Hop til indhold

HjæLP...En tand for undervægtig:(

Gæst OLLIE
 Share

Recommended Posts

Hej alle. håber i kan hjælpe mig har været til dyrelægen og få 1 års check på vores kære hund (Ollie, Islandsk fårhund/ 1/4 norsk buhund) fine tænder pels osv. dyrelægen sagde han var sund og rask, men det kom ikke bag på os han godt kunne trænge til et par kg ekstra,(vejer 12 kg)

problemet er bare han er lidt speciel hvad mad angår og han har ikke den store appetit i forvejen, og syntes maden hurtige bliver for kedelig efter et par dage!så vi ligger inden med 4 forskellige slags og mærker tørfoder!

og vi har prøvet utallige ting og prøver at snyde ham til at spise, det skal lige siges at den sidste uges tid 14 dage har forsøgt med en masse forskellige ting så som lakse olie men det vil han absolut ikke røre, ellers tun i maden, torskerogn, æg, kogt kød, rå frossen kylling/ og andet kød m.m i små mængder ad gangen men han har haft meget dårlig mave samt opkast? er det en tilvænnings sag han lige skal over? eller er det fordi han har fået 1 års vaccine, og (rabies) tror jeg nok den hedder og staves at han har reageret så voldsomt. har forsøgt med den såkaldte havresuppe med en lille smule most torskerogn for at stabilisere tarmen og lader til det har hjulpet.

men er der nogle der kender til en velykket kur så han kan få lidt ekstra sul på kroppen, dyrelægen nævnte kallun samt kompineret tørfoder,( aktive hund, eller nedsat appetit) har i haft gode erfaringer med denne blanding hvor hunden ikke får tynd mave og opkast, men tager på som han skal? eller kender i nogle bedre forslag?

Håber der sidder nogel derude der har nogel gode råd:) på forhånd tak hvis du fik kæmpet dig igennem den lange tråd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Få ham til at forstå, at det I sidder og spiser til aftenmad er det mest delikate og lækre. Gem en lille portion til ham hver aften. Næste dag: Tag den portion tørfoder han skal have, Hæld den her underskønne frikadelle eller hvad det nu var I fik fra aftenen før i tørfoderet. Lav en kaffekop hønse- eller oksekødsbouillion. Opløs en spiseske leverpostej i det. Hælde det ud over maden. Rør det hele godt rundt, så alle tørfoder-briketter er smurt ind i boullion, suppe og aftensmad. Server.

Sådan har vi fået vores Berner-dreng, der ikke gider spise noget som helst til at spise sin mad hver dag. Sandsynligvis fordi han får af vores mad og sandsynligvis fordi det er lidt nyt hver dag.

Det gør så heller ikke noget, hvis I vil have hunden i køkkenet, at I til at begynde med lader ham se, at I laver maden....gør det lidt hyggeligt og spændende i starten. Vi behøves ikke længere, at tage vaps med i køkkenet og vi har heller ikke en hund, der råtigger ved bordet. Det ved han godt vi synes er ufedt. Til gengæld har vi en hund, der spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

At varme maden skulle forstærke smagen, og jeg synes det har virket sådan på mine hunde. Har I prøvet at overhælde hans tørfoder med kogt vand (meget vand!), og så lade det stå og suge til sig, medens det køler ned til lunt..? Jeg har også prøvet at ta' noget leverpostej og varme i mikroen (det smelter nærmest...) og så hælde det over maden.

Ellers er der jo Pemmikan, der er rigtig godt til hunde der trænger til lidt ekstra sul - hvis de ellers gider spise det... Min den ene elskede det, den anden ville ikke røre det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo så tør som noget kan være i de her sammenhænge, og syntes det er noget forbandet rod, at man går i gang med at danse rundt for hunden hver aften, i et forsøg på at få den til at spise.

Hvad jeg ikke har hørt af krumspring folk har lavet i forsøget på at få deres hunde til at spise. Uden held. Svoger og kones hund har gennem fire år raffineret sin taktik i forhold til at blive underholdt til aftensmaden, at den nu får serveret leverpostejsmadder skåret sirligt ud i mundrette firkanter - sat op i række på spækbrættet. Ellers spiser den ikke. Andet end rester fra middagsbordet, som den kan slikke tørfoderet, der bliver blandet i, fri for. Sådan at tørfoder ligger tilbage, men det sjove er spist.

De gange vi har passet den har den sjovt nok fint spist sit tørfoder. Uden noget som helst andet. Hvilket også har været gældende fra andre småspisere jeg gennem tiden har passet.

Der er få ting man skal hænge fast i, når det gælder hunde der ikke spiser godt. Den vigtigste: ingen hund, der fast har adgang til mad, er nogensinde død af sult!

Mit råd er: slap af og undlad for alt i verden at blive ved med at tilbyde alternativer. Jeg har med succes kørt min yngste hund op fra ikke at være interesseret i mad, til at spise godt og stabilt. Det tog to-tre uger med standhaftighed, og siden har vi aldrig haft problemer. Det er samme taktik jeg har brugt med hunde der er blevet passet her.

Hunden har fået tilbudt sin mad ved spisetid (sammen med de andre). Så er der ro fra alle. Det vil sige at mennesker også sidder stille og ikke begynder at bevæge sig rundt i hjemmet, sådan at hunden pludselig tror der er gang i noget interessant, som den bliver nødt til at være en del af. Ved hvert måltid har man som hund tre chancer for at få spist sin mad. Tredje gang man går fra maden bliver den fjernet. Også selvom hunden nu kommer hoppende og gerne vil have maden og forsøger at klatre op af en, for at få gabet ned i skålen igen. Først til næste måltid bliver der serveret igen.

Så ikke noget med at have foder stående fremme (giver madlede), server kun til måltiderne og server kun det der er (hunde bliver ikke trætte af gentagelsen af fodersmag etc.), ro på hos de tobenede når der spises, fjern maden når den ikke længere er interessant og lad være med at proppe smagsforstærkere i.

Nogle hunde vil langt hellere arbejde for deres føde end få det serveret. Det er i virkeligheden lidt af en uskik, at vi som ejere serverer i skåle, for dermed fratager vi hunden endnu en aktivitet i dens hverdag. Vi mener det jo godt, men ingen hund er tilfreds med at ligge og kun være til for sofaens skyld. Derfor kan fodersøg være en god løsning hos sådan en hund. Eller man kan bruge al maden til træningsbelønninger i løbet af dagen.

Giv ikke op og undlad at lave alle de krumspring, der alligevel ikke vil hjælpe jer i det lange løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er faktisk ret enig med oventstående, Men jeg kender godt frustrationene over at hunden ikke vil spise nok. Når man beskyldes for at underfodre sin hund feks:roll:

Men det skal siges at mange, mange unghunde har en periode som jeres hvor de er lidt magre i det. Madlysten kommer som regel igen omkring 2 års aldren helt af sig selv;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad siger dyrlægen til at han går og kaster op og har dårlig mave? Hvis det virkelig har varet i 14 dage, så synes jeg i skal få ham tjekket. Det lyder ikke så godt.

Har han fået skånekost? Hvis hunden kaster op eller har tynd mave, så fast ham i 24 timer. Giv ham zoolak fra apoteket eller prokolin fra dyrlægen.

Skånekost:

1/3 ris, helt udkogte (jeg koger dem i ekstra meget vand)

1/3 kogt kylling

1/3 kogte gulerødder

Giv flere små portioner i løbet af dagen, og se om det ikke bliver bedre i løbet af cirka 2 dage. Giv samtidigt zoolak/prokolin (mælkebakterier som er gode for maven).

Link til indlæg
Del på andre sites

ihh... tak for jeres respons....:) dejigt med så mange nyttige råd.

puha nej Ollie drengen har ikke været syg med maven eller kastet op i 14 dage...! "kun" dagene(2,5) efter dyrelægen, var bare i tvivl om det kunne være reaktionen på vaccinen eller min indsats på at skifte maden ud med råt osv og været lidt mere gavmild med dejligt mad bare for han skulle spise og tage på i kg. sikkert en dårlig blanding af det hele, så han fik havresuppe og det hele er fint igen. tilbage til nyt tørfoder. han skal nok bare have lidt kallun eller lign ved siden af hans normale når han har fået helt ro i maven igen.

men ja nu er de såkaldte krumspring forbi han sortere det alligevel bare, og ja de mister nok hurtigt interessen for maden hvis der ikke er noget ekstra i hver gang..:)

startet idag på nyt tørfoder til aktive hunde,samt Pemmikan fra samme mærke og det lader til han sys om det indtil videre... (tak for rådet var ikke klar over det produkt fandtes) var ikke helt klar over hvordan det skulle gives så jeg hakket 50 g sådan lidt ud og brugte det til godbidder.

okay var jeg ikke klar over de fik så nogle perioder som unghunde, kan bare kun krydse finger for han elsker denne opfedningskur, og det ikke bliver ved så han kan blive stor og stærk.

mange tak for svarene endnu en gang dejligt med sådan et forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am-luca

hej.

jeg kan kun nikke genkende til det med at have en hunde der ikke er mad glad.

og det skete da han blev kønsmoden, den gang baffet vi, men han ville ikke spise det, så gik vi over til tør koste. i små mængder okay, men ikke i den mængde som han bør have.

men 1½ år efter endelig har vi fundet mærket og han spise nu fast morgen og aften. og det er henne pet food for aktive hunde, som vores golden også er kommet på.

min fik også peminkan, da han om sommeren ikke har den vilde lyst til mad i varmen, men det hjalpe at han fik lidt mere energi til træning og til at spise hans foder.

og skal lige siges at vores dyrelæge selv har sagt at han er til den tynde side stadigvæk, men vi kan jo ikke tvangs fodere ham. så derfor vil hun ikke råde os til fede kur osv, da han har pæn pels, tænder osv. så heller at han er lidt tynd end at han var for fed.

og jeg glæder mig bare over at jeg har en frisk hund som er begyndt at spise i stedet for blot kun spise hver 6-7 dag. og vi startede simpelhen op med 5 hundepiller, 10 hundepiller osv indtil han ville spise han 1 dl. hundepiller 2 gange om dagen, men der skal også være ro mens han spiser. og det tager ham mellem 5 til 10 minutter for ham at spise op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ikke noget med at have foder stående fremme (giver madlede), server kun til måltiderne og server kun det der er (hunde bliver ikke trætte af gentagelsen af fodersmag etc.), ro på hos de tobenede når der spises, fjern maden når den ikke længere er interessant og lad være med at proppe smagsforstærkere i.

.

Jeg er sådan set enig. Jeg har selv haft en hund der var....skal vi sige vanskelig....omkring maden. Indtil jeg besluttede at det skulle være løgn,og kun serverede det der var, i 10 min, spis eller la' vær.

Det tog 6 dage, hvor hunden ikke spiste en disse. Og så spiste hun igen, og har gjort det siden.:mrgreen:

Men, det har ikke løst problemet med undervægt. For hun vejer 2 kg for lidt, og det er meget når man er en greyhound. Hun spiser det hun spiser, slut færdig. Hvis jeg giver for meget "mellemmad" for at fede hende op, spiser hun bare ikke aftensmad, for så er hun mæt :vedikke:

Hun får alt hvad den kan trække af olie/fedtstof på sit tørfoder. Hvad skal jeg gøre? Nogen gode råd??

Og så til sidst, bare for at være total flueknepper: det fremhævede, det kan der ikke rigtig være basis for at påstå. Der er vel ingen der har spurgt hunden og den kan jo ikke selv sige at den gerne vil have en ny smag i maden? :-) Hvis hunden spiser for at overleve, ville den jo ikke bare holde op fordi den blev træt af smagen. Men det er ikke det samme som at sige at den ikke rent faktisk bliver det..;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes efterhånd jeg har hørt om rigtig mange hunde, der på et tidspunkt bli'r meget småtspisende. Som regel begynder det omkring 1 - 1,5 år, og lige pludselig går det over igen, tit omkring 2 års alder.

2 af mine 3 egne hunde har gjort det, jeg har mange i vennekredsen der nikker genkendende, og jeg falder igen og igen over det div. steder på nettet - bl.a herinde.

Jeg kan ikke lade være med at tænke over om der mon er en naturlig, biologisk grund til det..?? :hmm: :vedikke: Måske er det en periode hvor de ikke skal vokse for meget/hurtigt, eller hvor de af én eller anden grund har behov for et mindre indtag af ét eller andet stof?? Det er bare mine egne funderinger, da jeg har hørt det så tit. Kunne være meget interessant hvis nogen forskede lidt i det, sådan på rigtig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set enig. Jeg har selv haft en hund der var....skal vi sige vanskelig....omkring maden. Indtil jeg besluttede at det skulle være løgn,og kun serverede det der var, i 10 min, spis eller la' vær.

Det tog 6 dage, hvor hunden ikke spiste en disse. Og så spiste hun igen, og har gjort det siden.:mrgreen:

Men, det har ikke løst problemet med undervægt. For hun vejer 2 kg for lidt, og det er meget når man er en greyhound. Hun spiser det hun spiser, slut færdig. Hvis jeg giver for meget "mellemmad" for at fede hende op, spiser hun bare ikke aftensmad, for så er hun mæt :vedikke:

Hun får alt hvad den kan trække af olie/fedtstof på sit tørfoder. Hvad skal jeg gøre? Nogen gode råd??

Hvilken type fedtstof giver du? Og giver du foder der har nok fedt i sig i sig selv? Kørte en af mine på svinefedt i en periode. Ikke så sammensat med gode ting som pemmikan, men til gengæld til en pris på en femmer for en blok.

Og så til sidst, bare for at være total flueknepper: det fremhævede, det kan der ikke rigtig være basis for at påstå. Der er vel ingen der har spurgt hunden og den kan jo ikke selv sige at den gerne vil have en ny smag i maden? :-) Hvis hunden spiser for at overleve, ville den jo ikke bare holde op fordi den blev træt af smagen. Men det er ikke det samme som at sige at den ikke rent faktisk bliver det..;-)

Næh, ingen kan vel sige det med sikkerhed. Men syntes det er lettere at skære det ud i de ord, end at give lang forklaring om, at der ikke er grund til at skifte foder hele tiden, og bliver nødt til at skifte hver anden dag, fordi det da også er synd for hunden, at den skal spise samme smag dag efter dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken type fedtstof giver du? Og giver du foder der har nok fedt i sig i sig selv? Kørte en af mine på svinefedt i en periode. Ikke så sammensat med gode ting som pemmikan, men til gengæld til en pris på en femmer for en blok.

Hun får som regel rapsolie på maden.

Og jeg har gjort mig store anstrengelser for at finde noget tørfoder der er så højt i fedtindhold som muligt, samtidig med at det stadig er er lødigt foder. Hun får blandt andet GoldenEagle. Blandt andet, fordi jeg skifter fodertype ca. hvert 1/2 år. ;-)

Jeg har også prøvet at fodre med foder til meget aktive hunde, i håb om at det kunne stå mål med hendes åbentbart meget høje stofskifte.

Jeg giver udelukkende tyggeting der er "fede", altså f.eks. griseører istedet for okseøre, osv.

Jeg fodrer 3 gange om dagen, i håb om at der så (fysisk) kan ryge mere indenbords end med 1 stor portion....

Jeg kan godt prøve at skifte til svinefedt, men som udgangspkt er både olie og svinefedt vel 100% fedt, så jeg ved ikke om det vil gøre en forskel. Måske hun optager det animalske fedt bedre...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites