Hop til indhold

Så ked af det!


viviansen
 Share

Recommended Posts

:-DLangt om længe kom der en lille yorkie hvalp til os:lun:

Vi har bare ventet så længe da den tæve jeg havde "bestilt" hvalpe efter endte med ikke at blive født da de gik til i deres mors mave:cry: og det blev først konstateret omkring fødselstidpunktet - kæmpe skuffelse, at måtte opgive håbet om drømmehvalpen fra den perfekte opdrætter og efter de perfekte forældre!

 

Nå men held i uheld fandt jeg istedet lille Maggie, som er den skønneste lille yorkie pige med det aller dejligste temperament! så ulig min lille My er hun tillidsfuld og glad over for alle mennesker hun møder. Og fra dag et har hun været fuldstændig tryg ved vores store hund og hende og My er allerede gode legekammerater - det er simpelthen så skønt

Alle forudsætninger for en god start er tilstede men desværre er renligheds træningen ved, at udvikle sig til et mareridt:damn:

 

Maggie har boet hos hos i 8 dage nu og efter, at have brugt 3 år på, at få My renlig har jeg haft ret meget fokus på netop det projekt.

Renlighedstræning af en hvalp på 11 uger og en vægt på 680 gr er i sig selv en stor opgave, i februar måned.

Maggie har ikke fra opdrætter været meget ude. Kun de dage med plus grader har hvalpene være ude i korte perioder og har ellers tisset på aviser, gulve osv.

Fra de var 6-7 uger har de ikke været i hvalpegård men har haft fri adgang til stue, gang og badeværelse men faktisk været rigtig gode til, at gå til det tidligere hvalpegårds område og besørge på udlagte aviser.

 

Men her hjemme tisser og skider Maggie fortrinsvis på tæpper (vi har løse tæpper) i hundekurve, dem har vi en del af med tre hunde;-) og kun i mindre grad på de udlagte aviser.

 

Det er selvfølgelig forventelig med så ung en hvalp men det helt store problem er, at min lille tillidsfulde hvalp er ved, at blive håndsky:megaked: når jeg ser hende snuse rundt, gå i cirkler forsøger jeg selvfølgelig hurtig, at få hende udenfor eller på avis, alt efter vejret. Men hun har døjet en del med smertefuld hård mave og det er helt tydeligt forbundet med stort ubehag når jeg løfter hende op mens hun er igang med, at lave - hun piver hjerteskærende:cry:

Når jeg løfter hende sætter jeg mig ved siden af hende og siger op men i "toiletsituationerne" skal det jo gå hurtigt og det er her problemerne opstår! Maggie løber og jeg løber efter og det hele ender galt:damn:

 

Så jeg har hårdt brug for hjælp og jeg ønsker ikke, at sætte tilliden overstyr så kan jeg bedre leve med urenlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et bud er, at du går ud med hende før hun viser tegn på at skulle ud.

 

Jeg gik ned med Luna (boede på 3. sal) 6-7 gange i timen de første 2 ugers tid.. Så hun var nede hver gang hun havde spist, drukket, sovet, leget osv.. Hun fik ikke en chance for at lægge an til noget..

 

Måske det var vejen frem?

 

Sådan har jeg gjort med de andre:5up: med dem ventede jeg bare den tid det tog og så megen ros og godbid. Det er bare ikke muligt med så lille en hvalp i februar måned hvor det er koldt og mørkt en stor del af døgnet.

Vi taler minuter inden hun hun fryser så meget, at hun glemmer alt om hvad det var hun skulle og er det mørkt er hun både utryg og fryser og så sker der slet ingen ting:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor du i jordniveau - en lille snor, 10-20 cm og tynd, så du kan trække hende ud istedet for at bære

Bor du højt - brug en taske, træk hende op i taske og bær hende ned / når hun opdager, at tasken er sjov, så kommer hun måske selv spurtende?

 

Det vil jeg tænke over.....umiddelbart tænker jeg no go, ikke fordi jeg har prøvet det med Maggie men fordi hvis der er noget der kan få My til, at slå bremsen i, så er det hvis hun fornemmer det mindste træk i snoren, så man skal virkelig have øjne i nakke så man ikke bare går når hun er ved, at snuse eller tisse så går hun i statue mood - forståeligt nok!

Men nu er Maggie selvfølgelig ikke My så måske....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg selv en hvalp, og lige nu er renlighedstræning ikke det som står højest på listen over vigtige ting. Min hvalp er nemlig syg, så lige nu vil jeg helst ikke have ham ud hele tiden. Han kommer ud, og jeg roser ham for at gøre sig ren ude. Men han laver rigtig meget indendøre, og det rydder jeg bare op uden et ord.

Måske du skal give hende en chance for at falde lidt til og så sætte renlighedstræningen lidt i baggrunden. Får hun noget for sin hårde mave? Med sådan en lille ny hvalp ville jeg sætte hendes tryghed/tillid før renlighedstræning.

Håber det giver lidt mening, det jeg har skrevet... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg selv en hvalp, og lige nu er renlighedstræning ikke det som står højest på listen over vigtige ting. Min hvalp er nemlig syg, så lige nu vil jeg helst ikke have ham ud hele tiden. Han kommer ud, og jeg roser ham for at gøre sig ren ude. Men han laver rigtig meget indendøre, og det rydder jeg bare op uden et ord.

Måske du skal give hende en chance for at falde lidt til og så sætte renlighedstræningen lidt i baggrunden. Får hun noget for sin hårde mave? Med sådan en lille ny hvalp ville jeg sætte hendes tryghed/tillid før renlighedstræning.

Håber det giver lidt mening, det jeg har skrevet... :genert:

 

Vi er ganske enige tillid og tryghed er vigtigere end renlighed og ubevidst har jeg nok været for forhippet på, at gøre det "rigtige" for, at undgå tre års urenlighed, som det har været tilfældet med min første yorkie.

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt "kommenteret" på Maggies uheld indenfor blot tørret op.

Hun er barfhvalp så hendes afføring er et helt kapitel for sig selv:cry: og det er nok ben der giver hende hård mave, så lige pt er hun på kallun men overvejer kraftigt, at køre hende over på tørfoder.

Jeg har ingen erfaringer overhovedet med barf men synes det lyder meget sympatisk. Dog giver det også anledning til meget utryghed fordi jeg ikke føler jeg har nok viden om emnet og hele tiden må støtte mig til opdrætter, som heldigvis er meget hjælpsom.

 

Jeg er ked af, at høre din hvalp er syg, hvad fejler han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er ganske enige tillid og tryghed er vigtigere end renlighed og ubevidst har jeg nok været for forhippet på, at gøre det "rigtige" for, at undgå tre års urenlighed, som det har været tilfældet med min første yorkie.

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt "kommenteret" på Maggies uheld indenfor blot tørret op.

Hun er barfhvalp så hendes afføring er et helt kapitel for sig selv:cry: og det er nok ben der giver hende hård mave, så lige pt er hun på kallun men overvejer kraftigt, at køre hende over på tørfoder.

Jeg har ingen erfaringer overhovedet med barf men synes det lyder meget sympatisk. Dog giver det også anledning til meget utryghed fordi jeg ikke føler jeg har nok viden om emnet og hele tiden må støtte mig til opdrætter, som heldigvis er meget hjælpsom.

 

Jeg er ked af, at høre din hvalp er syg, hvad fejler han?

 

Tak, han har lungebetændelse:cry:, så han kommer kun ud om dagen i ganske få minutter. Er nok lidt sippet, men vil ikke risikere noget.

 

Jeg synes også barf er en god idé, og jeg har også selv fodret med barf til min voksne hund. Han fungerede dog ikke på råt, så nu er han på tørfoder igen.

 

Hvis du vil give barfen en chance, så er der masser af hjælp herinde, for flere fodrer med råt (fx både Jeannette og Buddha, som allerede har svaret dig). Du kan bruge søgefunktionen i top-menuen og finde en masse tråde om barf i underforummet 'foder'. Og så ved jeg at Buddha har skrevet om hvalp på barf på sin hjemmeide (håber det er ok, at jeg skriver det her?)

 

Ang. renligheden så tror jeg, vi alle har nogle ting, som vi ønsker at gøre anderledes med en ny hvalp (i forhold til de 'gamle' hunde'). Men når du allerede er opmærksom på problemet, så tror jeg nok renligheden skal komme (også inden der går 3 år ;-)).

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke du er sippet, jeg ville også være yderst påpasselig hvis jeg havde en hvalp med lungebetændelse!

Maggie er også kun ude få minuter af gangen ellers ryster hun, som en gal og det skulle jo gerne være spændende, at komme ud!

 

Jeg ville være yderst taknemlig hvis Jeannette eller Buddha kom med gode råd for synes råfodring er lidt kompliceret til så lille en hvalp, hun har bare verdens mindste tænder. Her den anden dag troede jeg vi havde mistet hende da hun fik en stykke tørret oksestrube galt i halsen:megaked:

 

God bedring til din lille hvalp:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og tillykke med den lille ny (trods bekymringerne :ae:)

 

Min første tanke er om BARF ikke er noget de skal "køres" over på ? Altså noget der sker med tilvænning over længere tid, ligesom hvis man f.eks skifter til et andet tørfoder (netop for at undgå maveproblemer) ? Vi gav for ikke så længe siden vores hvalp et godt kødben. Der var hendes afføring også nogle hårde klumper i dagene efter.

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad og hvordan de små er blevet fodret hos opdrætter :vedikke:

 

Mht. til vejret og lille kuldskær hvalp .. Kunne du ikke købe/lave en rigtig lækker tyk og varm jakke-agtig ting ? Eller måske der er nogen småhunde-ejere herinde der gerne vil forære/sælge et aflagt dækken ? De har jo lovet vinter helt til midt april ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie er barf fodret fra opdrætter så det er ikke noget jeg har startet hende op på.

Mht tøj/dækner så er det selvfølgelig med i mine overvejelser men lige pt er alt nyt - halsbånd, sele og bare det at være udenfor så vi er kun nået til, at have trøje på ganske kort og så godbid:lol: men det skal nok komme!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh jeg nåede desværre aldrig særlig langt med det barf til hvalpe :oops:

 

Men hvis hun har hård mave, så er kallun genialt. Det virker også nogle gange til lidt mild tynd mave.

 

Hvis pøllerne er alt for hårde, så har hun fået for meget ben og for lidt kød. Så prøv at få lidt mere kød med i portionen, evt. bare lidt hakket kød.

(Og omvendt, hvis pøllerne bliver for bløde, så skru lidt op for ben-mængden i næste portion).

 

Der er vist mange som har hunde der får hård mave af ben, vi har ikke selv haft nogle særlige problemer, men vi har altid holdt øje med pøllerne, som regel kan man mærke at de liiige er hårde nok inden det bliver for slemt - og er de lidt for hårde, så har vi enten givet indmad, kallun eller hakket kød til næste måltid.

 

Lammeribben og kyllingeskrog er bløde ben, dem brugte vi meget både da Motor var helt lille og da han skiftede tænder.

 

Tror vi sådan har 5-6 forskellige kødtyper vi veksler mellem i perioder + kallun og indmad. Hos Rigtig Hundemad kan du købe løsfrosne ting, vi har lige prøvet hjort derfra, det ville Motor gerne spise.

 

Meeen - gå forsigtigt frem med at indføre nye ting, eller, det har vi i hvert fald gjort og vi har aldrig haft problemer med diarre.

 

Ja at din hund så er meget lille, det er så noget andet, portionerne skal vel være ret små? Men Motor har altså også slugt for store ting nogle gange, i ren iver :rolleyes: Er han heldigvis stoppet med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige præcis problemet, at hun får hård mave af ben men at give hende kallun og kød er kun en kortsigtet løsning da hun jo skal have ben for, at opbygge knoglemasse.....

Nu skriver du, at du at du ikke nåede særlig langt med barf til hvalpe... hvis det betyder, hvad jeg tror;-) at du gik over til tørfoder hvordan klarede i så overgangen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte sørme lige noget mere :mrgreen:

 

Mon ikke man kan give Zoolak til hård mave?? (Det er mælkebakterier, de er gode hvis hunden har diarre, men kunne det ikke tænkes at det også kunne hjælpe på det omvendte?)

 

Kan købes på apoteket, du kan måske spørge der eller din dyrlæge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte sørme lige noget mere :mrgreen:

 

Mon ikke man kan give Zoolak til hård mave?? (Det er mælkebakterier, de er gode hvis hunden har diarre, men kunne det ikke tænkes at det også kunne hjælpe på det omvendte?)

 

Kan købes på apoteket, du kan måske spørge der eller din dyrlæge?

 

mælesyrebakterier kan give hård mave. i hvert fald hos mennesker - har jeg hørt :genert: så jeg ville i hvert fald undersøge grundigt, inden jeg begyndte med zoolac. har ikke andet at byde ind med, men du har jo fået mange gode svar allerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige præcis problemet, at hun får hård mave af ben men at give hende kallun og kød er kun en kortsigtet løsning da hun jo skal have ben for, at opbygge knoglemasse.....

Nu skriver du, at du at du ikke nåede særlig langt med barf til hvalpe... hvis det betyder, hvad jeg tror;-) at du gik over til tørfoder hvordan klarede i så overgangen?

 

Åh - nej, skrive om barf til hvalpe. Vi har fodret råt siden ham her var lille.

 

Men han fik tørkost hos opdrætter, den første uge blandede vi så kallun i lidt af gangen og så begyndte vi at give lidt kød også.

 

Så vi gjorde nok lidt ala hvis man skifter tørfodermærke, at man blander mere og mere af det nye foder i over en uges tid.

 

Ja de skal have ben/kalk, men for meget ben alene giver som sagt ofte hård mave.

 

Vi giver ben med kød på 4-6 gange ugentligt, så er der en dag med kallun hver 7. eller 10. dag og samme med indmad. Og så engang imellem bare hakket kød eller noget med brusk i.

 

Vi har yderst sjældent kun givet ben, altså hvor der ikke var kød på.

Link til indlæg
Del på andre sites

mælesyrebakterier kan give hård mave. i hvert fald hos mennesker - har jeg hørt :genert: så jeg ville i hvert fald undersøge grundigt, inden jeg begyndte med zoolac. har ikke andet at byde ind med, men du har jo fået mange gode svar allerede.

 

Aha, anede jeg ikke. Men ja, ville også spørge nogen som vidste det først.. Virkelig skidt hvis det gav mere hård mave :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

mælesyrebakterier kan give hård mave. i hvert fald hos mennesker - har jeg hørt :genert: så jeg ville i hvert fald undersøge grundigt, inden jeg begyndte med zoolac. har ikke andet at byde ind med, men du har jo fået mange gode svar allerede.

 

Ja, det må jeg nok lige undersøge først! vi trænger bare rigtig meget til bare, at have en "normal" mave så vi kan koncentrerer os om alt det skønne ved vores lille hvalp frem for at bekymre os!

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha, anede jeg ikke. Men ja, ville også spørge nogen som vidste det først.. Virkelig skidt hvis det gav mere hård mave :shock:

 

som sagt begrænser min erfaring sig til mennesker. men jeg er i hvert fald stoppet med at tage det forebyggende på rejser efter en ret anstrengt og oppustet uge på cuba :genert: (at jeg så efterfølgende fik spist noget ækelt og sad på tønden et par dage, er en helt anden historie :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men her hjemme tisser og skider Maggie fortrinsvis på tæpper (vi har løse tæpper) i hundekurve, dem har vi en del af med tre hunde;-) og kun i mindre grad på de udlagte aviser.

 

Toffi tissede på fleecetæpper, ikke på aviser.

Jeg tror at dels var det fordi hendes opdrætter ikke brugte aviser, og at der i hvalpekravlegården var fleecetæpper.

 

Men dels handlede det helt sikkert også om, at hun faktisk fik vådt tis på tæerne, når hun tissede på avis, fordi en avis ikke suger prompte.

Det tror jeg hun lynhurtigt fandt ud af. I hvert fald var det kun fleecetæpper, der duede.

 

Så vi lagde fleecetæpper et par steder i hjemmet, dels i et hjørne af soveværelset til natlige behov, dels ved havedøren i stuen. Det fungerede fint for os, man kan jo udnævne et par særlige fleecetæpper til formålet. Og så tror jeg at jeg ville fjerne andre løse gulvtæpper fra stuen i den periode hvor hunden skal gøres renlig.

 

Jeg ved godt at det siges at man bare skal lukke hunden ud "hele tiden", men det kan jo sagtens gøres sideløbende. Jeg synes det var rart at hunden havde en alternativ mulighed i den første tid, ikke mindst til om natten. Og det kunne være alternativ til at du ikke hver gang behøver at løfte din hvalp op?

 

Barf til hvalpe, hmm, er det mon alle små maver der kan fordøje det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop idag fjernet alle løse tæpper og alle hundekurve og givet Nikka fri adgang til alle sofaer. Normalt har hun haft en hun må komme i men den er afgået ved døden:cry: så for, at give hende Maggie fri zone er det blevet sådan! og det var hun lynhurtig til, at lære:banan:

Jeg tror du har helt helt ret i, at hundene hellere vil tisse på sugende tæpper frem for aviser men mit problem med My har været, at hun blev ved med at tisse indenfor på tæpper og stadig kan finde på det.

Jeg tænkte derfor at med avis kunne jeg rykke den tættere og tættere på døren for tilsidst, at ende udenfor.

Men tror egentlig jeg skal lade være med, at tænke for meget over hvordan det var med My, tror hendes opvækst betingelse langt fra har været optimale.

Hun kommer fra sjælland og jeg besøgte hende kun en gang inden vi fik hende hjem.

Maggie har jeg besøgt flere gange ugentlig så jeg ved hun har haft optimale opvækstbetingelser og har levet i rene omgivelser indenfor i et almindeligt hjem.

Og ja jeg tænker faktisk også hun er lillebitte til barf, der er ikke meget ulv over en knap 700 grams hvalp! så jeg hælder faktisk mest til tørfoder. Jeg er så bange for hun skal blive fejlernæret fordi hun ikke får ben nok!

 

Til gengæld er jeg faktisk ret overbevidst om, at jeg vil begynde at barfe My.

Maggies opdrætter startede på barf fordi hun mistede en kun to årig tæve under en tandrensning.

Og My har faktisk brug for tandsrensning to gange om året, det kan på ingen måder være sundt for en hund og skulle i narkose så tit og alene den psykiske del er ødelæggende for min lille følsome My.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vaskede fleecetæpperne efter hver eneste tissetår og smed dem ud efter et halvt år, man kan bruge de der hvide fra jysk til kun 12 kr. pr. stk.

 

Det er selvfølgelig ikke helt så enkelt hvis det er gulvtæpperne der er blevet tisset på, hunden kan jo dufte at det er her "man tisser"-

 

Toffi kunne slet ikke tåle råt, så jeg fik decideret dyrlægeforbud mod at barfe hende, hvilket jeg dog heller ikke havde planer om. Men hun var et eksempel på at barf er godt til nogen og ikke til andre.

 

Toffi havde de fineste tænder, mens Guincho skal have tandrensning under narkose, ellers vil fortænderne ende med at falde ud, siger dyrlægen, som er den samme som jeg brugte til Toffi. Så det handler også om gener. Men Toffi var nu også rigtig god til at tygge i diverse tyggeben et par timer hver aften, det gider Guincho højst 10 minutter. Jeg tror Toffi holdt sine tænder rene på den måde.

 

Noget helt andet: Både Toffi og Guincho var 6-7 mdr. gamle før de var 100% renlige, men de blev det, totalt uheldsfrie. Jeg ved ikke om det generelt kunne tænkes at gælde de meget små racer, det er ret almindeligt for chier. Begge mine kom fra opdræt hvor de gjorde noget ud af påbegynde renlighedstræning. Og jeg arbejder hjemmefra, så det burde være så simpelt at få klaret det i en ruf, men jeg er åbenbart ikke verdensmester i renlighedstræning:o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...