Hop til indhold

Hidsig terrier

cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Øv Nova er dum lige nu syntes jeg :(

Hun gik helt amok på Kapi over en grankogle i dag. Jeg syntes hun er mærkelig. For det meste har hun ikke ressourceforsvar, men så lige engang imellem kommer det op i hende :vedikke:

Det alleraller værste ved det er at hun ikke stopper igen når den anden hund giver sig!

Første gang var da hun ikke var mere end 12uger gammel hjemme ved HundensVen nytårsaften. Hun havde fundet en af Karinas ben og da Karina kom hen gik Nova helt amok. Stoppede ikke igen selvom Karina trak sig, så blev Karina sur, men stoppede hurtig da vi fik fat i Nova som endda fortsatte lidt endnu med at skælde ud.

Anden gang var i Dollerup hvor hun fandt en fårelort. Dumle kom 3gange og huggede af den. Det skulle han selvfølgelig heller ikke når Nova havde fundet den, men da hun så sagde fra blev hun igen ved og ved selvom Dumle pev som en stukket gris.

Tredje gang var så nu her, hvor vi var i skoven med Kapi og Nova og begge render glade rundt. Kapi finder en grankogle som den ene veninde kaster. Kapi kommer først hen til den og Nova kommer og stikker snuden i den. Kapi siger fra og SÅ blev hun gal og hun blev ved og ved med at skælde ud og hapse i ham selvom Kapi løb hen til os, pev og havde halen mellem benene. Først da veninden så sit snit og fik fat i Kapi og fik taget ham op og jeg fik snor på Nova stoppede hun igen.

Hvad sker der lige? Hvorfor forstår hun ikke at stoppe igen når de andre hunde respekterer at hun siger fra? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor hun stopper, men jeg syntes at du lige her og nu skal konkluderer at hun altså bare ikke egner sig til at dele legetøj med andre hunde.

Luna deler heller ikke, hun respekterer dog heldigvis hvis en anden har det, men de skal fandeme fløjtende ikke tage det fra hende hvis hun har det (hun brummer dog kun)! Og jeg har bare valgt at sige, at Luna er åbenbart ikke tryg ved at dele legetøj (eller pinde), og derfor bliver hun bare ikke opfordret til at lege med det i andre hundes nærvær, og det bliver fjernet.

Luna er åbentlyst ikke tryg ved at de andre respektere at det er hendes, og det er Nova åbenbart heller ikke, og det ville jeg så bare tage konsekvensen af.

Hvordan du arbejder med at hendes selvkontrol åbenbart ikke er særlig stor, og at hun ligesom mangler en stopklods, der er jeg så desværre lidt mere på bar bund. Og jeg kan godt forstå at du er ulykkelig over det, desværre ved jeg ikke hvad man kan gøre ved det, men forhåbentlig er der nogle andre der kan hjælpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor hun stopper, men jeg syntes at du lige her og nu skal konkluderer at hun altså bare ikke egner sig til at dele legetøj med andre hunde.

Luna deler heller ikke, hun respekterer dog heldigvis hvis en anden har det, men de skal fandeme fløjtende ikke tage det fra hende hvis hun har det (hun brummer dog kun)! Og jeg har bare valgt at sige, at Luna er åbenbart ikke tryg ved at dele legetøj (eller pinde), og derfor bliver hun bare ikke opfordret til at lege med det i andre hundes nærvær, og det bliver fjernet.

Luna er åbentlyst ikke tryg ved at de andre respektere at det er hendes, og det er Nova åbenbart heller ikke, og det ville jeg så bare tage konsekvensen af.

Hvordan du arbejder med at hendes selvkontrol åbenbart ikke er særlig stor, og at hun ligesom mangler en stopklods, der er jeg så desværre lidt mere på bar bund. Og jeg kan godt forstå at du er ulykkelig over det, desværre ved jeg ikke hvad man kan gøre ved det, men forhåbentlig er der nogle andre der kan hjælpe?

Jo, nu får hun normalt heller ikke legetøj sammen med andre hunde ude på tur, men det er jo lidt svært at fjerne grankogler og pinde fra skoven og ofte sker det når hun er for nærgående og så den anden hund siger fra, så bliver hun sur og kan ikke stoppe igen.

Med Dumle der deler hun fint legetøj, men vi har det så heller ikke med ude og forventer de kan dele der, men fårelort er også svært at fjerne :vedikke:

At hun har ressourceforsvar overfor mad ved jeg godt, men legetøj er ofte svært at få fjernet fra hjem vi besøger med hund og når ikke hun får "flip" render hun ofte rundt med legetøjet og render ind i de andre hunde og opfordrer dem uhæmmet til at tage fat i den anden ende fordi hun syntes det er så hyggeligt.

På mig virker det egentlig lidt som om det er i stresssituationer at det ofte sker. Ved HundensVen var det et nyt sted og nytårsaften, ved fårelorten var det også et nyt sted og med Kapi i dag var det et nyt sted og Kapi er stadig lidt ny for hende, de havde rendt rundt længe og så valgte veninden at kaste den her grankogle.

Øv... jeg gad ellers godt vide hvordan jeg kan arbejde med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder lige og tænker på om det kunne være en god ide at give SereneUm dråber samtidig med at arbejde med hendes ressourceforsvar?

Tænker at Terriere er jo lidt hurtige på aftrækkeren og Sereneum kan måske hjælpe hende med at holde hovedet koldt i lidt længere tid :hmm:

Jo, men det er jo egentlig ikke det at hun gør det. Hun bider ikke til, hapser bare ud og jeg har det egentlig helt ok med at hun kan sige fra (ikke at hun bliver sur når andre hunde siger fra), men det er jo det at hun ikke stopper igen.

Tror du det vil hjælpe på det?

Hvor gammel er det Nova er ?

Hun er 1år og 3mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men det er jo egentlig ikke det at hun gør det. Hun bider ikke til, hapser bare ud og jeg har det egentlig helt ok med at hun kan sige fra (ikke at hun bliver sur når andre hunde siger fra), men det er jo det at hun ikke stopper igen.

Tror du det vil hjælpe på det?

Hun er 1år og 3mdr.

Jeg ville nok prøve det hvis jeg var dig :genert:

det nedsætter jo stress og det kan måske netop gøre at hun ikke bliver ved med det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Spørgsmålet er så bare om hun så stadig siger fra når det bliver for meget? :vedikke:

Hvordan er det det virker? og kan baldrian måske give samme effekt? Eller?

Tror stadig at hun vil sige fra, men måske have mere overblik over de situationer hun bringer sig selv i og dermed måske ikke reagere så voldsomt....

Jeg har jo brugt både "godbidder til den humørsyge" og SereneUm fordi Flipsedyret også lever livet i overhalingsbanen, og når han får det stof L-Tryptofan regelmæssigt, så kan han overskue mere også er han også meget nemmere at få kontakt til :5up:

Tror bare Baldrian vil sløve hende og ikke virke stress-dæmpende :vedikke::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror stadig at hun vil sige fra, men måske have mere overblik over de situationer hun bringer sig selv i og dermed måske ikke reagere så voldsomt....

Jeg har jo brugt både "godbidder til den humørsyge" og SereneUm fordi Flipsedyret også lever livet i overhalingsbanen, og når han får det stof L-Tryptofan regelmæssigt, så kan han overskue mere også er han også meget nemmere at få kontakt til :5up:

Tror bare Baldrian vil sløve hende og ikke virke stress-dæmpende :vedikke::genert:

Okay. Jeg kender ikke forskellen på dem, jeg har bare selv taget baldrian og ved hvilken virkning det har på mig, nok derfor jeg har det bedst med at give mine hunde det :lol:

Hvordan gives det der SereneUm? Er det noget der skal gives daglig så eller inden vi tager ud på turene?

Godbidder til den humørsyge har Dumle fået en overgang også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Så kan det være at Nova er på vej ind i den psykiske kønsmodning, med dertil hørende udfordringer :hmm:

Oven i dette ligger det til racen at være frygtløs og selvbevidst.

Jeg har en veninde som har 2 cairn terrier, og den yngste er i den psykiske kønsmodning. Hun opfører sig på samme måde. Vi har lavet en aftale, at i denne periode kaster/leger vi ikke lege som er opildende. Men rolige aktiviteter. De kan godt gå et fælles mad søg sammen alle 4, når maden er spredt ud over et stort areal.

Asti prøver ikke noget med de 2 "gamle", men Selma som er lidt konfliktsky, hun skal mules. Begynder hun at spille op, fjernes hun - stille og rolig - får line på, når hun har fundet ro igen, slippes hun o.s.v

Det er bare en periode hun skal igennem uden for mange konflikter. Så find nogle hundevenner hvor hun matcher, og hyg jer på en stille måde.

Du kan da sagtens bede dine veninder om at fjerne legsager/ben når du er på besøg, det er jeg sikke på, at de forstår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan det være at Nova er på vej ind i den psykiske kønsmodning, med dertil hørende udfordringer :hmm:

Oven i dette ligger det til racen at være frygtløs og selvbevidst.

Jeg har en veninde som har 2 cairn terrier, og den yngste er i den psykiske kønsmodning. Hun opfører sig på samme måde. Vi har lavet en aftale, at i denne periode kaster/leger vi ikke lege som er opildende. Men rolige aktiviteter. De kan godt gå et fælles mad søg sammen alle 4, når maden er spredt ud over et stort areal.

Asti prøver ikke noget med de 2 "gamle", men Selma som er lidt konfliktsky, hun skal mules. Begynder hun at spille op, fjernes hun - stille og rolig - får line på, når hun har fundet ro igen, slippes hun o.s.v

Det er bare en periode hun skal igennem uden for mange konflikter. Så find nogle hundevenner hvor hun matcher, og hyg jer på en stille måde.

Du kan da sagtens bede dine veninder om at fjerne legsager/ben når du er på besøg, det er jeg sikke på, at de forstår.

Okay. Hun gjorde det jo bare første gang da hun var 12uger :vedikke:

men ja, kunne da godt tænkes hun var på vej ind i sådan en periode.

Kapi er egentlig en rigtig god ven til hende. Han er en stille og rolig kastreret JRterrier, der knuselsker Nova, men også kan finde ud af at lade hende være i fred hvis ikke hun gider ham og kan finde ud af at få hende i ro når hun bliver for voldsom. Sammen er de fantastiske til at søge efter mus og andet spændende. Kapi har så bare det med at han er alt for fokuseret på grankogler og er de først blevet kastet en gang stopper han ikke igen. Veninden der ikke har hund havde ikke rigtig forståelse for at hun ikke måtte kaste dem til ham før, men jeg tror hun har taget ved lære i dag :lol:

Nova passer bare ikke helt på den typiske frygtløse og selvbevidste terrier. Hun ved hvad hun vil og hun er stædig og bliver ved til hun får det, men udover det er hun mørkeræd uden Dumle, smider sig på ryggen for enhver hund og virker generelt en anelse usikker på sig selv i nogle situationer.

Fælles madsøg er jo så ikke en mulighed. Det er for stor en risiko med hendes ressourceforsvar til at jeg lader hende gøre det med andre hunde.

Ja, jeg er også ret sikker på at veninderne her vil forstå det, men der kan jo nemt ligge et legetøj under en sofa e.l. alligevel og jeg føler egentlig ikke helt det er nødvendig når hun aldrig har haft problemer med legesager og andre hunde indendørs (kun en grankogle udendørs).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu jeg tænker over det... måske er hun i den der psykisk kønsmodningsfase :hmm:

Hun gøede helt vildt i går aftes selvom der intet var udenfor. Hun var nærmest umulig at stoppe og det endte med jeg bare tog hende op i sengen og holdte hende der. Så faldt hun i søvn til sidst, men vågnede om natten ved at hun lå og kiggede og småbrummevuffede. Jeg fik hende til ro igen, men hun var faktisk ret slem med det igår :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Nu er cairn terrie opdrættet til drive grævling/ræv/ilder o.s.v ud af boet. Og det kan godt, for mig, opfattes som det er denne adfærd, som hun benytter i dine eksempler(start indlæg). Bliver hun "presset"/stresset (af andre hunde) bruger hun denne adfærd :hmm:

- og hvis hun så samtidig er i den psykiske kønsmodningsfase.

En helt normal (for racen) adfærd, kan godt være uhensigtsmæssig i hverdagen (for os-og andre hunde) :lol:

Hvor godt er jeres samspil ? Har du trænet impulskontrol med hende ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er cairn terrie opdrættet til drive grævling/ræv/ilder o.s.v ud af boet. Og det kan godt, for mig, opfattes som det er denne adfærd, som hun benytter i dine eksempler(start indlæg). Bliver hun "presset"/stresset (af andre hunde) bruger hun denne adfærd :hmm:

- og hvis hun så samtidig er i den psykiske kønsmodningsfase.

En helt normal (for racen) adfærd, kan godt være uhensigtsmæssig i hverdagen (for os-og andre hunde) :lol:

Hvor godt er jeres samspil ? Har du trænet impulskontrol med hende ?

Det kan du måske godt have ret i. Hun siger helt sindsyg og så ligner hun at hun angriber, men hun snapper egentlig bare ud uden at få fat.

Vores samspil er rigtig godt syntes jeg. Hendes indkald er ikke super og hun kan godt finde mere spændende ting end mig, men ellers syntes jeg vi fungerer godt sammen. Hun plejer også at komme til mig for at putte når hun bliver træt, men bliver hun utryg i nogle situationer er hun ikke god til at komme til mig for at finde tryghed.

Hvordan impulskontrol? Vi har trænet at ved legesager der bliver kastet, godbidder der er i hånden eller smidt på jorden og inden hun hilser på folk på træningsbanen der skal hun tage kontakt eller lave en øvelse først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Det kan du måske godt have ret i. Hun siger helt sindsyg og så ligner hun at hun angriber, men hun snapper egentlig bare ud uden at få fat.

Vores samspil er rigtig godt syntes jeg. Hendes indkald er ikke super og hun kan godt finde mere spændende ting end mig, men ellers syntes jeg vi fungerer godt sammen. Hun plejer også at komme til mig for at putte når hun bliver træt, men bliver hun utryg i nogle situationer er hun ikke god til at komme til mig for at finde tryghed.

Hvordan impulskontrol? Vi har trænet at ved legesager der bliver kastet, godbidder der er i hånden eller smidt på jorden og inden hun hilser på folk på træningsbanen der skal hun tage kontakt eller lave en øvelse først.

Ja - der er meget lyd på en cairn terrie :lol:

Måske du skal træne indkald, så du kan stoppe hende, når du kan se, at der er optræk til "ballade". :blink:

Hvor søger hun så hen, når hun bliver utryg ?

Mestre hun impulskontrol ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - der er meget lyd på en cairn terrie :lol:

Måske du skal træne indkald, så du kan stoppe hende, når du kan se, at der er optræk til "ballade". :blink:

Vi træner skam indkald mere end rigelig og har gjort det siden hun var 9uger. Det funger også fint så længe der ikke er hunde, mennesker, mus eller andet sjov på afstand.

Hvor søger hun så hen, når hun bliver utryg ?

Enten forsøger hun at fjerne sig fra situationen, løbe væk eller også tager hun det op.

Mestre hun impulskontrol ?

Er det det rigtige jeg snakker om? Er ikke helt sikker på hvad du mener med impulskontrol, men de øvelser jeg snakkede om før dem kan hun til hudløshed. Så snart hun trækker imod noget på ture hun gerne vil, så laver hun først hjulspind med benene og skynder sig derefter at kigge intenst op på mig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige at hun er ikke den eneste terrier der opfører sig sådan;-)

Det der med at der er nogen der siger "nej" til dem er ikke deres stærke side.

Og hunde der samtidig er lidt usikre på hvordan de takler situationen er endnu mere tilbøjelige til at gøre som nova.

Hvor meget har Nova fået lov at være sammen med hunde omkring ressurcer da hun var lille eller har i forhindret det helt pga hendes adfærd som 12 ugers?

Der kunne ligge noget her nemlig, at hun aldrig har lært måske at takle at en anden hund siger fra overfor en ressurce.?

Jeg kender alt for godt adfærden fra mysla, hun praktiserer det så hovedsageligt på Sheila. Hun stjæler musehuller fra hende blandt andet og Sheila har lært på den hårde måde at man ikke skal forsøge at holde på sin ret:shock:

Mysla kan heller ikke håndtere at der kastes pinde eller bolde på tur med andre, for er hun lige ved at få fat i den samtidig med en anden hund, så bliver hun gal i skralden hvis den anden hund tager den. Spændingene er for stor. Render de bare selv med pinde, fungerer hendes hæmninger ganske fint, selvom hun godt kan finde på at forsvare den på "normal" vis;-)

Men som sagt, den overdrevne reaktion er ofte en usikker hund, i situationen. Hunden ved ikke hvordan den skal komme ud af den konflikt med den anden hund og derfor bliver reaktionen så kraftig.

En ide kunne derfor være at hun får lidt flere oplevelser med ressurcer og andre hunde til stede. Feks et fodersøg med godt spredte bidder, evt med snor på i starten eller med hunde som ikke er så madglade og derfor lidt ligeglade med om Nova vil have det hele. Når hun så finder ud af at hun ikke behøver at haste rundt for at få alt, vil hun også være mere tilbøjelig til at respektere den anden hunds grænser og så kan hun prøve med en hund, måske dumle, der også vogter lidt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige at hun er ikke den eneste terrier der opfører sig sådan;-)

Det der med at der er nogen der siger "nej" til dem er ikke deres stærke side.

Og hunde der samtidig er lidt usikre på hvordan de takler situationen er endnu mere tilbøjelige til at gøre som nova.

Hvor meget har Nova fået lov at være sammen med hunde omkring ressurcer da hun var lille eller har i forhindret det helt pga hendes adfærd som 12 ugers?

Der kunne ligge noget her nemlig, at hun aldrig har lært måske at takle at en anden hund siger fra overfor en ressurce.?

Jeg kender alt for godt adfærden fra mysla, hun praktiserer det så hovedsageligt på Sheila. Hun stjæler musehuller fra hende blandt andet og Sheila har lært på den hårde måde at man ikke skal forsøge at holde på sin ret:shock:

Mysla kan heller ikke håndtere at der kastes pinde eller bolde på tur med andre, for er hun lige ved at få fat i den samtidig med en anden hund, så bliver hun gal i skralden hvis den anden hund tager den. Spændingene er for stor. Render de bare selv med pinde, fungerer hendes hæmninger ganske fint, selvom hun godt kan finde på at forsvare den på "normal" vis;-)

Men som sagt, den overdrevne reaktion er ofte en usikker hund, i situationen. Hunden ved ikke hvordan den skal komme ud af den konflikt med den anden hund og derfor bliver reaktionen så kraftig.

En ide kunne derfor være at hun får lidt flere oplevelser med ressurcer og andre hunde til stede. Feks et fodersøg med godt spredte bidder, evt med snor på i starten eller med hunde som ikke er så madglade og derfor lidt ligeglade med om Nova vil have det hele. Når hun så finder ud af at hun ikke behøver at haste rundt for at få alt, vil hun også være mere tilbøjelig til at respektere den anden hunds grænser og så kan hun prøve med en hund, måske dumle, der også vogter lidt:)

Hun har haft mange oplevelser med andre hunde og legesager. Har egentlig tænkt over om det var noget jeg ville tage fra hende og det syntes jeg ikke. Herhjemme tager hun ofte en sok e.l. og render og gnasker på eller kommer op og ligger og gnasker på hvis hun har svært ved at falde til ro om aftenen. Hun har tygget på ting for at falde til ro helt fra hvalp af og jeg tror faktisk hun bruger legetøj lidt på samme måde ude.

Godbidder på tur med andre hunde er hun også vant til.

men pindkasten, grandkoglekast og godbidssøg med andre hunde har hun faktisk ikke rigtig fået noget af.

Dumle bliver også ofte ved lidt længere når han siger fra (som for at være sikker på det nu er fattet :roll:), så ved ikke om hun også kan have lidt derfra. Til gengæld stopper han med det samme hvis den anden hund piver.

Hun har oplevet Dumle sige fra overfor ressourcer flere gange, men ham respekterer hun sjovt nok.

Jeg kunne måske godt forsøge fodersøg med Kapi som en start... men der er problemet måske at han nok ikke siger fra, hvor Nova siger for kraftig fra overfor ham :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Vi træner skam indkald mere end rigelig og har gjort det siden hun var 9uger. Det funger også fint så længe der ikke er hunde, mennesker, mus eller andet sjov på afstand.

Enten forsøger hun at fjerne sig fra situationen, løbe væk eller også tager hun det op.

Er det det rigtige jeg snakker om? Er ikke helt sikker på hvad du mener med impulskontrol, men de øvelser jeg snakkede om før dem kan hun til hudløshed. Så snart hun trækker imod noget på ture hun gerne vil, så laver hun først hjulspind med benene og skynder sig derefter at kigge intenst op på mig :lol:

Det her er ikke for at være grov :genert:

Hvis indkald kun fungerer uden forstyrrelser, så fungerer indkaldet ikke, det er bare min mening :lol:

Heri ligger impulskontrol også, altså at hunden kan styre sin spontane handling.

I dit tilfælde betyder det, at hun følger sin lyst, frem for at lytte til dit indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er ikke for at være grov :genert:

Hvis indkald kun fungerer uden forstyrrelser, så fungerer indkaldet ikke, det er bare min mening :lol:

Heri ligger impulskontrol også, altså at hunden kan styre sin spontane handling.

I dit tilfælde betyder det, at hun følger sin lyst, frem for at lytte til dit indkald.

Præcis. Det er ikke grovt, det er sådan det er :blink:

Det var også hvad jeg mente. Impulskontrol fungerer fint så længe hun er i snor. Her forsøger hun lige hjulspind først, men så tager hun kontakt. Er hun ikke i snor fungerer hjulspind jo fint og så forstærker hun det for hver gang. Derfor træner vi kun indkald uden forstyrrelser indtil videre og skal jeg have snor på hende forsøger jeg at gøre det uden at kalde først, men at komme videre herfra syntes jeg er lidt af en udfordring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Præcis. Det er ikke grovt, det er sådan det er :blink:

Det var også hvad jeg mente. Impulskontrol fungerer fint så længe hun er i snor. Her forsøger hun lige hjulspind først, men så tager hun kontakt. Er hun ikke i snor fungerer hjulspind jo fint og så forstærker hun det for hver gang. Derfor træner vi kun indkald uden forstyrrelser indtil videre og skal jeg have snor på hende forsøger jeg at gøre det uden at kalde først, men at komme videre herfra syntes jeg er lidt af en udfordring.

Jeg tænker, at du kunne gribe det an fra en anden vinkel. :hmm:

Ved hjælp af aktiviteter på turen, kan du få hendes opmærksomhed. Så bliver det dig som er spændende og ikke alt muligt andet.

Har du bogen "sjov på turen med din hund" ? der kan du få mange gode ideer fra.

Jeg har selv haft succes med at benytte en fløjte til indkald. Det er også lettere med et fløjt, så kommer begge hunde.

Selma og Qiwi indlærte fløjt=kom i løbet af ca.7 dage. Jeg startede hjemme i stuen. Hvor jeg tænede 3 min. af gangen flere gange om dagen. fløjt-godbid-fløjt-godbid o.s.v

Efter nogle dage, gik vi over på marken. Når jeg fløjtede og Selma/Qiwi kom hen til mig, tilbød jeg en sjov aktivitet.

Og nu har jeg et stabilt indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at du kunne gribe det an fra en anden vinkel. :hmm:

Ved hjælp af aktiviteter på turen, kan du få hendes opmærksomhed. Så bliver det dig som er spændende og ikke alt muligt andet.

Har du bogen "sjov på turen med din hund" ? der kan du få mange gode ideer fra.

Jeg har selv haft succes med at benytte en fløjte til indkald. Det er også lettere med et fløjt, så kommer begge hunde.

Selma og Qiwi indlærte fløjt=kom i løbet af ca.7 dage. Jeg startede hjemme i stuen. Hvor jeg tænede 3 min. af gangen flere gange om dagen. fløjt-godbid-fløjt-godbid o.s.v

Efter nogle dage, gik vi over på marken. Når jeg fløjtede og Selma/Qiwi kom hen til mig, tilbød jeg en sjov aktivitet.

Og nu har jeg et stabilt indkald.

Hvad skal det være for aktiviteter? Jeg render jo ofte rundt med et pivdyr fordi hun syntes det er det bedste i verden. Ofte virker det at pive med den og lege med hende med den, men ikke hvis det andet er spændende. Jeg syntes virkelig det er svært at hamle op med mus, andre mennesker og andre hunde. I Novas øjne er andre mennesker det bedste. Det er også den bedste belønning jeg kan tilbyde hende til træning at hun får "værsgod" til at rende hen til en og hilse.

Bjørn driller mig også vældig når hun render efter musehuller og jeg gerne vil have fat i hende og siger "kan du sige som en mus?" :roll::lol:

Nej har jeg ikke, har desværre heller ikke råd til at købe bøger det næste stykke tid.

Fløjten har hun lært, den virker bare ikke på hende. Hun ignorerer den mere end hun ignorerer mig. Vi har længe brugt fløjte da den virker genialt på Dumle. Får han stressflip/løb på banen eller smutter og ignorere indkald på gåturen så virker fløjten altid på ham, men Dumle har generelt været utrolig meget nemmere hvad indkald angår end Nova.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Hvad skal det være for aktiviteter? Jeg render jo ofte rundt med et pivdyr fordi hun syntes det er det bedste i verden. Ofte virker det at pive med den og lege med hende med den, men ikke hvis det andet er spændende. Jeg syntes virkelig det er svært at hamle op med mus, andre mennesker og andre hunde. I Novas øjne er andre mennesker det bedste. Det er også den bedste belønning jeg kan tilbyde hende til træning at hun får "værsgod" til at rende hen til en og hilse.

Bjørn driller mig også vældig når hun render efter musehuller og jeg gerne vil have fat i hende og siger "kan du sige som en mus?" :roll::lol:

Nej har jeg ikke, har desværre heller ikke råd til at købe bøger det næste stykke tid.

Fløjten har hun lært, den virker bare ikke på hende. Hun ignorerer den mere end hun ignorerer mig. Vi har længe brugt fløjte da den virker genialt på Dumle. Får han stressflip/løb på banen eller smutter og ignorere indkald på gåturen så virker fløjten altid på ham, men Dumle har generelt været utrolig meget nemmere hvad indkald angår end Nova.

Jeg vender lige tilbage :vinken:

Skal ud med hundene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Når du vælger aktivitet på turen, så tænk på hvad som motiverer hende. Nu kender jeg ikke Nova, så det er svært at vejlede dig helt konkret.

Men de terrier som jeg har kendskab til, finder det spændende med leverpostej/torskerogn på træer. Godbidder/legetøj gemt i grendynger, eller gravet ned under roden på en træstamme. En stor gren med masser af små grene, som kan bides i stykker, medens jeg løber med den. Små sektioner af lydighed. Grave efter mus/mosegrise/rotter. Det er lige det som jeg kan komme på.

Når vi går hen til mosegrise engen, har jeg pakket en taske med kaffe-et varmt tæppe-en pose at sidde på. Så sætter jeg mig ned på posen, pakker tæppet om skulderne, hælder kaffe i koppen og nyder naturen(har selvfølgelig også skitøj på). Så får de den tid som de skal bruge på at grave. Og de er vilde med det. Og sikke en energi som de bruger. Når vi kommer hjem dratter de omkuld.

Jeg tror, at du kan "vinde" meget ved at være mere spændende på jeres tur.

P.s bogen kan lånes på biblo.

Link til indlæg
Del på andre sites