Når jeg er langt fra og klikker *burde* :genert: jeg gå ind og belønne hende i positionen, og det gør jeg også i startindlæringen - nu betyder klikket bare kom og fang legetøjet :mrgreen: Når jeg bruger godbidder giver jeg dem altid i positionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Når jeg er langt fra og klikker *burde* :genert: jeg gå ind og belønne hende i positionen, og det gør jeg også i startindlæringen - nu betyder klikket bare kom og fang legetøjet :mrgreen: Når jeg bruger godbidder giver jeg dem altid i positionen.

 

Taaaark for uddybningen:5up:

 

Du har godt nævnt det tidligere i en anden tråd, det med at lokke med legetøj, men det hjalp utrolig meget lige at se det på en video, så nu tør jeg godt gå i gang med det selv.. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vildt fedt at se videoerne :5up: Har også vist 2 af dem til Anders, han så rimelig overrasket ud :lol:

 

Men, i den anden tråd hvor i skrev om distraktions cirklen, der nævner folk gaggede gangarter? Er det en afledning fra personen i midten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vildt fedt at se videoerne :5up: Har også vist 2 af dem til Anders, han så rimelig overrasket ud :lol:

 

Men, i den anden tråd hvor i skrev om distraktions cirklen, der nævner folk gaggede gangarter? Er det en afledning fra personen i midten?

 

Ha ha - det kan det være ja, men tror mest det referer til, at vi er nogen, der ser lidt fjollede ud, når vi træner hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha - det kan det være ja, men tror mest det referer til, at vi er nogen, der ser lidt fjollede ud, når vi træner hund :mrgreen:

 

Så den der går rundt må gerne gå mærkeligt?? For så fatter jeg det bedre, altså at hunden gider vælge den der går rundt til :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Så har jeg prøvet at lokke Caia ud af sin position med hendes yndlings legetøj til aftens træning her hjemme..

 

Min tøs blev siddende i plads position, og rykkede ikke en meter for at få fat i legetøjet, og det var ellers nede på gulvet hvor jeg virkelig legede, rundt om hovedet på hende osv... Hun viste interesse ved at kigge på det, men kiggede hurtigt på mig efterfølgende.

 

Prøvede også hvor hun blev i sit, hvor jeg stod foran hende og lokkede:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...