Hop til indhold

At sidde pænt foran butikken?

Gæst pmr1980
 Share

Recommended Posts

Gæst pmr1980

Kort og godt: Hvordan lærer jeg fie at det er ok jeg går ind i en butik og at hun skal sidde pænt udenfor imens?

Ville da gerne kunne gå ned og hente en liter mælk eller lignende, og hun så sidder pænt udenfor butikken imens :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

HVorfor vil du have hunden til at sidde udefor en butik alene?

Måske det bare er mig, og du må ikke tage det som negativt:-D

Men der har været SÅ mange hundetyerier fra hunde p. pladser foran butikker i lille DK.. Jeg tør ikke engang at have min 58kg hund stående alene foran en butik. Tænk nu hvis han var væk når jeg kom ud, eller en eller anden klaphat lige skulle klappe hunden og den bed:cry::cry::cry: :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pmr1980

Vi bor i en lille by hvor hundetyverier er en by i Rusland. Her kan man sagtens sætte sin hund ude foran uden de bliver stjålet.

Fordi jeg så kunne smække to fluer med et smæk. Jeg kan handle lidt småting ( som tager max 10 min) og Fie får en passende gåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna sidder udenfor butikkerne ovre i vores center.. MEN det er også kun her.. Hun ville ikke få lov inde i Køge.. Og hun har gjort det i 7 år nu..

Jeg handler også kun småting, hvis hun er med.. I dag var det cola og hvidløg...

Cola med hvidløgssmag :shock::shock:....arrrh hvad LOOL

Link til indlæg
Del på andre sites

For et par måneder siden så min mand på hundegåtur et par mænd gående med en schæfer, som virkede som om den absolut ikke ville med. Ricki er meget obs på schæfere (nok pga. min reaktion efter et bid i hovedet på mig for år tilbage), så de stillede sig til at vente på, at den skulle gå forbi. Pludselig kommer der en Fakta-medarbjeder løbende efter mændene og tager hunden fra dem. Han skælder dem ud for at bare at tage en hund, som står ude foran butikken. Han kender ejeren og var så vaks, at han løb efter tyvene, da han så dem tage hunden.

Det er jo rent held, at han så det og gad gøre noget. Og det drejer sig om en voksen, noget mølædt alm. schæfer. Jeg sætter ALDRIG Ricki ude foran en butik, og især ikke efter denne historie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pmr1980
Luna sidder udenfor butikkerne ovre i vores center.. MEN det er også kun her.. Hun ville ikke få lov inde i Køge.. Og hun har gjort det i 7 år nu..

Jeg handler også kun småting, hvis hun er med.. I dag var det cola og hvidløg...

Hvordan har du lært hende det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også et af de der dybt uansvarlige mennesker, som lader min hund sidde ude foran butikken. Ligesom TS bor jeg i en lille bitte by og jeg har ingen skrupler ved det.

Jeg har lært Liva det ved at lade det at gå til købmand (ja så lille er byen - ingen Netto eller Fakta her) være en positiv oplevelse. Nu er Liva en retriever og elsker derfor at bære på ting, så jeg har gjort det, at jeg altid har noget med ud, som hun skal bære hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der altså stor forskel på Ishøj og Ølbycentret.. Jeg ville aldrig lade Luna stå udenfor forretninger i Ishøj.. Tror faktisk ikke jeg ville lade hende stå udenfor andre steder end her i Ølbycentret (jo sammen med Liva udenfor købmanden ved Dorte:-D)..

Så ja, jeg er uansvarlig... Har som Dorte, lært Luna at det er hyggeligt og at der er noget hun kan bære hjem, hvilket hun elsker.. Derudover går hun ikke med nogen andre.. Ikke engang min mor kan få hende med sig

Link til indlæg
Del på andre sites

hos os ville der ikke ske en smule ved at lade hunde stå udenfor købmanden:-D

Det er meget an på hvor i Danmark man bor:engel:

Du lærer hunden det på samme måde som du lærer den at være alene hjemme, dvs binder den af går lidt væk og så tilbage og beløn, det fortsætter du med, det vil sige du nærmer dig døren langsomt i små step:-D

i starten går du ikke ind og handler du går bare ind af døren og ud og beløn, så ind af døren bliv inde 1 sek så ud og beløn og sådan fortsætter du til hunden kan side i det antal minuter det tager at handle:-D

Det kan nemt talge flere dage at lære hunden det ordentligt, så lad være med at starte en dag du skal handle;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I princippet syntes jeg ikke, at man skal lade sin hund stå ude foran en butik. Men det er ud fra en opfattelse af, at mange har det med at lade turen til butikken være en af dagens gåture. Hvilket jeg jo syntes er lidt for letkøbt. Og så ville jeg være angst for, at nogen snuppede den - eller at den gjorde skade på nogen, som overtræder dens grænser. Vi ved jo hvem der får skylden.

Men nu skal jeg jo heller ikke gøre mig bedre end jeg er. For jeg bor i en gade i København, der fungerer som sin egen lille landsby. Og hvor vi helt bestemt er en del af gadebilledet og alle ved hvor de brun/hvide hængeører hører til. Så hvis vi står og skal bruge en liter mælk eller andet småt, der tager 30 sekunder at hente inden man igen kan se ud af døren og sikre sig hunden(e) er der, så kan turen hjem godt blive lagt forbi den lokale Spar.

Det er kun hvis jeg ved det er et spørgsmål om, at tonse ind til køledisken, snuppe varen og direkte tilbage til kassen, hvor jeg kan se ud af døren. Medarbejderne derovre er så søde, at ligeså snart de ser enten min kæreste eller jeg, tager de et kig ud af døren (selvom det er to sekunder siden vi er gået fra dem), for at se at alt er ok - og sikkert også hvor mange af dem vi har med på tur. Skal vi have mere end en-to småting, bliver hundene enten læsset af hjemme, eller en af os står udenfor og venter med hundene.

Selvom nogle af jer (og TS) bor i små samfund, ville jeg nu alligevel være lidt påpasselig med at sætte hund udenfor. Man er jo aldrig sikret. Men nu er jeg også sådan en, der altid ser mig godt for inden jeg går over en markvej...

I forhold til hvordan de lærer det: generelt er det lettere med en hund, der har indlært lidt impulskontrol. Eksempelvis at den i sit eller dæk træning skal blive liggende, til der bliver sagt noget andet. Eller at den skal vente på signal for at må gå ud af døren. Men ellers gør man med så meget andet; opbygger øvelsen lidt af gangen. Så et par gange går du bare til butikken, sætter hunden af, går indenfor døren og går straks ud igen. Giver en belønning og roser. Det kan du gøre et par gange lige efter hinanden, hvor du varierer i tidsrummet du er væk (bare det ikke straks er mange minutter).

Efter ganske kort tid har du en hund, der vil kunne klare at sidde udenfor uden problemer. Det vil jo aldrig være mere end et par minutter du er inde at handle når nu dyret er med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der altså stor forskel på Ishøj og Ølbycentret.. Jeg ville aldrig lade Luna stå udenfor forretninger i Ishøj.. Tror faktisk ikke jeg ville lade hende stå udenfor andre steder end her i Ølbycentret (jo sammen med Liva udenfor købmanden ved Dorte:-D)..

Så ja, jeg er uansvarlig... Har som Dorte, lært Luna at det er hyggeligt og at der er noget hun kan bære hjem, hvilket hun elsker.. Derudover går hun ikke med nogen andre.. Ikke engang min mor kan få hende med sig

Enig. Jeg ville aldrig gøre det i Esbjerg eller Ribe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke storkøb, jeg handler.. Det er hvis jeg har glemt en liter mælk eller lignende, så det er jo ikke mange minutter hun sidder derude..

Vi har en mand i området, der er meget dårligt gående og cykler på en 3-hjulet.. Han har altid sin sheltie med.. Også da det var koldest og sne.. Og han skal da også liiige hen på cafe'en og have en bajer eller to.. Der er jeg forarget.. Så lad da hunden blive hjemme..

Da det var koldest hentede jeg ikke mælk osv.. så måtte jeg vente til dagen efter og cykle derover.. Ikke om hun skal sidde og fryse derude..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Jeg hører også til dem der sætter min hund ude foran vores lokale supermarked - hvis jeg skal hente et par små ting max 5 min fra jeg er gået til jeg er tilbage (fordi jeg gerne vil ud og se om han er der - man bliver jo helt paranoid af at læse på HF engang i mellem :slem:)

Min kunne bestemt ikke finde ud af det da han var mindre.. Jeg øvede efter butikkernes lukketid. Satte ham i krogen og gav guf på guf på guf... Så vendte jeg ryggen til.. Så et skridt tilbage... to skridt tilbage med det samme og langsomt øge... Han måtte ikke begynde at hyle inden jeg var tilbage, så sku jeg fjerne et "step"..

Nu kan han og sidder bare og venter. Om der var nogen der ku finde på at rende med ham ved jeg ikke, men næppe i vores lille by der er han kendt af alle og dem der ikke kender ham tror han er dybt farlig fordi han ser så stor ud pga al den pels.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pmr1980

Fie og jeg går dagligt til børnehaven for at hente Rasmus, så ville det jo være rart at kunne tage en liter mælk eller lignende med hjem når man nu var afsted.

Vi skal helt klart træne "Sid-Pænt-Mens-Mor-Er-I-Butikken" I weekenden :lol:

Redigeret af pmr1980
Link til indlæg
Del på andre sites

har aldrig mine hunde siddende ved nogen butikker, jeg har en med, hvis jeg skal have dem med ind til byen, så der er en ude ved dem, hvis jeg lige må eje noget i en butik... skal sku ikke have mine smukke vuffere snuppet:hmm::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites