Hop til indhold

Hjælp os! Gode råd søges!

Gæst mie_mor
 Share

Recommended Posts

Gæst mie_mor

Vi har en lille krise herhjemme med vores Viggo - en dejlig, sød og kærlig bullmastiff på 5 måneder.:hjerte:

Vi fik Viggo, da han var 8 uger gammel. Min mand havde taget 14 dages ferie, hvor han var hjemme med ham - trænede efterhånden lidt "at være alene hjemme" i korte perioder ad gangen.

Da vi begge skulle på arbejde igen, skulle hunden selvfølgelig være lidt alene hjemme. Jeg er skolelærer og arbejder meget tæt på vores hjem, så han var aldrig alene længere end 4-5 timer. I de første uger gik jeg hjem i den lille pause og fik ham i haven osv. (Han blev i øvrigt også meget hurtigt renlig - super dejligt!:)

Når han var alene, havde vi ham i vores entre, som støder op til køkkenet. Ud til køkkenet (i dørkarmen) satte vi et lille gitter, så han var ikke lukket inde og kunne se ud i køkkenet og til haven.

(De første par dage gik han også i hele vores køkken, men han bed i ledninger og lameller og hev en lampe på gulvet mm. - så vi besluttede at lave entréen til hans lille sted - her var der hverken ledninger eller andre fristelser, der kunne gå i stykker eller skade ham.

I entréen havde han sin mad, vand, hundekurv, tyggeben samt div. legetøj. Det gik godt i de første 2 uger ca. - så begyndte han at tygge i vores dørkarme, temmelig voldsomt! Træet blev fuldstændig ædt væk, og vi fandt ud af at skærme af for dørkarmene med nogle lange stykker MDF-plader som vi satte for. Nu kunne han ikke længere komme til, og det gik fint.

For ca. 10 dage siden besluttede vi, at give ham chancen for at komme til at gå mere frit i huset, så vi åbnede op for også køkken og bryggers. (Viggo var da næsten 5 måneder). Der har han nu gået rundt og hygget sig i ro og mag - lige indtil i dag! :(

Jeg kom hjem til ham i formiddags kl. 11:30, og på de 4 timer han havde været alene, havde han gnavet i vores væg i bryggerset - helt ind til gipsplader og isolering, som lå i atomer over hele gulvet! :( Det ser bare forfærdeligt ud, og vi er selvfølgelig super kede af det! Det gik ellers bare så fint, og vi vil jo allerhelst lade ham gå rundt i huset, fremfor at lukke ham inden i entréen.

Vi har selv svært ved at se, hvordan vi kan løse det, eller om vi kan gøre noget anderledes. Vi lufter ham hver morgen, og han er som sagt ikke længe alene hjemme - stadig max. 5 timer ad gangen. Vi synes, vi gør meget for, at han skal trives og være glad - også når han er alene hjemme. Og øv hvor er det bare surt, når han så tygger hele hust i stykker! :(

Har I mon nogle gode råd til os?

Mie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

i sådanne situationer, selv om det måske lyder drastisk, ville jeg faktisk ikke være imod at få en hundeadfærds-uddannet til at se på det. Så kan man forhåbentlig hurtigt finde ind til sagens kerne.

Eller kan det jo være at hunden er understimuleret i de 5 timer den er alene. nu ved jeg jo ikke hvor meget den bliver aktiveret inden i tager på arbejde, men hvis det ikke er super meget kunne man prøve at gøre det lidt mere. Det kan også være man aktiverer meget, men at det simpelthen ikke er nok for netop jeres hund, som måske kan klare mere aktivering. for hvis han keder sig, så skal han nok finde et eller andet at lave!

hvis det ER alene-hjemme angst og altså en slags nervøs reaktion på at være alene, så er det jo lidt sværere, for hvad skal man så gøre?? Det er der jeg tænker at det kunne være godt med en ekspert.

Mine forældre brugte det til deres hanhund (dog ikke på grund af alene-hjemme-problemer, men noget andet) og det gik meget hurtigere at få klaret problemet end hvis de selv skulle have regnet det hele ud.

men jeg er jo slet ikke ekspert og har ikke prøvet at min hund har decideret ødelagt inventaret i hjemmet, så jeg har ikke den store personlige erfaring med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I må om igen med alene hjemmetræningen. Det lyder som om den bette enten 1) ikke kan li at være alene eller 2) Ikke har indhold nok i sit lille liv og derfor skaber sit eget indhold.

Hvis jeg var jer ville jeg glemme alt om, at vaps skal gå i hele huset, når han er alene. Hvorfor skal han det ? Det er virkelig ligegyldigt. Han skal jo helst sove, når I ikke er hjemme. I har vænnet ham til at være i gangen. Lad det blive ved det.

Så ville jeg sætte i med noget intens alene hjemme træning, der kunne gøre ham 100 % sikker på at alene hjemme er ok. I kommer altid tilbage til ham.

Endelig ville jeg overveje om han blev stimuleret nok mentalt. Stimulering er ikke bare at traske en tur. Det er at blive træt og afslappet i hovedet, så man ikke selv finder på ting og sager at underholde sig selv med, når man er alene. Gå til træning, finde på udfordrende ting, når I er ude på tur, fodersøg osv osv osv. Det lille hoved skal fyldes med gode ting, så han ikke selv begynder at digte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mie_mor

1000 tak for jeres svar!:-D

Ja, det er svært, hvad man skal stille op, men ét er i hvert fald sikkert:

Vi ved bestemt, at det ikke er nok at "traske en tur". Vi laver egentlig mange små lege og øvelser med ham - f.eks. at søge efter godbidder og andre øvelser, som vi får via hundetræning. Desuden leger han dagligt med nabo-hunde og han går også uden line hver dag i en lille skov tæt ved, hvor vi bor - her træner vi bla. indklad og leger "søg efter godbidder-lege".

Jeg synes, vi i høj grad stimulerer ham, så dér tror jeg ikke, at problemet ligger begravet.

Dét der undrer mig er, at han jo nu har været alene i frit gående i køkken og bryggers i 10 dGE - HELT UDEN PROBLEMER! Og pludselig i dag "går han besærk"???

Det virker ikke til, at han har "alene-hjemme-problemer". I starten pev han lidt, når vi gik, men det gør han ikke mere. Han lægger sig som regel og sover, når vi går (vi har holdt øje med ham gennem et vindue), så jeg tror mere på, at der kan være tale om "kedsomhed" når han er alene hjemme.

Hvad pokker kan man gøre, for at han ikke får trang til at bide i huset? Hans eget legetøj samt tyggeben (div. ben som okseknogler m. marv) er åbenbart ikke nok længere?

Har I mon nogle forslag???

Link til indlæg
Del på andre sites

Først: Hej og velkommen til :vinke:

Dernæst:

Nu kender jeg ikke Jeres morgenrutiner med ham inden I lader ham være alene, men det er jo ret vigtigt at han er træt og stimuleret når I forlader ham, for ellers vil han hurtigt begynde at kede sig (også selvom det kun drejer sig om ganske få timer).

Det ultimative vil jo være at han lægger sig kort efter I er gået ud af døren .. for at hvile sig.

Hvor langt går I med ham om morgenen ? Får han lov til at rende lidt løs og snuse til alle de spændende dufte ? Giver I ham nogle stimulerende opgaver såsom f.eks. fodersøg i græsset ?

Der er ikke noget der trætter en hundebasse mere end en omgang morgenmads-findning i græs, for her kommer snuden virkelig på overarbejde, og det er samtidig naturligt for hunden (altså at skulle "arbejde" for føden, fremfor at få det serveret i en skål)

Herefter kan I f.eks. sidde og nyde morgenkaffen, læse dagens avis i min. 20 minutter, hvor I ikke giver ham opmærksomhed. Så kan han nå at falde lidt ned efter morgenturen, og forhåbentligt selv tage initiativ til at lægge sig i sin kurv.

I kan også, inden I går, give ham en "Kong" med noget lækkert inden i. Vi plejer aftenen inden at putte leverpostej i, og så lægge den i fryseren natten over, så det tager lidt tid for hunden at få tømt den.

Ellers kan jeg ikke anbefale Jer andet end at filme eller lydoptage ham, om end ikke andet kan I se/høre hvornår filmen knækker.

Men held og lykke med ham !

EDIT : Skrevet inden jeg havde nået at læse TS's svar ovenover :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mie_mor

Tak for dit gode svar! :)

Ja, fodersøg i græsset er en rigtig god idé. Vi har brugt det meget, men er faktisk kommet lidt fra det igen. Det vil vi genoptage - helt sikkert.

Måske har du også ret i, at vi skal have bedre tid om morgenen. Min mand går typisk med ham fra ca. 7:00-7:30, og vi kører kort derefter. Dog er han temmelig doven om morgenen og lægger sig hurtigt i sin kurv, når de kommer hjem. Han er faktisk svær at få med om morgenen...., men det er i hvert fald et forsøg værd!:hmm:

En DONG har vi også til ham - og leverpostej er super til det. Dog er han super hurtig til at få det slikket ud, men i frossen tilstand er det selvfølgelig meget sværere - smart...:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Kong er for let, så kan du også prøve nogle sværere modeller, som f.eks Mike, Leo og monster mouth Aktivering legetj (heri kan foderet også være frossent).

Ud over fodersøg i haven (sværest i højt græs eller spredt over et større område.)

Så kan du også gemme hans morgenmad/ godbidder i foldet håndklæde (evt med løs knude på) eller i et aktiveringstæppe (det er let selv at sy sådan et her). Din web browser tillader ikke dette web site at bruge cookies

Eller i en plasticflaske..

eller i en papkasse (skattekiste) med en masse kugler avispapir o.lign som han skal finde godbidderne imellem. Heri kan også gemmes marvben, kong osv

eller under flade skåle/ kopper

eller spredt rundt omkring i huset

Gåturene kan være forskellige ruter i går (ny avis hver dag) (Evt hvis I kender nogen, I kan gå tur sammen med om morgenen, så kan hundene måske også lege lidt). Tit er der mange hundeejere der mødes i den samme park om morgenen ( i hvert fald i de større byer).

Ninjamor herinde fra har skrevet en rigtig god bog, der hedder ''sjov på turen med din hund''. Sjov på turen med din hund af Irene Liliequist - køb bogen hos SAXO.com Der kan du finde rigtig mange gode ideer til aktivering.

Det handler nok om at få ham gjort godt træt og så bruge noget tid på at få ham til at falde ned igen. (F.eks mens i spiser morgenmad). Så I ikke bare kommer hjem, tager hundesnoren af og går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er allerede kommet det på bordet, som er de gode gængse regler. God trættende aktivering på morgenturen, efterfulgt af rolig tid hjemme, hvor hunden når at falde ned, så der ikke er overskudsenergi tilbage. Dog er jeg ikke enig i, at hunden i den periode ikke må kontaktes. Der findes mange regler om perioder, hvor hunden ikke må få kontakt (inden man går og ved hjemkomst eksempelvis), og det er min erfaring, at det ikke gør den mindste forskel på hundens reaktioner, hvis man som ejer påtager sig denne afstandssøgende rolle.

At han pludselig begynder at reagere på den nævnte måde, kan have mange forklaringer. Måske har der været en lyd udenfor, der har sat det i gang. Er hunden ikke hundrede procent sikker i situationen, kan selv den mindste lille ændring i rutinen sætte en problemadfærd i gang.

Han behøver ikke adgang til hele huset når han er alene. Han skal jo ganske rigtigt bare ligge og sove når han er alene, så et rummeligt bryggers kan være rigeligt. Med tiden kan han måske få adgang til mere af huset, men jeg ville umiddelbart vente med det, til han er gennem de fleste af sine modningsfaser. Så når han er omkring et år gammel eller lidt over.

Og så syntes jeg absolut ikke, at der er behov for en adfærdsbehandler. Problemet I har er ganske almindeligt - dermed ikke mindre irriterende - og løsningen er relativ let at rådgive om på skrift.

I forhold til Kong og andet - nogle hunde kan køre mere op på sådanne aktiviteter når de er alene, og skal derfor ikke have adgang til legetøj, tyggesager eller andet. Mens andre hygger sig godt med det, og falder til ro ved at ligge at tygge og gnaske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange gode råd er allerede skrevet her i tråden. Jeg ville bestemt gå tilbage til at kun ha' hunden i et begrænset område, lige som mk101 skriver, indtil han er omkring et år gammel. Tænker også på om han kan være i "en periode" lige nu, og at det evt. kan være medvirkende til det pludselige skift..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i overvejet at sætte et kamera på hende en dag?

Jeg mener - ingen grund til at gå i selvsving med adfærdskonsulenter osv. hvis hunden bare en enkelt gang havde lyst til at grave en væg ud. Det er ubehageligt for væggen og dyrt for jer, men udover det så er hunden jo ikke nødvendigvis ved at gå i stykker af alenehjemmeproblemer eller understimulering.

Jeg har det samme problem her som på arbejde: Vi mangler nogle flere data før vi kan begynde at analysere alt for meget på situationen.

Vores hund har iøvrigt også entre/bryggers når hun er alene hjemme. Vi skifter lister ud, når hun er nået over tyggefasen... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites