Hop til indhold

Samojedens øjne


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg har lagt mærke til, at nogle - især hannerne tror jeg faktisk - har ret forskellige øjenformer, nogle er ligesom mere mandelformede end andre, og enkelte jeg er faldet over, har næsten "sammenknebne" øjne.

 

Er det en avlsting? Er det noget man fremavler, eller er det tilfældigt?

 

Her er lidt hvad jeg mener:

 

Samson

buju-albums-samson-picture2830-samson.jpg

 

Sgt. Pepper fra Bivilis

pepper_20101015.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hihi.. Pepsteren er amerikaner - og de fleste US hunde har MEGET smalle øjne - noget som også ses mere og mere herhjemme, da disse linier bruges meget i øjeblikket (ikke lige Peppers linier, men andre amerikanske).

 

Samojedernes øjne må aldrig være runde, men den rigtige form er mandelformet - så er det bare at nogle opdrættere måske tror det skal være mandel-splitter...:hmm:...haha

 

Joeys øjne er mere lukkede end Freyas, men det er jo fordi at han ikke er en helt ung dreng længere - men nej, de har aldrig været så åbne som Freyas er. Freyas øjne er ok, men de må ikke være rundere i følge standarden... personligt synes jeg jo at de er fantastiske fordi de altid er fyldt af spilopper.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg synes nogle gange at f.eks. Freya og Joey's øjne ser helt trekantede ud. Ikke at de bliver mindre gudesmukke af den grund. Men jeg synes ikke, det er på alle billeder det er tilfældet, måske er det mere deres mimik? De er jo generelt ret udryksfulde, synes jeg.

 

Det er rigtigt at Joeys øjne altid ser trekantede ud på billeder - men det er de faktisk ikke i virkeligheden:lol:

 

Her er de mindre trekantede.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi.. Pepsteren er amerikaner - og de fleste US hunde har MEGET smalle øjne - noget som også ses mere og mere herhjemme, da disse linier bruges meget i øjeblikket (ikke lige Peppers linier, men andre amerikanske).

 

Samojedernes øjne må aldrig være runde, men den rigtige form er mandelformet - så er det bare at nogle opdrættere måske tror det skal være mandel-splitter...:hmm:...haha

 

Joeys øjne er mere lukkede end Freyas, men det er jo fordi at han ikke er en helt ung dreng længere - men nej, de har aldrig været så åbne som Freyas er. Freyas øjne er ok, men de må ikke være rundere i følge standarden... personligt synes jeg jo at de er fantastiske fordi de altid er fyldt af spilopper.:lun:

 

Nå, så det ér en avlsting? Fra USA - ahaaa ja, det kan jeg da egentlig godt se til nu du skriver det.

Ja Freya har virkelig flotte øjne :-D

 

Det er rigtigt at Joeys øjne altid ser trekantede ud på billeder - men det er de faktisk ikke i virkeligheden:lol:

 

Men han har da også det der øje med noget med nerverne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nå, så det ér en avlsting? Fra USA - ahaaa ja, det kan jeg da egentlig godt se til nu du skriver det.

Ja Freya har virkelig flotte øjne :-D

 

 

 

Men han har da også det der øje med noget med nerverne?

 

Jep, men det er kun når han er træt:lol::lol::lol:.. heldigvis er det ikke noget som han giver videre til sine hvalpe.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, men det er kun når han er træt:lol::lol::lol:.. heldigvis er det ikke noget som han giver videre til sine hvalpe.:5up:

 

Nej læste godt din forklaring i en anden tråd... godt han bor ved dig nu :hjerte:

 

Men han har da tydeligvis heller ikke givet mere "sammenknebne øjne" videre til Freya, måske ligger det bare mere til hannerne, og måske kommer det mere med alderen?

 

Motor ser SÅ ungdommelig ud, har virkelig svært ved at forestille mig ham ligne en rigtig voksen hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...