Hop til indhold

Hvornår kastererer man..?


Tine1
 Share

Recommended Posts

Siger mange tak til alle for jeres input - Det er altså guld værd at have jer til at kaste lidt lys over emner, som jeg aldrig kunne tage stilling til med den hundeerfaring jeg har (eller mangel på samme:genert:)

 

Min konklusion må p.t. være,

 

at en nok så sød dyrlæge ikke skal vurdere min hunds psyke udfra en 15 minutters konsultation...

 

at Otto har et fantastisk sind, som jeg ikke umiddelbart har lyst til at ændre...

 

Han får lov at forblive intakt... indtil videre i hvert fald.... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor

Ja, selvfølgelig. Og det er jo lige det jeg forsøger sige,... at man nemt kan blive skuffet hvis man får indtrykket af at man kan slippe for at forholde sig til ting der kræver noget af een.

 

Det jeg synes er underligt er, at så mange ytrer at hunden tager skade af det.... og det mangler jeg altså bevis på, for alene herinde, er der mig bekendt kun en forsvindende lille del, der har fortrudt at deres hund er blevet neutraliseret. Imo ligner det en politisk korrekt holdning, som folk indtager uden selv at have erfaring med det,... ja, undskyld mig.... men det er lige det jeg tænker

.

 

Jeg ved ikke om det er mange som mener hunde tager skade af det, jeg tæller ikke.

 

Politisk korrekt, arh... Selv tænker jeg ikke i politisk korrekt eller ukorrekt, så den tanke har jeg ikke haft, men uanset vi vil det eller ej, så spiller hundenes hormoner ind når det gælder deres indbyrdes kommunikation og identitet.

 

Ligegydigt hvad vi mener, så er hanhundens feedbacksystem (testosteron - selvsikkerhed) en videnskabelig kendsgerning som gør sig gældende hos det enkelte individ og dets måde at opfatte omverden på.

 

Servicehundene jeg kender er alle neutraliserede og de fungerer rigtig fint. Dette kunne tale for generel neutralisering, dog er disse hunde blevet mentaltestede og grundigt vurderede på anden måde samt fysisk undersøgt i alle ender og kanter, da man ikke kan have servicehunde på gaden som ikke kan håndtere stort set alt og ikke er sunde og raske.

Derfor er disse velfungerede hunde ikke noget vi kan vurdere neutraliseringens virkning ud fra.

 

Så længe man neutraliserer uden alle disse forundersøgelser må resultatet blive lige præcis så varieret, som vi kan læse om herinde og på andre fora.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kastrerer ikke af den simple grund, at jeg bare ikke har nogen grund til at gøre det.

 

At andre vælger anderledes, har jeg intet imod. Det må være en privatsag.

Jamen, jeg har da heller ikke noget imod at andre ikke neutraliserer deres hunde,.. reagerer blot ved at høre at mange hunde tager mentalt skade af det, og sådan en hund tror jeg bare aldrig jeg har mødt. :vedikke:

 

.

 

Jeg ved ikke om det er mange som mener hunde tager skade af det, jeg tæller ikke.

 

Politisk korrekt, arh... Selv tænker jeg ikke i politisk korrekt eller ukorrekt, så den tanke har jeg ikke haft, men uanset vi vil det eller ej, så spiller hundenes hormoner ind når det gælder deres indbyrdes kommunikation og identitet.

 

Det er så bare sådan jeg opfatter stemningen. :vedikke:

 

Herinde synes jeg ihvertfald der er mange advarsler, så snart nogen spørger om råd ang. neutralisering.

 

Ligegydigt hvad vi mener, så er hanhundens feedbacksystem (testosteron - selvsikkerhed) en videnskabelig kendsgerning som gør sig gældende hos det enkelte individ og dets måde at opfatte omverden på.

Lige et spørgsmål. Hvordan kan man så opbygge en kastrats selvtillid?, altså der må jo være andre ting der også spiller ind?.

 

Servicehundene jeg kender er alle neutraliserede og de fungerer rigtig fint. Dette kunne tale for generel neutralisering, dog er disse hunde blevet mentaltestede og grundigt vurderede på anden måde samt fysisk undersøgt i alle ender og kanter, da man ikke kan have servicehunde på gaden som ikke kan håndtere stort set alt og ikke er sunde og raske.

Derfor er disse velfungerede hunde ikke noget vi kan vurdere neutraliseringens virkning ud fra.

 

Så længe man neutraliserer uden alle disse forundersøgelser må resultatet blive lige præcis så varieret, som vi kan læse om herinde og på andre fora.

Det vil jeg give dig ret i, men tror også at grunden til hvorfor man vælger at kastrere er afgørende for om man evt. fortryder. Mange får det jo gjort fordi de tror det hjælper på alle mulige opdragelses issues. Skal da indrømme at jeg ville have været ærgerlig hvis jeg f.eks. havde brugt 4000,- og fået en forslugen pelsbombe, men ellers ingen virkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jeg har da heller ikke noget imod at andre ikke neutraliserer deres hunde,.. reagerer blot ved at høre at mange hunde tager mentalt skade af det, og sådan en hund tror jeg bare aldrig jeg har mødt.

En sådan kastrat har jeg heller aldrig mødt. Men jeg har i to tilfælde set ændringer i adfærdsmønstret i form af mangel på interesse for fx eftersøgning og rundering.

 

Eftersom det skete lige inden en RH-prøve, blev ejerne ikke meget glade. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

En sådan kastrat har jeg heller aldrig mødt. Men jeg har i to tilfælde set ændringer i adfærdsmønstret i form af mangel på interesse for fx eftersøgning og rundering.

 

Eftersom det skete lige inden en RH-prøve, blev ejerne ikke meget glade. :vuf:

 

Måske det var gr. et alment fald i stressniveau at de ikke opførte sig helt som de plejede. Jeg ved det ikke og skal ikke kunne sige om hunde indenfor "top-sport" kan miste noget drive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...